صفحه اصلی > کسب و کار : راهنمای مسیر شغلی : چگونه می توان مسیر شغلی خود را ترسیم کرد
ads

راهنمای مسیر شغلی : چگونه می توان مسیر شغلی خود را ترسیم کرد

مسیر شغلی

مسیر شغلی چیست؟

مسیر شغلی مجموعه ای از مشاغل است که فرد هنگام حرکت به سمت اهداف شغلی در آن کار می کند. یک برنامه شغلی می تواند به شما کمک کند تا یک نقشه راه برای پیشرفت شخصی و حرفه ای برای شکل دادن به مسیر شغلی شما فراهم کند. به عنوان مثال ، پیشرفت شغلی در صنعت ویراستاری ممکن است این نقش ها را دنبال کند: دستیار تحریریه ، دستیار ویراستار ، دستیار ویراستار ، سردبیر ارشد ، مدیر تحریریه ، مدیر مسئول. یک فروشنده ممکن است به سمت دستیار مدیر ، مدیر بخش ، مدیر فروشگاه و سرانجام به یک مدیر منطقه ای در خرده فروشی برسد.

مسیر شغلی

چگونه مسیر شغلی خود را انتخاب کنیم

در برنامه ریزی شغلی عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود:

اهداف: به کار رویایی خود و کارهایی که دوست دارید طی پنج یا 10 سال انجام دهید ، فکر کنید. با ترسیم اهداف شغلی ، چه کوتاه مدت و چه بلند مدت ، می توانید مسیر شغلی را به سمت آنها ترسیم کنید.

Skillset: مهارت های فنی و مهارت های نرم خود را شناسایی کنید تا در تعیین انواع مشاغلی که به بهترین وجه می توانند از مهارت های شما استفاده کنند ، کمک کنید. توضیحات شغل را بخوانید ، ببینید چطور مهارت های شما تراز می شوند و درباره مهارت هایی که ممکن است بخواهید کسب کنید فکر کنید – این به شما کمک می کند برنامه های خود را تصور کنید ، مخصوصاً اگر قصد دارید به یک کار خاص بروید.

ارزشهای اصلی: تعیین کنید که به چه چیز علاقه دارید و ارزشهای اصلی خود را در زندگی شخصی و شغلی خود ارزیابی کنید تا کار رضایت بخشی پیدا کنید. شاید لازم باشد فرصتی شغلی پیدا کنید که انعطاف پذیری ، شغلی با پتانسیل درآمد بالا را فراهم کند یا علاقه و اشتیاق شما در مورد موقعیتی که موجب خیر اجتماعی می شود ، باشید.

شخصیت: شخصیت خود را ارزیابی کنید و مشاغل متناسب با ویژگی های خود را شناسایی کنید. تست های شخصیتی مانند شاخص نوع مایرز-بریگز می تواند شما را به سمت مشاغل بالقوه برای انواع مختلف شخصیت سوق دهد.

کسب درآمد از عکاسی
بیشتر بخوانید

جبران خسارت: نیازهای حقوق و دستمزد و اهداف مالی خود را ارزیابی کنید تا به شما کمک کند تعیین کنید کدام یک از مشاغل را دنبال کنید یا کاهش دهید.

شیوه زندگی: اگر قصد خانواده داری دارید ، ممکن است بخواهید شغلی پیدا کنید که برنامه ای منعطف ، مرخصی والدین و ساعات معقول هفتگی ارائه دهد. به سبک زندگی آینده خود فکر کنید تا مشاغلی را شناسایی کنید که ممکن است بخواهید آنها را پایین بیاورید.

3 نوع مسیر شغلی

پیشرفت شغلی فراتر از بالا رفتن از نردبان شغلی است. پیشرفت در رسیدن به اهداف ممکن است به این معنی باشد که شما با یک صنعت متفاوت به صورت جانبی ، عمودی یا در جهتی جدید حرکت می کنید.

جانبی: حرکت جانبی زمانی است که شما به یک صنعت متفاوت با عنوان شغلی مشابه نقش قبلی خود بروید ، همچنین به عنوان حرکت کناری شناخته می شود.

عمودی: این زمانی است که از نردبان شغلی ، از یک سطح ابتدایی به سمت مدیریت در یک رشته یا صنعت انتخاب شده ، بالا می روید.

عقب مانده: اگر بعد از بچه دار شدن شغل یا شیوه زندگی خود را تغییر دهید ، مثلاً از شغل تمام وقت به شغل نیمه وقت بروید ، ممکن است از نظر شغلی یا حقوق عقب باشید.

مسیر شغلی

چگونه می توان مسیر شغلی خود را پیش برد
این که آیا شما به دنبال ارتقا در شرکت خود هستید یا به دنبال کار جدید هستید ، در اینجا چند روش برای پیشرفت شغلی و بالا رفتن از نردبان آورده شده است:

مسئولیت های بیشتری را بر عهده بگیرید. به عهده گرفتن مسئولیتهای اضافی در شغل فعلی خود ، اغلب منجر به ارتقا to سطح به سمت بالاتر می شود. این تجربه می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود به مرحله بعدی بروید.

ادامه یادگیری مهارت های جدید. شغل بالقوه بعدی را در مسیر شغلی خود و مهارت های مورد نیاز برای آن موقعیت را ارزیابی کنید. برای مهارتهای سخت ، دوره های آنلاین یا تحقیق کامل را بگذرانید. اگر می خواهید روی مهارت های نرم کار کنید ، پروژه های پیچیده تری را در شغل فعلی خود برای کمک به ایجاد شایستگی ها به عهده بگیرید.

کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه راه بیندازید!
بیشتر بخوانید

شبکه با همسالان و افراد بالاتر. ارتباط با افراد در سطح مشابه شما و افراد در سطحی که می خواهید به آن برسید ضروری است. برای کسب اطلاعات در مورد فرصت های شغلی جدید و جهت گیری های جدید ، حتماً با متخصصان صنعت و زمینه های مرتبط خود ارتباط برقرار کنید.

3 نکته برای تغییر مسیرهای شغلی
یک مسیر شغلی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد ، و شما می توانید در هر زمان تغییر جهت دهید ، به خصوص اگر از شغل خود راضی نیستید. هنگامی که در مورد تغییر شغل تصمیم گرفتید ، برای راه اندازی آن این مراحل را دنبال کنید:

با مربی شغلی ملاقات کنید. این افراد می توانند به شما کمک کنند مهارت ها و تجربیات خود را ترسیم کرده و به شما در یافتن راهی برای مسیر شغلی جدید خود کمک کنند.

به دنبال کار مستقل باشید. اگر آماده نیستید که شغل فعلی خود را ترک کنید ، در صنعتی که می خواهید وارد آن شوید کار آزادانه را شروع کنید. کار آزاد می تواند به شما در کسب تجربه و مهارت های جدید کمک کند و شما را برای تغییر شغل آماده کند.

شبکه با متخصصان صنعت. در صنعتي كه مي خواهيد وارد آن شويد با افرادي ملاقات كنيد و از مصاحبه هاي اطلاعاتي با افراد در شركت هاي مورد علاقه خود درخواست كنيد.

مسیر شغلی

منبع سایت مستر کلاس

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم گایا gaia 2021|نقد فیلم مثل یک عاشق|بهترین فیلم های تاریخی|بهترین فیلم های فلیپ سیمور هافمن|بیوگرافی فریدریش نیچه|امانوئل اشمیت|بهترین فیلم های کریستین بیل|بهترین فیلم های مارگو رابی|نقد فیلم گرگینه های درون|کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه راه بیندازید!

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

سیزده + شانزده =