صفحه اصلی > بازیگران و کارگردان ها و بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی رزمی کاره مشهور جکی چان
ads

بیوگرافی رزمی کاره مشهور جکی چان

جکی چان

ترکیب منحصر به فرد رزمی کار و هنرپیشه جکی چان از هنرهای رزمی چشمگیر و کمدی فیزیکی به او کمک کرده است تا او را به یک ستاره بین المللی سینما تبدیل کند.

جکی چان کیست؟

جکی چان در هفت سالگی شروع به مطالعه هنرهای رزمی، نمایش، آکروباتیک و آواز خواند. چان که زمانی به عنوان جانشین احتمالی بروس لی در سینمای هنگ کنگ به حساب می آمد، در عوض سبک خاص خود را در هنرهای رزمی که با کمدی فیزیکی اسکروبال ترکیب شده بود، توسعه داد. او به یک ستاره بزرگ در سراسر آسیا تبدیل شد و در ایالات متحده نیز موفق شد.

اوایل زندگی

جکی چان در 7 آوریل 1954 در هنگ کنگ چین به نام چان کونگ سانگ به دنیا آمد. هنگامی که والدینش برای یافتن شغل جدید به استرالیا نقل مکان کردند، چان 7 ساله برای تحصیل در موسسه تحقیقات اپرای چین، مدرسه شبانه روزی هنگ کنگ، رها شد.

جکی چان

جکی چان

برای 10 سال بعد، جکی چان هنرهای رزمی، نمایشنامه، آکروباتیک و آواز خواند و تحت نظم و انضباط شدید قرار گرفت، از جمله تنبیه بدنی برای عملکرد ضعیف. او زمانی که تنها هشت سال داشت، در اولین فیلمش، نوار بزرگ و کوچک کانتونی وانگ تین بار (1962) ظاهر شد و در تعدادی از فیلم‌های موزیکال ظاهر شد.

پس از فارغ التحصیلی در سال 1971، چان به عنوان آکروبات و بدلکار سینما مشغول به کار شد، به ویژه در Fist of Fury (1972)، با بازی بروس لی، سوپراستار مقیم هنگ کنگ. طبق گزارشات، او برای آن فیلم، بالاترین سقوط در تاریخ صنعت فیلم چین را به پایان رساند، و در میان دیگران، توجه محترمانه لی مهیب را به خود جلب کرد.

شکست بزرگ

پس از مرگ غم انگیز و غیرمنتظره لی در سال 1973، جکی چان به عنوان جانشین احتمالی مانتو او به عنوان پادشاه سینمای هنگ کنگ شناخته شد. برای این منظور، او در یک رشته فیلم کونگ فو با لو وی، تهیه کننده و کارگردانی که با لی کار کرده بود، بازی کرد. اکثر آنها ناموفق بودند و این همکاری در اواخر دهه 1970 پایان یافت.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جانی دپ

در آن زمان، جکی چان تصمیم گرفته بود که از قالب لی خارج شود و تصویر خود را بسازد. چان با ترکیبی از توانایی‌های هنرهای رزمی خود با عصب چشمگیر – او اصرار داشت که تمام بدلکاری‌های خودش را انجام دهد – و یک حس کمدی فیزیکی که یادآور یکی از بت‌هایش، باستر کیتون بود، فرمول خاص خود را برای طلای سینمایی پیدا کرد.

گری ریجوی قاتل رودخانه سبز : جدول زمانی قتل، دستگیری و محکومیت او
بیشتر بخوانید

یک سال پس از اکران اولین موفقیت خود، مار در سایه عقاب (1978)، چان با اولین به اصطلاح “کمدی کونگ فو” خود، استاد مست کلاسیک (1978) دنیای سینمای هنگ کنگ را زیر و رو کرد. ). آثار موفق بعدی مانند کفتار بی باک (1979)، نیم قرص کونگ فو (1980) و استاد جوان (1980) وضعیت ستاره چان را تایید کردند.

فیلم دوم اولین فیلم او را با Golden Harvest، شرکت تولید قدیمی لی و استودیوی فیلمسازی پیشرو در هنگ کنگ، رقم زد. چندی نگذشت که چان به پردرآمدترین بازیگر هنگ کنگ و یک ستاره بین المللی بزرگ در سراسر آسیا تبدیل شد. او کنترل کاملی بر اکثر فیلم‌هایش داشت و اغلب مسئولیت‌هایی از تهیه‌کنندگی گرفته تا کارگردانی و اجرای آهنگ‌های موضوعی را بر عهده داشت.

در اوایل دهه 1980، جکی چان شانس خود را در هالیوود امتحان کرد، اما موفقیت چندانی نداشت. او در فیلم The Big Brawl (1980) محصول Golden Harvest بازی کرد که شکست خورد. او همچنین نقش‌های فرعی کوچکی در کنار برت رینولدز در کمدی گروهی The Cannonball Run (1982) و دنباله آن در سال 1984 داشت.

امپراتوری فیلم

ستاره جکی چان در هنگ کنگ به رشد خود ادامه داد. او کمدی های اکشن تاثیرگذاری مانند پروژه A (1983)، داستان پلیس (1985) و زره خدا (1986) و همچنین فیلم دوره موفق آقای کانتون و لیدی رز (1989)، بازسازی هوشمندانه ای از فرانک کاپرا در سال 1961 را تولید کرد. فیلم یک جیب معجزه.

جکی چان

جکی چان

در آن زمان، جکی چان خیلی بیشتر از یک ستاره سینما بود – او یک صنعت فیلم یک نفره بود. او در سال 1986 شرکت تولیدی خود به نام Golden Way را تأسیس کرد. او همچنین یک آژانس مدلینگ/بازیگری به نام فرشتگان جکی را تأسیس کرد تا استعدادهایی را برای فیلم هایش جذب کند.

علاوه بر این، پس از مجروح شدن بسیاری از بدلکاران در طول فیلمبرداری داستان پلیس، این بازیگر انجمن بدلکاران جکی چان را تأسیس کرد که از طریق آن شخصاً آموزش و پوشش پزشکی برای اعضای آن ارائه کرد. به نوبه خود، چان ادعا می کند که در حین اجرای شیرین کاری حداقل یک بار تمام استخوان های بدنش را شکسته است.

مل بروکس
بیشتر بخوانید

در سال 1986، در حین فیلمبرداری Armor of God، او پس از سقوط بیش از 40 فوتی در حین پریدن از بالای ساختمان به شاخه درخت زیر، جمجمه خود را شکست.

در اوایل دهه 1990، چان گستره سینمایی خود را گسترش داد، و در فیلم ملودرام Crime Story (1993) یک بازی دراماتیک نادر را به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بن افلک

او همچنین چندین دنباله برای فیلم های موفق خود یعنی داستان پلیس و استاد مست ساخته است. چان تا آن زمان هنوز در ایالات متحده ناشناخته بود، اما نمایه او در اواسط دهه 1990، زمانی که مجموعه‌ای از رویدادها با هم ترکیب شدند تا او را مورد توجه مخاطبان آمریکایی قرار دهند، افزایش چشمگیری را تجربه کرد.

ستاره هالیوودی

در سال 1995، چان شخصیت کمیک خود را خلق کرد، شخصیت اصلی در سریال Spartan X جکی چان، مجموعه‌ای که در همان سال در دکه‌های روزنامه‌فروشی در آسیا و ایالات متحده به نمایش درآمد، کوئنتین تارانتینو، کارگردان تازه‌ای که به تازگی مسح شده بود، تازه از موفقیت فیلم Pulp Fiction. 1994)، جایزه یک عمر دستاورد را در جوایز سینمایی ام تی وی به چان اهدا کرد. طبق گزارش ها، تارانتینو تهدید کرده بود که اگر چان جایزه را دریافت نکند، مراسم را تحریم خواهد کرد.

در سال 1996، New Line Cinema و Golden Harvest به طور مشترک Rumble in the Bronx را منتشر کردند که پنجمین نسخه انگلیسی زبان (دوبله) چان بود که اولین موفقیت او در آمریکا بود. این فیلم در اولین آخر هفته اکرانش 10 میلیون دلار فروخت و به رتبه 1 باکس آفیس رسید و موفقیت آن باعث شد تا دو فیلم قبلی چان به نام های Crime Story و Drunken Master II به نمایش درآیند.

پس از دو تلاش کمتر موفق، جکی چان اولین ضربه (1997) و آقای خوب (1998)، چان با فیلم ساعت شلوغی (همچنین در سال 1998)، یک کمدی اکشن آمریکایی، موفقیت دیگری در گیشه به دست آورد.

جکی چان

جکی چان

در ساعت شلوغی، چان مهارت های انگلیسی زبان خود را به عنوان یک افسر پلیس چینی در کنار یک پلیس خیابانی لس آنجلسی با بازی کریس تاکر کمدین در حال ظهور به کار گرفت. در سال 2000، چان در «ظهر شانگهای» بازی کرد، یک کمدی اکشن دیگر که در غرب قدیم جریان داشت و اوون ویلسون و لوسی لیو همبازی بودند.

فیلمهای آلفرد هیچکاک
بیشتر بخوانید

تابستان سال بعد، چان دوباره با تاکر برای دنباله‌ی «ساعت شلوغی ۲» همکاری کرد، که برای آن ستاره اکشن ۱۵ میلیون دلار به‌علاوه درصدی از رکوردشکنی‌های باکس آفیس به دست آورد.

در سال 2002، چان در فیلم The Tuxedo با جنیفر لاو هویت همبازی شد، یک کمدی درباره یک راننده تاکسی که وقتی لباس رئیسش را می پوشد، قدرت های ویژه ای دریافت می کند. در همان سال، او یک ستاره در پیاده روی مشاهیر هالیوود دریافت کرد و با جایزه Taurus برای بهترین ستاره فیلم اکشن در جوایز جهانی بدلکاری مفتخر شد.

جکی چان دنباله‌ای نسبتاً موفق دیگر، شوالیه‌های شانگهای (2003) را دنبال کرد، اما مدالیون (2003) و اقتباس از دور دنیا در 80 روز (2004) هر دو شکست خوردند. او که به دنبال کنترل مالی و هنری بیشتر بر فیلم‌هایش بود، JCE Movies Limited را در سال 2004 تأسیس کرد و از طریق آن فیلم‌های موفق هنگ‌کنگ New Police Story (2004)، The Myth (2005) و Rob-B-Hood (2006) را تولید کرد.

سالهای اخیر

در سال 2007، جکی چان با اکران Rush Hour 3 نقشی آشنا را دوباره ایفا کرد. در سال 2008، او صدای استاد میمون را برای انیمیشن بسیار موفق پاندا کونگ فو کار کرد، که در ادامه چندین دنباله، یک بازی ویدیویی و یک تلویزیون تولید شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جیمی لی کرتیس

سلسله. در آن سال، او همچنین با جت لی، ستاره اکشن چینی در «پادشاهی ممنوعه» همبازی شد. انتشارات بعدی در ایالات متحده باعث شد که چان در فیلم‌های خانوادگی مانند The Spy Next Door (2010) و راه‌اندازی مجدد The Karate Kid (2010) ظاهر شود.

در همین حین، جکی چان به عنوان ستون اصلی سینمای چین به رشد خود ادامه داد. او در سال 2009 درام جنایی Shinjuku Incident را عنوان کرد و در سال 2010 کمدی اکشن Little Big Soldier را نوشت و در آن بازی کرد. در سال 2011، او یک پروژه جاه طلبانه را به عنوان کارگردان و ستاره درام تاریخی 1911 تکمیل کرد.

CZ12 (2012) جکی چان را دوباره در حالت اکشن دید، و سال بعد او دوباره از فرانچایز قدیمی خود با Police Story 2013 بازدید کرد. او با فیلم اکشن تاریخی سه بعدی اژدها در سال 2015، که ستارگان آمریکایی نیز در آن حضور داشتند، از فروش عظیمی در گیشه لذت برد. جان کیوزاک و آدرین برودی، جدولی از فیلم‌های 2016 را که شامل Skiptrace و Railroad Tigers می‌شد، تنظیم کردند.

بیوگرافی جاستین تیمبرلیک
بیشتر بخوانید

خارج از دوربین و پسر

جکی چان یک نیکوکار مشهور است که دلایلش شامل حفاظت از حیوانات، رفاه حیوانات و امداد رسانی در بلایای طبیعی است. در سال 2006، او اعلام کرد که نیمی از دارایی خود را پس از مرگ به امور خیریه اهدا خواهد کرد. این ستاره سینما از سال 2004 به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف فعالیت می کند و در سال 2015 به عنوان اولین سفیر مبارزه با مواد مخدر سنگاپور انتخاب شد.

در سال 1982، چان با هنرپیشه تایوانی، لین فنگ جیائو، معروف به جوآن لین، ازدواج کرد. آنها یک پسر دارند، بازیگر و خواننده جیسی. طبق گزارش ها، چان همچنین از طریق رابطه نامشروع با یکی از دوشیزه آسیای سابق صاحب یک دختر شد.

جکی چان

جکی چان

حقایق کلی

نام: جکی چان
سال تولد: 1954
تاریخ تولد: 7 آوریل 1954
شهر تولد: هنگ کنگ
کشور تولد: چین
جنسیت مذکر
شناخته شده ترین برای: هنرپیشه و هنرپیشه رزمی ترکیب منحصر به فرد جکی چان از هنرهای رزمی چشمگیر و کمدی فیزیکی به او کمک کرده است تا او را به یک ستاره بین المللی سینما تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

9 + سه =