صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی بزرگترین کاشف تاریخ مارکو پولو
ads

بیوگرافی بزرگترین کاشف تاریخ مارکو پولو

مارکو پولو

مارکوپولو تاجر و ماجراجوی ونیزی از سال 1271 تا 1295 از اروپا به آسیا سفر کرد. او “Il Milione” را نوشت که در انگلیسی به “سفرهای مارکوپولو” معروف است.

مارکو پولو که بود؟

مارکو پولو یک کاشف ونیزی بود که با کتاب سفرهای مارکو پولو که سفر و تجربیات او در آسیا را شرح می‌دهد، شهرت داشت. مارکو پولو به همراه خانواده اش سفرهای زیادی داشت و از سال 1271 تا 1295 از اروپا به آسیا سفر کرد و 17 سال از آن سال ها در چین ماند. در حدود سال 1292، او چین را ترک کرد و به عنوان اسکورت در طول راه به سوی شاهزاده خانم مغولی که به ایران فرستاده می شد، عمل کرد.

اوایل زندگی

مارکو پولو در سال 1254 در ونیز ایتالیا متولد شد. اگرچه او در یک خانواده تاجر ثروتمند ونیزی به دنیا آمد، اما بیشتر دوران کودکی پولو بدون پدر و مادر سپری شد و او توسط یک خانواده بزرگ بزرگ شد. مادر پولو در جوانی درگذشت و پدر و عمویش، تاجران موفق جواهرات نیکولو و مافئو پولو، بیشتر دوران جوانی پولو را در آسیا بودند.

مارکو پولو

مارکو پولو

سفرهای نیکولو و مافئو آنها را به چین امروزی آورد، جایی که به یک هیئت دیپلماتیک به دربار کوبلای خان، رهبر مغول که پدربزرگش، چنگیز خان، آسیای شمال شرقی را فتح کرده بود، پیوستند.

در سال 1269 این دو مرد به ونیز بازگشتند و بلافاصله برنامه ریزی برای بازگشت خود به دربار خان را آغاز کردند. خان در مدت اقامت خود با رهبر، علاقه خود را به مسیحیت ابراز کرده بود و از برادران پولو خواسته بود که با 100 کشیش و مجموعه ای از آب مقدس دوباره دیدار کنند.

امپراتوری خان، بزرگترین امپراتوری که جهان تا به حال دیده بود، برای کسانی که در مرزهای امپراتوری مقدس روم زندگی می کردند تا حد زیادی یک راز بود. یک فرهنگ پیچیده در خارج از محدوده واتیکان غیرقابل درک به نظر می رسید، و با این حال این دقیقاً همان چیزی است که برادران پولو برای ونیزی های گیج شده در هنگام رسیدن به خانه توصیف کردند.

سفر به چین

در سال 1271، مارکو پولو به همراه پدر و عمویش، نیکولو و مافئو پولو، عازم آسیا شد و تا سال 1295 در آنجا باقی ماندند. ناتوان از جذب 100 کشیش که کوبلای خان درخواست کرده بود، تنها دو نفر را ترک کردند که پس از گرفتن یک چشیدن سفر سختی که پیش رو داشتند، به زودی به خانه بازگشتند.

بیوگرافی جیمی کیمل
بیشتر بخوانید

سفر پولوها در خشکی انجام شد و آنها مجبور شدند از قلمرو چالش برانگیز و گاه خشن عبور کنند. اما با همه اینها، پولو در ماجراجویی لذت برد. خاطرات بعدی او برای مکان ها و فرهنگ هایی که شاهد آن بود، قابل توجه و فوق العاده دقیق بود.

بیشتر بخوانید: زندگینامه بازیگر و موسیقی دان جان استاموس

همانطور که آنها راه خود را در خاورمیانه طی کردند، پولو مناظر و بوهای آن را جذب کرد. گزارش او از مشرق زمین، به ویژه، اولین تصویر روشن خود را از جغرافیا و آداب و رسوم قومی شرق به جهان غرب ارائه داد. البته سختی ها برایش پیش آمد. در افغانستان کنونی، پولو مجبور شد به کوهستان ها عقب نشینی کند تا از بیماری ای که به آن مبتلا شده بود، خلاص شود.

در همین حال، عبور از صحرای گوبی طولانی و گاهی سخت بود. پولو بعداً نوشت: «این بیابان به قدری طولانی است که یک سال طول می کشد تا از انتهای آن به پایان برسد. “و در باریک ترین نقطه عبور از آن یک ماه طول می کشد. تماماً از کوه ها و ماسه ها و دره ها تشکیل شده است. اصلاً چیزی برای خوردن وجود ندارد.”

سرانجام، پس از چهار سال سفر، پولوها به چین و کوبلای خان رسیدند، کسی که در کاخ تابستانی خود به نام Xanadu اقامت داشت، یک شگفتی بزرگ معماری مرمری که پولوی جوان را خیره کرد.

پولوها در ابتدا قصد داشتند تنها برای چند سال از بین بروند. با این حال، آنها بیش از 23 سال از ونیز دور بودند. بحث در میان مورخان در مورد اینکه آیا پولو واقعاً تا به حال به چین راه یافته است یا خیر. هیچ مدرکی خارج از کتاب معروف او وجود ندارد که او تا این حد به شرق سفر کرده باشد. با این حال به سختی می توان دانش او را از فرهنگ و آداب و رسوم آن نادیده گرفت.

گزارش بعدی او از سیستم ارتباطی گسترده خان حکایت می کند که به عنوان پایه ای برای حکومت او عمل می کرد. کتاب پولو، در واقع، پنج صفحه را به ساختار دقیق اختصاص می‌دهد و توضیح می‌دهد که چگونه بزرگراه اطلاعاتی امپراتوری میلیون‌ها مایل مربع را به طور موثر و اقتصادی پوشش می‌دهد.

پذیرش پولوها توسط خان به خارجی ها امکان دسترسی بی نظیر به امپراتوری او را داد. به نیکولو و مافئو مناصب مهمی در دادگاه رهبر اعطا شد. پولو نیز خان را تحت تأثیر قرار داد که به توانایی های مرد جوان به عنوان یک تاجر بسیار فکر می کرد. غوطه ور شدن پولو در فرهنگ چینی منجر به تسلط او بر چهار زبان شد.

بیوگرافی جیمی فاکس
بیشتر بخوانید

پولو کاوشگر

کوبلای خان سرانجام پولو را به عنوان فرستاده ویژه ای به کار گرفت که او به مناطق دوردست آسیا که قبلاً توسط اروپایی ها کاوش نشده بود، از جمله برمه، هند و تبت فرستاد. با پولو، مثل همیشه، یک بسته فلزی مهر شده از خود خان بود که به عنوان اعتبار رسمی او از رهبر قدرتمند بود.

مارکو پولو

مارکو پولو

با گذشت سالها، مارکو پولو به خاطر کارش ارتقا یافت. او به عنوان فرماندار یکی از شهرهای چین خدمت کرد. بعدها، خان او را به عنوان یکی از مقامات شورای خصوصی منصوب کرد. زمانی او بازرس مالیات در شهر یانژو بود.

پولو از سفرهای خود نه تنها دانش زیادی در مورد امپراتوری مغول به دست آورد، بلکه شگفتی های باورنکردنی را نیز به دست آورد. او از استفاده امپراتوری از پول کاغذی شگفت زده شد، ایده ای که نتوانسته بود به اروپا برسد و از اقتصاد و مقیاس تولید آن در هیبت بود.

داستان های بعدی پولو نشان داد که او یک انسان شناس و مردم شناس اولیه است. گزارش‌های او اطلاعات کمی درباره خودش یا افکارش ارائه می‌کند، اما در عوض به خواننده گزارشی بی‌علاقه درباره فرهنگی می‌دهد که آشکارا به آن علاقه داشته است.

سفر به اروپا

سرانجام، پس از 17 سال در دربار خان، پولوها تصمیم گرفتند که زمان بازگشت به ونیز است. تصمیم آنها تصمیمی نبود که خان را که به مردان وابسته شده بود خشنود کند. در نهایت با یک شرط به درخواست آنها تن داد: شاهزاده خانم مغول را به ایران اسکورت کنند و در آنجا با یک شاهزاده ایرانی ازدواج کند.

پولوها با سفر دریایی با کاروانی متشکل از صدها مسافر و ملوان راهی شدند. این سفر بسیار دلخراش بود و بسیاری در اثر طوفان و بیماری از بین رفتند. زمانی که گروه به بندر هرمز ایران رسید، فقط 18 نفر از جمله شاهزاده خانم و پولوها هنوز زنده بودند. بعدها در ترکیه، مقامات جنوا سه چهارم ثروت خانواده را تصاحب کردند.

پس از دو سال سفر، پولوها به ونیز رسیدند. آنها بیش از دو دهه بود که رفته بودند، و بازگشت آنها به سرزمین مادری خود بدون شک با مشکلاتی همراه بود. چهره‌شان برای خانواده‌شان ناآشنا به نظر می‌رسید و به سختی می‌توانستند به زبان مادری‌شان صحبت کنند.

بیوگرافی ونسا کربی
بیشتر بخوانید

“سفرهای مارکوپولو”

داستان‌های مارکو پولو درباره سفرهایش در آسیا به‌عنوان کتابی به نام «شرح جهان» منتشر شد که بعدها به «سفرهای مارکوپولو» معروف شد. تنها چند سال پس از بازگشت از چین به ونیز، پولو فرماندهی کشتی را در جنگ علیه شهر رقیب جنوا بر عهده داشت.

او سرانجام دستگیر شد و به زندان جنوا محکوم شد و در آنجا با هم زندانی و نویسنده ای به نام روستیچلو آشنا شد. هنگامی که این دو مرد با هم دوست شدند، پولو در مورد دوران حضور خود در آسیا، آنچه دیده بود، به کجا سفر کرده و چه کارهایی را انجام داده بود، گفت.

بیشتر بخوانید: آرتور شوپنهاور کیست : زندگی، اندیشه‌ها، و تأثیرات

این کتاب مارکو پولو را به یک شهرت تبدیل کرد. این کتاب به زبان های فرانسوی، ایتالیایی و لاتین چاپ شد و به محبوب ترین کتاب در اروپا تبدیل شد. اما تعداد کمی از خوانندگان به خود اجازه دادند داستان پولو را باور کنند.

آنها آن را تخیلی می‌دانستند، ساخته‌ی مردی با تخیل وحشی. این اثر در نهایت عنوان دیگری به دست آورد: Il Milione (“میلیون دروغ”). مارکو پولو اما پشت کتاب او ایستاد و ماجراجویان و بازرگانان بعدی را تحت تأثیر قرار داد.

خانواده و بچه ها

پس از آزادی از زندان در سال 1299، پولو به ونیز بازگشت و در آنجا ازدواج کرد، سه دختر بزرگ کرد و حدود 25 سال به تجارت خانوادگی پرداخت.

مرگ

مارکو پولو در 8 ژانویه 1324 در خانه خود در ونیز درگذشت. هنگامی که او در حال مرگ بود، دوستان و طرفداران کتابش از او دیدن کردند و از او خواستند که بپذیرد که کتابش داستانی است. پولو تسلیم نمی شود. او گفت: «نیمی از چیزی را که دیدم نگفته ام.

میراث

در قرن‌های پس از مرگش، مارکو پولو به رسمیت شناخته شده است که در طول زندگی‌اش به موفقیت نرسید. بسیاری از آنچه او ادعا می کرد دیده است توسط محققان، دانشگاهیان و سایر کاوشگران تأیید شده است.

حتی اگر گزارش‌های او از مسافران دیگری بود که در طول راه با او ملاقات کرد، داستان پولو الهام‌بخش ماجراجویان بی‌شماری دیگر برای سفر و دیدن جهان است. دو قرن پس از درگذشت مارکو پولو ، کریستف کلمب به امید یافتن مسیر جدیدی به سمت شرق از اقیانوس اطلس عبور کرد. همراه او نسخه ای از کتاب پولو بود.

حقایق کلی

نام: مارکوپولو
سال تولد: 1254
شهر تولد: ونیز
کشور تولد: ایتالیا
ملیت: ایتالیایی
سال وفات: 1324
تاریخ وفات: 17 دی 1324
شهر مرگ: ونیز
کشور مرگ: ایتالیا

ویکتور فرانکل
بیشتر بخوانید

مارکو پولو

مارکو پولو

نقل قول ها

وقتی مردی شبانه در این بیابان [گوبی] سوار می شود و به دلایلی … از همراهانش جدا می شود … صداهای روحی را می شنود که با او صحبت می کنند … اغلب این صداها او را از مسیر دور می کند و او دیگر هرگز آن را پیدا نمی کند.» [از «مارکو پولو» نوشته ریچارد هامبل.]

نصف چیزی که دیدم نگفته ام.

بدون سنگ طاق وجود ندارد.

گزارش شده است که این بیابان [گوبی] آنقدر طولانی است که یک سال طول می کشد تا از این نقطه به انتهای آن برود. و در باریک‌ترین نقطه، یک ماه طول می‌کشد تا از آن عبور کنیم… اصلاً چیزی برای خوردن وجود ندارد.”

همه امپراطوران جهان و همه پادشاهان مسیحیان و ساکراسین ها در کنار هم چنین قدرتی ندارند یا نمی توانند به اندازه همین کوبیلای، خان بزرگ، به انجام برسند.”

شاید به خوبی بگویید که [خان بزرگ] در هنر کیمیاگری تسلط داشته است. با این تکه‌های کاغذ، آنها می‌توانند هر چیزی بخرند و برای هر چیزی پول بپردازند.”
مسیحیان می گویند که خدای آنها عیسی مسیح، ساراسین ها ماهومت، یهودیان موسی و بت پرستان ساکیامونی بورخان بود… من به هر چهار نفر احترام و تکریم می کنم، تا مطمئن باشم که این کار را با بزرگ ترین بهشت انجام خواهم داد. [از «مارکو پولو» نوشته ریچارد هامبل.]

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رایان رینولدز

وقتی دزدان دریایی یک کشتی را تصرف می کنند، به خود کمک می کنند تا هم کشتی و هم بار را حمل کنند. اما آنها به خدمه آسیب نمی رسانند. به آنها می گویند: بروید محموله دیگری بیاورید. سپس، با شانس، ممکن است مقدار بیشتری برای ما بیاورید.»[از «مارکو پولو» نوشته ریچارد هامبل.]

من معتقدم که اراده خدا این بود که ما برگردیم، تا مردم چیزهایی را که در دنیا هستند بدانند.» [از «مارکو پولو» نوشته ریچارد هامبل.

پس برای خلیفه بهتر بود که گنج خود را برای دفاع از سرزمین و قومش می بخشید تا اینکه با همه مردمش بمیرد و از همه چیز بی بهره باشد.”

همه چیزهایی را که [من] دیدم و انجام دادم و با هر آنچه [من] خوب یا بد دیدم نوشتم و همه چیز را برای ارباب [م] گفتم.» [از «مارکو پولو: از ونیز تا زانادو». توسط لارنس برگرین.]

دیدگاهتان را بنویسید

3 × 2 =