صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی فیلسوف تاریخی چین کنفوسیوس
ads

بیوگرافی فیلسوف تاریخی چین کنفوسیوس

کنفوسیوس

کنفوسیوس فیلسوف، معلم و شخصیت سیاسی با نفوذ چینی بود که به خاطر کلمات قصار معروف و مدل‌های تعامل اجتماعی‌اش شهرت داشت.

کنفوسیوس که بود؟

کنفوسیوس که با نام های کونگ کیو یا کونگ فو تزو نیز شناخته می شود، فیلسوف، معلم و شخصیت سیاسی چینی بود. آموزه های او که در آنالکت ها حفظ شده است، بر ایجاد الگوهای اخلاقی خانواده و تعامل عمومی و تعیین استانداردهای آموزشی متمرکز بود. پس از مرگش، کنفوسیوس فلسفه رسمی امپراتوری چین شد که در دوران سلسله های هان، تانگ و سونگ بسیار تأثیرگذار بود.

زندگی اولیه و خانواده

کنفوسیوس احتمالاً در سال 551 قبل از میلاد به دنیا آمد. (تقویم قمری) در قوفو امروزی، استان شاندونگ، چین.

کنفوسیوس

کنفوسیوس

اطلاعات کمی از دوران کودکی کنفوسیوس وجود دارد. Records of the Historian، نوشته سو-ما چیئن (متولد 145 قبل از میلاد، درگذشته 86 قبل از میلاد) مفصل ترین شرح زندگی کنفوسیوس را ارائه می دهد. با این حال، برخی از مورخان معاصر در مورد صحت این گزارش تردید دارند و آن را افسانه می دانند نه واقعیت.

به گزارش Records of the Historian، کنفوسیوس در یک خانواده سلطنتی از سلسله چو به دنیا آمد. گزارش های دیگر او را به عنوان متولد شده در فقر توصیف می کنند. آنچه در مورد زندگی کنفوسیوس قابل بحث نیست این است که او در زمان بحران ایدئولوژیک در چین وجود داشته است.

کنفوسیوسیسم

کنفوسیوسیسم جهان بینی درباره سیاست، تعلیم و تربیت و اخلاق است که کنفوسیوس و پیروانش در قرن های پنجم و ششم قبل از میلاد آموزش داده اند. اگرچه آیین کنفوسیوس یک دین سازمان یافته نیست، اما قوانینی را برای تفکر و زندگی ارائه می دهد که بر عشق به انسانیت، پرستش اجداد، احترام به بزرگان، انضباط نفس و مطابقت با مناسک متمرکز است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رابین ویلیامز

از قرن چهارم قبل از میلاد، کنفوسیوس به عنوان حکیمی در نظر گرفته می شد که در زمان خود سزاوار شناخت بیشتری بود. در قرن دوم قبل از میلاد، در طول اولین سلسله هان چین، ایده های او پایه و اساس ایدئولوژی دولتی شد.

کنفوسیوس

کنفوسیوس

امروزه کنفوسیوس به طور گسترده به عنوان یکی از تأثیرگذارترین معلمان در تاریخ چین شناخته می شود. این فلسفه ها هنوز توسط بسیاری از مردمی که امروزه در چین زندگی می کنند دنبال می شود و بر تفکر در ژاپن، کره و ویتنام تأثیر گذاشته است.

بیوگرافی کیت هادسون
بیشتر بخوانید

باورها، فلسفه و آموزه های کنفوسیوس

در طول قرن ششم قبل از میلاد، کشورهای رقیب چین، اقتدار امپراتوری چو را که بیش از 500 سال حکومت عالی را در دست داشت، تضعیف کردند. اصول سنتی چین شروع به زوال کرد و در نتیجه یک دوره افول اخلاقی به وجود آمد. کنفوسیوس یک فرصت – و یک تعهد – را برای تقویت ارزش‌های اجتماعی شفقت و سنت تشخیص داد.

قاعده طلایی

فلسفه اجتماعی کنفوسیوس اساساً بر اصل «رن» یا «دوست داشتن دیگران» در هنگام اعمال نظم و انضباط استوار بود. او معتقد بود که می‌توان با استفاده از قانون طلایی «آنچه را برای خود نمی‌خواهی، با دیگران هم انجام نده»، رن را وارد عمل کرد. (Lunyu 12.2، 6.30).

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رایان گاسلینگ | لیست فیلم ها و زندگی شخصی

در مورد سیاست

باورهای سیاسی کنفوسیوس نیز بر اساس مفهوم خود انضباطی بود. او معتقد بود که یک رهبر برای اینکه متواضع بماند و با پیروانش با شفقت رفتار کند، باید نظم و انضباط خود را اعمال کند. در انجام این کار، رهبران با الگوهای مثبت رهبری خواهند کرد. به عقیده کنفوسیوس، رهبران می توانند با آموزش فضیلت و نیروی متحد کننده نزاکت آیینی، رعایای خود را به پیروی از قانون برانگیزند.

در مورد آموزش و پرورش

کنفوسیوس

کنفوسیوس

فلسفه تعلیم و تربیت کنفوسیوس بر «هنرهای شش گانه» متمرکز بود: تیراندازی با کمان، خوشنویسی، محاسبات، موسیقی، ارابه سواری و آیین. از نظر کنفوسیوس، هدف اصلی معلم بودن این بود که به مردم بیاموزد با صداقت زندگی کنند. او از طریق آموزه های خود تلاش کرد تا ارزش های سنتی خیرخواهی، شایستگی و تشریفات را در جامعه چین احیا کند.

کتاب های کنفوسیوس

کنفوسیوس با نوشتن و ویرایش برخی از تأثیرگذارترین آثار کلاسیک سنتی چین اعتبار دارد.

“مقاله های کنفوسیوس”

تصور می‌شود که لونیو، که عقاید فلسفی و سیاسی کنفوسیوس را بیان می‌کند، توسط شاگردان او گردآوری شده است. این یکی از “چهار کتاب” آیین کنفوسیوس است که فیلسوف چینی ژو شی، خودخوانده نئوکنفوسیوس، در سال 1190 با عنوان سیشو منتشر شد. لونیو با تأثیر گسترده ای که داشت، بعداً تحت عنوان The Analects of به انگلیسی ترجمه شد. کنفوسیوس

بیشتر بخوانید: بیوگرافی ویل اسمیت | لیست فیلم ها و زندگی شخصی

از دیگر کتاب‌های کنفوسیوس می‌توان به تنظیم مجدد کتاب قصیده‌ها و همچنین تجدید نظر در کتاب تاریخی اسناد اشاره کرد. او همچنین گزارشی تاریخی از 12 دوک لو به نام سالنامه بهار و پاییز گردآوری کرد.

بیوگرافی مکالی کالکین
بیشتر بخوانید

کنفوسیوس

کنفوسیوس

مرگ

کنفوسیوس در 21 نوامبر 479 قبل از میلاد درگذشت. در کوفو، چین، یک سال پس از از دست دادن پسرش، تزو لو، در جنگ. کنفوسیوس در زمان مرگش متقاعد شده بود که آموزه‌هایش تأثیر قابل‌توجهی بر فرهنگ چینی نداشته است، حتی اگر آموزه‌های او به فلسفه رسمی امپراتوری چین تبدیل شود. پیروانش مراسم تشییع جنازه ای برپا کردند و به احترام او عزاداری برپا کردند.

حقایق کلی

نام: کنفوسیوس
تولد: 551 ق.م
مرگ: 479 ق.م
محل تولد: قوفو، چین

دیدگاهتان را بنویسید

13 − پنج =