امروز برابر است با :2 تیر 1400
نقاشی مرد ویترویوسی

تحلیل نقاشی مرد ویترویوسی

تحلیل نقاشی مرد ویترویوسی

از لئوناردو داوینچی به عنوان استاد هنرها ، علوم و هر آنچه در این بین است ، غالباً به عنوان “مرد رنسانس” یاد می شود. گرچه این چندشکلی شاید به خاطر شاهکار مونالیزا بیشتر شناخته شده باشد ، اما این طرح های علمی او هستند که دانش دائرالمعارف و علایق التقاطی را برای توصیف او به طور چشمگیری نشان می دهند.

نقاشی مرد ویترویوسی ، نقاشی اواخر قرن 15 ، نمونه بارز چنین آثاری است. این قطعه با هدف کاوش ایده نسبت ، بخشی از کار هنری و بخشی از نمودار ریاضی است که این باور استاد قدیمی را می دهد که “همه چیز به هر چیز دیگری متصل می شود”.

تحلیل نقاشی مرد ویترویوسی

تحلیل نقاشی مرد ویترویوسی

نقاشی مرد ویترویوسی چیست؟

لئوناردو در سال 1492 انسان ویتروویایی را که با نام “تناسبات بدن انسان طبق ویتروویوس” شناخته می شود ، ترسیم کرد. این قطعه با قلم ، جوهر و فلز روی کاغذ ارائه شده است ، یک مرد برهنه ایده آل را نشان می دهد که در داخل یک مربع و یک دایره ایستاده است. با ابتکار ، لئوناردو ترجیح داد مرد چهار پا و چهار دست را به تصویر بکشد و به او اجازه دهد 16 موقعیت را به طور همزمان بزند.

بیشتر بخوانید : 100 فیلم برتر تاریخ

نقاشی مرد ویترویوسی بر اساس De Architectura ساخته شده است ، راهنمای ساختمانی که توسط معمار و مهندس رومی ویتروویوس بین 30 تا 15 قبل از میلاد نوشته شده است. در حالی که این مقاله معماری متمرکز است ، این رساله همچنین بدن انسان را مورد بررسی قرار می دهد – یعنی هندسه نسبت های “عالی” – که علاقه لئوناردو به آناتومی را جلب می کند و از نقاشی او الهام می گیرد.

نسبت های “کامل” کدامند؟
دو بلوک متن نوشته شده به عقب ، نقاشی را همراهی می کنند. در اولین مورد ، لئوناردو اشاره می کند که ، طبق گفته ویتروویوس ، اینها اندازه گیری های بدن ایده آل است:

چهار انگشت برابر یک کف دست است
چهار کف دست برابر یک پا است
شش نخل یک ذراع ایجاد می کند
چهار ذراع برابر یک مرد است
چهار ذراع برابر یک سرعت است
24 کف دست برابر یک مرد است
علاوه بر این ، اولین مجموعه یادداشت ها همچنین مشخص می کند: “اگر پاهای خود را تا حدی باز کنید که قد خود را 14/1 کاهش دهید و دستان خود را باز کرده و بلند کنید تا زمانی که انگشتان میانی سطح سطح بالای سر شما را لمس کنند ، باید بدانید که اندامهای گسترده در ناف قرار دارد و فضای بین پاها مثلث متساوی الاضلاع خواهد بود. طول بازوهای گسترده مرد برابر با قد او است. “

بیشتر بخوانید: نقد فیلم روز برای شب

در بلوک دوم متن ، هنرمند بدنه مدل را به عنوان کسر توصیف می کند:

مکتب اکسپرسیونیسم
بیشتر بخوانید

“از ریشه مو تا پایین چانه دهم قد یک مرد است”
“از پایین چانه تا بالای سر او یک هشتم قد اوست”
“از بالای پستان تا بالای سر او یک ششم مرد خواهد بود”
“از بالای پستان تا ریشه مو قسمت هفتم کل انسان خواهد بود.”
“از نوک پستانک ها تا بالای سر قسمت چهارم یک مرد خواهد بود.”
“بیشترین عرض شانه ها قسمت چهارم مرد را شامل می شود.”
“از آرنج تا نوک دست قسمت پنجم یک مرد خواهد بود”
“از آرنج تا زاویه زیر بغل هشتمین قسمت مرد خواهد بود.”
“تمام دست دهمین قسمت مرد خواهد بود”
“آغاز دستگاه تناسلی وسط مرد را نشان می دهد”
“پا قسمت هفتم انسان است”
“از کف پا تا زیر زانو قسمت چهارم مرد خواهد بود”
“از زیر زانو تا ابتدای دستگاه تناسلی قسمت چهارم مرد خواهد بود”
“فاصله از پایین چانه تا بینی و از ریشه مو تا ابرو ، در هر مورد یکسان است و مانند گوش ، یک سوم صورت”

بیشتر بخوانید: لئوناردو داوینچی

تحلیل نقاشی مرد ویترویوسی

نقاشی مرد ویترویوسی

نقاشی مرد ویترویوسی کجاست

از سال 1822 ، نقاشی مرد ویترویوسی بخشی از مجموعه دائمی Gallerie dell’Accademia در ونیز ، ایتالیا است. از آنجا که برای نمایش خیلی شکننده است ، قطعه به ندرت به نمایش گذاشته می شود. با این حال ، حتی در حالی که پنهان است ، این نقاشی همچنان یک بخش اصلی از مجموعه آنها و در نهایت ، یکی از مهمترین آثار دوره رنسانس ایتالیا است.

پایان مقاله تحلیل نقاشی مرد ویترویوسی

نویسنده و منتقد سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =