بیوگرافی جیمی لی کرتیس

جیمی لی کرتیس

جیمی لی کرتیس بازیگری است که از اولین حضورش در هالووین تا برنده شدن اسکار برای همه چیز همه جا همه به یکباره طول کشیده است.

جیمی لی کرتیس امروز: نقش های جدید و آینده

جیمی لی کرتیس پس از دریافت اولین جایزه اسکار خود از فیلم همه چیز همه جا به یکباره (2022)، با بازی در نقش دونا برزاتو، مادر قهرمان سریال تحسین شده هولو، خرس، به تلویزیون بازگشت. او همچنین نقش محقق عجیب و غریب پاتریشیا تانیس را در اقتباس سینمایی آینده به کارگردانی الی راث از بازی ویدیویی Borderlands به تصویر خواهد کشید.

جیمی لی کرتیس کیست؟

دختر بازیگران تونی کورتیس و جانت لی، جیمی لی کرتیس با بازی در فیلم کلاسیک ترسناک هالووین در سال 1978، حرفه بازیگری مشهور خود را آغاز کرد. او بعداً برای نقش‌هایش در کمدی‌های Trading Places، ماهی به نام واندا، درست، نقدهای مثبتی دریافت کرد. دروغ، جمعه عجیب و غریب، و چاقو بیرون.

در سال 2023، او برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم علمی تخیلی اکشن/کمدی همه چیز همه جا به یکباره شد. کرتیس که با کریستوفر گست بازیگر و فیلمساز دیگر ازدواج کرده است، همچنین نویسنده تحسین شده کتاب های کودکان است.

سالهای اولیه و والدین

جیمی لی کرتیس در 22 نوامبر 1958 در لس آنجلس از بازیگرانی چون تونی کورتیس و جانت لی متولد شد. او یک خواهر و چهار خواهر و برادر ناتنی دارد. پدر و مادرش زمانی که او 4 ساله بود طلاق گرفتند و او گفت که تونی پس از طلاق “علاقه ای به پدر شدن نداشت”. گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که او قبل از مرگ کورتیس و خواهر و برادرش را از وصیتنامه‌اش حذف کرد.

جیمی لی کرتیس

جیمی لی کرتیس

اگرچه جیمی لی کرتیس در سنین پایین به تجارت نمایش معرفی شد، اما بلافاصله تصمیم نگرفت بازیگر شود. او در مدرسه دخترانه Westlake در لس آنجلس یک تشویق کننده بود و در سال 1976 از سالن معتبر Choate Rosemary Hall در کنتیکت فارغ التحصیل شد.

پس از یک ترم تحصیلی در دانشگاه اقیانوس آرام، کورتیس متقاعد شد که برای نقش کارآگاه نوجوان نانسی درو تست بازیگری بدهد. اگرچه او این نقش را دریافت نکرد، اما به زودی مدرسه را رها کرد تا بازیگری را دنبال کند.

وضعیت “هالووین” و ملکه فریاد

کورتیس در ابتدا در نمایش هایی مانند Quincy M.E و Columbo حضور پیدا کرد. او حتی در سریال تلویزیونی کمدی نظامی کوتاه مدت «عملیات پتیکوات» که بر اساس فیلمی در سال 1959 ساخته شده بود، بازی کرد و پدرش در آن نقش آفرینی کرد. معلوم شد شروع اشتباهی بوده است. او به سختی در هر قسمت یک خط صحبت می کرد قبل از اینکه همراه با اکثر بازیگرانش در پایان فصل اول ناامیدکننده آن اخراج شود.

بیوگرافی جنا اورتگا | بازیگر جوان آمریکایی
بیشتر بخوانید

موفقیت واقعی کورتیس در سال 1978 اتفاق افتاد، زمانی که این بازیگر 19 ساله در فیلم کلاسیک ترسناک هالووین جان کارپنتر بازی کرد. فیلمی کم‌هزینه درباره یک روان‌پزشک که گروهی از پرستاران کودک را تحت تعقیب قرار می‌دهد، هیچ تضمینی وجود نداشت که این کار او را احیا کند، و کارپنتر حتی او را برای این نقش نمی‌خواست و بازیگر آن لاکهارت را برای این نقش ترجیح می‌داد.

اما وقتی لاکهارت این نقش را رد کرد، کارپنتر پس از اینکه تهیه‌کنندگان احساس کردند ارتباط خانوادگی او با جانت لی به تصاویر نمادین فیلم «روانی آلفرد هیچکاک» در سال 1960 کمک می‌کند، با کورتیس گرم شد.

بیشتر بخوانید: ترسناک ترین فیلم های جهان به انتخاب بامدادی ها

هالووین در طول اکران اولیه خود به فروش 47 میلیون دلاری دست یافت و آن را به یکی از سودآورترین فیلم های تاریخ بر اساس سرمایه گذاری اولیه تبدیل کرد. با این حال، او در عواقب اولیه موفقیت غیرمنتظره فیلم، پیشنهادهای شغلی کمی پیدا کرد و با تایپ‌نویسی در ژانر ترسناک دست و پنجه نرم کرد. نقش های او در Prom Night (1980)، مه (1980) و Halloween II (1981) باعث شد که این بازیگر به عنوان “ملکه جیغ” شناخته شود.

در صفحه کوچک، کورتیس استعداد دراماتیک خود را در Death of a Centerfold: The Dorothy Stratten Story (1981) نشان داد. او نقش شخصیت اصلی را بازی کرد، یک مدل پلی بوی، که به دست شوهر آزارگر و کنترل‌کننده‌اش مرد. کرتیس همچنین در فیلم موفق Trading Places در سال 1983 با دن آیکروید و ادی مورفی کارهای کمیک خود را به نمایش گذاشت. تصویر او از یک کارگر جنسی نرم به او کمک کرد تا حرفه او را به سطح جدیدی برساند.

جیمی لی کرتیس تعدادی نقش اصلی فیلم را به دست آورد که نتایج کاملاً متفاوتی داشت. او برای نامه های عاشقانه (1983) و گراند ویو، ایالات متحده آمریکا (1984) نقدهای مثبتی دریافت کرد. با این حال، کامل (1985)، ثابت شد که چیزی جز کمال است. کرتیس با بازی در مقابل جان تراولتا، نقش یک مربی ایروبیک را در این فیلم باکس آفیس بازی کرد.

جیمی لی کرتیس

جیمی لی کرتیس

تبدیل شدن به یک ستاره: “True Lies”، “Halloween” و “Freaky Friday”

جیمی لی کرتیس در اواخر دهه 1980 از موج دیگری از موفقیت برخوردار شد که با کمدی تحسین شده ماهی به نام واندا (1988) شروع شد. او از سال 1989 تا 1992 با کمدین کمدین ریچارد لوئیس، کمدین کمدین «هر چیزی جز عشق» را تیتر کرد و در سال 1990 جایزه گلدن گلوب را برای کارش دریافت کرد.

جیمی لی کرتیس سپس با بازی در کنار آرنولد شوارتزنگر در فیلم اکشن ماجراجویی «دروغ های واقعی» وجه دیگری از توانایی های بازیگری خود را نشان داد. 1994). او هلن تاسکر، یک زن خانه دار بی حوصله را به تصویر کشید که متوجه می شود شوهرش در واقع یک مامور مخفی دولت است و به سرعت درگیر یک نقشه تروریستی مرگبار می شود.

فیلم های امیلیا کلارک
بیشتر بخوانید

این بازی دومین گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد و True Lies با فروش بیش از 365 میلیون دلار در سطح بین المللی به یکی از بزرگترین فیلم های باکس آفیس دهه 1990 تبدیل شد.

او این فیلم را “بدون سوال، بزرگترین تجربه زندگی حرفه ای من تا کنون” نامید. اما موفقیت «دروغ‌های واقعی» نتوانست فوراً آنطور که می‌توان انتظار داشت، حرفه‌ی کورتیس را تقویت کرد و فیلم‌هایی که او در سال‌های پس از «دروغ‌های واقعی» ساخت، یکی از بزرگترین شکست‌های انتقادی و تجاری حرفه‌اش بود، از جمله موجودات خشن (۱۹۹۷) و ویروس (1999).

کورتیس با بازگشت به ریشه‌های ترسناک خود بازگشت حرفه‌ای خود را تنظیم کرد و ایده‌ای را برای چیزی که به هالووین H20: 20 سال بعد (1998) تبدیل شد، ارائه کرد.

جیمی لی کرتیس ستاره و تهیه کننده اجرایی بی اعتبار بود. دیوید گروو، نویسنده بیوگرافی جیمی لی کرتیس: ملکه جیغ، می‌نویسد، علی‌رغم نقدهای منفی، هالووین H20 یک موفقیت باکس آفیس و «یک پیروزی شخصی برای کورتیس، اگر نه به‌عنوان یک هنرپیشه، پس قطعاً به‌عنوان یک تاجر»، بود. او همچنین نقش لوری استرود را در هالووین: رستاخیز (2002) تکرار کرد.

بازگشت او زمانی کامل شد که کورتیس جایگزین آنت بنینگ شد، که به تازگی از تولید سریال Freaky Friday (2003) کنار رفته بود. کرتیس با لیندسی لوهان در فیلم لایو اکشن دیزنی درباره مادر و دختری که بدنشان را تغییر می دهند، همبازی شد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم هالووین

Freaky Friday به یک موفقیت تجاری غیرمنتظره تبدیل شد و بیش از 160 میلیون دلار با بودجه 20 میلیون دلاری به دست آورد. کرتیس مورد تحسین ویژه قرار گرفت و نامزدی گلدن گلوب و همچنین برخی از بهترین نقدهایش را به دست آورد.

نیمه بازنشستگی و بازگشت به بازیگری

حضور کرتیس روی صفحه نمایش پس از کریسمس با کرانکس (2004) کاهش یافت، و او در درجه اول به عنوان سخنگوی ماست Activia برای چندین سال شناخته شد. در سال 2006، کورتیس اعلام کرد که از بازیگری کناره‌گیری کرده است تا روی خانواده‌اش و حرفه‌اش به‌عنوان نویسنده کتاب مصور تمرکز کند. با این حال، او گاهی اوقات برای قطعاتی به طور کلی سبک دلخواه ظاهر می شد، از جمله بورلی هیلز چیهواهوا (2008) و شما دوباره (2010).

از سال 2012، کورتیس در نقش‌های تکراری در برنامه‌های تلویزیونی محبوب مانند NCIS و New Girl ظاهر شد. به درستی، او در سال 2015 با بازی Scream Queens، با نقش رئیس دانشگاهی که توسط یک قاتل سریالی وحشت زده شده بود، به طور تمام وقت به تلویزیون بازگشت.

بیوگرافی بیل گیتس
بیشتر بخوانید

در آن سال، کورتیس همچنین در فیلم قطعات یدکی بازی کرد، یک درام بر اساس داستان واقعی چهار دانش آموز دبیرستانی که وارد یک مسابقه رباتیک می شوند.

40 سال پس از اولین حضورش در پرده بزرگ در نقش لوری استرود در یکی از فیلم‌های کلاسیک ترسناک، کرتیس بار دیگر در هالووین جدید (2018) با مایک مایرز شرور روبرو شد. این بازیگر گفت که این بار شخصیت او خود را آماده کرده است تا دشمن دیرینه اش را بپذیرد.

جیمی لی کرتیس

جیمی لی کرتیس

جیمی لی کرتیس گفت: “در این مورد، او به خوبی هماهنگ است، او آماده است، او متمرکز است.” او همان کسی خواهد بود که مردم در آن لحظه پشت سر خواهند ایستاد، زیرا او آماده است.» این فیلم برای کرتیس تحسین منتقدان را به خود جلب کرد و موفقیتی تجاری داشت و در آخر هفته افتتاحیه 77.5 میلیون دلار به دست آورد – یک اجرای تاریخی برای فیلمی با بازی بازیگر زن بالای 55 سال.

افزایش شغلی دیرهنگام و برنده شدن اسکار

در سال 2019، کورتیس به گروه ستاره‌دار گروه اسرارآمیز قتل Knives Out پیوست که بیش از 300 میلیون دلار در سطح جهانی در باکس آفیس به دست آورد.

دو سال بعد، او در جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد را دریافت کرد. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره گفت: «جیمی لی کورتیس متعلق به آن گروه کمیاب از بازیگران هالیوود است که به بهترین وجه ویژگی‌هایی را که روح صنعت جهانی فیلم و میراث آن است، منعکس می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس (Texas Chainsaw Massacre)

کرتیس با دنباله‌های هالووین کی کورتیس گفت که فیلم دوم آخرین باری است که لوری استرود را به تصویر می‌کشد و تا آنجا پیش می‌رود که قراردادی جعلی امضا می‌کند.

همچنین در سال 2022، جیمی لی کرتیس در فیلم علمی تخیلی اکشن/کمدی همه چیز به یکباره (2022) ایفای نقش کرد و بازرس IRS Deirdre Beaubeirdre را به تصویر کشید که در عوض به عنوان دشمن، دوست و معشوق نقش میشل یئو را در ابعاد مختلف بازی می کند. این فیلم غیرمعمول و پرآوازه توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست آورد و کرتیس هر دو جایزه اسکار و انجمن بازیگران سینما را برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن برنده شد که اولین بار بود که هر دو جایزه را برد.

او در جریان سخنرانی خود برای دریافت جایزه اسکار گفت: «خطاب به همه افرادی که از فیلم‌های ژانری که من در تمام این سال‌ها ساخته‌ام، هزاران و صدها هزار نفر، حمایت کرده‌اند، ما با هم اسکار گرفتیم.

بهترین فیلم های جسیکا آلبا
بیشتر بخوانید

جیمی لی کرتیس

جیمی لی کرتیس

اخیراً، جیمی لی کرتیس با نقش مهمان خود در فصل 2 سریال تحسین شده Hulu The Bear به تلویزیون بازگشت. او نقش دونا برزاتو، مادر قهرمان اصلی بازی جرمی آلن وایت را بازی کرد. او همچنین نقش محقق عجیب و غریب پاتریشیا تانیس را در اقتباس سینمایی آینده به کارگردانی الی راث از بازی ویدیویی Borderlands به تصویر خواهد کشید. این فیلم برای اکران در آگوست 2024 برنامه ریزی شده است.

همسر و فرزندان

جیمی لی کرتیس از سال 1984 با کریستوفر گست بازیگر و فیلمساز ازدواج کرده است. کورتیس تصویری از او را در مجله رولینگ استون در حال تبلیغ فیلمش This is Spinal Tap (1984) دید و به یکی از دوستانش گفت: “اوه، من می خواهم با آن مرد ازدواج کنم.” آنها در ژوئن همان سال ملاقات کردند و چهار ماه بعد در دسامبر ازدواج کردند.

بیشتر بخوانید:

کرتیس و گست دو دختر، آنی و روبی را به فرزندی پذیرفتند. آنی در دسامبر 1986 و روبی در مارس 1996 که آنها را از بدو تولد بزرگ کرد، به دنیا آمد.

دارای مالی

کرتیس و همسرش کریستوفر گست دارای ثروت خالص 60 میلیون دلاری هستند.

اولین نقش های کورتیس برای او سود چندانی نداشت. او به ورایتی گفت: «حقیقت این است که من واقعاً از فیلم‌های ترسناک پول زیادی به دست نیاوردم. اما با افزایش قدرت ستاره او، این تغییر کرد. کورتیس همچنین شرکت تولیدی Comet Pictures را ایجاد کرد و نویسنده ای پرفروش است.

کتاب های کودکان

کرتیس یکی از معدود نویسندگان مشهوری است که هم منتقدان و هم خوانندگان را به خود جلب کرده است. او به‌عنوان نویسنده کتاب کودک موفقیت‌های چشمگیری داشته است. اولین کار کودک او، وقتی من کوچک بودم: خاطرات چهار ساله از جوانی اش، در سال 1993 منتشر شد. فرزندخواندگی بزرگ ترین فرزند آنها، آنی، منجر به نوشتن کتاب دوم او شد، دوباره درباره شبی که به دنیا آمدم به من بگو. (1996).

کتاب‌های دیگر عبارتند از Today I Feel Silly: And Other Moods That Make My Day (1998)، آیا واقعاً یک نژاد انسانی وجود دارد؟ (2006)، «مامان من ماه را آویزان کرد: یک داستان عاشقانه» (2010)، «سال شجاعانه اولین‌های من» (2016)، و «من، خودم و من: یک داستان هشداردهنده» (2018).

نقل قول ها

من همیشه گفته ام که طولانی ترین نام وسط را دارم. جیمی جانت-لی-و-تونی-کورتیس-دختر کرتیس می رود.

حقایق کلی

نام کامل: جیمی لی کرتیس
متولد: 22 نوامبر 1958
محل تولد: لس آنجلس، کالیفرنیا
والدین: تونی کورتیس و جانت لی
همسر: کریستوفر مهمان (1984 تا کنون)
بچه ها: آنی و روبی
علامت نجومی: قوس

دیدگاهتان را بنویسید

12 − پنج =