صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی جیمز مدیسون
ads

بیوگرافی جیمز مدیسون

جیمز مدیسون

چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده، جیمز مدیسون به یک دولت فدرال قوی و در عین حال متعادل معتقد بود و به عنوان “پدر قانون اساسی” شناخته می شود.

جیمز مدیسون که بود؟

یکی از بنیانگذاران آمریکا، جیمز مدیسون، اولین پیش نویس قانون اساسی ایالات متحده را نوشت، اسناد فدرالیستی را نوشت و از منشور حقوق حمایت کرد. او حزب دموکرات-جمهوری خواه را با رئیس جمهور توماس جفرسون تأسیس کرد و خود در سال 1808 رئیس جمهور شد. مدیسون جنگ 1812 را آغاز کرد و دو دوره در کاخ سفید با بانوی اول دالی مدیسون خدمت کرد. او در 28 ژوئن 1836 در املاک مونپلیه در اورنج کانتی، ویرجینیا درگذشت.

اوایل زندگی

جیمز مدیسون در 16 مارس 1751 در پورت کانوی ویرجینیا متولد شد و در اورنج کانتی ویرجینیا بزرگ شد. او بزرگترین فرزند از 12 فرزند بود که هفت نفر از آنها تا بزرگسالی زندگی کردند. پدرش، جیمز، کاشت کار موفقی بود و بیش از 3000 هکتار زمین و ده ها برده داشت. او در امور استان نیز از افراد تاثیرگذار بود.

در سال 1762، جیمز مدیسون به یک مدرسه شبانه روزی که توسط دونالد رابرتسون در شهرستان کینگ و کوئین ویرجینیا اداره می شد فرستاده شد. او پنج سال بعد به املاک پدرش در اورنج کانتی، ویرجینیا – به نام مونپلیه – بازگشت. پدرش از او خواست که در خانه بماند و آموزش خصوصی دریافت کند زیرا او نگران سلامتی مدیسون بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی توماس جفرسون

او در طول زندگی خود حملات ناخوشایند را تجربه می کرد. پس از دو سال، جیمز مدیسون سرانجام در سال 1769 به کالج رفت و در کالج نیوجرسی ثبت نام کرد – که اکنون به عنوان دانشگاه پرینستون شناخته می شود. مدیسون در آنجا لاتین، یونانی، علم و فلسفه را در کنار موضوعات دیگر مطالعه کرد. او که در سال 1771 فارغ التحصیل شد، مدتی دیگر برای ادامه تحصیل نزد رئیس مدرسه، کشیش جان ویترسپون، ماند.

دوران انقلابی

جیمز مدیسون با بازگشت به ویرجینیا در سال 1772، به زودی خود را گرفتار تنش های بین مستعمره نشینان و مقامات بریتانیا کرد. او در دسامبر 1774 به عضویت کمیته ایمنی اورنج کانتی انتخاب شد و سال بعد به عنوان سرهنگ به شبه نظامیان ویرجینیا پیوست. مدیسون در نامه ای به دوست دانشگاهی، ویلیام برادفورد، احساس کرد که “چیزی در دست است که تاریخ جهان را به شدت افزایش خواهد داد.”

جیمز مدیسون

جیمز مدیسون

هر چند جیمز مدیسون دانش آموخته بیشتر یک نویسنده بود تا یک مبارز. و او استعدادهای خود را در سال 1776 در کنوانسیون ویرجینیا به عنوان نماینده اورنج کانتی به خوبی به کار گرفت.

در همان زمان، او با جفرسون آشنا شد و این زوج به زودی شروع به دوستی مادام العمر کردند. هنگامی که مدیسون قرار ملاقاتی برای خدمت در کمیته مسئول نوشتن قانون اساسی ویرجینیا دریافت کرد، او با جورج میسون روی پیش نویس کار کرد. یکی از کمک‌های ویژه او بازنویسی برخی از زبان‌های مربوط به آزادی مذهبی بود.

بیوگرافی خواننده کانتری محبوب جورج جونز
بیشتر بخوانید

در سال 1777، مدیسون پیشنهاد خود را برای یک کرسی در مجلس ویرجینیا از دست داد، اما بعداً به شورای فرماندار منصوب شد. او یکی از حامیان قوی اتحاد آمریکا و فرانسه در طول انقلاب بود و تنها بخش عمده مکاتبات شورا با فرانسه را بر عهده داشت. در سال 1780، او به فیلادلفیا رفت تا به عنوان یکی از نمایندگان ویرجینیا در کنگره قاره ای خدمت کند.

در سال 1783، جیمز مدیسون به ویرجینیا و مجلس قانونگذاری ایالت بازگشت. در آنجا، او قهرمان جدایی کلیسا و ایالت شد و به دریافت اساسنامه آزادی مذهبی ویرجینیا، نسخه اصلاح شده سندی که جفرسون در سال 1777 نوشت و در سال 1786 به تصویب رسید، کمک کرد. – قانون اساسی ایالات متحده

پدر قانون اساسی

در سال 1787، جیمز مدیسون نماینده ویرجینیا در کنوانسیون قانون اساسی بود. او در قلب یک فدرالیست بود، بنابراین برای یک دولت مرکزی قوی مبارزه کرد. در طرح ویرجینیا، او ایده های خود را در مورد تشکیل یک دولت فدرال سه بخشی متشکل از قوه مجریه، مقننه و قضاییه بیان کرد. او فکر می کرد که برای این ساختار جدید داشتن یک سیستم کنترل و تعادل برای جلوگیری از سوء استفاده از قدرت توسط یک گروه مهم است.

در حالی که بسیاری از ایده های مدیسون در قانون اساسی گنجانده شده بود، خود سند با مخالفت هایی در ویرجینیا و مستعمرات دیگر روبرو شد.

او سپس در تلاشی ویژه برای تصویب قانون اساسی به الکساندر همیلتون و جان جی پیوست و این سه مرد مجموعه‌ای از نامه‌های متقاعدکننده نوشتند که در روزنامه‌های نیویورک منتشر شد که مجموعاً به عنوان روزنامه‌های فدرالیست شناخته می‌شوند. مدیسون در ویرجینیا موفق شد از مخالفان قانون اساسی مانند پاتریک هنری پیشی بگیرد تا تصویب سند را تضمین کند.

نماینده کنگره و دولتمرد

در سال 1789، جیمز مدیسون یک کرسی در مجلس نمایندگان ایالات متحده، یک نهاد قانونگذاری که او در پیش بینی آن کمک کرده بود، به دست آورد. او به یک نیروی ابزاری در پشت منشور حقوق تبدیل شد و اصلاحات پیشنهادی خود را در قانون اساسی در ژوئن 1789 به کنگره ارائه کرد.

مدیسون می‌خواست اطمینان حاصل کند که آمریکایی‌ها آزادی بیان دارند، در برابر «جستجوها و تشنج‌های غیرمنطقی» محافظت می‌شوند و «سریع و سریع» دریافت می‌کنند. محاکمه عمومی” در صورت مواجهه با اتهامات، از جمله توصیه های دیگر. پس از بحث‌های فراوان، نسخه اصلاح‌شده‌ای از پیشنهاد او در سپتامبر آن سال به تصویب رسید.

جیمز مدیسون در حالی که در ابتدا از رئیس جمهور جورج واشنگتن و دولت او حمایت می کرد، به زودی خود را در تضاد با واشنگتن بر سر مسائل مالی دید. او به سیاست های همیلتون وزیر خزانه داری اعتراض کرد و معتقد بود که این طرح ها جیب ثروتمندان شمالی را در بر می گیرد و برای دیگران مضر است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی یکی از پایه گذارانه آمریکا بنجامین فرانکلین

او و جفرسون علیه ایجاد یک بانک مرکزی فدرال مبارزه کردند و آن را خلاف قانون اساسی خواندند. با این حال، این اقدام تا سال 1791 تصویب شد. در همین زمان، دوستان دیرینه حزب فدرالیست را رها کردند و نهاد سیاسی خود، حزب دموکرات-جمهوری خواه را ایجاد کردند.

بیوگرافی ونسا کربی
بیشتر بخوانید

جیمز مدیسون که در نهایت از نبردهای سیاسی خسته شده بود، در سال 1797 به همراه همسرش دالی به ویرجینیا بازگشت. این زوج در سال 1794 در فیلادلفیا با هم آشنا شدند و در همان سال ازدواج کردند.

او از ازدواج اولش صاحب پسری به نام پین شد که مدیسون او را به عنوان فرزند خود بزرگ کرد و این زوج به مونپلیه بازنشسته شدند. (مدیسون پس از مرگ پدرش در سال 1801، رسماً ملک را به ارث برد.) اما مدیسون مدت زیادی از دولت دور نماند.

در سال 1801، جیمز مدیسون به دولت دوست دیرینه خود جفرسون پیوست و به عنوان وزیر امور خارجه رئیس جمهور جفرسون خدمت می کرد. او از تلاش‌های جفرسون در گسترش مرزهای کشور با خرید لوئیزیانا و اکتشافات این سرزمین‌های جدید توسط مریوتر لوئیس و ویلیام کلارک حمایت کرد.

یکی از بزرگترین چالش های مدیسون در دریاهای آزاد، با کشتی های ایالات متحده مورد حمله قرار گرفت. بریتانیای کبیر و فرانسه دوباره درگیر جنگ بودند و کشتی های آمریکایی در وسط گرفتار شدند. کشتی های جنگی از هر دو طرف به طور معمول کشتی های آمریکایی را متوقف و توقیف کردند تا از تجارت آمریکایی ها با دشمن جلوگیری کنند. و خدمه آمریکایی مجبور به خدمت برای این قدرت های خارجی متخاصم شدند.

جیمز مدیسون

جیمز مدیسون

پس از شکست تلاش های دیپلماتیک، جیمز مدیسون برای قانون تحریم 1807 که کشتی های آمریکایی را از سفر به بنادر خارجی منع می کرد و صادرات از ایالات متحده را متوقف می کرد، مبارزه کرد. این اقدام که به شدت نامحبوب بود، یک فاجعه اقتصادی برای بازرگانان آمریکایی بود.

ریاست جمهوری

جیمز مدیسون با انتخاب دموکرات-جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 1808 با اختلاف زیادی پیروز شد. او فدرالیست چارلز سی پینکنی و جمهوری خواه مستقل جورج کلینتون را شکست داد و نزدیک به 70 درصد از آرای الکترال را به دست آورد. با توجه به افکار عمومی ضعیف قانون تحریم 1807، این یک پیروزی قابل توجه بود.

یکی از چالش های دوره اول مدیسون تنش های فزاینده بین ایالات متحده و بریتانیا بود. پیش از این نیز مسائلی بین دو کشور بر سر توقیف کشتی‌ها و خدمه آمریکایی وجود داشت.

قانون تحریم در سال 1809 لغو شد و یک قانون جدید تحریم تجاری را به دو کشور کاهش داد: بریتانیا و فرانسه. این قانون جدید که به قانون عدم رابطه جنسی معروف است، هیچ کمکی به بهبود وضعیت نکرد. بازرگانان آمریکایی این عمل را نادیده گرفتند و به هر حال با این کشورها تجارت کردند. در نتیجه، کشتی ها و خدمه آمریکایی همچنان طعمه آنها بودند.

بیوگرافی فریدریش نیچه
بیشتر بخوانید

در کنگره، گروهی از سیاستمداران پر سر و صدا شروع به دعوت به جنگ علیه بریتانیا کردند. این مردان که گاهی اوقات به عنوان “شاهین جنگ” شناخته می شوند، شامل هنری کلی از کنتاکی و جان کالهون از کارولینای جنوبی بودند. در حالی که مدیسون نگران این بود که کشور نتواند به طور مؤثر با بریتانیای کبیر جنگ کند، او متوجه شد که بسیاری از شهروندان آمریکایی برای مدت طولانی تری در برابر این حملات ادامه دار به کشتی های آمریکایی ایستادگی نخواهند کرد.

ایالات متحده در ژوئن 1812 به بریتانیا اعلام جنگ کرد. در حالی که حزب خود او از این حرکت حمایت کرد، مدیسون با مخالفت فدرالیست ها روبرو شد، که این درگیری را “جنگ آقای مدیسون” نامیدند.

در روزهای اولیه جنگ، آشکار بود که نیروی دریایی ایالات متحده از نیروهای بریتانیا پیشی گرفته بود. مدیسون هنوز چند ماه بعد توانست در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و شهردار نیویورک، دیویت کلینتون را شکست دهد.

جنگ 1812، همانطور که اکنون شناخته شده است، به دوره دوم مدیسون کشیده شد. درگیری در سال 1814 زمانی که نیروهای بریتانیایی به مریلند حمله کردند، به سمت تاریکی رفت. مدیسون و دولتش وقتی راهی واشنگتن شدند، مجبور به فرار از پایتخت شدند.

سربازان بریتانیایی پس از رسیدن به واشنگتن در اوت همان سال بسیاری از ساختمان های رسمی را سوزاندند. کاخ سفید و ساختمان کنگره از جمله سازه های تخریب شده بودند.

ماه بعد، نیروهای آمریکایی توانستند تهاجم دیگر بریتانیا به شمال را متوقف کنند. و اندرو جکسون، اگرچه تعداد سربازانش از تعداد سربازانش بیشتر بود، در نبرد نیواورلئان در سال 1815 به پیروزی چشمگیری بر بریتانیایی ها دست یافت. هر دو طرف توافق کردند که در اواخر همان سال، با امضای معاهده گنت، به درگیری پایان دهند.

سالهای آخر

جیمز مدیسون و دالی پس از ترک سمت خود در سال 1817، بار دیگر به مونپلیه بازنشسته شدند. مدیسون با اداره مزرعه و خدمت در هیئت ویژه ای برای ایجاد دانشگاه ویرجینیا، با کمک جفرسون، خود را مشغول نگه داشت. این مدرسه در سال 1825 با جفرسون به عنوان رئیس آن افتتاح شد. سال بعد، پس از مرگ جفرسون، مدیسون رهبری دانشگاه را بر عهده گرفت.

در سال 1829، مدیسون برای مدت کوتاهی به زندگی عمومی بازگشت و به عنوان نماینده کنوانسیون قانون اساسی ایالت خدمت کرد. او همچنین در انجمن استعمار آمریکا که در سال 1816 با رابرت فینلی، جکسون و جیمز مونرو تأسیس کرده بود، فعال بود. هدف این سازمان بازگرداندن بردگان آزاد شده به آفریقا بود. در سال 1833، مدیسون رئیس انجمن شد.

جیمز مدیسون در 28 ژوئن 1836 در املاک مونپلیه درگذشت. پس از مرگ او، پیام او در سال 1834 با عنوان “توصیه به کشور من” منتشر شد. او به طور خاص درخواست کرده بود که این یادداشت تا پس از درگذشت وی منتشر نشود.

او در بخشی از آخرین اظهار نظر سیاسی خود نوشت: “نزدیک ترین توصیه به قلب من و عمیق ترین در اعتقاد من این است که اتحادیه ایالات متحده را گرامی بدارند و تداوم بخشند. اجازه دهید دشمن علنی در برابر آن به عنوان پاندورا با جعبه باز در نظر گرفته شود. و آن که مبدل شده است، مانند مار که با نیرنگ های مرگبار خود به بهشت می خزد.»

بیوگرافی بنیانگذار ایالات متحد جورج واشنگتن
بیشتر بخوانید

جیمز مدیسون که به عنوان یک روشنفکر کوچک و آرام در نظر گرفته می شود، از عمق و وسعت دانش خود برای ایجاد نوع جدیدی از حکومت استفاده کرد. ایده ها و افکار او یک ملت را شکل داد و حقوقی را که آمریکایی ها هنوز از آن برخوردار هستند، تثبیت کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما

حقایق کلی

نام: جیمز مدیسون
سال تولد: 1751
تاریخ تولد: 16 مارس 1751
ایالت محل تولد: ویرجینیا
شهر تولد: بندر کانوی
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
معروف ترین: چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده، جیمز مدیسون به یک دولت فدرال قوی و در عین حال متعادل اعتقاد داشت و به عنوان “پدر قانون اساسی” شناخته می شود.
صنایع
سیاست ایالات متحده
علامت نجومی: حوت
مدارس
کالج نیوجرسی (اکنون دانشگاه پرینستون)
سال مرگ: 1836
تاریخ مرگ: 28 ژوئن 1836
ایالت مرگ: ویرجینیا
شهر مرگ: اورنج کانتی (مونپلیه)
کشور مرگ: ایالات متحده

جیمز مدیسون

جیمز مدیسون

نقل قول ها

نزدیک ترین توصیه به قلب من و عمیق ترین در اعتقادات من این است که اتحادیه ایالات متحده گرامی داشته شود و تداوم یابد.

مردی که دارای ثروت است، روی مبل می‌چرخد، یا در کالسکه‌اش غلت می‌زند، نمی‌تواند درباره خواسته‌ها یا احساسات کارگر روزمزد قضاوت کند.

انسانی که هم گونه های نباتی و هم جانوری را شکار می کند، خودش طعمه هیچ کدام نیست.

آزادی مهاجرت ناشی از مصالح عمومی بشریت است.

وجدان مقدس ترین اموال است. سایر اموال تا حدی به حقوق مثبت بستگی دارد که اعمال آن یک حق طبیعی و غیر قابل انتقال است.

انفاق جزء وظایف قانونگذاری دولت نیست.

در میان تمام دشمنان آزادی عمومی، جنگ، شاید بیش از همه ترسناک باشد، زیرا این جنگ، میکروب همدیگر را در بر می گیرد و رشد می دهد.

هیچ ملتی نتوانست آزادی خود را در بحبوحه جنگ مداوم حفظ کند.

در نظام پاپ، حکومت و مذهب به گونه‌ای تثبیت شده‌اند و این بدترین حکومت‌ها است.

حاکمانی که می خواستند آزادی عمومی را زیر پا بگذارند، ممکن است یک روحانی مستقر را کمکی مناسب یافته باشند. یک دولت عادل که برای تأمین و تداوم آن تأسیس شده است به آنها نیازی ندارد.

اگر مردم فرشته بودند، به هیچ دولتی نیاز نبود.

عدالت پایان حکومت است. این پایان جامعه مدنی است. تا زمانی که به دست بیاید یا تا زمانی که آزادی در تعقیب از بین برود، همیشه دنبال می‌شود و خواهد شد.

همانطور که گفته می شود مرد نسبت به دارایی خود حقی دارد، به همان اندازه می توان گفت که در حقوق خود دارایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بیست − 11 =