صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : بهترین سیستم خنک سازی محیط برای سالن مرغداری
ads

بهترین سیستم خنک سازی محیط برای سالن مرغداری

images 1709411777 65e38dc1c46cb

images_1709411755_65e38dabab0a7.png

تنظیم دمای سالن مرغداری از عوامل مهم برای نگهداری طیور در این مکان است. در این میان، استفاده از سیستم‌های مختلفی همچون کولرهای سلولزی و سیستم مه‌پاش می‌تواند در ایجاد یک محیط خنک و ایدئال کمک زیادی کند. همچنین استفاده از فن‌های تهویه مناسب، جریان هوای تازه در محیط را حفظ کرده و برای پرندگان ایجاد آرامش و راحتی فراهم کند. اما اگر به دنبال این هستید که واقعاً بهترین سیستم خنک‌سازی محیط برای سالن مرغداری یا مه پاش  مرغداری چیست، باید بگوییم جواب این سؤال شما در ادامه این مطلب نوشته شده است. پس با ما همراه شوید.

توجه داشته باشید که برای نصب مه‌پاش در مرغداری، بهتر است از کارشناسان مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را برای پرورش مرغ‌ها به دست آورید.

اهمیت سیستم خنک‌ سازی محیط در مرغداری چیست؟

در تمامی دنیا، مرغداران همواره به یک اصل اساسی برای حفظ سلامت مرغ‌ها و جوجه‌ها توجه ویژه‌ای داشتند و این اصل، شامل تنظیم دما و خنک‌سازی محیط مرغداری است. همان‌طور که هوای گرم یا سرد برای انسان‌ها باعث ناراحتی می‌شود، برای مرغ‌ها این مسئله کمی فرق می‌کند؛ زیرا می‌تواند موجب مرگ‌ومیر و تلفات آنها شود؛ بنابراین، استفاده از روش‌های خنک‌سازی محیط مرغداری امری ضروری است.

به طورکلی، طیور به خصوص مرغ‌ها نسبت به دمای گرم و سرد بسیار حساس هستند. دمای محیط مناسب می‌تواند به حفظ سلامت و راحتی آنها کمک کند و از بروز مشکلاتی مانند استرس گرمایی جلوگیری نماید. همچنین دمای محیط مرغداری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد تولیدی مرغ‌ها داشته باشد. در دماهای بالا، مرغ‌ها کاهش چشمگیری در مصرف غذا و رشد دارند.

علاوه بر این، دمای بالا می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند خفگی، استرس گرمایی و بیماری‌های مختلفی در مرغ‌ها شود که در نهایت می‌تواند به افزایش میزان مرگ‌ومیر در مرغداری منجر شود. سیستم خنک‌سازی محیط می‌تواند این خطرات را کاهش داده و به حفظ سلامت مرغ‌ها کمک کند.

images_1709411777_65e38dc1c46cb.png

انواع روشهای خنک سازی مرغداری

یکی از روش‌های مؤثر و پرکاربرد در خنک‌سازی مرغداری‌ها، «سیستم مه ‌پاش مرغداری» است. این سیستم با استفاده از ابزارهایی که آب را به‌صورت مه (پلاسما) تبدیل می‌کنند، هوای محیط را خنک می‌کند. علاوه بر خنک‌سازی، مه‌پاش‌ها با افزایش رطوبت هوا، به مرغ‌ها کمک می‌کنند تا از خشکی ناشی از دمای بالا جلوگیری کنند و به‌سلامت آنها کمک می‌کنند.

آشنایی با پوشش زنان هرمزگان
بیشتر بخوانید

روش دیگری که برای خنک‌سازی مرغداری‌ها استفاده می‌شود، استفاده از «پد سلولزی» است. این پد‌ها از موادی ساخته شده‌اند که آب را به‌خوبی جذب می‌کنند و از طریق تبخیر آب، هوای محیط را خنک می‌کنند. این روش از لحاظ مصرف آب نیز بهینه‌تر است و در برخی مناطق با مشکل کمبود منابع آبی، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سومین روش خنک‌سازی مرغداری استفاده از «کولرهای صنعتی» است. این کولرها از طریق گرفتن هوای خارجی، آن را خنک کرده و وارد محیط مرغداری می‌کنند. این روش عملکرد خوبی در مرغداری‌هایی دارد که به دلیل شرایط محیطی، استفاده از مه‌پاش یا پد سلولزی ممکن نیست.

همچنین، استفاده از فن‌های تهویه نیز می‌تواند در خنک‌سازی مرغداری‌ها مؤثر باشد. این فن‌ها هوای تازه را وارد محیط مرغداری می‌کنند و همچنین هوای داغ را از محیط خارج می‌کنند که این اقدام هم به خنک‌سازی کمک می‌کند و هم به جلوگیری از تجمع مرغ‌ها در یک نقطه کمک می‌کند.

بهترین سیستم خنک‌سازی برای سالن مرغداری چیست؟

استفاده از دستگاه رطوبت ‌ساز یا سیستم مه ‌پاش مرغداری از بهترین روش‌ها برای خنک‌کردن مرغداری‌ها است که عملکرد بسیار خوبی در این مکان از خود نشان داده است.

طرز کار سیستم مه‌پاش و عمل خنک‌سازی توسط آن از طریق پدیده تبخیر صورت می‌گیرد. رطوبت ساز مرغداری آب موجود را به شکل ذرات پودری کرده و در هوا منتشر می‌کند و در نتیجه هم رطوبت و هم هوای خنک مناسبی را ایجاد می‌کند. با کمک این دستگاه می‌توانیم شاهد کاهش دما بین ۵ تا ۷ درجه باشیم.

در خصوص استفاده از سیستم مه‌پاش مرغداری باید توجه داشت که سیستم پرفشار مناسب این مکان است تا از ریزش قطرات آب و خیس شدن مرغ‌ها جلوگیری کند.  هدف از استفاده از مه‌پاش، ایجاد هوای مطلوب و خنک در سالن است بدون اینکه حیوانات و خوراک آن‌ها خیس شود. زیرا اگر مرغ‌ها و خوراکشان خیس شوند، ممکن است دچار مشکلات و بیماری‌ها شوند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم مه‌پاش مرغداری، رسیدن به دمای لازم و مناسب در کمترین زمان ممکن است که در روزهای گرم سال، بسیار مهم است. مزیت دیگر آن، رفع بوی بد و نامطبوع سالن است که با ایجاد مه و هوای مرطوب توسط مهپاش، می‌توان این بوی بد را کنترل و رفع کرد.

بهترین مارک کامپوزیت دندان کدام است؟ برند ژاپنی یا آلمانی؟
بیشتر بخوانید

images_1709411823_65e38def4d1f0.png

مزایای استفاده از مه پاش مرغداری و نقش آن در سلامت طیور

هنگامی که دما در سالن مرغداری بالاتر از 25-22 درجه سانتی‌گراد است، دستگاه تهویه به تنهایی کافی نیست و نیاز به یک سیستم خنک‌کننده مستقل است. در حال حاضر، استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده مانند کولرهای آبی یا گازی به لحاظ اقتصادی مناسب نیست و باید از روش‌های نوآورانه دیگری استفاده کنیم.

در روش استفاده از مه پاش مرغداری می‌توان با نصب یک لوله مه‌پاش در سراسر سالن و پاشیدن آب از نازل‌ها در فضای سالن، هوای محیط را خنک کرد. مقدار آب موردنیاز برای این کار، بستگی به مساحت سالن دارد و می‌تواند به‌ازای هر مترمربع 250 سی‌سی در دقیقه باشد. با این روش، دمای هوا کاهش می‌یابد و بوی بد فضا نیز مهار می‌شود.

اگرچه استفاده از این روش برای خنک‌کردن سالن‌های پرورش طیور مؤثر است، اما باید در نظر داشت که به دلیل رویش جلبک‌ها در شب، از خیس کردن و مرطوب کردن سالن خودداری شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید مه پاش مرغداری به سایت پارس صنعت مراجعه نمایید.

https://parsanat.com/cat/agricultural-equipment/fogger/poultry-fogger

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دو + 16 =