صفحه اصلی > معرفی سریال : نقد مینی سریال Secret Invasion
ads

نقد مینی سریال Secret Invasion

سریال Secret Invasion

استودیوی مارول که با موفقیت فیلم‌های ابرقهرمانی تولید کرده است، از سال 2021 شروع به تولید مینی سریال با محوریت شخصیت‌های جدید کرده است. سریال Secret Invasion بر اساس کمیکی به همین نام ساخته شده است، اما آخرین کار مارول با تغییرات گسترده در بیش از 6 مورد است. قسمت های 40 دقیقه ای.

نیک فیوری از حمله مخفیانه گروهی از Skrall ها (موجوداتی که می توانند شکلشان را تغییر دهند) به زمین مطلع می شود. آنها سعی می کنند با کمک متحدان خود از حمله Skrall آینده جلوگیری کنند و بشریت را از این خطر بزرگ نجات دهند.

وقتی صحبت از کار کمیک می شود، معمولاً 2 مخاطب متفاوت داریم. گروهی هستند که این کمیک بوک ها (که فیلم/سریال از آن اقتباس شده است) را می خوانند و حالا با آگاهی کامل از آن داستان و محیط و با توقع خاصی کار را تماشا می کنند. دسته دوم تماشاگران سینما هستند که از دریچه فیلم به او نگاه می شود.

سریال Secret Invasion

سریال Secret Invasion

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که موارد زیادی وجود داشت که دیدگاه های این دو گروه بسیار متفاوت از یکدیگر بود. می توانیم سه گانه بتمن کریستوفر نولان را بهترین نمونه در این مورد بدانیم، همانطور که بسیاری از تماشاگران سینما آن را شاهکاری شگفت انگیز توصیف می کنند، از طرفی طرفداران کتاب های مصور بتمن این سه گانه را متوسط ​​می دانند! شخصاً در این نقد قصد دارم این اثر را از منظر یک نویسنده فیلم تحلیل کنم تا یک خواننده کتاب های مصور سریال Secret Invasion.

بعد از تماشای پوسترها و تریلر فیلم متوجه شدیم که سریال Secret Invasion با مارول متفاوت است. چرا که تقریباً تمام کارهای این کمپانی مدت هاست کمیک و بیهوده بوده است. کمدی بودن به خودی خود نه منفی است و نه مثبت. حال و هوای داستان و شخصیت ها هستند که لحن و حال و هوای اثر را تعیین می کنند.

متأسفانه اخیراً در فیلم های ابرقهرمانی اغلب آثاری در سبک کمدی می بینیم که گاهی حتی طرحی تاریک و جدی دارند. چنین تکرار بیش از حد فضای کمدی به وضوح باعث شد تماشاگران سینما از زیرژانر ابرقهرمانی فاصله بگیرند و دیگر اشتیاق سابق خود را به این آثار نشان ندهند. (البته یکی از دلایل اصلی افت ابرقهرمان نویسی، فیلمنامه های ضعیف و پراکنده است. اما تکرار بیش از حد لحن کمدی خود یک امتیاز است.)

بیشتر بخوانید: معرفی سریال کره ای محرک (Moving 2023)

من به عنوان فردی که سال ها فیلم های ابرقهرمانی را تماشا کرده ام و همچنان بیننده ثابت این آثار هستم، واقعا خوشحال شدم که متوجه شدم فضای این اثر از سایر آثار مارول جدی تر است. به نظر من این قطعه هرچقدر هم که ایرادات کوچک و بزرگی داشته باشد، از نظر فضاسازی خوب عمل کرده و «علی سلیم» (کارگردان) و سران مارول در این زمینه تصمیم درستی گرفتند.

معرفی و نقد سریال Wednesday
بیشتر بخوانید

بازیگران این فیلم قطعا یکی از اولین چیزهایی هستند که توجه ما را به خود جلب می کند و ما را امیدوار می کند. در طول این مینی سریال همه بازیگران از جمله «امیلیا کلارک»، «دان چیدل» و … خوب هستند. «اولیویا کلمن» نقش یک زن رده بالا در MI6، بسیار کاریزماتیک و جذاب را بازی می کند.

سریال Secret Invasion

سریال Secret Invasion

نحوه اعتراف او و در کل نحوه کارش کاملا عجیب است و بازی او با لهجه بریتانیایی واقعا یکی از جذاب ترین شخصیت های این مینی سریال را خلق می کند. و البته: “ساموئل ال جکسون بار دیگر در نقش اصلی این مینی سریال می درخشد. صحبت از بازیگری، نمی توان در مورد بازی بسیار خوب “کینگزلی بن آدیر” به عنوان شخصیت منفی اصلی صحبت کرد. بازی او واقعا خوب است و کمک زیادی به ملموس تر کردن این رقم می کند.

به نظر من شخصیت «گرویک» با بازی کینگزلی بن آدیر، شخصیت شرور خوبی است. در طول داستان به او انگیزه های خوبی داده می شود و با بازگشت به گذشته انگیزه های او را بهتر درک می کنیم. همچنین به نظر من کارگردان موفق شد یک شخصیت شرور کاملا خطرناک، مصمم و قدرتمند را به تصویر بکشد. به طوری که با وجود اینکه از او متنفریم، اما نیت او را به عنوان کسی که طعنه نمی زند، درک کنیم.

یکی از راه هایی که «علی سلیم» و فیلمنامه نویسان برای ارائه «گرویک» در پیش گرفتند، نشان دادن ایرادات شخصیت اصلی داستان، نیک فیوری، به جای افسانه سازی «نیک فیوری» است. ، (در طول داستان متوجه می شویم که نیک فیوری و کارول دانورز نتوانسته اند به قول خود به Skralls عمل کنند.) این امر شخصیت های این سرویس ها را از عمدتا سیاه و سفید به خاکستری تغییر می دهد.

بیشتر بخوانید: نقد سریال جفری دامر | هیولای میلواکی

یکی از نکات برجسته این مینی سریال تم رمزآلود و جاسوسی آن است. جمجمه ها موجوداتی هستند که می توانند خود را به هر شکل انسانی تبدیل کنند. بنابراین عملاً نمی توان آنها را از ظاهرشان متمایز کرد و این جنبه جذابیت و هیجان خاصی به داستان می بخشد و بیننده گاهی تردید می کند که این شخصیت انسان است یا اسکرول؟!

سریال Dancing Queens
بیشتر بخوانید

البته باید بگویم که از این پتانسیل در این مینی سریال به طور کامل استفاده نشد و باید لحظات هیجان انگیز و جذاب تری در این کار وجود داشته باشد. سازندگان می توانستند از این طریق مخاطب را شگفت زده کنند، هرچند کوتاه بودن این سریال یکی از دلایل اصلی از بین رفتن چنین پتانسیلی بود. (فکر می‌کنم زمان پخش سریال خیلی کوتاه بود و این داستان می‌توانست به‌عنوان یک سریال طولانی‌تر از بسیاری جهات بهتر عمل کند.)

باید بگویم که اکشن فوق العاده است و ما شاهد صحنه های با کیفیتی در طول سریال هستیم. (یک سکانس عالی مبارزه خیابانی، یک سکانس انفجاری هیجان انگیز در روسیه، یا یک سری حملات غافلگیرکننده به خانه نیک فیوری) شرم آور است که در مورد سکانس های اکشن صحبت کنیم و صحنه های درگیری داخلی Skralls را فراموش کنیم.

قبلاً اشاره کردم که ویژگی های اسکرول در این کار بسیار خوب انجام شده است. تنها چند اقدام در سال های اخیر وجود دارد که می توانیم آنها را ضد بشری تشخیص دهیم. اما این سری ما را با مسابقه Skrall آشنا می کند. ما نگرانی های آنها را درک می کنیم و به آنها عدالت می دهیم. کتاب ها را از هم جدا می کنیم. در سکانس اکشن شورش اسکرول علیه اسکرول ها می بینیم که قطعا یکی از سکانس های خاص است.

سریال Secret Invasion

سریال Secret Invasion

یکی از لایه های فرعی «تهاجم مخفی»، نقد سیاسی است. در طول این کار می بینیم که مردم واقعا چقدر به یکدیگر نزدیک هستند. شاید حرف جدیدی نباشد اما هر چقدر هم تکرار شود دیگر تکرار نمی شود. سیاستمداران در هر کشوری آنقدر غرق در نمایش قدرت خود هستند و فقط به پیشبرد اهداف خود می اندیشند که فراموش کرده اند همه ما انسان هستیم بدون توجه به ملیت خود. این مشکل در پراکندگی انسان ها حتی در مواجهه با دشمن مشترک (اسکرول ها) به وضوح دیده می شود به طوری که خود اسکرول ها از اختلافات بی پایان آمریکا و روسیه برای کوبیدن انسان ها استفاده می کنند.

همچنین کمی در مورد تیتراژ و موسیقی متن «حمله مخفی» و سپس در مورد پایان بسیار ضعیف قطعه صحبت خواهم کرد. نکته جالبی که برخی نمی دانند این است که عنوان سریال «حمله مخفی» کاملاً توسط هوش مصنوعی ساخته شده است! همانطور که علی سلیم می گوید، عنوان کاملاً با داستان مطابقت دارد.

معرفی انیمه Heavenly Delusion | دوران پسا اخرالزمان
بیشتر بخوانید

طراحی هوش مصنوعی واقعا جذاب است و همراه با موسیقی حماسی و شنیدنی کریس باورز عنوانی عالی را خلق کرده است که می توانم بگویم بهترین سری MCU آنها در کنار مینی سریال Loki است. حتی می توانید با نوشتن یک متن جداگانه این عنوان را تحلیل کنید. در کل موسیقی متن این مینی سریال به خصوص در لحظات اکشن و حماسی بسیار خوب است که واقعا به کار کمک کرد. موسیقی تم اصلی واقعا شنیدنی است.

بیشتر بخوانید: معرفی و نقد سریال Wednesday

در نهایت، باید در مورد بزرگترین ضعف مینی سریال صحبت کنم. نقطه ضعفی که هرگز نباید نادیده گرفته شود بینندگان این سریال را پشیمان می کند. سریالی که به راحتی می توان از آن به عنوان یک سریال بسیار خوب و تاثیرگذار نام برد; به دلیل پایان بسیار ضعیفش خیلی ها را ناامید کرد به طوری که بعد از قسمت آخر نظر بیننده بسیار منفی شد و سریال Secret Invasion بازدیدهای زیادی داشت. البته حق با بینندگان است، چون هر آنچه در سریال تنیده شده بود در این قسمت ناگهان تبدیل به مزخرف شد!

در بالا اشاره کردم که مدت زمان کوتاه سریال به سازندگان فشار وارد کرد و آنها نتوانستند بخشی از پتانسیل داستان را درک کنند. اما این بار مشکل در نهایت آشکار خواهد شد! در قسمت آخر همه چیز به یکباره متصل می شود. آخر این سریال اگر این سریال بیرون نیاید چیزی در دنیای MCU تغییر نمی کند! چه چیزی بدتر از این!

و نبرد نهایی را به طور کلی می توان یکی از ضعیف ترین نبردهای MCU نامید! در اواسط مقاله از شخصیت پردازی نسبتا خوب “گراویک” (شرور) قدردانی کردم، اما در قسمت پایانی همه چیز بلافاصله دود می شود!

سریال Secret Invasion

سریال Secret Invasion

شخصیت او به طرز احمقانه ای ضعیف می شود. توانمندسازی گایا (امیلیا کلارک) جالب نبود و هیچ چیز در قسمت آخر سر جای خودش قرار نگرفت که بسیار ناامیدکننده بود. حداقل، ما انتظار یک مبارزه بزرگ و یک نقش جسورانه از نیک فیوری را داریم.

حرف آخر

به طور کلی باید بگویم که اگر قسمت پایانی را در نظر نگیریم; سریال Secret Invasion از کمپانی مارول، سریالی متفاوت، جالب و جذاب است، اگرچه دارای نقاط ضعفی است، داستان، بازیگران، موسیقی متن و اکشن جالبی دارد و می تواند شما را سرگرم کند. با این حال، در نهایت همه ما را ناامید می کند و با پایانش آب سرد روی بدن ما ریخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

7 + 9 =