صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی بایار راستین
ads

بیوگرافی بایار راستین

بایار راستین

بایارد راستین، فعال حقوق مدنی، موضوع فیلم زندگینامه‌ای راستین در سال 2023، راهپیمایی سال 1963 در واشنگتن را برنامه‌ریزی کرد و بیشتر به خاطر نقش مشاور مارتین لوتر کینگ جونیور شهرت داشت.

آخرین اخبار از بایار راستین: داستان زندگی او در یکی از اخرین فیلم های نتفیلیکس به نمایش گذاشته شد.

بایارد راستین، فعال حقوق مدنی و تلاش‌های او در سازمان‌دهی راهپیمایی معروف در واشنگتن در سال 1963 – جایی که مارتین لوتر کینگ جونیور سخنرانی نمادین خود “من یک رویا دارم” را ایراد کرد – موضوع فیلم زندگی‌نامه‌ای جدید راستین است که اکنون در سینماهای منتخب پخش می‌شود.

و از 17 نوامبر در نتفلیکس پخش می شود. این فیلم توسط باراک اوباما رئیس جمهور سابق و شرکت میشل اوباما Higher Ground تهیه شده است و کولمن دومینگو در نقش بایار راستین بازی می کند. آسوشیتدپرس «عملکرد لایه‌ای و زیرکانه» دومینگو را ستایش می‌کند و فیلم را «به اندازه جنبشی که پوشش می‌دهد پر جنب و جوش» می‌خواند.

بایار راستین که بود؟

بایار راستین فعالیت مادام العمر خود را پس از نقل مکان به نیویورک در دهه 1930 آغاز کرد، جایی که در گروه های صلح طلب و اعتراضات اولیه حقوق مدنی شرکت داشت. او با ترکیب مقاومت بدون خشونت با مهارت های سازمانی، مشاور کلیدی مارتین لوتر کینگ جونیور در اواسط دهه 1950 بود.

بایار راستین

بایار راستین

او با رهبر کارگر A. Philip Randolph این ایده را آغاز کرد و تلاش سازماندهی راهپیمایی 1963 در واشنگتن را رهبری کرد. این تظاهرات یکی از بزرگترین تظاهرات مسالمت آمیز در تاریخ آمریکاست و راه را برای تصویب قوانین کلیدی حقوق مدنی هموار کرد. اگرچه راستین چندین بار به دلیل نافرمانی مدنی و همجنس گرایی آشکار دستگیر شد، اما تا زمان مرگش در سال 1987 در سن 75 سالگی به مبارزه برای برابری ادامه داد.

سنین جوانی و تحصیل

بایار راستین در 17 مارس 1912 در غرب چستر، پنسیلوانیا به دنیا آمد. او به این باور بزرگ شده بود که پدر و مادرش جولیا و جانیفر راستین هستند، در حالی که آنها در واقع پدربزرگ و مادربزرگ او بودند. او قبل از نوجوانی به این حقیقت پی برد که زنی که فکر می کرد خواهرش فلورانس است در واقع مادرش بود. فلورانس جوان راستین را با آرچی هاپکینز مهاجر هند غربی داشت.

بایار راستین در دانشگاه ویلبرفورس در اوهایو و کالج معلمان ایالتی چینی (دانشگاه چینی کنونی) در پنسیلوانیا، که هر دو مدرسه تاریخی سیاه پوست بودند، تحصیل کرد. در سال 1937 به شهر نیویورک نقل مکان کرد و در سیتی کالج نیویورک تحصیل کرد. او برای مدت کوتاهی در دهه 1930 با اتحادیه کمونیست جوان درگیر بود، قبل از اینکه از فعالیت های آن ناامید شد و استعفا داد.

مارک تواین
بیشتر بخوانید

فلسفه حقوق مدنی

بایار راستین در فلسفه شخصی خود صلح طلبی مذهب کواکر، مقاومت غیرخشونت آمیز آموزش داده شده توسط مهاتما گاندی و سوسیالیسم مورد حمایت رهبر کارگری A. Philip Randolph را با هم ترکیب کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بنیانگذار ایالات متحد جورج واشنگتن

در طول جنگ جهانی دوم، او برای راندولف در مبارزه با تبعیض نژادی در استخدام های مرتبط با جنگ کار می کرد. پس از ملاقات با وزیر و سازمان‌دهنده کارگری A. J. Muste، او همچنین در چندین گروه صلح‌طلب، از جمله انجمن آشتی، شرکت کرد.

بایار راستین چندین بار به دلیل اعتقادات و تمایلات جنسی خود مجازات شد. در طول جنگ، زمانی که از ثبت نام برای سربازی سرباز زد، به مدت دو سال زندانی شد.

هنگامی که در سال 1947 در تظاهرات علیه سیستم حمل و نقل عمومی جدا شده شرکت کرد، در کارولینای شمالی دستگیر شد و به مدت چند هفته در یک باند زنجیره ای کار کرد. در سال 1953، او به اتهام اخلاقی به دلیل مشارکت در فعالیت‌های همجنس‌گرایانه دستگیر شد و به مدت 60 روز به زندان فرستاده شد. با این حال، او به عنوان یک مرد آشکارا همجنسگرا به زندگی ادامه داد.

در دهه 1950، بایار راستین یک سازمان دهنده خبره اعتراضات حقوق بشری بود. او در سال 1958 نقش مهمی در هماهنگی راهپیمایی در آلدرماستون انگلستان ایفا کرد که در آن 10000 شرکت کننده علیه سلاح های هسته ای تظاهرات کردند.

مارتین لوتر کینگ جونیور و راهپیمایی در واشنگتن

بایار راستین  در دهه 1950 با رهبر جوان حقوق مدنی مارتین لوتر کینگ جونیور ملاقات کرد و در سال 1955 به عنوان یک سازمان دهنده و استراتژیست با کینگ شروع به کار کرد. او فلسفه مقاومت غیر خشونت آمیز گاندی را به کینگ آموزش داد و به او در مورد تاکتیک های نافرمانی مدنی توصیه کرد.

او به کینگ در تحریم اتوبوس‌های جداشده در مونتگومری، آلاباما، که در اواخر سال 1955 آغاز شد، کمک کرد. دیگر رهبران اصلی تحریم – که با امتناع رزا پارکس از رها کردن صندلی اتوبوسش آغاز شد – شامل جو آن رابینسون، رالف آبرناتی و اد بودند. نیکسون

کینگ، راستین و سایر سازمان دهندگان کنفرانس رهبری مسیحیان جنوبی را در سال 1957، اندکی پس از پایان موفقیت آمیز تحریم اتوبوس مونتگومری، ایجاد کردند. اما سه سال بعد، تعصب در مورد همجنس‌گرایی راستین، بین کشیش معروف و سازمان‌دهنده اصلی فاصله ایجاد کرد.

بیوگرافی مایکل گمبون | پرفسور دامبلدور در هری پاتر
بیشتر بخوانید

بایار راستین

بایار راستین

به کینگ توصیه شد که روابط خود را با راستین قطع کند زیرا او همجنسگرا بود. راستین بعداً به یاد می آورد: «به دکتر کینگ گفتم که اگر مشاوران نزدیک به او احساس کنند من سربار هستم، به جای اینکه او را در موقعیتی قرار دهند که باید بگوید ترک کن، می روم.» او به قدری مورد آزار و اذیت قرار گرفت که احساس کردم وظیفه خودم است که تا جایی که می‌توانم او را از این کار نجات دهم.»

Rustin SCLC را ترک کرد، اما این زوج به همکاری ادامه دادند. راستین گفت: «اگرچه دکتر کینگ با ترک رسمی من راحت شده بود، اما همچنان با من تماس می گرفت. در سال 1963، آنها به همکاری نزدیک با یکدیگر برای آماده سازی راهپیمایی به واشنگتن بازگشتند، که در آن کینگ سخنرانی افسانه ای خود را با عنوان “من یک رویا دارم” ایراد کرد.

مسلما پایدارترین کمک او به جنبش حقوق مدنی، راستین معمار راهپیمایی واشنگتن برای مشاغل و آزادی بود که در 28 اوت 1963 برگزار شد. او و مربیش A. Philip Randolph این ایده را به وجود آوردند، کینگ را متقاعد کردند که در آن شرکت کند، و از دیگر فعالان و گروه های برجسته دعوت کرد تا به آنها بپیوندند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بندیکت کامبربچ

دیدگاه‌های رادیکال و همجنس‌گرایی او، راستین را مجبور کرد که نقش عمومی کمتری در اعدام راهپیمایی داشته باشد و به عنوان معاون راندولف به عنوان کارگردان عمل کند. با این حال، تأثیر او غیرقابل انکار بود.

النور هولمز نورتون، که در برنامه ریزی مشارکت داشت، به سی بی اس گفت: «بایارد ژنرال واقعی اینجا بود، و او مانند یک ژنرال عمل کرد و به همه ما گفت که چه کاری انجام دهیم، چه زمانی و چگونه آن را انجام دهیم. “شما به یک سازمان دهنده نیاز داشتید، اما به فردی با جذابیت نیاز داشتید که بخواهید او را دنبال کنید. این هدیه او بود.»

برگزارکنندگان از افراد مشهور متعددی برای حضور در این مراسم دعوت کردند، از جمله بازیگر مارلون براندو، بازیگر و خواننده لنا هورنای، موسیقی‌دان هری بلافونته و مجری جوزفین بیکر. آنها در میان 250000 نفری بودند که در آن شرکت داشتند، بسیار بیشتر از 100000 نفری که Rustin انتظار داشت. این یکی از بزرگترین تظاهرات مسالمت آمیز در تاریخ آمریکا است.

بیوگرافی متیو پری
بیشتر بخوانید

در اوایل سپتامبر، Rustin و Randolph روی جلد مجله Life ظاهر شدند. راهپیمایی در واشنگتن با هموار کردن راه برای تصویب قانون حقوق مدنی 1964 و قانون حقوق رای 1965 شناخته می شود.

شغل بعدی

در سال 1965، راستین و راندولف مؤسسه A. Philip Randolph را که یک سازمان کارگری برای اعضای اتحادیه های کارگری سیاه پوست بود، تأسیس کردند. او تا سال 1979 گروه را رهبری کرد. راستین همچنین به کار خود در جنبش های حقوق مدنی و صلح ادامه داد و به عنوان سخنران عمومی مورد تقاضا بود.

بایار راستین در طول زندگی حرفه ای خود جوایز و درجه های افتخاری متعددی دریافت کرد. نوشته های او در مورد حقوق مدنی در مجموعه پایین خط در سال 1971 و در استراتژی های آزادی در سال 1976 منتشر شد. او همچنان در مورد اهمیت برابری اقتصادی در جنبش حقوق مدنی و همچنین نیاز به حقوق اجتماعی برای مردم صحبت می کرد. جامعه LGBTQ

رابطه با والتر نیگل

از آنجایی که ازدواج همجنس گرایان تا سال 2003 در هیچ ایالت آمریکا قانونی نبود، راستین هرگز ازدواج نکرد. با این حال، او دو رابطه بلندمدت قابل توجه داشت، اول با دیویس پلات در اوایل کارش و بعد با والتر نیگل فعال در ده سال آخر زندگی‌اش.

بایار راستین و نیگل در سال 1977 در شهر نیویورک با هم آشنا شدند. راستین، 65 ساله در آن زمان، 38 سال از نیگل بزرگتر بود. راستین در سال 1982 به منظور کسب حمایت قانونی از رابطه آنها، نیگل را به فرزندی پذیرفت.

بایار راستین

بایار راستین

نیگل در سال 2015 به NPR گفت: “ما در واقع باید روندی را طی می کردیم که انگار بایار یک فرزند کوچک را به فرزند خواندگی قبول می کرد.” کاغذ، کاغذی که من را انکار می کند… اما، می دانید، ما کاری را انجام دادیم که همدیگر را دوست داشتیم و با هم خوشحال بودیم.»

بایار راستین پس از مرگ ناگل را به عنوان مجری دارایی خود ترک کرد.

نیگل صندوق بایارد راستین را تأسیس کرد، یک سازمان غیرانتفاعی که به افزایش آگاهی از کمک های او و حفظ میراث او کمک می کند. او همچنین در ساخت مستند Brother Outsider: The Life of Bayard Rustin در سال 2003 کمک کرد.

بیوگرافی رابرت داونی جونیور
بیشتر بخوانید

مرگ

بایار راستین بر اثر ایست قلبی ناشی از پارگی آپاندیس در شهر نیویورک در 24 آگوست 1987 در سن 75 سالگی درگذشت. رئیس جمهور رونالد ریگان پس از مرگش بیانیه ای منتشر کرد و راستین را “یک رهبر بزرگ در مبارزه برای حقوق مدنی در ایالات متحده” خواند. کشورها و برای حقوق بشر در سرتاسر جهان».

بیشتر بخوانید: بیوگرافی سیاست مدار آمریکایی مایک پنس

شهردار نیویورک، اد کخ، در آگوست 1989، لوحی را به افتخار بایار راستین تقدیم کرد که در پارک رالف بونچ در منهتن قرار دارد. در سال 2013، باراک اوباما پس از مرگ، مدال آزادی ریاست جمهوری را به روستین اعطا کرد.

فیلم Rustin

بایار راستین موضوع یک فیلم بیوگرافی 2023 با عنوان Rustin است. کولمن دومینگو در این فیلم نقش Rustin را بازی می‌کند، که اکران محدودی در سینماها قبل از اولین نمایش گسترده آن در نتفلیکس در 17 نوامبر دارد.

این فیلم بر تلاش‌های راستین برای برنامه‌ریزی راهپیمایی شش هفته‌ای در واشنگتن در سال 1963 تمرکز دارد. کارگردان جورج سی ولف تجربیات خود را در طول جنبش حقوق مدنی در جنوب گفت – در کودکی، او و مادربزرگش در راهپیمایی با کینگ در کنتاکی – به تصمیمات بازیگری و انتخاب های خلاقانه خود برای فیلم کمک کرد.

او همچنین از فرصت استفاده کرد تا داستان یک شخصیت مهم اما اغلب نادیده گرفته شده را تعریف کند. ولف در مورد راستین گفت: «این مردی بود که به نظر می‌رسید درنده‌بودن و احساس عدالت و درستی در تمام تارهای وجودش نهفته بود». «تاریخ… او را فراموش کرد. در واقع او را پاک کرد.»

بایار راستین

بایار راستین

نقل قول ها

من به نابسامانی اجتماعی و مشکلات خلاق اعتقاد دارم.

مردم هرگز برای آزادی شما نخواهند جنگید، اگر شما مدرکی مبنی بر آمادگی خود برای مبارزه برای آن ارائه نکرده باشید.

اگر ما خواهان جامعه ای بدون تبعیض هستیم، پس نباید در روند ساختن این جامعه نسبت به کسی تبعیض قائل شویم.

سه راه برای مقابله با بی عدالتی وجود دارد. یکی این است که بندگی آن را بپذیریم. یا می توان با اسلحه در برابر آن مقاومت کرد. یا می توان از خشونت پرهیزی استفاده کرد. مردی که به خشونت پرهیزی اعتقاد دارد، آماده است که آسیب ببیند، له شود. اما او هرگز دیگران را خرد نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × دو =