صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم پول احمقانه 2023 | باز هم داستان‌های پر پیچ و خم وال‌استریت
ads

نقد فیلم پول احمقانه 2023 | باز هم داستان‌های پر پیچ و خم وال‌استریت

فیلم پول احمقانه

شاید بهتر این است که قبل از تماشای « فیلم پول احمقانه » به تماشای «فیلم رکود بزرگ» محصول ۲۰۱۵ به کارگردانی «آدام مک‌کی» بنشینید. آقای «کرگ گیلسپی» در اثر جدید خود سعی دارد رکود بزرگی دیگر را در برابر مخاطب علاقه‌مند به غور کردن در ارقام وال‌استریت قرار دهد. او برای این کار به دوران اوج کرونا و استفاده از دو اصطلاح «فروش استقراضی» و «فشار استقراض» رفته است.

نقد فیلم پول احمقانه

مک‌کی در رکود بزرگ برای اینکه مخاطب از بمباران اصطلاحات اختصاصی بورس و اقتصاد دل‌زده نشود سکانس‌هایی لایی را بین روایت خود قرار داده بود که با استفاده از جذابیت بصری سلبریتی‌هایی چون مارگو رابی و سلنا گومز به توضیح این اصطلاحات می‌پرداخت. مک‌کی روایت خود را در درون کارگزاران بورس گسترش می‌داد و با استفاده از بازیگرانی چون کریستین بیل، رایان گازلینگ، استیو کارل و برد پیت سعی داشت اضلاع خود را در این فیلم مشخص کند. اما روایت آقای گیلسپی کمی متفاوت‌تر است.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب سمفونی مردگان | عباس معروفی

فیلم پول احمقانه

عنوان فیلم در همان ابتدای روایت توضیح داده می‌شود که کارشناسان حرفه‌ای وال‌استریت به پولی که توسط مردم عادی به درون بورس ریخته می‌شود پول احمقانه می‌گویند و چندان هم آن را جدی نمی‌گیرند. داستان این فیلم بر پایه‌ی اتفاقاتی است که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ توسط فردی با نام «کیث گیل» رقم خورد.

او ۵۰ هزار دلار از سهام یک شرکت با نام «گیم‌استاپ»‌ را خریداری می‌کند و سپس در دو شبکه‌ی اجتماعی ردیت و یوتوب به تحلیل اینکه چرا خریداری این سهام می‌تواند در آینده سودده باشد می‌پردازد. همین کار او و شفافیتی که در این زمینه به خرج می‌دهد باعث جذب بسیاری از مردم عادی به این سهام می‌شود و عملاً جنگی مجازی و غیرفیزیکی علیه برج عاج‌نشینان وال‌استریت شکل می‌گیرد. آقای گیلسپی روایت خود را از میانه‌اش آغاز می‌کند و سپس درست همانند رکود بزرگ به نقطه‌ی صفر ماجرا وارد می‌شود.

آنچه باعث می‌شود روایت آقای گیلسپی نسبت به فیلم آقای مک‌کی اثری متوسط لقب بگیرد گم شدن او در روایت است. در چنین آثاری انتظار داریم که کارگردان به‌خوبی بتواند مخاطب را از سردرگمی نجات دهد و به‌جای اضافه‌گویی‌های پینگ‌پنگی با استفاده از حربه‌هایی که در میانه‌ی سکانس‌ها ضربآهنگ را پائین می‌آورند اصطلاحات رایج در فیلم را به‌سادگی توضیح دهد.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب ارواح ملیت ندارند | یوکو تاوادا

اثر آقای گیلسپی توانایی این کار را ندارد. در بالا اشاره شد که مک‌کی این کار را با سلنا گومز و مارگو رابی انجام می‌دهد و اتفاقاً مخاطب به‌خوبی از طریق این سکانس‌های توضیحی و لایی با آمادگی بیشتری درون روایت قرار می‌گیرد. در فیلم پول احمقانه شاهد چنین سکانس‌هایی نیستیم و آقای گیلسپی به‌جای چنین حربه‌هایی از تکه‌هایی مستند در روایت خود بهره می‌برد که در آن‌ها هم با ضربآهنگی به‌شدت بالا قرار است مخاطب را با اصطلاحات بورسی در روایت خود مواجه کند.

نقد فیلم پیش از نیمه شب | فیلم Before Midnight
بیشتر بخوانید

فیلم پول احمقانه

بازیگردانی این کارگردان چیزی کم از مک‌کی ندارد و باید گفت او به‌خوبی توانسته از پل دینو، سث روگن، پیت داویدسون و شیلین وودلی در جای‌جای روایت خود استفاده کند. مشکل روایت آنجاست که مخاطب با این بمباران اطلاعاتی که در ضربآهنگی بالا حواله‌ی او می‌شود ارتباط برقرار نمی‌کند و فقط منتظر لحظاتی است که به درون زیرزمین کیث گیل برود و کمی دچار آرامش شود.

بیشتر بخوانید : کتاب همیشه همان | نویسنده رضا حقی

فیلم پول احمقانه هم کمدی ملیحی دارد و هم به‌سبب شخصیت‌پردازی خوب کارگردان و بازی خوب بازیگران باعث می‌شود مخاطب سینما در جای‌جای این اثر دچار احساساتی سینوسی شود، اما به‌سبب فشرده‌شدن روایت و تعجیل کارگردان در انتهای پرده‌ی دوم و کل پرده‌ی سوم عملاً جان روایت گرفته می‌شود و قادر نیست تأثیری از جنس رکود بزرگ بر مخاطب بگذارد.

فیلم پول احمقانه

نام انگلیسی: فیلم Dumb Money

نام فارسی: فیلم پول احمقانه

محصول: ۲۰۲۳ – ایالات متحده

ژانر: درام، کمدی

امتیاز: ۲ از ۴ – 〇〇⬤⬤

مصطفی ملکی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

19 − شش =