صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی مادام کوری
ads

بیوگرافی مادام کوری

مادام کوری

بیوگرافی مادام کوری

مادام کوری اولین زنی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل ، در رشته فیزیک شد و با برنده شدن بعدا در رشته شیمی ، اولین کسی شد که دو بار افتخارات نوبل را کسب کرد. تلاش های وی با همسرش پیر منجر به کشف پولونیوم و رادیوم شد و او در تولید اشعه ایکس طرفدار بود.

مادام کوری کیست؟

مادام کوری اولین زنی بود که برنده جایزه نوبل شد و اولین نفری – زن یا مرد – بود که دو بار جایزه را از آن خود کرد. تلاش های ماری با همسرش پیر کوری منجر به کشف پولونیوم و رادیوم و پس از مرگ پیر ، توسعه بیشتر پرتوهای ایکس شد. این دانشمند مشهور در سال 1934 بر اثر کم خونی آپلاستیک که احتمالاً ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه است ، درگذشت.

مادام کوری

سنین جوانی و تحصیل
ماریا اسکلودوفسکا ، که بعدها به ماری کوری معروف شد ، در 7 نوامبر 1867 ، در ورشو (لهستان امروزی) متولد شد. کوری پس از خواهر و برادر زوسیا ، جوزف ، برونیا و هلا ، کوچکترین فرزند از پنج فرزند بود.

پدر و مادام کوری هر دو معلم بودند. پدرش ، ولادیسلاو ، مربی ریاضی و فیزیک بود. هنگامی که او فقط 10 ساله بود ، کوری مادر خود ، برونیسلاوا را به علت بیماری سل از دست داد.

کوری در کودکی به دنبال پدرش رفت. او ذهنی درخشان و کنجکاو داشت و در مدرسه نیز سرآمد بود. اما کوری با وجود اینکه دانشجوی دبیرستان بود ، نمی توانست در دانشگاه ورشو که فقط برای مردان برگزار می شود ، تحصیل کند. وی در عوض تحصیلات خود را در “دانشگاه شناور” ورشو ادامه داد ، مجموعه ای از کلاسهای غیر رسمی زیرزمینی که بصورت مخفی برگزار می شد.

مادام کوری و خواهرش برونيا آرزو داشتند كه براي دريافت مدرك رسمي به خارج از كشور بروند اما از منابع مالي براي پرداخت هزينه تحصيل بيشتر برخوردار نبودند. کوری که دلسرد نشده بود ، با خواهرش معامله ای انجام داد: او در حالی که در مدرسه بود برای حمایت از برونیا کار می کرد و برونیا پس از اتمام تحصیل به او لطف می کرد.

بیوگرافی الن برستین
بیشتر بخوانید

تقریباً پنج سال ، کوری به عنوان مربی و فرماندار کار کرد. او از اوقات فراغت خود برای مطالعه استفاده می کرد ، و در مورد فیزیک ، شیمی و ریاضی مطالعه می کرد.

در سال 1891 ، کوری سرانجام راهی پاریس شد و در دانشگاه سوربن ثبت نام کرد. او خودش را به محل تحصیل خود انداخت ، اما این فداکاری هزینه شخصی داشت: کوری با پول اندک با نان کره و چای زنده ماند و سلامتی او بعضا به دلیل رژیم غذایی نامناسب رنج می برد.

مادام کوری در سال 1893 دوره کارشناسی ارشد خود را در فیزیک به پایان رساند و سال بعد مدرک دیگری در ریاضیات کسب کرد.

ازدواج با پیر کوری
مادام کوری در 26 ژوئیه 1895 با پیر کوری فیزیکدان فرانسوی ازدواج کرد. آنها پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه سوربن توسط یکی از همکاران ماری معرفی شدند. ماری کمیسیونی را برای انجام مطالعه در مورد انواع مختلف فولاد و خواص مغناطیسی آنها دریافت کرده بود و برای کار خود به آزمایشگاه نیاز داشت.

عاشقانه ای بین این زوج درخشان شکل گرفت و آنها به یک دونفره علمی پویا تبدیل شدند که کاملاً به یکدیگر ارادت داشتند. در ابتدا ، ماری و پیر روی پروژه های جداگانه کار کردند. اما بعد از اینکه ماری رادیواکتیویته را کشف کرد ، پیر کار خودش را کنار گذاشت تا در تحقیقاتش به او کمک کند.

مادام کوری

مادام کوری در سال 1906 متحمل خسارات سنگینی شد که پیر در پاریس کشته شد و به طور تصادفی جلوی واگن اسب سوار رفت. علی رغم غم و اندوه فوق العاده خود ، وی پست تدریس خود را در دانشگاه سوربن به عهده گرفت و به عنوان اولین استاد زن در این مسسه درآمد.

در سال 1911 ، رابطه مادام کوری با شاگرد سابق شوهرش ، پل لانگوین ، علنی شد. مادام کوری به دلیل فروپاشی ازدواج لانگوین در مطبوعات مورد استهزا قرار گرفت ، منفی نگری که تا حدودی ناشی از افزایش بیگانه ستیزی در فرانسه بود.

فرزندان
در سال 1897 ماری و پیر از دختری به نام ایرلن استقبال کردند. این زوج در سال 1904 صاحب دختر دوم به نام Ève شدند.

معرفی یکی از اساتید با تجربه تیزهوشان (مهندس مصطفی باقری)
بیشتر بخوانید

ایرلن جولیوت کوری راه مادرش را ادامه داد و در سال 1935 جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد. جولیوت کوری این افتخار را با همسرش فردریک جولیوت برای کار در زمینه سنتز عناصر رادیواکتیو جدید به اشتراک گذاشت.

در سال 1937 ، ایو کوری اولین زندگینامه را به مادر معروف خود ، مادام کوری ، نوشت که چند سال بعد به یک فیلم سینمایی تبدیل شد.

اکتشافات مادام کوری
مادام کوری رادیواکتیویته را کشف کرد و همراه با همسرش پیر ، عناصر رادیواکتیو پولونیوم و رادیوم را هنگام کار با ماده معدنی pitchblende کشف کرد. وی همچنین پس از مرگ پیر در ساخت پرتوهای ایکس قهرمان شد.

رادیواکتیویته ، پولونیوم و رادیوم
کوری شیفته کار هنری بکرل ، فیزیکدان فرانسوی که کشف کرد اورانیوم پرتوهای ضعیف تر از اشعه ایکس را که ویلهلم کنراد رونتگن پیدا کرد ، دور می کند ، کوری کار خود را چند قدم جلوتر برد.

کوری آزمایشات خود را بر روی پرتوهای اورانیوم انجام داد و دریافت که آنها بدون توجه به شرایط و شکل اورانیوم ، ثابت می مانند. وی نظریه پردازی کرد که این اشعه ها از ساختار اتمی این عنصر ناشی می شوند. این ایده انقلابی زمینه فیزیک اتمی را ایجاد کرد. کوری خودش کلمه “رادیواکتیویته” را برای توصیف پدیده ها ابداع کرد.

به دنبال کشف رادیواکتیویته توسط کوری ، وی تحقیقات خود را با همسرش پیر ادامه داد. این زوج با همکاری با ماده معدنی pitchblende در سال 1898 یک عنصر رادیواکتیو جدید کشف کردند. آنها عنصر polonium را به نام کشور بومی کوری ، لهستان ، نامگذاری کردند.

آنها همچنین وجود ماده رادیواکتیو دیگری را در pitchblende تشخیص داده و آن را رادیوم صدا کردند. در سال 1902 ، كوری ها اعلام كردند كه یك دهی گرم رادیوم خالص تولید كرده اند و وجود آن را به عنوان یك عنصر شیمیایی منحصر به فرد نشان می دهند.

توسعه اشعه ایکس
وقتی جنگ جهانی اول در سال 1914 آغاز شد ، مادام کوری وقت و منابع خود را برای کمک به هدف اختصاص داد. او قهرمان استفاده از دستگاه های اشعه ایکس قابل حمل در این زمینه بود و این وسایل نقلیه پزشکی لقب “Curies کوچک” را به دست آوردند.

راهنمای زندگی و هنر آرشیل گورکی
بیشتر بخوانید

پس از جنگ ، مادام کوری از شخصیت مشهور خود برای پیشبرد تحقیقات خود استفاده کرد. وی دو بار به ایالات متحده سفر كرد – در سال 1921 و در سال 1929 – برای جمع آوری سرمایه برای خرید رادیوم و ایجاد یك م researchسسه تحقیقات رادیوم در ورشو.

مادام کوری

جوایز نوبل مادام کوری
کوری برنده دو جایزه نوبل ، برای فیزیک در 1903 و برای شیمی در 1911 شد. وی اولین زنی بود که برنده جایزه نوبل شد و همچنین اولین شخصی – زن یا مرد – که دو بار جایزه معتبر را از آن خود کرد. او تنها کسی است که بخاطر موفقیت در دو علم جداگانه مورد تقدیر قرار گرفته است.

مادام کوری در سال 1903 جایزه نوبل فیزیک را به همراه همسرش و هانری بکرل به دلیل فعالیت در زمینه رادیواکتیویته دریافت کرد. كوری ها با پیروزی خود به دلیل تلاش های علمی خود شهرت بین المللی پیدا كردند و از پول جایزه خود برای ادامه تحقیقات خود استفاده كردند.

در سال 1911 ، مادام کوری به دلیل کشف رادیوم و پولونیوم موفق به دریافت دومین جایزه نوبل خود ، این بار در شیمی شد. در حالی که او این جایزه را به تنهایی دریافت کرد ، او افتخار مشترک را با همسر فقیدش در سخنرانی پذیرش خود داشت.

در این زمان ، مادام کوری به همراه دیگر دانشمندان مشهور ، از جمله آلبرت انیشتین و ماکس پلانک ، برای شرکت در اولین کنگره Solvay در فیزیک و گفتگو در مورد بسیاری از کشف های پیشگامانه در زمینه آنها.

مرگ مادام کوری
مادام کوری در 4 ژوئیه 1934 در اثر کم خونی آپلاستیک درگذشت ، احتمال می رود ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه باشد.

معروف بود که او لوله های آزمایش رادیوم را در جیب کت آزمایشگاه خود حمل می کند. سالها کار او با مواد رادیواکتیو آسیب به سلامتی او وارد کرد.

میراث مادام کوری
کوری در طول زندگی خود موفقیت های زیادی به دست آورد. وی که به عنوان چهره ای برجسته در علوم و الگویی برای زنان از وی یاد می شود ، افتخارات بی شماری پس از مرگ دریافت کرده است. چندین م institutionsسسه آموزشی و پژوهشی و مراکز درمانی نام کوری را بر خود دارند ، از جمله م Instituteسسه کوری و دانشگاه پیر و ماری کوری (UPMC).

بیوگرافی هانتر بایدن
بیشتر بخوانید

در سال 1995 ، بقایای ماری و پیر در Panthéon در پاریس ، آخرین آرامگاه بزرگترین ذهن فرانسه ، به خاک سپرده شد. ماری اولین و یکی از تنها پنج زنی بود که در آنجا آرام گرفت. در سال 2017 ، پانتئون میزبان نمایشگاهی برای بزرگداشت 150 سالگی تولد دانشمند پیشگام بود.
داستان برنده جایزه نوبل در سال 2017 با مادام کوری : شجاعت دانش با حضور کارولینا گروسکا بازیگر لهستانی به صفحه نمایش بزرگ بازگشت. در سال 2018 ، آمازون از ساخت یک بیوگرافی دیگر از کوری خبر داد ، بازیگر بریتانیایی رزاموند پایک در نقش اصلی.

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم ده عباس کیارستمی|نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب|بهترین مینی سریال های نتفلیکس|نقد فیلم پینوکیو|نقد فیلم آرزوهای بزرگ|رمان های برتر ادبیات فرانسه|۱۰۰ فیلم برتر جنایی تاریخ سینما|بهترین فیلم های چارلی چاپلین|نقاشی دورا مار و گربه|داستان مرد ثروتمند

دیدگاهتان را بنویسید

3 × پنج =