صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم حفره‌ای در حصار | The Hole in the Fence 2022
ads

نقد فیلم حفره‌ای در حصار | The Hole in the Fence 2022

فیلم حفره‌ای در حصار

فیلم حفره‌ای در حصار : اتوبوسی پسران نوجوان یک مدرسه‌ی لوکس و ثروتمند مکزیکی را در منطقه‌ای روستایی و سرسبز پیاده می‌کند. آنها قرار است تابستان خود را در یک کمپ مذهبی کاتولیک با کشیشان و معلمانی مرد بگذرانند و بیشتر با مذهب، دین و خدا آشنا شوند. در ابتدا همه‌چیز به نظر خوب می‌آید.

نقد فیلم حفره‌ای در حصار

پسران از سوی معلمان مورد استقبال قرار می‌گیرند و برای دعا و آموزش برنامه‌ای منظم به آنها داده می‌شود. اما اوضاع به این منوال باقی نمی‌ماند. زمانی که بر روی فنس‌های اطراف محوطه‌ی کمپ حفره‌ای بزرگ دیده می‌شود، همه به جنب‌وجوش می‌افتند تا این موجود اهریمنی را که یا انسان یا حیوان است و وارد این محوطه‌ی مقدس شده پیدا کنند.

بیشتربخوانید : نقد مستند صفر تا سکو ؛ انسان با نخستین رنج

«خواکین دل پاسو» از سال ۲۰۱۰ با ساخت فیلم‌های کوتاه و سینماتوگرافی فیلم‌های بلند و کوتاه در سینما حضور داشت. او در سال ۲۰۱۶ اولین فیلم و در سال ۲۰۲۱ دومین فیلم بلندش را ساخت. فیلمی که مورد تشویق و احترام بسیاری از مردم و منتقدان واقع شد. روایت اصلی فیلم حفره‌ای در حصار تلاش چند تن برای زیر سلطه قراردادن گروهی از مردم به وسیله‌ی مذهب و دین است، اما در این میان به خرده‌پیرنگ‌های گوناگونی چون نژادپرستی، قلدری و تعصبات و خرافات مختلف نیز می‌پردازد.

نقد فیلم حفره‌ای در حصار

فیلم حفره‌ای در حصار

دل پاسو با تصاویری آرام و زیبا ما را وارد دنیای عجیب خود می‌کند. سرسبزی و زیبایی طبیعتی که این کمپ در آن قرار گرفته و دعاهای آرامش‌بخشی که ساکنان آن می‌خوانند تصور دنیایی آرام را به ما می‌دهد. رفته‌رفته اما دل پاسو اتفاقات عجیب را به داستان خود تزریق می‌کند. مخاطب در ابتدا تصور می‌کند در دنیای چند نوجوان قرار است غور کند که روابط میان آنها و قلدری بین‌اشان تصویر می‌شود.

روابطی که آنها هم کم‌کم شکل خشونت‌بارتری به خود می‌گیرند و موجب آسیب یکی از آنها هم می‌شوند. روابطی که از نژادپرستی بین نوجوانان سفیدپوست نخبه‌ی ثروتمند و پسری رنگین پوست که با بورسیه توانسته وارد این کمپ شود آغاز می‌شود. در این میان ما همواره منتظر هستیم تا معلمان این نوجوانان را به دلیل رفتارهای خشونت‌بار خود مورد سرزنش قرار دهند و به آنها بیاموزند که انجام این کارها خلاف دین و مذهب است، اما این اتفاق رخ نمی‌‌دهد.

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به گرجستان

درواقع دل‌ پاسو در حال همان تزریق آهسته‌ی حقایق داستان خود است تا هر چه آرام‌تر ما را وارد دنیای خود کند. اتفاقات آنقدر آهسته و بدون سکانسی اضافی رخ می‌دهند که نقطه‌‌ عطف ابتدایی داستان شاید پیش از آن از سوی تعدادی از مخاطبان پیش‌بینی شود و چنان تعجبی را در ما ایجاد نکند. اما کشش داستان آنقدر زیاد است که بتواند باز هم ما را در برابر خود بنشاند. با این حال نقطه عطف دوم که همراه با یک تجاوز است آنقدر شوکه‌کننده است که مخاطب نیاز به مکث طولانی پس از آن دارد.

نقد فیلم جنگ ستارگان
بیشتر بخوانید

نقد فیلم حفره‌ای در حصار

فیلم حفره‌ای در حصار

اتفاقی دردناک که باورش برای ما سخت است. دیگر بعد از این سکانس و مسیری که تا کنون آمده‌ایم رفتارهای معلمان متجاوز و سلطه‌گر برای‌امان عجیب نیست. اما دل پاسو به همین اندازه هم بسنده نمی‌کند و در سکانس‌های پایانی خود بار دیگر شوکی عجیب‌تر و دردناک‌تر را در برابرمان قرار می‌دهد.

اینکه انسان‌ها برای اثبات کلام خود و زیرسلطه قرار دادن دیگران تا چه اندازه می‌توانند اعمالی شنیع و دردناک انجام دهند؟! آیا نباید برای رفتارهای آنها مرزی وجود داشته باشد؟ رفتارهای این بزرگسالان در نوجوانان در طی مسیر به‌گونه‌ای اثر می‌گذارد که می‌تواند به‌راحتی باعث تغییر هر یک از آنها شود. مکث دوربین بعد از این سکانس‌ دردناک نیز قابل تامل است.

فیلم حفره‌ای در حصار

دل پاسو با همراهی فیلم‌بردار حرفه‌ای خود توانسته بدون نشان دادن سکانس‌های دردناک و سخت فیلم‌اش مخاطب را به درک اتفاقات در حال رخ دادن برساند و ترس و نفرت را در روح ما و مخاطبان‌اش وارد کند. در سکانس‌های پایانی زمانی که آن اتفاق وحشتناک و غیرقابل باور رخ می‌دهد دوربین از مکان خود تکان نمی‌خورد و برای چند دقیقه تصاویر ثابت به ما اجازه می‌دهد اتفاق رخ داده را تحلیل کنیم. این سبک خاص دل پاسو و دقت‌اش در ارائه‌ی داستان‌ توانسته یکی دیگر از دلایل توجه ما به فیلم‌اش شود.

بیشتر بخوانید : از استانبول تا آنتالیا چند ساعت راه است

▪️نام انگلیسی: فیلم The Hole in the Fence

▪️نام فارسی: فیلم حفره‌ای در حصار

▪️محصول: ۲۰۲۲ – مکزیک، لهستان

▪️ژانر: درام، هیجان‌انگیز

▪️امتیاز:  ۳ از ۴ – 〇⬤⬤⬤

سارا

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هجده + 10 =