صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و بازیگران و کارگردان ها : بیوگرافی کارگردان مشهور کریستوفر نولان
ads

بیوگرافی کارگردان مشهور کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان کارگردان و فیلمنامه‌نویسی است که چندین فیلم موفق از جمله Inception، The Dark Knight، Interstellar و Oppenheimer را کارگردانی کرده است.

آخرین اخبار: کریستوفر نولان در آستانه دریافت جایزه اسکار برای فیلم اوپنهایمر

کریستوفر نولان اخیراً در مورد روند ساخت فیلمنامه اوپنهایمر صحبت کرده است، و اینکه چرا فکر می‌کند یک صحنه خاص برای طنین‌اندازی فیلم در بین تماشاگران سینما بسیار مهم است.

این کارگردان 53 ساله که در یک میزگرد اخیر با موسسه فیلم بریتانیا صحبت می کرد، توضیح داد که چگونه تست ترینیتی در هسته پر تنش اوپنهایمر، داستان دانشمند آمریکایی جی رابرت اوپنهایمر و نقش او در پروژه منهتن است. «فکر می‌کنم با تمام فیلم‌هایم، تمایل فزاینده‌ای داشتم که واقعاً تلاش کنم و تجربه‌ای فراگیر خلق کنم، و سعی کنم حسی لمسی از یک جهان خلق کنم و تو را در آن قرار دهم.

و من فکر می‌کنم جایی که این موضوع در اوپنهایمر نهایت سودمندی خود را پیدا می‌کند، هیجان یا تنش آن داستان همیشه مبتنی بر این بود که آیا واقعاً می‌توانید برای آزمون ترینیتی آنجا باشید؟» کریستوفر نولان، که اکنون به طور واضح برنده بهترین کارگردانی در جوایز اسکار در 10 مارس است، گفت: “آیا می توانید در آن اتاق با این دانشمندان باشید که تصمیم می گیرند این کار را انجام دهند و آن خطرات را تجربه کنید؟

خود آزمون ترینیتی، به‌ویژه، اگر واقعاً می‌توانید احساس کنید که برای این کار آنجا هستید، حضور در آن خارق‌العاده‌ترین لحظه تاریخ خواهد بود.»

به لطف آن صحنه و بازی های برجسته از کیلیان مورفی و رابرت داونی جونیور، اوپنهایمر در مجموع 13 نامزدی اسکار، از جمله بهترین فیلم، دریافت کرد. نولان برنده جایزه گلدن گلوب، جایزه انجمن کارگردانان و اخیراً جایزه انجمن بازیگران سینما در ۲۴ فوریه برای کارگردانی خود شد.

کریستوفر نولان کیست؟

کریستوفر نولان فیلم‌ساز بریتانیایی-آمریکایی است که به خاطر داستان‌سرایی پیچیده‌اش در فیلم‌های پرهزینه‌ای مانند Inception (2010)، Interstellar (2014) و Tenet (2020) شناخته می‌شود. او اخیراً کارگردانی فیلم زندگی‌نامه‌ای تاریخی Oppenheimer را بر عهده داشت که در سال 2023 منتشر شد و نامزد جایزه اسکار کارگردانی شد.

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان برای اولین بار با فیلم های اولیه اش، دنبال کردن (1998) و یادگاری (2000) مورد توجه قرار گرفت. پس از کارگردانی بی‌خوابی، نولان با بتمن آغاز می‌کند (2005) و سه گانه بعدی شوالیه تاریکی بر اساس مجموعه کتاب‌های کمیک بتمن به شهرت رسید. دنباله 2008 شوالیه تاریکی رکوردهای باکس آفیس را شکست و در سال 2020 برای حفظ در فهرست ملی فیلم انتخاب شد.

بیوگرافی توماس جفرسون
بیشتر بخوانید

حقایق کلی

نام کامل: کریستوفر ادوارد نولان
متولد: 30 جولای 1970
محل تولد: لندن، انگلستان
همسر: اما توماس (م. 1997)
بچه ها: فلورا، مگنوس، روری، الیور
علامت نجومی: لئو

سالهای اولیه و آموزش

کریستوفر نولان که در 30 ژوئیه 1970 در لندن به دنیا آمد، از کودکی شروع به ساخت فیلم کرد و اولین فیلم کوتاه خود را در 7 سالگی ساخت. نولان در حالی که بزرگ می شد بین شیکاگو و لندن سفر می کرد – مادرش از آمریکا و پدرش اهل بریتانیا بود – و پس از تحصیل در مدرسه هیلیبری، در نهایت به دانشگاه کالج لندن رفت و در آنجا ادبیات انگلیسی خواند و به انجمن فیلم مدرسه پیوست. قبل از انتشار آثار بلندتر، او شورت هایی مانند Tarantula، Larceny و Doodlebug را خلق کرد.

شروع کارگردانی

اولین فیلم اصلی کریستوفر نولان ، دنبال کردن، یک اثر سیاه و سفید و کم‌هزینه درباره نویسنده‌ای تنها بود که وسواس زیادی برای دنبال کردن غریبه‌ها داشت و سپس با یک سارق شریک می‌شد. طرح داستانی غیرمتعارف و غیرخطی فیلم به جلب توجه آثار نولان کمک کرد و او را به سمت فیلم بعدی‌اش، یادگاری سوق داد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی کیلین مورفی

این فیلم مستقل نوآر با بازی گای پیرس در نقش مردی دچار فراموشی که به پولارویدها و یادداشت برداری فراوان تکیه می کند در حالی که به دنبال انتقام است. نولان این اثر را از داستانی نوشته برادرش جاناتان نولان اقتباس کرد و فیلم برای تدوین و فیلمنامه دو نامزدی اسکار دریافت کرد.

کریستوفر نولان به ارائه فیلم‌های هیجان‌انگیز روان‌شناختی با بازسازی بی‌خوابی، با بازی آل پاچینو در نقش یک افسر پلیس در آلاسکا ادامه داد که در حال رسیدگی به تحقیقات قتل در حالی که با یک گناه طولانی مدت مبارزه می‌کند.

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

کار کارگردان پس از آن به استراتوسفر سفر کرد، زمانی که او موافقت کرد که بتمن قهرمان کتاب های مصور را با فیلم 2005 Batman Begins، با بازی کریستین بیل به عنوان شخصیت اصلی، هدایت کند. این فیلم بیش از 372 میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد. نولان بعداً در سال 2006 فیلم The Prestige را منتشر کرد، داستانی با استقبال خوب درباره شعبده بازان دوئل با بازی بیل، هیو جکمن و اسکارلت جوهانسون.

شوالیه تاریکی و آغاز

در جولای 2008، دنباله بتمن کریستوفر نولان ، شوالیه تاریکی، افتتاح شد و با 158 میلیون دلار، بالاترین درآمد آخر هفته را در ایالات متحده به ثبت رساند. این فیلم به یکی از پنج فیلم پرفروش آمریکا تبدیل شد.

جان هیوستون
بیشتر بخوانید

در حالی که تولید مورد تحسین قرار گرفت، از جمله چندین نامزدی اسکار و گلدن گلوب، غم و اندوه نیز روند کار را مشخص کرد. هیث لجر که در نقش شخصیت شرور جوکر بازی می کرد، پیش از اکران فیلم بر اثر مصرف بیش از حد داروی نسخه ای تصادفی درگذشت. لجر پس از مرگش برنده جایزه گلدن گلوب و اسکار شد و نولان جایزه گلوب را از طرف لجر پذیرفت.

دو تابستان بعد، نولان با بازی Inception با بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش رهبر گروهی از مزدوران در سفر رویایی به باکس آفیس بازگشت. این فیلم یکی دیگر از بلاک باسترهای مورد تحسین این کارگردان بود و چهار جایزه اسکار را برای جادوگری فنی خود دریافت کرد. نولان Inception را با سومین فیلم پرفروش در مجموعه بتمن، شوالیه تاریکی برمی خیزد، در سال 2012 دنبال کرد، این بار با بازی آن هاتاوی در نقش زن گربه ای و ماریون کوتیار (که در فیلم Inception نیز حضور داشت) در نقش میراندا تیت.

کریستوفر نولان تنها فیلمنامه‌نویس فیلم‌های Following و Inception بود. او بدون در نظر گرفتن بی‌خوابی، برای سایر فیلم‌هایش از جمله با جاناتان نولان به اشتراک گذاشته است.

Interstellar، دانکرک و تنت

در پاییز 2014، نولان با Interstellar، یک حماسه علمی تخیلی تقریباً سه ساعته که سفر تیمی از فضانوردان را دنبال می‌کند که به دنبال دنیایی جدید برای ساکنان زمین محاصره شده هستند، به صفحه بزرگ بازگشت. متیو مک کانهی، هاتاوی و جسیکا چستین در این فیلم جذاب بصری و اگزیستانسیال از جمله بازیگران دیگری هستند.

در سال 2017، این کارگردان تحسین شده حماسه دیگری را به نمایش گذاشت، فیلم جنگ جهانی دوم دانکرک. دانکرک که حول سه خط داستانی که دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد چرخش دراماتیک وقایع در سال 1940 ارائه می‌دهد، عمدتاً برای به تصویر کشیدن تنش‌ها و وحشت‌های جنگ، نقدهای تحسین‌آمیز به‌دست آورد و نامزدهای گلدن گلوب برای بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی و همچنین بهترین کارگردانی شد. یک جایزه اسکار برای بهترین کارگردانی. سه سال بعد، در سال 2020، نولان کارگردانی فیلم هیجان انگیز Tenet را بر عهده گرفت.

با این حال، پروژه بعدی نولان تحسین گسترده ای را برای او به ارمغان آورد و او را در آستانه کسب اولین جایزه اسکار قرار داد.

جوایز اوپنهایمر

مانند دانکرک، کریستوفر نولان از تاریخ نظامی جهانی برای فیلم بعدی خود، فیلم زندگی‌نامه 2023 اوپنهایمر، الهام گرفت. این فیلم با بازی بازیگر کیلیان مورفی – که در شش پروژه نولان ظاهر شده است – در نقش اصلی، داستان دانشمند آمریکایی جی رابرت اوپنهایمر و نقش او در ساخت اولین بمب اتمی از طریق پروژه منهتن را روایت می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های کریستوفر نولان

اوپنهایمر بر اساس کتاب پرومتئوس آمریکایی در سال 2005 نوشته کای برد و مارتین جی شروین ساخته شده است. نولان حقوق نمایش را به دست آورد و کتاب را سه بار خواند تا فیلمنامه ای را آماده کند که احساس می کرد بزرگی موضوع را منعکس می کند. نولان به تایم گفت: «سلاح‌های هسته‌ای از نظر قدرت مخرب برای نوع بشر در کلاس خود قرار دارند.

بهترین فیلم های تیم برتون
بیشتر بخوانید

«این به دلیل اینکه چرا می‌خواستم فیلمی درباره پروژه منهتن بسازم، صحبت می‌کند. این [دانشمندان] باهوش ترین مردم روی کره زمین بودند. آنها دقیقا می دانستند که قرار است چه اتفاقی بیفتد.» نولان فیلم را با استفاده از فیلم IMAX 65 میلی‌متری فیلم‌برداری کرد و اصرار داشت که از جلوه‌های عملی برای صحنه نمایش فیلم استفاده کند، یعنی بازآفرینی آزمایش ترینیتی که در نیومکزیکو در 16 ژوئیه 1945 انجام شد.

این فیلم با کمک یک بازاریابی ویروسی همزمان با اکران همان روز باربی و گروهی از بازیگران از جمله رابرت داونی جونیور، فلورانس پیو و امیلی بلانت، در سال 2023 به سومین فیلم پرفروش جهانی تبدیل شد و نولان جوایز متعددی را برای این فیلم دریافت کرد. کارگردانی او او برنده جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۴ بهترین کارگردانی شد و اوپنهایمر به عنوان بهترین فیلم درام انتخاب شد. کریستوفر نولان در جوایز بفتا، انتخاب منتقدان و انجمن کارگردانان آمریکا جوایز مشابهی را کسب کرد.

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

به همین ترتیب، نولان در جوایز اسکار 2024 نامزد بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد – دو مورد از مجموع 13 نامزدی اوپنهایمر، از جمله بهترین فیلم.

حساسیت های سینمایی

فیلم‌های کریستوفر نولان به خاطر روشنفکری، عمق روان‌شناختی و داستان‌سرایی نامتعارف معروف هستند. هر دو فالوینگ و ممنتو ساختارهای روایی غیر زمان‌شناسی داشتند و ممنتو بیشتر مورد توجه آن قرار می‌گرفت که به‌طور اپیزودیک در زمان‌های عقب‌مانده آشکار می‌شد. و Inception داستان‌هایی دارد که در داستان‌های دیگر وجود دارد، زیرا شخصیت‌ها قلمرو ضمیر ناخودآگاه بسیار لایه‌ای یک فرد را کشف می‌کنند.

کار کارگردان همچنین بر روی قهرمان‌های مرد متمرکز شده است که سعی می‌کنند با گذشته خود کنار بیایند و چالش‌های پیچیده امروزی را حل کنند. زنان در فیلم‌های او به‌عنوان متحد، قهرمان یا علایق عاشقانه نوشته شده‌اند که برخی از آنها قربانی نیز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Tenet – تنت | اثر پیچیده کریستوفر نولان

کریستوفر نولان حساسیت‌های هنری واضحی را در فیلم‌هایی که به‌عنوان سرگرمی اصلی در نظر گرفته می‌شوند، آغشته می‌کند، همانطور که با تصاویر و انتخاب‌های سینمایی که در مجموعه‌های Batman، Inception و Interstellar فراوان دیده می‌شود، با صحنه‌هایی شبیه به نقاشی‌های سورئال جان بخشیده شده است. انتخاب های نولان به طور قابل توجهی بر ساخت فیلم تأثیر گذاشته است و ثابت می کند که پیچیدگی می تواند در تبلیغات وجود داشته باشد.

بیوگرافی سیاست‌مدار و فعال حقوقی آمریکایی جان لوئیس
بیشتر بخوانید

همسر و زندگی شخصی

کریستوفر نولان در اولین هفته تحصیل خود در دانشگاه کالج لندن در سال 1989 با هم دانشجوی خود اما توماس ملاقات کرد. آنها از طریق مشارکت در انجمن فیلم مدرسه به هم متصل شدند و زندگی پایدار و مشارکت تجاری را آغاز کردند. این زوج در سال 1997 ازدواج کردند و دارای چهار فرزند به نام های مگنوس، الیور و روری و همچنین دختر فلورا هستند.

علاوه بر این، توماس به طور منظم به عنوان تهیه کننده در تمام فیلم های بلند نولان خدمت می کند. این دو در سال 2001 شرکت تولید خود را با نام Syncopy Inc. تأسیس کردند. کار کردن با افرادی که به طور کامل حقیقت را به شما می گویند فوق العاده است. نولان در سال 2014 درباره روند ساخت فیلم خود به CBS Mornings گفت: «این یک پاسخ بسیار صادقانه است. شما به افرادی در اطراف خود نیاز دارید که با آنها این رابطه را داشته باشید.”

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

به گفته Screen Rant، کریستوفر نولان از نام فرزندانش در عناوین کاری برای پروژه‌هایش استفاده می‌کند تا تا آنجا که ممکن است آنها را پنهان کند. این کارگردان در فیلم‌هایش نقش‌های کوتاهی را برای فرزندانش به نمایش گذاشته است. اخیراً، فلورا در اوپنهایمر به عنوان یک زن جوان ظاهر شد که در طی یک سکانس بینایی بر اثر انفجار اتمی دچار سوختگی شدید شد.

کریستوفر نولان و توماس اکنون در لس آنجلس زندگی می کنند. کارگردان دارای تابعیت دوگانه در ایالات متحده و بریتانیا است.

ارزش خالص

به گفته Celebrity Net Worth، کریستوفر نولان با موفقیت فیلم هایش ثروتی به ارزش حدود 250 میلیون دلار به دست آورده است.

نقل قول ها

اگر داستان را به عنوان یک پیچ و خم تصور می کنید، نمی خواهید بالای پیچ و خم آویزان شوید، تماشای انتخاب های اشتباه شخصیت ها، زیرا ناامید کننده است. شما در واقع می خواهید با آنها در پیچ و خم باشید و در کنار آنها چرخش ها را انجام دهید… من کاملاً دوست دارم در آن پیچ و خم باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × 4 =