بیوگرافی مت دیمون

بیوگرافی آبراهام لینکولن

مت دیمون، بازیگر برنده جایزه، که توسط گود ویل هانتینگ به شهرت رسید، برای نقش‌های اصلی‌اش در مجموعه‌های جیسون بورن و مریخی شناخته می‌شود.

مت دیمون کیست؟

حرفه مت دیمون پس از بازی در فیلم ویل هانتینگ خوب و همکاری در نویسندگی آن آغاز شد که در سال 1997 جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال را به همراه دوست و همکارش بن افلک به ارمغان آورد. دیمون از آن زمان تاکنون در طیف وسیعی از فیلم‌ها بازی کرده است، از جمله فیلم نجات سرباز رایان، Ocean’s Eleven، The Departed و The Martian.

او پس از انتخاب نقش جیسون بورن در فیلم The Bourne Identity و دنباله‌های آن که موفقیت‌های تجاری بزرگی بودند، تبدیل به یک قهرمان اکشن بعید شد. دیمون چندین فیلم جدید برای سال 2023 دارد: هوا، درباره ایجاد خط کفش نایک مایکل جردن؛ فیلم بیوگرافی کریستوفر نولان اوپنهایمر درباره پدر بمب اتمی؛ و عروسک‌های درایو دور، کمدی از اتان کوئن که در سپتامبر امسال منتشر می‌شود.

مت دیمون

مت دیمون

اطلاعات تکمیلی

نام کامل: متیو پیج دیمون
متولد: 8 اکتبر 1970
محل تولد: کمبریج، ماساچوست
همسر: لوسیانا بوزان باروسو (2005 تا کنون)
فرزندان: الکسیا، ایزابلا، جیا و استلا
علامت نجومی: ترازو

اوایل زندگی: خانواده و ملاقات با بن افلک

متیو پیج دیمون در 8 اکتبر 1970 در کمبریج، ماساچوست به دنیا آمد. پدرش، کنت، در امور مالی و املاک کار می کرد، در حالی که مادرش، نانسی، استاد آموزش ابتدایی دوران کودکی بود. او یک برادر به نام کایل دارد که سه سال از او بزرگتر است. پدر و مادر دیمون زمانی که او کودکی بود طلاق گرفتند. در دوران کودکی، مت دیمون اغلب احساس تنهایی می کرد و احساس می کرد به او تعلق ندارد، و در آن زمان به خصوص نسبت به قد کوتاه خود آگاه بود. (دیمون در بزرگسالی به 10 فوت رسید.)

در 10 سالگی، دیمون با بچه ای آشنا شد که در دو بلوک پایین جاده زندگی می کرد: بن افلک. این جفت دوستان سریعی شدند. آنها بیسبال بازی کردند (هر دو از طرفداران سرسخت بوستون رد ساکس هستند) و بازی فانتزی Dungeons and Dragons و همچنین از تماشای فیلم های دوگانه با هم لذت بردند.

افلک گفته است که اگر دیمون نبود، احتمالاً بازیگر نمی‌شد: «مت به بازیگری چارچوبی داد، یک ادغام با سلسله مراتب اجتماعی در مدرسه… قبل از مت، من تنها بودم. بازیگری یک فعالیت انفرادی بود که من فقط می‌رفتم و کاری انجام می‌دادم، در یک برنامه تلویزیونی کوچک بازی می‌کردم یا چیزی دیگر، و هیچ‌کس آن را درک نمی‌کرد.»

آنها هر دو در مدرسه کمبریج ریندج و لاتین، دبیرستانی دولتی با بسیاری از فارغ التحصیلان برجسته، از جمله شاعر E.E. Cummings، آهنگساز Leroy Anderson و ستاره بسکتبال پاتریک Ewing، شرکت کردند. به گزارش پیپل، دانش‌آموزان دیگر آن‌ها را به‌عنوان «گیک‌های درام» توصیف کردند و گفتند که «بچه‌های باحالی محسوب نمی‌شوند».

بیشتر بخوانید: بیوگرافی آبراهام لینکولن

پس از فارغ التحصیلی، دیمون در دانشگاه هاروارد به تحصیل زبان انگلیسی پرداخت و در آنجا فیلمنامه ای 40 صفحه ای برای یک کلاس نمایشنامه نویسی نوشت که به عنوان پیش نویس اولیه برای چیزی که بعداً به گود ویل هانتینگ تبدیل شد، استفاده کرد. او پس از فارغ التحصیلی 12 واحد دانشگاهی هاروارد را رها کرد تا حرفه بازیگری خود را دنبال کند.

بهترین فیلم های فرانک کاپرا
بیشتر بخوانید

فیلم های اولیه: شکست «فیلم ویل هانتینگ خوب».

مت دیمون اولین بازی خود را در سن 18 سالگی با حضور کوتاهی در پیتزای عرفانی در سال 1988 انجام داد، اما از اولین سال‌های زندگی حرفه‌ای‌شان، او و افلک در فیلم‌هایی با هم ظاهر شدند. اولین فیلم مشترک آنها «پیوندهای مدرسه» (1992) بود، یک درام در یک مدرسه آمادگی دهه 1950. آنها در حین فیلمبرداری در کنار زباله دانی در لاول ماساچوست ماندند. افلک به Entertainment Weekly گفت: «ما به معنای واقعی کلمه در کنار زباله‌دانی بودیم و فکر می‌کردیم که پادشاه هستیم.

مت دیمون به خاطر بازی خود به عنوان یک سرباز معتاد به مواد مخدر در شجاعت زیر آتش (1996) ، نقشی که برای آن در 100 روز 40 پوند وزن کم کرد، تحسین شد. او همچنین در سال ۱۹۹۷ در فیلم فرانسیس فورد کاپولا The Rainmaker که از رمان جان گریشام اقتباس شده بود، نقش آفرینی کرد.

افلک و مت دیمون در زمان نوشتن فیلمنامه «ویل هانتینگ خوب» (1997) هم اتاقی بودند. افلک فیلمنامه 40 صفحه ای را که دیمون در کالج شروع کرده بود را خواند و پسندید و احساس کرد این دو باید آن را با هم تمام کنند. دیمون این داستان را با مجله Interview به اشتراک گذاشت:

او به آن نگاه کرد و گفت: این واقعاً خوب است. ما باید این را با هم بنویسیم.» و من گفتم: «می‌دانم، اما نمی‌دانم کجا باید برود.» و او گفت: «من هم نمی‌کنم»، اما موافقت کردیم که آن را بنویسیم.»

محصول نهایی تبدیل به فیلمی تحسین شده به کارگردانی گاس ون سنت شد و مت دیمون در نقش یک M.I.T بازی کرد. سرایدار که در واقع یک ریاضیدان با استعداد است. این فیلم 9 نامزدی جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد توسط دیمون و برنده بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رابین ویلیامز دریافت کرد. دیمون و افلک همچنین برنده اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شدند که منجر به سخنرانی خاطره انگیز و پر انرژی شد.

مت دیمون

مت دیمون

سپس، دیمون در نقش اصلی فیلم جنگ جهانی دوم استیون اسپیلبرگ، نجات سرباز رایان (1998) به عنوان یک سرباز ارتش ایالات متحده ظاهر شد که باید توسط گروهی به رهبری شخصیت تام هنکس شناسایی و نجات داده شود. اسپیلبرگ دیمون را انتخاب کرد زیرا تحت تاثیر مهارت‌های بازیگری‌اش قرار گرفته بود و می‌خواست یک بازیگر ناشناس در این نقش داشته باشد – او پیش‌بینی نمی‌کرد که دیمون یک شبه با موفقیت ویل هانتینگ به یک سلبریتی تبدیل شود.

مت دیمون از پایان دهه تا هزاره جدید به ساختن پروژه‌های پرمخاطب ادامه داد، با فیلم‌هایی که شامل «Rounders» (1998) ، «آقای با استعداد ریپلی» (1999) ، «دگما» (1999) ، «همه اسب‌های زیبا» (2000) ، و سریال یازده اقیانوس.

اکشن ستاره در نقش جیسون بورن

مت دیمون که پیش از این به خاطر نقش های دراماتیک خود شناخته می شد، پس از انتخاب نقش اصلی در فیلم هویت بورن در سال 2002، تبدیل به یک قهرمان اکشن بعید شد. او جیسون بورن را به تصویر کشید، یک مامور مخفی که از فراموشی رنج می‌برد و سعی می‌کرد هویت خود را به خاطر بیاورد در حالی که یک توطئه مخفیانه در سازمان سیا را کشف می‌کرد. داگ لیمان کارگردان فیلم درباره انتخاب دیمون گفت:

بهترین فیلم های سیدنی لومت
بیشتر بخوانید

وقتی با مت نشستم و توضیح دادم که می‌خواهم در یک فیلم اکشن بازی کنم اما آن را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهم، این حس را پیدا کردم که او فهمیده است. او از همان جایی می آمد که من می آمدم، و من احساس کردم که می توانیم در این زمینه شریک شویم.»

مت دیمون چندین شیرین‌کاری و صحنه‌های زیر آب خود را برای The Bourne Identity انجام داد و سه ماه آموزش جنگ تن به تن، اسلحه، بوکس و اسکریمای فیلیپینی را گذراند تا برای این نقش شکل بگیرد. اگرچه بسیاری از افراد داخلی هالیوود پیش‌بینی می‌کردند که فیلم شکست بخورد، هویت بورن به موفقیت تجاری و انتقادی تبدیل شد، همانطور که دنباله‌های آن برتری بورن (2004) و اولتیماتوم بورن (2007) بودند.

اولتیماتوم 110 میلیون دلاری بورن بزرگترین آخر هفته افتتاحیه اوت در تاریخ سینما را داشت و تا زمان اکران نگهبانان کهکشان در سال 2014 حدود 70.2 میلیون دلار از تجارت در ایالات متحده و کانادا به دست آورد.

اگرچه مت دیمون برای دنباله‌ی «میراث بورن» در سال 2012 بازنگشت، اما در «جیسون بورن» (2016) ، پنجمین قسمت این مجموعه، دوباره ایفای نقش کرد. نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد اما باکس آفیس موفقی در سراسر جهان شد.

لیست فیلم های موفق : “The Martianفیلم “، “Thor” Cameo” و بیشتر

مت دیمون در کنار لئوناردو دی کاپریو در فیلم جنایی The Departed (2006) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بازی کرد که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد. در سال 2007، دیمون توسط فوربس به عنوان پولدارترین ستاره سینمای هالیوود انتخاب شد و اشاره کرد که فیلم های او به ازای هر دلاری که به دست می آورد به طور متوسط 29 دلار در گیشه دریافت می کنند.

او در این زمان در بسیاری از فیلم‌های مورد توجه ظاهر شد، از جمله سیریانا (2005) ، چوپان خوب (2006) ، خبرچین! (2009) ، گریت واقعی (2010) ، دفتر تنظیم (2011) ، و سرایت (2011). دیمون دومین نامزدی اسکار خود را برای نقش مکمل در نقش فرانسوا پینار بزرگ راگبی در فیلم Invictus (2009) آفریقای جنوبی به کارگردانی کلینت ایستوود و بازی مورگان فریمن در نقش نلسون ماندلا به دست آورد.

در جای دیگر روی پرده، دیمون با ما یک باغ وحش خریدیم (2011) ، درام محیطی در سرزمین موعود (2012) با همبازی جان کرازینسکی، و داستان علمی تخیلی با جودی فاستر در Elysium (2013) پرداخت. سپس دیمون به خاطر نوبتش به عنوان دوست پسر لیبراس، اسکات تورسون در فیلم تحسین شده HBO پشت شمعدان (2013) با بازی مایکل داگلاس مورد تشویق قرار گرفت. برای این نقش، دیمون هر دو نامزدی امی و گلدن گلوب را دریافت کرد.

بیوگرافی امیلی برونته
بیشتر بخوانید

مت دیمون همچنین با اکران مریخی در پاییز 2015، به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی جسیکا چستین و چیوتل اجیوفور و دیگران، موفقیت بزرگی کسب کرد. این فیلم که بر اساس رمان اندی ویر در سال 2011 ساخته شده است، دردسرهای یک فضانورد را به تصویر می کشد که در مریخ گیر افتاده است، در حالی که تلاش های روی زمین برای تسهیل نجات خود را شرح می دهد.

The Martian با دریافت انبوهی از نقدهای مثبت، تقریباً 600 میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد. هم فیلم و هم دیمون جوایز گلدن گلوب (دیمون برای بهترین بازیگر مرد در یک موزیکال/کمدی) را دریافت کردند و او همچنین نامزدی اسکار را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: چارلز دیکنز

سال بعد از The Martian، مت دیمون در Downsizing، Suburbicon و Thor: Ragnarok ظاهر شد. حضور کوتاه دیمون در فیلم Thor: Ragnarok یک کموی بسیار تحسین‌برانگیز بود که در آن او نقش یک بازیگر را در یک نمایش صحنه‌ای که برادر ثور، لوکی را به تصویر می‌کشید، بازی کرد. نقش های اصلی اخیر او عبارتند از Stillwater (2021) و Ford v Ferrari (2019) که در آنها نقش طراح خودرو کارول شلبی را در کنار کریستین بیل در نقش راننده کن مایلز بازی کرد.

برومنس افلک و مت دیمون تا دهه 2010 به رشد خود ادامه داد. این دو با هم در اسکار 2017 حاضر شدند، مجموعه مستند پروژه گرین لایت نامزد جایزه امی را تهیه کردند، در یک خصومت ساختگی مداوم با جیمی کیمل کمدین شرکت کردند و جایزه «بچه های دهه» را در جوایز انتخاب پسران اسپایک تی وی بردند.

این جفت در فیلم ایر محصول 2023 که داستان واقعی پشت خط کفش‌های ایر نایک را به تصویر می‌کشید، دوباره متحد شدند. دیمون نقش سانی واکارو، مدیر بازاریابی را بازی کرد، در حالی که افلک نقش فیل نایت، مدیر عامل نایک را بازی کرد.

فیلم‌های جدید: «نقد فیلم اوپنهایمر» و «Drive-Away Dolls»

در فیلم پرفروش تابستانی کریستوفر نولان در سال 2023، اوپنهایمر، مت دیمون نقش لسلی گرووز، افسر سپاه مهندسین ارتش ایالات متحده که بر پروژه منهتن نظارت داشت را به تصویر می کشد. تمرکز این فیلم بر فیزیکدان جی رابرت اوپنهایمر با بازی کیلیان مورفی است که جنبه علمی پروژه و ایجاد بمب اتمی را رهبری کرد. اوپنهایمر در تاریخ 21 جولای در سینماها اکران می شود.

مت دیمون

مت دیمون

پاییز امسال، دیمون قرار است در فیلم کمدی Drive-Away Dolls به کارگردانی Ethan Coen ظاهر شود. داستان دو دوست (با بازی مارگارت کوالی و جرالدین ویسواناتان) در یک سفر جاده ای را روایت می کند که کیف سرقتی را در اختیار دارند که توسط چندین جنایتکار گم شده بود، یکی از آنها توسط دیمون بازی خواهد شد. بازی Drive-Away Dolls برای اکران در 22 سپتامبر برنامه ریزی شده است.

همسر و بچه ها

مت دیمون در دسامبر 2005 با دوست دختر دیرینه خود، لوسیانا بوزان باروسو، در تالار شهر نیویورک ازدواج کرد. آنها در حالی که او در حال فیلمبرداری فیلم کمدی Stuck On You (2003) در میامی بود، ملاقات کردند، جایی که او به عنوان بارمن کار می کرد. باروسو آرژانتینی است.

10 فیلم برتر کریس همسورث
بیشتر بخوانید

این زوج چهار دختر دارند: الکسیا، از ازدواج قبلی باروسو. ایزابلا، متولد ژوئن 2006؛ جیا زاوالا، متولد اوت 2008; و استلا زاوالا، متولد اکتبر 2010. وقتی دیمون در لوکیشن فیلمبرداری نمی کند، با خانواده اش در میامی زندگی می کند.

در سال 2007، دیمون توسط مجله People به عنوان جذاب ترین مرد زنده انتخاب شد. مت دیمون متعجب گفت: «تمام مبارزات انتخاباتی» دوستان جورج کلونی و برد پیت که هر کدام دو بار موفق به کسب این افتخار شده بودند، سرانجام نتیجه داد. او در نامه‌ای که در مجله منتشر شد گفت: «شما به پدر پیر حومه شهر روحیه یک عمر را تقویت کردید. دخترخوانده 9 ساله‌ام اکنون فکر می‌کند که من خوب هستم، خوب، باحال‌تر.»

سرمایه مالی

ارزش خالص مت دیمون حدود 170 میلیون دلار تخمین زده می شود. تنها فیلم‌های جیسون بورن بیش از 1.6 میلیارد دلار فروش داشتند که دیمون برای اولین فیلم 10 میلیون دلار و برای هر فیلم بعدی حدود 26 میلیون دلار به دست آورد. قدرت درآمد دیمون نیز با کار او به عنوان تهیه کننده و همچنین بازیگر تقویت شده است. به عنوان مثال، او به عنوان تهیه کننده درام منچستر کنار دریا در سال 2016 خدمت کرد که نامزد شش جایزه اسکار شد.

مت دیمون

مت دیمون

جیمز کامرون کارگردان فیلم از دیمون می خواست در فیلم علمی تخیلی حماسی آواتار سال 2009 بازی کند و 10 درصد از سود باکس آفیس فیلم را به این بازیگر پیشنهاد داد، اما دیمون این نقش را رد کرد تا سه گانه اصلی بورن را کامل کند. آواتار به فروش 2.9 میلیارد دلاری دست یافت و آن را به یکی از سودآورترین فیلم های تاریخ تبدیل کرد. دیمون در مورد رد این قسمت گفت: “من در تاریخ خواهم ماند. شما هرگز بازیگری را نخواهید دید که پول بیشتری را رد کرده باشد.»

#جنجال

مت دیمون در اواخر سال 2017، دیمون خود را گرفتار بحث و جدل بر سر شروع اتهامات آزار جنسی که بسیاری از مردان قدرتمند صنعت سینما را از مسیر خود خارج کرد، گرفت. او متهم به تلاش برای کشتن داستانی درباره اقدامات غارتگرانه هاروی واینستین در سال 2004 بود که او آن را رد کرد.

این بازیگر وقتی به Business Insider گفت که در نظر دارد با یک شکارچی جنسی متهم «به صورت موردی» کار کند، و به پیتر تراورز از ABC News گفت: «ما باید بفهمیم – می دانید. تفاوتی بین دست زدن به لب به لب و تجاوز یا کودک آزاری وجود دارد، درست است؟

در ژانویه 2018، دیمون از اظهارات قبلی خود ابراز پشیمانی کرد. “من واقعاً آرزو می کنم قبل از اینکه به این موضوع بپردازم، خیلی بیشتر گوش می کردم. من نمی خواهم با هر کاری که انجام می دهم یا می گویم درد کسی را بیشتر کنم. بنابراین واقعا متاسفم… باید روی صندلی عقب بنشینم و دهانم را برای مدتی ببندم.»

دیدگاهتان را بنویسید

4 + 14 =