صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و ورزش و بازی : بیوگرافی اسکار پیستوریوس
ads

بیوگرافی اسکار پیستوریوس

اسکار پیستوریوس

اسکار پیستوریوس دونده سابق آفریقای جنوبی است که در سال 2012 به عنوان اولین فرد قطع عضوی که در المپیک شرکت کرد، تاریخ ساز شد. او بعداً به خاطر قتل دوست دخترش ریوا استین کمپ در سال 2013 محکوم شد.

اسکار پیستوریوس اکنون: مقامات تاریخ آزادی زندان را برای ژانویه تعیین کردند

اسکار پیستوریوس، ستاره سابق المپیک و پارالمپیک آفریقای جنوبی که در سال 2013 دوست دخترش ریوا استین کمپ را کشت، در 24 نوامبر آزادی مشروط صادر شد و اوایل سال آینده از زندان آزاد خواهد شد. تاریخ اکران او 5 ژانویه 2024 تعیین شده است.

اسکار پیستوریوس ، 37 ساله، نیمی از محکومیت 13 ساله 5 ماهه خود را پس از آن که دادگاه عالی استیناف در آفریقای جنوبی او را به قتل درجه یک در سال 2015 محکوم کرد، گذرانده است. هیئت آزادی مشروط وضعیت او را ارزیابی کرد و دریافت که او «سیستم حمایت مثبت» دارد.” در تایید آزادی وی. بیانیه تأثیر قربانی از مادر استین کمپ، ژوئن، نیز در این تصمیم نقش داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات باید به پیستوریوس اجازه دهند تا منطقه پرتوریا آفریقای جنوبی را به مدت پنج سال پس از آزادی ترک کند. او همچنین در یک دوره مدیریت خشم شرکت خواهد کرد و خدمات اجتماعی را کامل خواهد کرد.

اسکار پیستوریوس کیست؟

اسکار پیستوریوس دوومیدانی سابق آفریقای جنوبی است که اولین فرد قطع عضوی است که در مسابقات پیست المپیک شرکت کرده است. به عنوان یک نوزاد، هر دو پای پیستوریوس قطع شد، اما این مانع از آن نشد که او در ورزش بسیار فعال شود. او در 16 سالگی دویدن را آغاز کرد و در عرض یک سال، در پارالمپیک آتن در سال 2004 مدال طلا گرفت.

اسکار پیستوریوس

اسکار پیستوریوس

اسکار پیستوریوس با نام مستعار “بلید رانر” رقابت با ورزشکاران توانمند را آغاز کرد و در بازی های لندن 2012 به رویاهای المپیک خود رسید. سال بعد، پیستوریوس به دلیل کشتن دوست دخترش، ریوا استین کمپ، در خانه اش دستگیر شد. او در حال حاضر در حال گذراندن محکومیت ۱۳ سال به اتهام قتل درجه یک است.

اوایل زندگی

اسکار لئونارد کارل پیستوریوس در 22 نوامبر 1986 در ژوهانسبورگ به دنیا آمد. پسر هنک و شیلا پیستوریوس، اسکار فرزند وسط سه فرزند بود. خانواده او، در حالی که در آفریقای جنوبی سرشناس بودند، سبک زندگی عمدتاً طبقه متوسط را داشتند.

دوران کودکی اسکار پیستوریوس تا حدی توسط تراژدی شکل گرفت. پدر و مادرش زمانی که او 6 ساله بود از هم جدا شدند، واقعیتی که تا حد زیادی به تیرگی روابط بین اسکار و پدرش که یک تاجر بود کمک کرد. مادرش در سن 15 سالگی در اثر عوارض دارویی به دنبال هیسترکتومی فوت کرد.

سلامت جسمانی خود پیستوریوس در بدو تولد مخدوش شد. پدر و مادرش که بدون نازک نی در هیچ یک از پاهایش به دنیا آمد، تصمیم گرفتند درست قبل از اولین تولد پسرشان، پاهای پسرشان را تا زیر زانوهایش قطع کنند.

بیوگرافی رایلی کیو
بیشتر بخوانید

در عرض شش ماه، پیستوریوس با یک جفت پای مصنوعی با موفقیت راه می رفت. معلولیت او به سختی باعث کاهش درگیر شدن او در ورزش شد که شامل کریکت، کشتی و بوکس می شد.

تا اینکه 16 ساله بود و به ورزشی نیاز داشت که بتواند به او کمک کند آسیب دیدگی زانو ناشی از مسابقه راگبی را که اسکار پیستوریوس  برای ردیابی آن به دست آورده بود، بازسازی کند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی دودی فاید

ظهور او در ورزش به سرعت انجام شد. در ژانویه 2004، او در اولین مسابقه 100 متر خود شرکت کرد. نزدیک به هشت ماه بعد، پیستوریوس 17 ساله با پوشیدن یک جفت یوزپلنگ پا فلکس، یک پای فیبر کربنی سبک وزن، مدال طلای مسابقه 200 متر پارالمپیک آتن را در سال 2004 به دست آورد.

نقطه عطف المپیک

پس از پیروزی در آتن، اسکار پیستوریوس در چندین مسابقه در آفریقای جنوبی در برابر ورزشکاران توانمند شرکت کرد. موفقیت او توجه بیشتری را به خود جلب کرد و سازمان دهندگان مسابقه اروپایی به زودی پیستوریوس را به رویدادهای خود دعوت کردند. به او لقب “بلید رانر” داده شد و همچنین “سریعترین مرد بدون پا” نامیده شد.

با این حال، پاهای مصنوعی او محل بحث و جدل شد. در سال 2007، انجمن بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی (IAAF که امروزه به عنوان دو و میدانی جهانی شناخته می‌شود) پیستوریوس را از حضور در مسابقات منع کرد و اعلام کرد که پاهای مصنوعی او به او برتری ناعادلانه نسبت به ورزشکاران توانا می‌دهد.

اسکار پیستوریوس بلافاصله به این حکم اعتراض کرد و در می 2008، دادگاه داوری ورزش تصمیم IAAF را لغو کرد.

پس از از دست دادن بازی‌های المپیک تابستانی 2008 در پکن، پیستوریوس مصمم تمرینات خود را روی برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی 2012 لندن متمرکز کرد. در طول مسیر، دونده سه مدال طلا در مسابقات جهانی دو و میدانی IPC 2011 به دست آورد. دو عنوان دیگر در مسابقات 400 متر و 100 متر در جام جهانی پارالمپیک BT دنبال شد.

در بهار 2012، پیستوریوس زمانی که به مسابقه 400 متر در المپیک لندن راه یافت، به آرزوی نهایی خود دست یافت. اگرچه او در نهایت در مرحله نیمه نهایی حذف شد، اما با تبدیل شدن به اولین ورزشکار قطع عضوی که در مسابقات پیست در المپیک شرکت می کند، جایگاه خود را در تاریخ تثبیت کرد.

به مناسبت این مناسبت، پیستوریوس مادربزرگ 89 ساله خود را به پرواز درآورد تا مسابقه او را تماشا کند. پیستوریوس بلافاصله پس از اولین مسابقه المپیک خود گفت: “این فقط یک تجربه باورنکردنی است.” “خودم را در حال لبخند زدن روی بلوک های ابتدایی دیدم که بسیار نادر است.”

بیوگرافی جیمی کارتر
بیشتر بخوانید

قتل، محاکمه و اولین حکم ریوا استین کمپ

این ستاره آهنگ در فوریه 2013، پس از اینکه دوست دخترش، مدل آفریقای جنوبی، ریوا استین کمپ، جسد در خانه اش در پرتوریا، آفریقای جنوبی پیدا شد، تیتر یک تیتر متفاوت شد. به گفته پلیس، استین کمپ در صبح روز 14 فوریه از ناحیه سر و بازو مورد اصابت گلوله قرار گرفت. پیستوریوس به زودی به عنوان مظنون این پرونده معرفی شد.

پنج روز پس از مرگ استین‌کمپ، در 19 فوریه، طی جلسه‌ای در دادگاه قضایی در پرتوریا، اسکار پیستوریوس اعتراف کرد که در روز ولنتاین در خانه‌اش به استین کمپ شلیک کرده است. او در ادامه اظهار داشت که دوست دخترش را با یک مزاحم اشتباه گرفته و از در قفل شده حمام به او شلیک کرده است. در نتیجه، پیستوریوس با اتهام قتل عمد روبرو شد که در صورت صدور حکم مجرمیت، حبس ابد اجباری را در پی داشت.

در 3 مارس 2014، محاکمه پیستوریوس آغاز شد. پیستوریوس علاوه بر متهم شدن به قتل عمد، با دو کیفرخواست جداگانه برای اسلحه نیز از حوادث غیرمرتبط با مرگ استین کمپ مواجه شد. او در تمام اتهامات خود بیگناه است.

پیستوریوس ادعا کرد که در خانه‌اش با سر و صدای یک مزاحم ناشناس ترسیده است و در وضعیت روحی آسیب‌پذیری بدون پاهای مصنوعی خود قرار داشته و باعث شده به درب حمام شلیک کند.

اسکار پیستوریوس

اسکار پیستوریوس

میشل برگر، همسایه اسکار پیستوریوس ، شهادت داد که در شب قتل، فریاد “خونریزی” را از زنی شنید و به دنبال آن مردی سه بار درخواست کمک کرد. برگر همچنین ادعا کرد که صدای شلیک گلوله را شنیده است. دادستان ها پیستوریوس را متهم کردند که در شب قتل با استین کمپ مشاجره کرده و در نتیجه او خود را در توالت حبس کرده است.

با پیشرفت دادگاه، پیستوریوس برای دفاع از خود موضع گرفت. او ابتدا از خانواده استین کمپ عذرخواهی کرد و به ادعای او ادامه داد که او به طور تصادفی به او شلیک کرده است. پیستوریوس در طول شهادتش اشک ریخت.

برخی از ناظران تحت تأثیر این نمایش احساسات قرار نگرفتند. بعداً گزارش ها منتشر شد مبنی بر اینکه او قبل از حضور در دادگاه دروس بازیگری گذرانده بود، اما پیستوریوس این ادعاها را رد کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بدنساز و بازیگر مشهور آرنولد شوارتزنگر

پس از یک وقفه چند هفته ای، دادگاه در ماه مه از سر گرفته شد. بر اساس گزارش لس آنجلس تایمز، وکلای پیستوریوس یک روانپزشک را فراخواندند تا شهادت دهند که پیستوریوس از یک “اختلال اضطراب عمومی” رنج می برد.

نقد و بررسی بازی Road 96
بیشتر بخوانید

این شرایط به عنوان تأثیر احتمالی بر پیستوریوس و اقدامات مرگبار او معرفی شد. قاضی توکوزیله ماسیپا سپس خواستار تاخیر دیگری در محاکمه پیستوریوس شد تا تحت معاینه کامل سلامت روان توسط تیمی از روانپزشکان قرار گیرد.

بر اساس گزارش روانشناختی که در اواخر ژوئن منتشر شد، پیستوریوس مصمم بود که اختلال اضطرابی نداشته باشد. محاکمه او به زودی از سر گرفته شد و چند هفته دیگر ادامه یافت تا اینکه هر دو طرف استدلال پایانی خود را ارائه کردند.

در 11 سپتامبر، قاضی ماسیپا اعلام کرد که پیستوریوس در قتل عمد مجرم نیست. با این حال، پیستوریوس بعداً به جرم قتل مقصر شناخته شد و در اکتبر به پنج سال زندان محکوم شد.

در 19 اکتبر 2015، اسکار پیستوریوس از زندان آزاد شد و به مدت چهار سال تحت بازداشت خانگی و نظارت اصلاحی قرار گرفت. در یک سخنرانی که در مدرسه سابق استین کمپ در پورت الیزابت ایراد شد، مادرش، جون، گفت که باید ببخشد تا به زندگی خود ادامه دهد: «نمی‌خواستم او به زندان انداخته شود و رنج بکشد، زیرا من این کار را نمی‌کنم. برای کسی آرزوی رنج بکن، و این نمی‌تواند ریوا را برگرداند.»

استیناف و احکام جدید

در 3 دسامبر 2015، دادگاه تجدید نظر در آفریقای جنوبی حکم داد که اسکار پیستوریوس  در قتل درجه یک استین کمپ مجرم است. دادگاه بر این باور بود که تفسیر نادرست قوانین همراه با رد شواهد غیرواقعی باعث شده بود که دادستان در سال 2014 اتهام کمتری را به قتل مقصر ارائه دهد.

قاضی اریک لیچ در مورد اتهام قتل درجه یک گفت: من شک ندارم که در شلیک گلوله های مرگبار، متهم باید پیش بینی کرده باشد و بنابراین پیش بینی کرده است که هرکس پشت در توالت باشد ممکن است بمیرد اما خود را آشتی دهد. به آن رویدادی که رخ داده و با جان آن شخص قمار کرده است… هویت قربانی به گناه او بی ربط است.»

در 6 ژوئیه 2016، قاضی ماسیپا پیستوریوس را به جرم قتل استین کمپ به شش سال زندان محکوم کرد. با این حال، این حکم توسط مقام دادستانی ملی آفریقای جنوبی به این دلیل محکوم شد که بسیار ملایم و “نامتناسب با جرم” است. در سپتامبر 2017، اعلام شد که دادگاه عالی استیناف به استدلال ایالت علیه حکم قتل شش ساله رسیدگی خواهد کرد و تاریخ دادگاه برای 3 نوامبر تعیین شده است.

اسکار پیستوریوس

اسکار پیستوریوس

در 24 نوامبر 2017، اندکی پس از اینکه Lifetime فیلم اصلی خود اسکار پیستوریوس: قاتل بلید رانر را پخش کرد، دادگاه عالی استیناف آفریقای جنوبی حکم جدیدی را به 13 سال و پنج ماه برای قهرمان ورزشکار کشته شده صادر کرد.

معرفی بازی far cry 6 | تاریخ انتشار و داستان بازی far cry 6
بیشتر بخوانید

ویلی سریتی، قاضی دادگاه عالی، پس از صدور حکم، خاطرنشان کرد که اسکار پیستوریوس در جلسات متعدد دادگاه توضیح نداد که چرا شلیک گلوله های مرگبار را انجام داد و به نظر نمی رسید واقعاً پشیمان باشد. او گفت: «حکم شش سال حبس به‌طور تکان‌دهنده‌ای ملایم است تا جایی که تأثیر آن در بی‌اهمیت جلوه دادن این جرم سنگین است».

در پاسخ، وکیل خانواده Steenkamp گفت که موکلان او «احساس می کنند که برای ریوا عدالت برقرار شده است. او اکنون می تواند در آرامش استراحت کند.» در آن زمان، مشخص نبود که آیا پیستوریوس قصد دارد از این حکم به دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی تجدید نظر کند یا خیر.

در نوامبر 2023، اسکار پیستوریوس پس از گذراندن نیمی از دوران محکومیت 13 ساله خود، از آزادی مشروط برخوردار شد. تاریخ پخش برنامه ریزی شده او 5 ژانویه 2024 است.

نقل قول ها

ورزش برای بهترین بودن نیست، بلکه این است که بهترین خود را ارائه دهید.

من خودم را در حال لبخند زدن روی بلوک های شروع دیدم که بسیار نادر است.

وقتی نیمه شب از خواب بیدار می شوید – و جنایت در آفریقای جنوبی بسیار رایج است – اگر کسی در خانه باشد چه می کنید؟ آیا فکر می کنید یکی از خانواده شماست؟ البته شما این کار را نمی کنید.

راستش را بگویم، من خودم را معلول نمی دانم. من محدودیت هایی دارم، اما همه ما محدودیت هایی داریم و من هم مثل هر کس دیگری استعدادهای زیادی دارم.

در پایان روز، باید خودتان محدودیت ها و مرزهای خود را یاد بگیرید. واقعاً آن وقت است که شما از حد انتظار فراتر می‌روید.

اگر کلاهبردار بودم نمی خواستم بدوم. نمی خواستم کوچکترین شکی در ذهنم ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی مل گیبسون

من به پاکی ورزش اعتقاد دارم. من از افرادی که راه های کوتاه را انتخاب می کنند، خوشم نمی آید.

تنها چیزی که می خواهم این است که حرفه ام را صرف بحث در مورد پاهایم نکنم. من به اندازه هرکسی تمرین کرده ام. من به اندازه هرکسی فداکاری کرده ام.

باخت کسی نیست که درگیر می‌شود و آخرش می‌آید، این کسی است که در وهله اول درگیر نمی‌شود.

من نمی توانم این ایده را تحمل کنم که به گذشته نگاه کنم و فکر کنم که می توانستم بهتر انجام دهم.

هر کسی می تواند برای مدت کوتاهی به سختی تمرین کند. برندگان در هر ساعت از روز برای ماه‌ها بهترین تلاش خود را می‌کنند.

من فرقی ندارم من فقط پا ندارم

اسکار پیستوریوس

اسکار پیستوریوس

حقایق فوری

نام کامل: اسکار لئونارد کارل پیستوریوس
متولد: 22 نوامبر 1986
محل تولد: ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
علامت نجومی: قوس

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده + 7 =