صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی لیف اریکسون
ads

بیوگرافی لیف اریکسون

لیف اریکسون

لیف اریکسون، کاشف نورس، اولین اروپایی بود که به آمریکای شمالی رسید.

لیف اریکسون که بود؟

لیف اریکسون، کاشف نورس، متولد قرن دهم، دومین پسر اریک سرخ بود که به عنوان ساکن گرینلند شناخته می‌شود. از نظر بسیاری، اریکسون اولین اروپایی است که قرن ها جلوتر از کریستف کلمب به آمریکای شمالی رسیده است. با این حال، جزئیات سفر او موضوع بحث تاریخی است، با یک نسخه ادعا می کند که او تصادفی فرود آمده است و دیگری که او عمداً پس از اطلاع از منطقه از کاوشگران قبلی به آنجا سفر کرده است.

در هر صورت، اریکسون سرانجام به گرینلند بازگشت، جایی که اولاف اول تریگواسون، پادشاه نروژی او را مأمور گسترش مسیحیت کرده بود و گمان می‌رود که در حدود سال 1020 درگذشته باشد. در اوایل دهه 1960، کشف ویرانه‌های یک سکونتگاه وایکینگ‌ها در نیوفاندلند قرض گرفت. اهمیت بیشتری برای گزارش های سفر اریکسون داشت و در سال 1964 کنگره ایالات متحده به رئیس جمهور اجازه داد تا هر 9 اکتبر را به عنوان روز لیف اریکسون اعلام کند.

لیف اریکسون

لیف اریکسون

اوایل زندگی

اگرچه روایت‌های مختلفی وجود دارد، تفاوت‌ها در جزئیات آنها اغلب جدا کردن واقعیت و افسانه را هنگام بحث درباره زندگی کاشف نورس لیف اریکسون دشوار می‌کند. اعتقاد بر این است که او در حدود 960 تا 970 پس از میلاد متولد شده است، دومین پسر از سه پسر اریک سرخ، که اولین شهرک اروپایی را در جایی که گرینلند کنونی است، تأسیس کرد.

از آنجایی که پدر اریک قرمز از نروژ تبعید شده بود و در ایسلند ساکن شده بود، احتمالاً لیف در آنجا متولد شده و در گرینلند بزرگ شده است. با این حال، از اینجا حقایق به اندازه املای نام او متنوع می شود.

وینلند

بر اساس اکثر گزارشات، در حدود سال 1000، اریکسون از گرینلند به نروژ رفت، جایی که در دربار پادشاه اولاف اول تریگواسون خدمت کرد، کسی که او را از بت پرستی نورس به مسیحیت تبدیل کرد. اندکی پس از آن، اولاف اریکسون را مأمور کرد تا در سراسر گرینلند تبلیغ کند و مسیحیت را به ساکنان آنجا نیز گسترش دهد.

اگرچه اریکسون در نهایت به گرینلند باز خواهد گشت، اما این جزئیات و انگیزه های مسیر بازگشت اوست که موضوع اکثر بحث هاست.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی فیلسوف تاریخی چین کنفوسیوس

در روایت ایسلندی قرن سیزدهم، حماسه اریک سرخ، کشتی‌های اریکسون در سفر بازگشت به خانه از مسیر خود خارج شدند و سرانجام در قاره آمریکای شمالی زمین خشکی پیدا کردند. به احتمال زیاد آنها در نوا اسکوشیا کنونی پیاده شده اند، که اریکسون آن را وینلند نامید، شاید با اشاره به انگورهای وحشی که گروه فرود او در آنجا دید.

بیوگرافی رایلی کیو
بیشتر بخوانید

با این حال، حماسه گرینلندها، که مربوط به همان دوران است، نشان می دهد که اریکسون قبلاً از دریانورد دیگری به نام Bjarni Herjólfsson، که قبلاً بیش از یک دهه قبل در آنجا بوده است، درباره “Vinland” شنیده بود، و اریکسون در آنجا قایقرانی کرد.

لیف اریکسون

لیف اریکسون

در ابتدا در منطقه ای یخی فرود آمد که او آن را «هلولند» (که اکنون به آن جزیره بافین می‌گویند) و «مارکلند» (که تصور می‌شود لابرادور است) با جنگل‌های انبوه نامید، پیش از آن که در نهایت به وینلند مهمان‌نوازتر برسد.

اریکسون هر انگیزه یا فقدان آن هر چه که باشد، عموماً به عنوان اولین اروپایی شناخته می شود که تقریباً پنج قرن قبل از ورود کریستف کلمب در سال 1492، پا به سواحل آمریکای شمالی گذاشت. اما همه نشان می دهند که اریکسون به احتمال زیاد عضوی از یک سفر اولیه وایکینگ ها به آمریکای شمالی، اگر نه، در واقع رهبر آن سفر اول بود.

بازگشت

علیرغم اکتشافات، اریکسون هرگز منطقه را مستعمره نکرد، همچنین برادرانش توروالد اریکسون و فریدیس ایریکسدوتیر یا تورفین کارلسفنی ایسلندی، که پس از اریکسون از وینلند دیدن کردند، این کار را نکردند. اریکسون با بازگشت به گرینلند، تلاش های خود را صرف گسترش مسیحیت کرد.

مادرش، Thjodhild، زود مسلمان شد و اولین کلیسای مسیحی گرینلند را در Brattahlid، خانه اریک قرمز در شرق شهرک ساخت. در مورد اریکسون، اعتقاد بر این است که او زندگی خود را در گرینلند گذرانده و در حدود سال 1020 درگذشته است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بنیانگذار ایالات متحد جورج واشنگتن

مکان دقیق وینلند مشخص نیست، اما در سال 1963 ویرانه های یک سکونتگاه وایکینگ ها در قرن یازدهم در L’Anse-aux-Meadows در شمال نیوفاندلند کشف شد.

این مکان که اکنون به عنوان مکان تاریخی ملی یونسکو شناخته می شود، قدیمی ترین سکونتگاه اروپایی است که در آمریکای شمالی یافت شده است، و بیش از 2000 شی وایکینگ از آن کشف شده است، که حاکی از این است که اریکسون و مردانش قبل از رفتن به خانه در آنجا زمستان گذرانی کرده اند.

میراث

به منظور به رسمیت شناختن سفر پیشگام اریکسون، در سپتامبر 1964 کنگره ایالات متحده به رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا هر روز 9 اکتبر را به عنوان روز لیف اریکسون، یک روز ملی اعلام کند. در طول سال‌ها، گروه‌های مختلف تلاش کرده‌اند این جشن را بالا ببرند، اما تا حدی به دلیل این واقعیت که سفر بعدی کریستف کلمب مستقیم‌تر به مهاجرت اروپایی‌ها به آمریکای شمالی منجر شد، وضعیت آن بدون تغییر باقی مانده است.

بیوگرافی دواین جانسون
بیشتر بخوانید

با وجود این، سفر اریکسون با مجسمه هایی در سراسر ایالات متحده و در نیوفاندلند، نروژ، ایسلند و گرینلند به یادگار گذاشته می شود، و موزه اکتشاف ایسلند هر ساله جوایز لیف اریکسون خود را برای دستاوردها در زمینه اکتشاف اهدا می کند.

لیف اریکسون

لیف اریکسون

حقایق کلی

نام: لیف اریکسون
سال تولد: 970
کشور تولد: ایسلند
جنسیت مذکر
معروف ترین: لیف اریکسون، کاشف نورس، اولین اروپایی بود که به آمریکای شمالی رسید.
ملیت ها
ایسلندی (ایسلند)
حقایق جالب
سال مرگ: 1020

دیدگاهتان را بنویسید

19 − 18 =