صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی فرد همپتون
ads

بیوگرافی فرد همپتون

فرد همپتون

فرد همپتون یکی از رهبران حزب پلنگ سیاه بود که توسط پلیس محلی و اف‌بی‌آی مورد آزار و اذیت و هدف قرار گرفت و منجر به قتل وی در جریان یورش پلیس به آپارتمانش در 4 دسامبر 1969 شد.

فرد همپتون که بود؟

فرد همپتون در سال 1968 به حزب پلنگ سیاه پیوست. او به سرعت در صفوف آن چه در شیکاگو و چه در سطح ملی ارتقا یافت. با این حال، پلنگ سیاه به هدف اجرای قانون تبدیل شد.

در ساعات اولیه 4 دسامبر 1969، پلیس به آپارتمان فرد همپتون یورش برد و این جوان 21 ساله را به ضرب گلوله کشت. تحقیقات بعدی نشان داد که پلیس نزدیک به 100 بار شلیک کرده است، در حالی که تنها یک گلوله از داخل آپارتمان آمده است و قبل از مرگ همپتون توسط FBI تحت نظر و ردیابی قرار گرفته بود.

سنین جوانی و تحصیل

فردریک آلن فرد همپتون در 30 اوت 1948 در خانواده فرانسیس و ایبریا همپتون به دنیا آمد. محل تولد او در منابع متفاوت است. این شهر به‌عنوان شیکاگو و همچنین حومه شیکاگو سامیت، می‌وود، یا جزیره آبی، ایلینوی، فهرست شده است. کتابی در مورد حزب پلنگ سیاه بیان می کند که همپتون در شروپورت، لوئیزیانا به دنیا آمد.

فرد همپتون

فرد همپتون

فرد همپتون با یک خواهر و برادر بزرگتر بزرگ شد. خانواده او قبل از قتل تیل در سال 1955 با خانواده امت تیل دوست بودند. خانواده همپتون زمانی که همپتون 10 ساله بود به میوود، یکی دیگر از حومه های شیکاگو نقل مکان کردند.

فرد همپتون در مدرسه ابتدایی ایروینگ و دبیرستان پروویزو ایست تحصیل کرد. در دبیرستان، کمیته بین نژادی مدرسه را رهبری کرد. او همچنین اعتراض کرد که مدرسه فقط دختران سفیدپوست را برای کاندیداتوری ملکه بازگشت به خانه نامزد کرده بود که منجر به ورود دختران سیاه پوست شد.

فرد همپتون پس از فارغ التحصیلی با درجه ممتاز از دبیرستان Proviso East، پیش قانون را در کالج تریتون جونیور خواند. او همچنین در کالج کرین جونیور (بعدها کالج مالکوم ایکس) و دانشگاه ایلینویز در شیکاگو سیرکل تحصیل کرد.

فرد همپتون رهبری شورای جوانان بخش حومه غربی NAACP را بر عهده داشت و تعداد اعضای آن به بیش از 500 نفر افزایش یافت. او از ایجاد یک استخر اجتماعی در زادگاهش میوود حمایت کرد که منجر به دستگیری به دلیل “اقدام اوباش” پس از تظاهراتی در سال 1967 شد.

جی کی رولینگ
بیشتر بخوانید

مشارکت در حزب پلنگ سیاه

در نوامبر 1968، همپتون به تأسیس بخش ایلینوی از حزب پلنگ سیاه کمک کرد. او از پایگاه خود در شیکاگو به عنوان رئیس این بخش محلی خدمت کرد. اگرچه همپتون فقط 20 سال داشت، به کمک استعدادش در سخنرانی عمومی و تجربه در سازماندهی جامعه که شامل کار با NAACP بود، به یک رهبر محترم در حزب تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما

به عنوان یک پلنگ سیاه، همپتون خدمات اجتماعی مانند صبحانه رایگان و کلینیک های بهداشتی را ترتیب داد. او همچنین بر تشکیل یک “ائتلاف رنگین کمان” بین پانترها و باندهای محلی مانند لردهای جوان پورتوریکویی و میهن پرستان جوان سفیدپوست که خانواده هایشان از آپالاشیا مهاجرت کرده بودند، نظارت کرد. متأسفانه، موفقیت هامپتون و افزایش مشخصات او منجر به توجه منفی مجریان قانون شد.

مدیر اف بی آی جی. ادگار هوور یک بار اعلام کرد که حزب پلنگ سیاه “بزرگترین تهدید برای امنیت داخلی کشور” است. او همچنین از “ظهور مسیحی که جنبش ملی گرای مبارز را متحد و برق می بخشد” می ترسید.

برای مقابله با این تهدیدات، برنامه ضداطلاعات دفتر، معروف به COINTELPRO، به دنبال بی اعتبار کردن و تضعیف گروه ها و رهبران سیاه پوست بود. دو هفته قبل از مرگ، همپتون به فهرست اف‌بی‌آی اضافه شد، فهرستی از افرادی که هوور آنها را تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی می‌دانست.

مجری قانون محلی نیز همپتون را تعقیب کرد. هنگامی که او در ژانویه 1969 در تلویزیون ظاهر می شد، پلیس شیکاگو او را بر اساس یک حکم رانندگی قدیمی دستگیر کرد. بعداً در همان سال، همپتون به دلیل سرقت بستنی‌ها در حومه شیکاگو در میوود در سال 1968 محاکمه شد (اتهامی که او رد کرد).

فرد همپتون مجرم شناخته شد و به دو تا پنج سال زندان محکوم شد. تنش بین پلنگ ها و پلیس نیز زمانی بالا گرفت که دو افسر و یک پلنگ سیاه در جریان تیراندازی در نوامبر 1969 کشته شدند. مقامات احساس کردند که نقش همپتون در حزب او را به مرگ پلیس مرتبط می کند، اگرچه او در زمان رویارویی خارج از شهر بود.

فرد همپتون تنها پلنگی نبود که تحت فشار بود. سایر اعضای حزب کشته شده بودند، پشت میله های زندان بودند یا ایالات متحده را ترک کرده بودند. در حالی که رهبرانی مانند هیوی پی نیوتن و بابی سیل در حالی که با اتهامات جنایی روبرو بودند، از کمیسیون خارج شدند، همپتون کمی قبل از مرگش به سخنگوی ملی حزب ارتقا یافت.

بیوگرافی بازیگر آمریکایی امی راسوم
بیشتر بخوانید

فرد همپتون

فرد همپتون

مرگ و نتیجه

در 4 دسامبر 1969، فرد همپتون در آپارتمانش در وست ساید شیکاگو بود. پلنگ های دیگر از جمله نامزد باردار همپتون نیز در این اقامتگاه بودند. تقریباً در ساعت 4:45 صبح، 12 نفر از افسران پلیس حکم بازرسی برای سلاح های غیرقانونی را اجرا کردند و به آپارتمان یورش بردند. تقریباً بلافاصله پس از باز کردن در، پلنگ سیاه همپتون مارک کلارک با گلوله ای که به قلب او اصابت کرد کشته شد.

طرحی از آپارتمان همپتون که توسط ویلیام اونیل، یک خبرچین FBI که به پلنگ ها پیوسته بود، ارائه کرده بود، قبل از حمله به پلیس داده شده بود. شب حمله اونیل همچنین گفته می شود که همپتون را با یک باربیتورات خواب آور مصرف کرده بود.

افسران پلیس به سمت اتاق خواب فرد همپتون رفتند و به تخت تیراندازی کردند و همپتون را مورد اصابت قرار دادند اما نامزدش، آکوا نجری (که در آن زمان به نام دبرا جانسون شناخته می شد) را گم کردند. نجری بعداً اظهار داشت که پس از اینکه پلیس او را از اتاق خارج کرد، گفت که همپتون “به سختی زنده است”. او سپس دو گلوله را شنید و به دنبال آن کلمات “او خوب است و مرده است.”

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جیمز هاردن

در این حمله هیچ سلاح غیرقانونی یافت نشد، اما هفت پلنگی که جان سالم به در بردند، که چهار نفر از آنها مجروح شدند، به دلیل حمله شدید و اقدام به قتل دستگیر شدند. از آنجایی که آپارتمان بسته نشده بود، حزب پلنگ سیاه متعاقباً تورهایی از صحنه ارائه داد.

اگرچه گزارش پلیس این بود که آنها به شلیک گلوله پاسخ می دادند، اما این داستان زمانی که آنچه توسط مجریان قانون به عنوان سوراخ های ایجاد شده توسط گلوله های پلنگ توصیف شده بود نشان داد که در واقع سر میخ هستند، افشا شد.

اتهامات علیه پانترها که از حمله جان سالم به در برده بودند در سال 1970 رد شد. در همان سال تحقیقات هیئت منصفه بزرگ فدرال همچنین نشان داد که پلیس 82 تا 99 بار شلیک کرده است که تنها یک گلوله از سوی افراد حاضر در آپارتمان اصابت کرده است.

زندگینامه میشل یو
بیشتر بخوانید

ادوارد هانراهان، دادستان ایالت کوک، که هدایت این حمله را برعهده داشت، در سال 1971 به همراه یک دستیار و 12 افسر از این یورش به ممانعت از اجرای عدالت متهم شدند. با این حال، هیچ محکومیتی از این اتهامات حاصل نشد.

فرد همپتون

فرد همپتون

هارهان در سال 1972 برکنار شد. این منادی تغییر سیاست شیکاگو بود که منجر به انتخاب اولین شهردار سیاه پوست شیکاگو، هارولد واشنگتن، در سال 1983 شد.

در همان سال توافقی برای شهر شیکاگو، کوک حاصل شد. کانتی و دولت فدرال 1.85 میلیون دلار به بازماندگان حمله و خانواده های همپتون و کلارک پرداخت می کنند، با حکمی که بیان می کند دولت علیه حزب پلنگ سیاه توطئه کرده و حقوق مدنی شاکیان را نقض کرده است.

مراسم خاکسپاری همپتون در اولین کلیسای باپتیست ملروز پارک در 9 دسامبر 1969 برگزار شد. بیش از 5000 نفر در آن شرکت داشتند. یکی از مداحی ها توسط کشیش جسی جکسون ارائه شد.

میراث و فیلم ها

داستان همپتون در مستند 1971 قتل فرد همپتون و در فیلم جودا و مسیح سیاه محصول 2021 به کارگردانی شاکا کینگ و با بازی دانیل کالویا در نقش همپتون بیان شده است.

کلوین هریسون جونیور همپتون را در فیلم محاکمه شیکاگو 7 در سال 2020 ایفا کرد.

استخر جامعه میوود که همپتون از آن حمایت کرده بود در سال 1970 به نام او نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بسکتبالیست مطرح شکیل اونیل

در سال 1990 و 2004 شورای شهر شیکاگو با تصویب قطعنامه هایی، 4 دسامبر را به عنوان روز فرد همپتون تعیین کرد.

زندگی شخصی

پسر فرد همپتون، فرد همپتون جونیور تنها چند هفته پس از مرگ پدرش به دنیا آمد.

نقل قول ها

ما با آب با آتش مبارزه می کنیم. ما با نژادپرستی نه با نژادپرستی، بلکه با همبستگی مبارزه خواهیم کرد. ما با سرمایه داری با سرمایه داری سیاه نخواهیم جنگید، بلکه با سوسیالیسم… ما با همه ما مردمی که دور هم جمع شده ایم و انقلاب پرولتاریایی بین المللی داشته باشیم مبارزه خواهیم کرد.

فرد همپتون

فرد همپتون

حقایق فوری

نام کامل: فردریک آلن همپتون پدر
متولد: 30 اوت 1948
محل تولد: سامیت، IL
مرگ: 4 دسامبر 1969
فرزندان: فرد همپتون جونیور.

دیدگاهتان را بنویسید

13 + 8 =