صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم مرد خاکستری | بلاک باستر تابستانی
ads

نقد فیلم مرد خاکستری | بلاک باستر تابستانی

فیلم مرد خاکستری

نقد فیلم مرد خاکستری : دونالد فیتزروی، مقام ارشد cia، از یک قاتل محکوم در زندان دیدن می‌کند. او به قاتل در ازای کار به عنوان یک مزدور در برنامه سیرا (Sierra) از cia پیشنهاد آزادی او را می‌دهد. قاتل موافقت می‌کند و لقب «سیرا سیکس» (Sierra Six) به او اختصاص داده می‌شود.

با مقاله نقد فیلم مرد خاکستری با بامدادی ها همراه باشید.

هجده سال بعد، در مأموریتی در بانکوک، به سیکس دستور داده می‌شود تا هدفی را که مظنون به فروش اسرار امنیت ملی است، با همکاری دنی میراندا، یک مأمور دیگر سیا، ترور کند. او با این حال قادر به انجام مخفیانهٔ این کار و بدون آسیب‌رساندن به غیرنظامیان نمی‌شود و بنابراین مستقیماً به هدف حمله کرده و او را مجروح می‌کند.

هدف پیش از مرگش فاش می‌کند که در برنامه سیرا به عنوان «سیرا فور» (Sierra Four) کار می‌کرده و یک درایو رمز گذاری شده را به سیکس می‌دهد که جزئیات فساد دنی کارمایکل، افسر در حال ظهور سیا، که همچنین عامل اصلی مأموریت ترور است، را به او می‌دهد. کارمایکل زمانی که با سیکس مواجه می‌شود، در مورد هدف واقعی مأموریت و محتویات درایو زیرکی نشان می‌دهد و این امر باعث می‌شود که سیکس تصمیم بگیرند از تخلیه از بانکوک با مردان کارمایکل امتناع کند.

نقد فیلم مرد خاکستری

فیلم مرد خاکستری

فیلم مرد خاکستری از منظر یک اکشن سینمایی دارای جلوه های ویژه ی عالی ، سکانس های درگیری جذاب ، تیم بازیگری قوی و کارگردانی قوی برادران روسو را به همراه دارد ، اما مشکل اصلی فیلم دقیقا همان مشکلی است که اکثر فیلم های مطرح چند سال اخیر به آن گرفتار شده اند ، نبود فیلم نامه ی قوی که ایده ی پشت فیلم را به درستی تبدیل به داستانی جذاب و فراموش نشدنی کند.

نویسندگان کریستوفر مارکوس و استفن مک‌فیلی و کارگردانان آنتونی و جو روسو سابقه‌ای طولانی از همکاری با هم دارند. این تیم چهار نفره در دنیای سینمایی مارول آثاری مانند «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان»، «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» را نوشته و تولید کرده‌اند. حالا این جمع پس از موفقیت چشمگیر خود در مارول، دوباره با هم متحد شده‌اند تا مرد خاکستری را بسازند، فیلم مرد خاکستری یک فیلم اکشن ۲۰۰ میلیون دلاری بر اساس اقتباس از رمان مارک گرینی با همین عنوان.

فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی
بیشتر بخوانید

البته ساخته ی این چهار نفر بیشتر شبیه پایان بازی است تا جنگ بی نهایت ، در فیلم جنگ بی نهایت فیلم نامه ی قوی و شخصیت پردازی عمیق یکی از بهترین آثار سینمایی مارول را رقم زده بودند اما در پایان بازی یک اکشن سریع بلاک باستر با شخصیت منفی به هدر رفته را مشاهده کردیم.

اکشن است که همه سکانس‌های دارای هیجانِ کار، خیلی خوب فیلم‌برداری شده‌اند. روسوها می‌دانند چه زمانی باید از نماهای باز و کلوزآپ برای خلق اکشن‌های خیره‌کننده و هیجان‌انگیز استفاده کنند، در نتیجه لحظات اکشن و بدلکاری‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شود مانند فیلم‌های اکشن مارولی جذاب است.

رایان گاسلینگ در نقش شماره ی ۶ نقش آفرینی قابل قبولی را ارائه میدهد هرچند روند فیلم اجازه ی شخصیت پردازی عمیق را به هیچ یک از بازیگران نمیدهد.

نقد فیلم مرد خاکستری

فیلم مرد خاکستری

شخصیت لوید هنسن با بازی ایوانز که به یک سبیل ویژه مجهز شده، یک مامور روانی سازمان CIA است که در هر لحظه آمادگی شکار هر انسانی چه کوچک و چه بزرگ را دارد. ایوانز بدون هیچ زحمتی جذاب است، اما باید پذیرفت این شخصیت یک نمای کارتونی دارد که به شدت کاریکاتوری و مضحک است.
لوید هنسن هم در مانند شخصیت کاپیتان آمریکا زیاد از حد ساده و شعاری است.

آدم‌ها تنها کالبدی هستند که از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر رفته و چند گلوله شلیک می‌کنند و این فرایند بارهاوبارها در طول فیلم تکرار می‌شود.

سخن نهایی این که فیلم مرد خاکستری از آن دست آثاری است که در نهایت برای صرف ۲ ساعت سرگرمی ساده ارزش وقت گذاشتن دارد همین و بس حتی نوشتن در مورد این فیلم هم وقت تلف کردن بود.

نقد فیلم مرد خاکستری

فیلم مرد خاکستری

کارگردان : آنتونی روسو ، جو روسو
نویسنده : کریستوفر مارکوس ، استیون مک فیلی
بر پایه ی مرد خاکستری اثر مارک گرینی
بازیگران: رایان گاسلینگ ، کریس ایوانز ، آنا د آرماس و …

نمره : ۵ از ۱۰

اینستاگرام رضا حقی

بیشتر بخوانید:

فیلم ژنرال | معرفی سبک موسیقی بوسا نووا | نقد فیلم مخمل آبی | معرفی دستگاه‌ها و ردیف های موسیقی ایرانی | آلفرد هیچکاک | نقد فیلم My Neighbor Totoro – فیلم همسایه من توتورو | نقد و بررسی بازی Beat Saber | فیلم دزد دوچرخه | مکتب نئو اکسپرسیونیسم: تاریخ ، ویژگی ها و آثار هنری | فیلم اگه میتونی منو بگیر |

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

سیزده + چهارده =