بیوگرافی متیو پری

متیو پری

متیو پری بازیگر نقش چندلر بینگ در سریال محبوب دوستان از سال 1994 تا 2004 بیشتر شهرت داشت.

آخرین خبر: متیو پری در سن 54 سالگی درگذشت

متیو پری ستاره Friends در 28 اکتبر در خانه اش در لس آنجلس جسد پیدا شد. مقامات مرگ ناگهانی او را به چندین رسانه تایید کردند و گفتند هیچ نشانه ای از بازی ناپسند وجود ندارد.

علت مرگ پری در حال حاضر مشخص نیست. این مرد 54 ساله در یک جکوزی پیدا شد. پری در طول زندگی خود با اعتیاد دست و پنجه نرم کرد و بارها به مراکز بازپروری رفت. منابع به لس آنجلس تایمز گفتند که هیچ ماده مخدری در محل حادثه پیدا نشد.

متیو پری که بود؟

متیو پری بازیگری را از نوجوانی آغاز کرد. پری در اواسط دهه 1990 با بازی در نقش چندلر بینگ که نامزد جایزه امی شده بود در کمدی کمدی Friends به شهرت رسید. او در ادامه در فیلم هایی مانند Fools Rush In و The Whole Nine Yards بازی کرد. خارج از صفحه نمایش، این بازیگر سال ها با اعتیاد دست و پنجه نرم می کرد.

متیو پری

متیو پری

متیو پری بعداً تلاش کرد تا موفقیت کمدی خود را با استودیوی 60 در Sunset Strip و Go On تکرار کند و در نهایت با احیای The Odd Couple به رتبه‌بندی رسید. او هرگز ازدواج نکرد و پدری نداشت، او در 54 سالگی در اکتبر 2023 درگذشت.

دوران کودکی و والدین

متیو پری لنگفورد پری در 19 اوت 1969 در ویلیامستون، ماساچوست به دنیا آمد. پدر بازیگر او، جان بنت پری، زمانی که متیو هنوز نوزاد بود، از مادرش سوزان لنگفورد جدا شد. او برای زندگی با مادرش به اتاوا در کانادا رفت. سوزان به عنوان دبیر مطبوعاتی نخست وزیر کانادا پیر ترودو خدمت کرد و بعداً دوباره ازدواج کرد. ناپدری متیو، کیت موریسون، خبرنگار برنامه Dateline شبکه NBC بود.

متیو در مدرسه دولتی راککلیف پارک تحصیل کرد و با جاستین ترودو، نخست وزیر کنونی کانادا، دوست شد. متیو پس از نقل مکان به لس آنجلس در حدود 15 سالگی برای زندگی با پدرش، در مدرسه باکلی ثبت نام کرد. وی در سال 1366 از مدرسه خصوصی فارغ التحصیل شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی تیلور سویفت

متیو پری با بزرگ شدن دو اشتیاق پیدا کرد: بازی تنیس و بازیگری. او در سال 2012 به Men’s Health گفت: “ترک تنیس واقعا تصمیمی نبود که باید می گرفتم.” لس آنجلس وقتی 15 ساله بودم و همه در لس آنجلس من را کشتند. من در کانادا خیلی خوب بودم. در لس آنجلس زیاد نیست.» برخلاف چشم انداز تنیس او، حرفه بازیگری داستان متفاوتی خواهد بود.

بیوگرافی موزیسین مشهور آشر
بیشتر بخوانید

نقش های اولیه

متیو پری اولین قسمت سینمایی خود را در دوران دبیرستان به دست آورد، نقش مکمل در مقابل ستاره فینیکس در فیلم A Night in the Life of Jimmy Reardon (1988). متأسفانه فیلم بدون توجه خاصی آمد و رفت.

در سپتامبر 1987، پری در اولین سریال کمدی خود، شانس دوم، بازی کرد. این سریال یک پیش‌فرض فوق‌العاده داشت و کیل مارتین در نقش مردی بازی می‌کرد که می‌میرد و این فرصت را پیدا می‌کند تا به نسخه‌ای جوان‌تر از خودش (با بازی پری) مربیگری کند.

بعداً این نمایش دوباره ساخته شد و مارتین را کنار گذاشت و روی ماجراجویی‌های نوجوانانه شخصیت پری تمرکز کرد. علیرغم مسیر جدید و عنوان جدیدش، Boys Will Be Boys، این سیتکام نتوانست مخاطبان کافی را برای ماندن روی آنتن جذب کند.

متیو پری

متیو پری

پس از پایان سریال، پری مجموعه ای از قطعات کوچک و حضور مهمان در برنامه هایی مانند آشیانه خالی و دردهای در حال رشد را دریافت کرد. او همچنین در سال 1990 در فیلم کمدی والری برتینلی در سیدنی نقش مکمل داشت. در همین سال، پری در فیلم زندگینامه تلویزیونی «مرا آنا صدا کن» را که درباره زندگی بازیگر پتی دوک بود، در نقش دسی آرناز جونیور ایفای نقش کرد.

سه سال بعد، پری دوباره برای موفقیت کمدی با Home Free تلاش کرد. او در نقش یک خبرنگار جوان که با مادر، خواهرش و دو فرزندش در خانه زندگی می کند، بازی کرد. بعد از چند ماه سریال کنسل شد. سپس پری در نقش خلبان LAX 2194 انتخاب شد، یک نگاه آینده نگرانه به فرودگاهی که هرگز پخش نشد.

شهرت friend

متیو پری به زودی پروژه عالی را با نقش اصلی در یک کمدی کمدی جدید درباره گروهی از مردان و زنان جوان در شهر نیویورک پیدا کرد. Friends که در سپتامبر 1994 شروع به کار کرد، به یکی از محبوب ترین کمدی های تلویزیونی در تمام دوران تبدیل شد.

متیو پری نقش چندلر بینگ شوخ و طعنه آمیز را بازی کرد که با بازیگر مشتاقی به نام جوی با بازی مت لبلانک در آپارتمان مشترک بود و دوست دیرینه راس با بازی دیوید شویمر بود.

کورتنی کاکس در تکمیل بازیگران نقش مونیکا، خواهر راس را بازی کرد. جنیفر آنیستون نقش راشل، هم اتاقی مونیکا را بازی کرد. و لیزا کودرو نقش فیبی را ایفا کردند، دوست بی‌نظیر و بی‌نظیر همه.

بیوگرافی جان هام
بیشتر بخوانید

این شش بازیگر ثابت کردند که یک گروه فشرده هم در صحنه و هم در خارج از صفحه نمایش هستند. آنها پس از اینکه Friends به موفقیت بزرگی تبدیل شد، برای مذاکره مجدد در مورد قراردادهای خود گرد هم آمدند – برنامه ای که برای بسیاری از آمریکایی ها در پنجشنبه شب ها باید تماشا شود.

بیشتر بخوانید: زندگینامه تیم برتون | لیست اثار و زندگی شخصی

هر قسمت در نهایت یک میلیون دلار در هر قسمت به دست آورد. منتقدان نیز نمایش را دوست داشتند. Friends 62 نامزدی جایزه امی را در این دوره کسب کرد، از جمله نامزدی پری در سال 2002 برای بهترین بازیگر نقش اول در یک سریال کمدی.

در طول فصل های بعدی سریال دوستان، چندلر با مونیکا رابطه عاشقانه برقرار کرد. کاراکترها در نهایت ازدواج کردند، دوقلوها را به فرزندی پذیرفتند و برنامه ریزی کردند که به حومه شهر بروند، زیرا سریال پس از یک دهه پخش در می 2004 به پایان رسید.

اعتیاد

از آنجایی که پری از محبوبیت بسیار زیاد Friends برخوردار بود، با اعتیاد به الکل و داروهای تجویزی مبارزه کرد. او در سال 2002 به نیویورک تایمز گفت: “من مردی بودم که می خواستم مشهور شوم.” شما توجه می خواهید، پول می خواهید و بهترین صندلی در رستوران را می خواهید. فکر نمی‌کردم عواقب آن چه باشد.»

متیو پری در سال 1997 به دلیل اعتیادش به مسکن ویکودین وارد مرکز توانبخشی شد و دوره بازپروری دوم را در سال 2001 به پایان رساند. سال‌ها بعد، پری به مردم گفت که «نمی‌توانست مصرف الکل و قرص‌ها را در آن دوره متوقف کند».

اعتیاد او عود کرد و ستاره چندین بار دیگر در طول زندگی خود به بازپروری رفت. پری در کتاب 2022 خود دوستان، عاشقان و چیز وحشتناک بزرگ نوشت که بیش از 7 میلیون دلار برای هوشیاری هزینه کرده و حداقل 15 بار به مراکز توانبخشی مراجعه کرده است.

حتی در حالی که به مبارزه ادامه می داد، سعی می کرد از سایر معتادان نیز حمایت کند. او از اصلاح دادگاه مواد مخدر دفاع کرد و برای مدتی خانه قدیمی خود در مالیبو، کالیفرنیا را به یک مرکز زندگی هوشیار مردان به نام خانه پری تبدیل کرد.

بیوگرافی کارگردان مشهور کریستوفر نولان
بیشتر بخوانید

فیلم ها

پری در طول سال‌هایی که در Friends کار می‌کرد، چندین فیلم را بازی کرد. او در چندین فیلم کمدی از جمله Fools Rush In (1997) با سلما هایک بازی کرد.

تقریبا قهرمانان (1998)، با کریس فارلی; و سه تا تانگو (1999)، با نو کمپبل. در حالی که هیچ یک از این فیلم ها مورد توجه تماشاگران یا منتقدان قرار نگرفت، پری با فیلم The Whole Nine Yards (2000)، با بروس ویلیس و آماندا پیت به موفقیت تجاری دست یافت. این فیلم بیش از 57 میلیون دلار به دست آورد و در سال 2004 دنباله The Whole Ten Yards را تولید کرد.

متیو پری

متیو پری

متیو پری در سال 2006 در فیلم تلویزیونی The Ron Clark Story بازی کرد که در مورد معلم جنوبی بود که برای کار با دانش آموزان محروم به شهر نیویورک نقل مکان کرد. این اجرا برای او نامزدی امی و گلدن گلوب را به همراه داشت.

در سال 2007، او نقش فیلمنامه‌نویسی را بازی کرد که سعی می‌کند افسردگی خود را درمان کند تا در فیلم مستقل بی‌حس، زن مورد علاقه‌اش را جلب کند. پری سپس نقش اصلی فیلم مستقل دیگری به نام پرندگان آمریکا را بازی کرد که در جشنواره فیلم ساندنس در سال 2008 به نمایش درآمد. سال بعد، او در کمدی 17 دوباره با زک افرون و لزلی مان ایفای نقش کرد.

برنامه های تلویزیونی بعدی: استودیو 60 و زوج عجیب

در سال 2006، متیو پری برای سریال درام پشت صحنه آرون سورکین استودیو 60 در نوار غروب آفتاب به سریال تلویزیونی بازگشت. او نقش مت آلبی، نویسنده ای با استعداد را بازی کرد که به نمایش کمدی که او را به شهرت رساند بازمی گردد. بردلی ویتفورد نقش دوست، همکار و تهیه کننده سریال را بازی کرد. اگرچه بازخوردهای مثبت زیادی به دست آورد، اما سال بعد به دلیل رتبه پایین لغو شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی مت دیمون

متیو پری در سال 2011 با موفقیت دیگری در کمدی کمدی، در فیلم کوتاه مدت آقای آفتاب بازی کرد. در سال 2012، او به عنوان مجری برنامه‌های گفتگوی ورزشی که پس از مرگ همسرش به یک گروه پشتیبانی عجیب و غریب می‌پیوندد، به صفحه نمایش کوچک در Go On بازگشت. این سریال قبل از لغو شدن، یک فصل کامل را پشت سر گذاشت.

متیو پری سرانجام با احیای فیلم The Odd Couple در سال 2015، با بازی در نقش اسکار مدیسون در نقش فلیکس آنگر سخت کوش توماس لنون، برنده دیگری پیدا کرد. علیرغم نقدهای متفاوت، مخاطبان در طول اجرای سه فصل آن به بازی کمدی این دو ستاره پرداختند.

بهترین فیلمهای جیمز دین
بیشتر بخوانید

در طی این سال ها، پری همچنین از نقشی تکراری در درام حقوقی The Good Wife لذت برد و دوباره برای اسپین آف آن، The Good Fight ظاهر شد. یکی از آخرین نقش‌های پری نقش تد کندی در سریال محدود The Kennedys After Camelot در سال 2017 بود که کیتی هلمز در نقش جکی کندی نیز بازی کرد.

دوست دختر

متیو پری هرگز ازدواج نکرد، اگرچه یک بار به او نزدیک شد. در نوامبر 2020، این بازیگر با دوست دخترش مولی هورویتز نامزد کرد. با این حال، این جفت در می 2021 جدایی خود را اعلام کردند.

متیو پری قبلا با بازیگرانی چون لیزی کاپلان و به طور خلاصه جولیا رابرتز قرار داشت. او همچنین با جیمی تارسس، مدیر اجرایی تلویزیون، ریچل دان، دانشجوی مد، و گابریل آلن، تهیه کننده تلویزیون، رابطه داشت.

مشکلات سلامتی و مرگ

اعتیاد این بازیگر باعث ایجاد یک رشته مشکلات سلامتی مرتبط شد. در سال 2000، پری به دلیل پانکراتیت در بیمارستان بستری شد.

سپس در تابستان 2018 این بازیگر 49 ساله به دلیل سوراخ شدن دستگاه گوارش به سرعت به بیمارستان منتقل شد. او بعداً در کتابش دوستان، عاشقان و چیز وحشتناک بزرگ فاش کرد که منفجر شدن روده بزرگش که ناشی از سوء مصرف مواد افیونی بود، باعث شد که برای زندگی اش بجنگد.

اقامت پنج ماهه او در بیمارستان شامل یک دوره حمایت زندگی و دو هفته در کما بود. متیو پری در مورد روزهای اولیه خود در بیمارستان نوشت: “پزشکان به خانواده ام گفتند که من 2 درصد شانس زنده ماندن دارم.” بهبودی او شامل استفاده از کیسه کولوستومی به مدت 9 ماه و حداقل 14 عمل جراحی بود.

متیو پری

متیو پری

متیو پری در 28 اکتبر 2023 در سن 54 سالگی درگذشت. مقامات متوجه شدند که او در حوالی ساعت 4 بعد از ظهر در جکوزی در خانه اش در لس آنجلس واکنش نشان نمی دهد.

علت مرگ او در حال حاضر مشخص نیست، اما مجریان قانون گفتند که هیچ نشانه ای از بازی ناپسند وجود ندارد. منابع به لس آنجلس تایمز گفتند که هیچ ماده مخدری در محل حادثه پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

14 − 12 =