بیوگرافی کیلین مورفی

کیلین مورفی

کیلین مورفی بازیگر ایرلندی در فیلم زندگی‌نامه‌ای اوپنهایمر محصول سال 2023 نقش دانشمند برجسته را بازی می‌کند و همچنین برای بازی در برنامه تلویزیونی Peaky Blinders شناخته می‌شود.

کیلین مورفی کیست؟

کیلین مورفی بازیگر ایرلندی است که کار خود را به عنوان یک مجری تئاتر آغاز کرد و به سینما و تلویزیون تبدیل شد. او بیشتر برای ایفای نقش توماس «تامی» شلبی گانگستر در سریال‌های بی‌بی‌سی و نتفلیکس پیکی بلایندرز و همچنین نقش‌هایی در فیلم‌های ۲۸ روز بعد، بتمن آغاز می‌کند و دانکیرک شناخته می‌شود.

مورفی که همیشه با کریستوفر نولان همکاری می‌کند، نقش اصلی را در فیلم زندگی‌نامه‌ای اوپنهایمر محصول 2023 این کارگردان بازی می‌کند که درباره چگونگی کمک فیزیکدان آمریکایی جی رابرت اوپنهایمر به ساخت اولین سلاح هسته‌ای کمک می‌کند.

حقایق کلی

نام کامل: کیلیان مورفی
متولد: 25 مه 1976
محل تولد: داگلاس، کورک، ایرلند
همسر: ایوون مک گینس (2004 تا کنون)
بچه ها: ملاشی و آران
علامت نجومی: جوزا

سنین جوانی و تحصیل

کیلین مورفی در 25 می 1976 در داگلاس در نزدیکی کورک ایرلند به دنیا آمد. بزرگ‌ترین چهار خواهر و برادر – از جمله برادر پیدی و خواهران سیله و اورلا – مورفی در خانواده‌ای از دانشگاهیان کاتولیک بزرگ شد. پدرش، برندان مورفی، بازرس مدرسه و سپس کارمند دولت در وزارت آموزش ایرلند بود. مادرش که نامش علنی نشده است، معلم زبان فرانسه بود و خاله ها، عموها و پدربزرگش همگی معلم بودند.

کیلین مورفی

کیلین مورفی

کیلین مورفی در کالج برادران ارائه، یک مدرسه متوسطه خصوصی کاتولیک در کورک، تحصیل کرد و در آنجا از نظر تحصیلی موفق شد و متوجه شد که به هنر کشیده شده است. من همیشه مجذوب ایده هنرمندان بودم: نویسندگان، نمایشنامه نویسان، موسیقیدانان. مورفی به گاردین گفت، آن چیزها در آن زمان بیگانه و ماورایی به نظر می رسید. “در یک مدرسه آکادمیک راگبی، شما کمی احمقانه فکر می کردید که می توانید وارد آن دنیای هنری شوید.”

کیلین مورفی که گیتار می‌نوازد و در ابتدا آرزوی نوازندگی را داشت، با دوستانش یک گروه موسیقی جاز راک به نام Sons of Mr. Green Genes راه‌اندازی کرد. در نهایت به آنها یک قرارداد ضبط پیشنهاد شد اما نپذیرفتند و مورفی تصمیم گرفت بازیگری را دنبال کند.

مورفی با الهام از اجرای فیلم پرتقال کوکی که در یک کلوپ شبانه شرکت کرد، در سال 1996 در حین تحصیل در رشته حقوق در کالج دانشگاهی کورک، به جدیت در مورد درام پرداخت. مرحله می تواند برای آینده مورفی بسیار مهم باشد.

حرفه تئاتر و نقش های اولیه سینما

در تابستان 1996، مورفی 20 ساله برای بازی در فیلم خوک‌های دیسکو، اثری از نمایشنامه‌نویس ناشناس آندا والش، تست بازیگری داد و یکی از نقش‌های اصلی را به دست آورد. این نمایشنامه برای چند هفته در مرکز هنری Triskel در کورک رزرو شد، اما به موفقیت بزرگی تبدیل شد و جرقه یک تور جهانی 18 ماهه را در اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی آغاز کرد.

بهترین فیلم های بردلی کوپر
بیشتر بخوانید

وقتی مورفی فیلمنامه را دریافت کرد، اولین بار بود که نمایشنامه ای را خارج از تولیدات مدرسه می خواند. مورفی به ایرش تایمز گفت: «من اینطوری بی سواد تئاتر بودم. با این حال، او در نقش خوک عالی بود و این نمایشنامه در سال 2001 در فیلمی با بازی مورفی اقتباس شد.

کیلین مورفی

کیلین مورفی

کیلین مورفی پس از موفقیت دیسکو پیگز نقش‌های کوچکی در فیلم دریافت کرد، از جمله در سال 1998 سوئیتی بارت، که دوستش برندان گلیسون در آن بازی کرد، و در سال 1999 در فیلم The Trench، که استعداد در حال رشد دنیل کریگ را به نمایش گذاشت.

اگرچه کار سینمایی او در سال های بعد شروع شد، مورفی با جدیدترین نقش خود در سال 2019 به بازی روی صحنه ادامه داد. او در نمایش هایی مانند The Shape of Things، The Seagull، Love Song ظاهر شد و دوباره با والش برای Misterman همکاری کرد. ، بالی تورک و غم و اندوه چیز با پر است.

موفقیت بزرگ با فیلم «28 روز بعد»

کیلین مورفی با ایفای نقش اصلی خود در فیلم ترسناک 28 روز بعد به کارگردانی دنی بویل در سال 2002 شروع به شناسایی گسترده کرد. در این فیلم، مورفی نقش یک پیک دوچرخه به نام جیم را بازی می کند که چهار هفته پس از یک شیوع ویروسی که بریتانیای کبیر را نابود کرده است، از کما بیدار می شود. این فیلم یک معیار ترسناک برای استفاده از مفهوم “زامبی‌های سریع” در نظر گرفته می‌شود، که می‌توانند با قدرت بیشتر به دنبال طعمه بیفتند و علاقه دوباره به رسانه‌های زامبی را به‌طور کلی برانگیخت.

در مصاحبه ای در سال 2022، مورفی روند تست بازیگری خود را شرح داد و گفت که در ابتدا با لهجه لندنی این شخصیت مشکل داشت. اما با حمایت بویل – که مورفی را هنگام تماشای فیلم اقتباسی از خوک‌های دیسکو کشف کرد – در نهایت با اجرای خود “چیزی را باز کرد”

کیلین مورفی گفت که این فیلم برای حرفه او “عظیم” بود، درهایی را به روی پروژه های دیگر باز کرد و به رابطه او با کریستوفر نولان منجر شد. سال بعد در سال 2003، او نقش اصلی را در فیلم Intermission و نقش های مکمل در دختری با گوشواره مروارید – با بازی اسکارلت جوهانسون 19 ساله – و حماسه جنگی Cold Mountain داشت.

منتقدان همچنین مورفی را به خاطر بازی در نقش آنتاگونیست جکسون ریپنر در فیلم هیجان‌انگیز سال 2005 تحسین کردند و منولا دارگیس از نیویورک تایمز نوشت که این بازیگر به اندازه کافی از یک شخصیت شرور بی‌نقص در اینجا ساخته شده است که عامل او باید نگران تایپ‌کست باشد.

بیوگرافی صدام حسین
بیشتر بخوانید

فیلم های کریستوفر نولان: سه گانه بتمن، “نقد فیلم اپنهایمر” و بیشتر

با اکران اوپنهایمر در سال 2023، مورفی اکنون در شش فیلم کریستوفر نولان ظاهر شده است. اولین مورد، Batman Begins بود – آغاز سه گانه تحسین شده شوالیه تاریکی – در سال 2005.

کیلین مورفی از طرفداران فیلم‌های قبلی نولان، از جمله Following و Memento بود، و به GQ گفت که او یکی از حدود 10 بازیگری بود که برای نقش بروس وین و آلتر ایگوی نمادین او تست بازیگری دادند. نولان در مصاحبه‌ای بعداً گفت که اگرچه ظاهراً مورفی به‌عنوان جنگجوی صلیبی شنل‌پوش مناسب نیست، “احساس می‌کردم این کسی است که می‌خواهم با او کار کنم، کسی که نگاهی خلاقانه به چیزها دارد.”

بنابراین، کارگردان به مورفی کت و شلوار کت و شلواری اجازه داد تا به هر حال این شخصیت را آزمایش کند و مطمئن شد که مدیران برادران وارنر برای تماشای آن حضور دارند. نولان پتانسیل را در مورفی نسبتا ناشناخته دید و در عوض به او نقش دکتر جاناتان کرین و شخصیت بدجنس او را پیشنهاد داد. مورفی همچنین به عنوان شخصیت در دو فیلم بعدی این سه گانه ظاهر شد: شوالیه تاریکی در سال 2008 و شوالیه تاریکی برمی خیزد در سال 2012.

در جای دیگر، مورفی در فیلم علمی تخیلی نولان در سال 2010 و در فیلم مهیج دانکرک در سال 2017 نقش رابرت فیشر را بازی کرد.

در مورد انتخاب مورفی برای نقش اصلی اوپنهایمر، نولان آن را “صادقانه یکی از لحظات مورد علاقه من در تجارت سینما” خواند. مورفی پنج ماه قبل از عکسبرداری تحت آمادگی قرار گرفت، وزن خود را کاهش داد تا بهتر با سیلوئت دانشمند سازگار شود و حالات چهره او را تمرین کند. برای مورفی، این یک بخش رویایی بود.

کیلین مورفی به هالیوود ریپورتر گفت: “من همیشه برای کریس حاضر می شدم، حتی اگر در پس زمینه فیلم بعدی او با تخته موج سواری راه می رفت.” اگرچه… مطمئن نیستم که چه نوع فیلمی از کریس نولان خواهد بود. اما همیشه امیدوار بودم بتوانم نقش اصلی را در فیلم کریس نولان بازی کنم. کدام بازیگری نمی‌خواهد این کار را انجام دهد؟»

فیلم های دیگر کیلین مورفی

علاوه بر فیلم‌های پرفروش نولان، کیلین مورفی بارها در فیلم‌های کمتر شناخته شده‌ای ظاهر شده است که تطبیق پذیری او را به عنوان یک بازیگر به نمایش می‌گذارد. او برای بازی در فیلم صبحانه در پلوتو در سال 2005 نامزدی گلدن گلوب را دریافت کرد،

بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما
بیشتر بخوانید

که در آن نقش یک زن تراجنسیتی را داشت که در لندن در دهه 1970 پس از رها شدن در هنگام تولد به دنبال مادرش می گشت. یک سال بعد، او در سال 2006 در فیلم جنگی «بادی که جو را تکان می دهد» نقش یک سرباز ارتش جمهوری خواه ایرلند را بازی کرد. این فیلم برنده نخل طلایی، بالاترین جایزه جشنواره سالانه فیلم کن شد.

در سال 2007، مورفی دوباره با کارگردان دنی بویل برای فیلم علمی تخیلی Sunshine همکاری کرد، که در آن فضانوردان به ماموریتی فرستاده می شوند تا خورشید را دوباره در سال 2057 روشن کنند. دیگر فیلم های مورفی شامل طاووس (2010)، Aloft (2014)، Transcendence (2014)، The Party (2017) و Anna (2019).

کیلین مورفی

کیلین مورفی

قبل از اوپنهایمر، پرمخاطب‌ترین فیلم مورفی در سال‌های اخیر A Quiet Place Part II بود که دنباله فیلم ترسناک سال 2020 با بازی امیلی بلانت و جان کرازینسکی بود.

نقش اصلی در «سریال پیکی بلایندرز»

کیلین مورفی ، که فقط کمی بیش از 5 فوت و 7 اینچ قد دارد، به خاطر بازی خود در نقش تامی شلبی، رهبر گروهی که گاهی اوقات بزرگتر از زندگی است، در سریال های بی بی سی و نتفلیکس پیکی بلایندرز، تحسین گسترده ای به دست آورد. این درام که داستان یک باند جنایی تخیلی در بیرمنگام انگلستان را پس از جنگ جهانی اول روایت می‌کند، از سال 2013 تا 2022 به مدت شش فصل پخش شد و گروهی از بازیگران شامل تام هاردی، آدرین برودی و آنیا تیلور جوی را در آن بازی می‌کرد.

استیون نایت، خالق نمایش، مورفی را نقطه مقابل شلبی اغلب خشن و از نظر اخلاقی مشکوک توصیف کرد. او ابتدا به جیسون استاتهام ستاره اکشن برای این نقش نگاه کرد، اما با پیامکی که مورفی پس از تست بازیگری برای او فرستاد، از مناسب بودن مورفی برای این نقش اطمینان حاصل کرد: “به یاد داشته باشید، من یک بازیگر هستم.”

کیلین مورفی شلبی را به عنوان “هدیه ای از یک شخصیت” توصیف کرده است، اما برای بازی خسته کننده است. او در سال 2016 به گاردین گفت که نمایش به 16 ساعت در روز نیاز داشت و بازیگران روی صفحات دیالوگ کار می کردند. مورفی در حین فیلمبرداری در لیورپول انگلستان، زندگی ای را سپری کرد که او آن را «زندگی لغو شده» می نامید. آخر روز به خانه می‌روی و به آپارتمان کوچکت می‌روی، و برای رزق و روزی خودت را سیر می‌کنی، و خطوط روز بعد را یاد می‌گیری، و سعی می‌کنی تا جایی که ممکن است بخوابی.»

فداکاری او نتیجه داد. مورفی برای بهترین بازی درام در جوایز تلویزیون ملی برنده شد و پس از فصل آخر سریال نامزد جایزه تلویزیون بافتا برای بازیگر نقش اول شد.

ونسان ون گوگ
بیشتر بخوانید

همسر و فرزندان

در حالی که کار تئاتر او در تابستان 1996 شروع شد، کیلین مورفی با ایوان مک گینس، یک هنرمند تجسمی آموزش دیده کلاسیک از کیلکنی، ایرلند آشنا شد. مورفی اخیراً برای تولید صحنه‌ی «خوک‌های دیسکو» انتخاب شده بود و رابطه آن‌ها با همراهی مک گینس در بیشتر تورهای نمایش، شکوفا شد. این زوج از سال 2004 ازدواج کرده اند و دارای دو پسر به نام های مالاچی متولد 2005 و آران متولد 2007 هستند.

کیلین مورفی در رسانه های اجتماعی حضور ندارد و به ندرت در مصاحبه ها درباره خانواده اش صحبت می کند، زیرا او و مک گینس ترجیح می دهند دور از کانون توجه زندگی کنند. این بازیگر، مک گینس را به دلیل حفظ شهرتش در اوایل و اواسط دهه 2000 اعتبار می‌داند و به People گفت: «داشتن چنین کسی بسیار مهم است. زندگی من به هیچ وجه تغییر نکرده است، واقعا. من هنوز همان دوستان را دارم و به همان جاها می رویم.»

در سال 2015، خانواده از لندن به دوبلین نقل مکان کردند تا مالاچی و آران بتوانند به پدربزرگ و مادربزرگ خود نزدیک‌تر باشند. وقتی کیلین مورفی برای فیلمبرداری Peaky Blinders در لیورپول رفت، مک گینس با پسرانشان در دوبلین ماند.

نقل قول ها

شهرت هرگز هدف نبود. من فقط می خواهم پیشرفت کنم. اگر بتوانم یک فیلم را پشت سر بگذارم که آن چیزی است که همه را تحت تأثیر قرار می دهد، کاملاً خوب است.

من فکر می کنم چیزی به نام ژن عملکرد وجود دارد. اگر در DNA شما باشد، باید بیرون بیاید. برای من، ابتدا از طریق موسیقی مطرح شد، سپس وارد بازیگری شدم و از آنجا بیرون آمد. همیشه نیاز داشتم که بلند شوم و اجرا کنم.

من هرگز موفقیت را با شغل یکی ندانسته ام. برای من، موفقیت کیفیت کار است، و من آنقدر صبور هستم که منتظر فیلمنامه نسبتا خوب بعدی باشم، زیرا آنها بسیار کمیاب هستند.

کیلین مورفی

کیلین مورفی

این فقط یک مزیت است که یک بازیگر جوانتر از شما به نظر می رسد. اگر بتوانید آن را حفظ کنید.

برای من، همیشه اعتماد به غرایز خود واقعاً بسیار مهم است. تصمیم گیری بر اساس کار و هرگز بر اساس شغل یا تصمیم گیری بر اساس استراتژی. و همیشه دنبال هنرمندان و نه صنعت.

من به هر چیز دیگری غیر از یک بازیگر هستم. من در یک شخصیت بودن هستم. من در فرش قرمز هستم. من در حال حضور در برنامه های گفتگو هستم. من مانند همه چیزهای دیگری که همراه آن است، هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده + شانزده =