نقد فیلم بادکنک سفید
فیلم بادکنک سفید :یک ساعت و نیم قبل از آغاز سال جدید در تهران (در 21 مارس) است و این شهر برای جشن آماده است. یک دختر 7 ساله سختگیر و شایان ستایش به نام راضیه (آیدا محمدخانی) در حال فقدان ماهی قرمز مناسب برای این مناسبت است.
ماهی های خانه لاغر هستند. او یک چاق با باله های بهتر می خواهد. بنابراین او مادرش را با چرخش می دهد تا پول این خرید را به او بدهد ، اما پس از آن پول به طور تصادفی از دست می رود. راضیه از چندین غریبه کمک می گیرد تا آن را از زیر رنده آهن بازیابی کنند.
نقد فیلم بادکنک سفید
و این در واقع همه آنچه در ” فیلم بادکنک سفید ” وجود دارد ، یک فیلم کوچک و غیر جذاب ایرانی است که با دقت بسیار زیبا توسط جعفر پناهی کارگردانی شده است. در واقع روش های آقای پناهی آنقدر موثر است که دلیلی وجود دارد که آرزو کند مقصد فیلم او بیشتر باشد.
بیشتر بخوانید: 100 فیلم برتر تاریخ
به نظر می رسد وقتی راضیه مسیر پرپیچ و خم خود را به سمت آن ماهی قرمز دنبال می کند ، اوج می گیرد و در حالی که داستان در زمان واقعی تا طلوع سال جدید پیش می رود ، فیلم سرانجام جنبش خود را از دست می دهد و به شکل باز و داستانی یک داستان کوتاه می افتد. هنوز هم ، این یک داستان کوتاه است که می تواند در تمام طول زندگی ذوق زده شود.
” فیلم بادکنک سفید ” احترام جدی یک فیلم فرانسوی به کودکی را با ایده آفریقایی مبنی بر استفاده از ساده ترین معاملات – انتخاب یک قطعه دفن ، انتقال دام – ترکیبی از یک جامعه برای منعکس و کاوش در یک جامعه است. در حقیقت ، اگرچه این فیلم از یک فضای شهری برخوردار است ، اما نگاه و سرعت آن تقریباً مربوط به یک شهر کوچک است ، شهری که در آن سر و صدا و مذاکره قسمت اصلی روز همه است.
بدون سنگین کردن داستان ظریف او (فیلمنامه فیلم از کارگردان برجسته ایرانی عباس کیارستمی است ، که آقای پناهی برای او به عنوان دستیار در “زیر درختان زیتون” کار می کرد) ، آقای پناهی مجموعه ای از برخوردهای کوتاه را نشان می دهد شدید، قوی.
بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مریل استریپ
مسابقه دختر کوچک با برخی از افسونگرهای مار که سعی می کنند پول او را ببرند ، به علاقه زیاد گروهی از تماشاگران ، معمولی است. بدون زور زدن ، این لجبازی و استقلال بزرگ دختر را همراه با محاسبات حیله گر افسون مار در مورد تقلب وی یا تعظیم ارادش نشان می دهد. سازنده فیلم در حفظ تنش آن مبادله مشکلی ندارد.
” فیلم بادکنک سفید ” ظاهری آراسته و آراسته ندارد ، اما وقایع جزئی آن چنان با دقت تنظیم می شود که حس کتاب پاپ آپ کودک را دارد و در هر پنجره یا چهارچوب در یا کوچه ، بخشهای تجاری جالبی دارد. علاوه بر تسلط قوی بصری بر این مطالب ، آقای پناهی بینش کافی در ذات انسان دارد تا علاقه چشمگیری نیز ایجاد کند.
روشی که یک خیاط با دستیار خود یا یک زن مادربزرگ و مادربزرگ به رازیه کمک می کند می تواند چیزهای زیادی را در معرض دید قرار دهد ، خصوصاً در مقابل چشمان تیزبین این دختر کوچک مصمم.
بیشتر بخوانید: فیلم های برتر فرانسوا تروفو
زن مسن تر با اطمینان خاطر در مورد پول از دست رفته می گوید: “به مادرت می گویم تقصیر تو نبود.” راضیه می گوید هیچ کاری انجام نمی دهد. او به خوبی می داند تقصیر کی بود. و حتی در 7 سالگی ، او صراحت این سازنده فیلم و هدیه او برای گفتن حقیقت را به اشتراک می گذارد.
” فیلم بادکنک سفید ” با همان “سکوت بین” ، هشت دقیقه مراقبه مورب هنری ژاکلین تورنور در یک سفر جاده ای مادر و دختر و تلاشی دردناک برای بهبود زخم های قدیمی ، در همان اسکناس ظاهر می شود. «سکوت بین» مهارت های خود را به نمایش می گذارد و سادگی کامل فیلم ایرانی باعث می شود این فیلم کوتاه حتی با ادب تر از آنچه که در حال حاضر است رفتار کند.
فیلم بادکنک سفید به تهیه کنندگی و کارگردانی جعفر پناهی؛ نوشته شده (به زبان فارسی ، با زیرنویس انگلیسی) توسط عباس کیارستمی ، بر اساس ایده اصلی آقای پناهی و پرویز شهبازی ؛ مدیر عکاسی ، فرزاد جودات؛ ویرایش شده توسط آقای پناهی؛ منتشر شده توسط اکتبر فیلم.
بیشتر بخوانید: فیلمهای آلفرد هیچکاک
فردا ساعت 12:30 در سالن آلیس تولی و یکشنبه ساعت 7:15 بعد از ظهر به عنوان بخشی از سی و سومین جشنواره فیلم نیویورک. زمان اجرا: 85 دقیقه. این فیلم رتبه بندی نشده است. با: آیدا محمدخانی (راضیه) ، محسن کلیفی (علی) ، فرشته صدر عرفانی (مادر) ، آنا بورکوفسکا (پیرزن) ، محمد شاهانی (سرباز) و محمد بهکتیاری (خیاط).