بیوگرافی الن برستین

الن برستین

الن برستین بازیگر  برنده جایزه اسکار برای بازی در فیلم آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند و همچنین فیلم هایی مانند جن گیر و مرثیه ای برای یک رویا شناخته شده است.

آخرین خبر: حضور الن برستین در فیلم The Exorcist: Believer

پنجاه سال پس از بازی در نقش کریس مک نیل در فیلم کلاسیک ترسناک The Exorcist که در سال 1973 نامزد جایزه اسکار شد، الن برستین 90 ساله در حال بازی کردن دوباره نقش معروف خود در فیلم آینده یونیورسال پیکچرز و بلومهاوس The Exorcist: Believer است. این فیلم جدید که قرار است در 13 اکتبر اکران شود، به عنوان دنباله ای بر فیلم اصلی نمادین با بازی لیندا بلر خواهد بود.

الن برستین کیست؟

الن برستین بازیگر در تئاتر، تلویزیون و سینما کار کرده است و در میان آثار متعددش، شش نامزدی جایزه اسکار را به دست آورده است. او نقش موفقیت آمیز خود را در سال 1971 در آخرین نمایش تصویر پیدا کرد، قبل از اینکه کار خود را با نقش های نمادین در جن گیر و آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند ساخته مارتین اسکورسیزی استحکام بخشد.

الن برستین

الن برستین

دومی برای الن برستین اسکار بهترین بازیگر زن را در سال 1975 به ارمغان آورد. در آن سال، او همچنین جایزه تونی را برای نمایشنامه همان زمان، سال بعد دریافت کرد. او از سال 1982 تا 1985 به عنوان اولین زن رئیس انجمن سهامداران بازیگران خدمت کرد و در حال حاضر به همراه آل پاچینو و الک بالدوین رئیس استودیو بازیگران است.

حقایق تکمیلی

نام کامل: ادنا رائه گیلولی
متولد: 7 دسامبر 1932
محل تولد: دیترویت، میشیگان
همسران: ویلیام سی الکساندر (حدود 1950-1955) ، پل رابرتز (1958-1962) ، و نیل برستین (1964-1972)
فرزند: جفرسون
علامت نجومی: قوس

اوایل زندگی

الن برستین در 7 دسامبر 1932 در دیترویت به نام Edna Rae Gillooly به دنیا آمد و در دوران کودکی زندگی خانوادگی سختی داشت. پدر و مادرش، جان آستین و کورین ماری گیلولی، زمانی که او خیلی جوان بود طلاق گرفتند. برستین به Oprah.com گفت که او فقط یک ملاقات با پدرش را به یاد می آورد که در مدرسه شبانه روزی تحصیل می کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی نیکول کیدمن

او همچنین رابطه خود با مادرش را توهین آمیز توصیف کرده است. مادرم سرسخت بود و از ما مراقبت می کرد. منظورم این است که ما همیشه به قول او سقفی بالای سرمان داشتیم و غذا روی میز بود.» اما او کنترل‌کننده و خشن بود. بنابراین الگوی مشخصی از تنبیه و احساس اینکه واقعاً شایسته نیستید، ایجاد می‌کند که در اشتباه هستید.»

الن برستین چالش‌های شخصی خودش را نیز داشت، بعداً فاش کرد که در سن ۱۸ سالگی سقط جنین غیرقانونی داشته است. او در آن سن خانه را ترک کرد و تنها ۵۰ سنت در جیبش داشت تا به عنوان مدل کار پیدا کند.

فیلمهای رابرت پتینسون
بیشتر بخوانید

دوران اولیه: تئاتر، “جن گیر” و برنده اسکار

در اواخر دهه 1950، او اولین کنسرت عادی خود را به عنوان یک رقصنده در برنامه تلویزیونی جکی گلیسون، با نام اریکا دین انجام داد. او اولین بازی خود را در برادوی در سال 1957 در بازی جوانمردانه با نام هنری الن مک‌ری انجام داد. او این نام را برای 10 سال آینده حفظ خواهد کرد و در عین حال به طور پیوسته در تلویزیون در درام روزانه پزشکان (1964) و سریال با مضمون وسترن اسب آهنین (1966-68) و همچنین با نقش‌های جزئی فیلم کار می‌کرد.

پس از تغییر نام دوباره، این بار به الن برستین، او نقشی را به دست آورد که به نقش موفقیت آمیزش تبدیل شد، نقش لوئیس فارو در آخرین نمایش تصویری (1971) با بازی جف بریجز و سیبیل شپرد.

بازی او اولین نامزدی جایزه اسکار را برای برستین برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن به ارمغان آورد. دومین جایزه اسکار او، این بار برای بهترین بازیگر زن، دو سال بعد برای بازی در فیلم مشهور جن گیر ساخته ویلیام فریدکین به دست آمد. برستین نقش کریس مک نیل، بازیگر میانسالی را بازی کرد که دخترش (لیندا بلر) توسط نیروهای اهریمنی تسخیر شده است.

الن برستین

الن برستین

در سال 1974، او در درام احساسی مارتین اسکورسیزی، آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند، تهیه‌کننده و بازی کرد. برستین پس از تماشای فیلم «خیابان‌های پست» در سال 1973، تلاش کرد اسکورسیزی را روی صندلی کارگردانی این فیلم بنشیند. بازی او در نقش مادری مجرد که برای حمایت از خود و پسر خردسالش تلاش می کند، برستین را برای سومین بار نامزدی جایزه اسکار کرد و این بار او جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

الن برستین علاوه بر پیروزی‌هایش روی پرده، در سال 1975 جایزه تونی را برای بازی در مقابل چارلز گرودین در همان زمان، سال آینده به خانه برد. او بعداً نقش خود را در نسخه سینمایی سال 1978 با بازی آلن آلدا تکرار کرد و نامزدی اسکار دیگری را در رده بازیگر نقش اول زن به دست آورد. چهارمین جایزه بهترین بازیگر زن او دو سال بعد برای فیلم Resurrection (1980) به دست آمد.

موفقیت تلویزیونی

الن برستین که یکی از اعضای محترم جامعه سینما و تئاتر بود، از سال 1982 تا 1985 به عنوان اولین رئیس زن انجمن برابری بازیگران خدمت کرد. همچنین در سال 1982، او و آل پاچینو جانشین لی استراسبرگ به عنوان مدیران هنری استودیو بازیگران شدند. برستین به مدت شش سال بعد در استودیوی بازیگران خدمت کرد (پاچینو در سال 1984 کنار رفت).

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
بیشتر بخوانید

در طول دهه 1980، او همچنین رزومه قابل توجهی از نقش‌ها و سریال‌های تلویزیونی تحسین‌شده ایجاد کرد که در سال 1981 با بازی او در مینی‌سریال مبتنی بر واقعیت مردم علیه ژان هریس، نامزد جایزه امی شد. برستین علاوه بر فیلم های تلویزیونی دراماتیکی مانند زنده ماندن (1985)، به هوای نازک (1985)، و نامزد دریافت جایزه امی (1987)، با سریال خود، نمایش الن برستین (1986-1986) در کمدی نیز تلاش کرد. 87).

برستین در دهه 90 در جریان ثابتی از فیلم‌های تلویزیونی بازی کرد و نقش سریال بعدی‌اش در سال 2000 در سریال «این زندگی» CBS آغاز شد. این نمایش یک بارمن 32 ساله با بازی هدر دوبرو را دنبال می کند که نامزدی خود را قطع می کند و تصمیم می گیرد به دانشگاه برود. برستین در دو فصل سریال نقش مادر پرمشغله دابرو را بازی کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی زندایا

نقش های مهمان در اواخر دهه 2000 ثابت شد که زمینه پربارتری داشت. برستین یک نقش مهمان مکرر در سریال HBO Big Love داشت که نامزدی جایزه امی 2008 را برای او به ارمغان آورد. سال بعد، او برای حضور مهمانش در درام جنایی قانون و نظم: SVU برنده جایزه امی شد. (او این نقش را در چندین قسمت از قانون و نظم: جنایت سازمان یافته تا ماه مه 2023 ایفا کرد.)

الن برستین در دهه بعد به پیشرفت خود در صفحه نمایش کوچک ادامه داد. او در سال 2012 در مینی سریال تلویزیونی حیوانات سیاسی با سیگورنی ویور و کارلا گوگینو ظاهر شد. او دومین جایزه امی خود را برای کار در مینی سریال سال بعد دریافت کرد. در سال 2014، برستین در فیلم تلویزیونی Flowers in the Attic بر اساس رمانی از V.C. نقش مکمل داشت.

اندروز چرخش ناراحت کننده او به عنوان یک مادربزرگ آشفته، نامزدی دیگر جایزه امی را برای او به ارمغان آورد. در همان سال، برستین نقشی تکراری در کمدی کمدی لوئی سی کی کی داشت. حضور او در پنج قسمت از درام سیاسی نتفلیکس House of Cards در سال 2016، برستین را برای هشتمین و جدیدترین نامزدی امی به ارمغان آورد.

اخیراً، برستین در نقش مکمل در بانوی اول Showtime ظاهر شد، بازگویی تاریخ آمریکا از نگاه بانوهای اول از جمله میشل اوباما (ویولا دیویس)، بتی فورد (میشل فایفر) و النور روزولت (گیلیان اندرسون). برستین نقش سارا دلانو روزولت را بازی کرد که مادرشوهر النور و مادر رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت بود. بعد از یک فصل در سال 2022، سریال تمدید نشد.

“مرثیه ای برای یک رویا” و فیلم های بیشتر

الن برستین در دهه 1990 بازی های کوچکی در فیلم های مختلف داشت، از جمله چگونه یک لحاف آمریکایی بسازیم (1995) ، با بازی وینونا رایدر، و اسپیت فایر گریل (1996). در سال 1998، او به عنوان بخشی از گروه بازیگران تاثیرگذار Playing by Heart، با حضور شان کانری، جنا رولندز، و آنجلینا جولی نیز حضور داشت.

بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما
بیشتر بخوانید

الن برستین در این فیلم نقش زنی را بازی می کند که با مبارزه پسر بزرگش با ایدز دست و پنجه نرم می کند. برستین پس از بازی مشترک در فیلم کم دیده شده Walking Across Egypt در سال 1999 در درام جنایی The Yards (2000) با بازی مارک والبرگ، جیمز کان و واکین فینیکس ظاهر شد.

مدت کوتاهی پس از The Yards، او تصویری دلخراش از زنی معتاد به قرص های لاغری را در درام آزاردهنده Requiem for a Dream (2000) به کارگردانی دارن آرونوفسکی و با بازی جرد لتو و جنیفر کانلی ارائه داد. این اجرا برای برستین ششمین نامزدی کلی اسکار و پنجمین نامزدی جایزه بهترین بازیگر زن را به همراه داشت.

الن برستین

الن برستین

الن برستین بعداً به CNN گفت که برای به تصویر کشیدن کاهش وزن چشمگیر کاراکترش، کت و شلوارهای چاق 40 و 20 پوندی می پوشید و در نهایت طی یک وقفه دو هفته ای تولید، 10 پوند وزن کم کرد. اما من فکر می‌کنم سخت‌ترین بخش، خواسته‌های احساسی نقش بود، زیرا او تا اعماق وحشتناکی پیش می‌رود. و رسیدن به آنجا مستلزم آن است.”

کار ثابت فیلم ادامه یافت، اگرچه بیشتر در فیلم‌هایی که جذابیت چندانی پیدا نکردند. یک استثناء، نقش اصلی او در اسرار الهی خواهر یاه یا یاا (2002) در کنار ساندرا بولاک، اشلی جاد، مگی اسمیت و جیمز گارنر بود. او همچنین نقش هایی در فیلم های بین ستاره ای (2014) و عصر آدالین (2015) داشت.

در سال 2020، برستین نقش مادر روی پرده ونسا کربی را در درام نتفلیکس Pieces of a Woman بازی کرد. این فیلم به طور کلی مورد تحسین قرار گرفت و کربی نامزد جایزه اسکار خودش شد.

“جن گیر: مؤمن”

الن برستین در سال 2022 90 ساله شد و هنوز کارش را کند نشده است. در اکتبر 2023، او نقش خود را در نقش کریس مک نیل در فیلم The Exorcist در یک دنباله مستقیم با عنوان فرعی باورمند بازی خواهد کرد.

برستین در طول دوران حرفه‌ای خود بارها پیشنهاد حضور مجدد در این فرنچایز را رد کرده بود، اما زمانی که یونیورسال و شرکت‌های سازنده به درخواست او مبنی بر تامین بودجه یک برنامه بورسیه تحصیلی در دانشگاه پیس، جایی که او یک برنامه استودیو بازیگران را آموزش می‌دهد، احترام گذاشتند، نظرش تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: کریستوفر واکن

الن برستین از سال 1995 به عنوان رئیس استودیوی بازیگران، یک کارگاه تئاتر که به بازیگران امکان می دهد هنر خود را در حریم خصوصی کامل کنند، خدمت کرده است. او در حال حاضر سازمان را در کنار الک بالدوین و آل پاچینو رهبری می کند و قبلاً به عنوان مدیر هنری آن در نیویورک خدمت می کرد. محل استودیو

بیوگرافی مت دیمون
بیشتر بخوانید

همسران و پسر

الن برستین سه بار ازدواج کرده و طلاق گرفته و یک پسر دارد.

اولین شوهر او شاعر ویلیام سی الکساندر بود. ازدواج آنها تا اواسط دهه 1950 حدود پنج سال به طول انجامید.

او در سال 1957 در اولین نمایش خود در برادوی، بازی منصفانه، با همسر دومش آشنا شد. پل رابرتز کارگردان نمایشنامه بود و آنها رابطه خود را آغاز کردند. برستین و رابرتز پس از کشف نابارور بودن او، در سال 1961 اندکی قبل از طلاق، پسری به نام جفرسون را به فرزندی پذیرفتند.

او گفته است که جفرسون به نام رئیس جمهور سابق توماس جفرسون نامگذاری شده است. برستین در سال 1975 به لس آنجلس تایمز گفت که رابطه او با پسر روی پرده تامی در فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند» از مکالمات با جفرسون 13 ساله آن زمان الهام گرفته شده است.

الن برستین

الن برستین

همسر سوم برستین، نیل برستین، یک بازیگر و نویسنده خوش آتیه بود اما از اسکیزوفرنی رنج می برد و تمایلات خشونت آمیز نشان می داد. آنها در سال 1964 ازدواج کردند و قبل از طلاق در سال 1972 از هم جدا شده بودند. در مصاحبه ای با Oprah.com، او توضیح داد که چگونه نیل هنگام جدا شدن آنها او را تعقیب کرد.

او همچنین می گوید در حالی که هنوز ازدواج کرده بودند در خانه اش به او تجاوز کرد، اما پلیس مداخله نکرد. «[آنها] گفتند جرمی مرتکب نشده است. الن توضیح داد که او کاملاً حق این کار را داشت زیرا ما هنوز ازدواج کرده بودیم.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی آنا د ارماس

نیل سرانجام در سال 1978 با خودکشی درگذشت و الن احساس گناه کرد. او می‌گوید: «به این دلیل بود که خیلی چیزها با هم اتفاق افتادند – درست زمانی که من شروع به کار کردم، او دیوانه شد، و او بازیگری بود که کار پیدا نکرد.

“به نظر می رسید که موفقیت من به نوعی باعث جنون او شده است.” الن برستین همچنین در کتاب خاطرات خود در سال 2007 با عنوان «درس هایی در تبدیل شدن به خودم» در مورد رابطه پر سر و صدا آنها نوشت.

ارزش مالی

طبق گفته Celebrity Net Worth، دارایی خالص الن برستین تقریباً 20 میلیون دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

16 − هفت =