صفحه اصلی > نقد فیلم و سینما : نقد فیلم Sweeney Todd
ads

نقد فیلم Sweeney Todd

فیلم Sweeney Todd

بار دیگر همکاری یکی از زوج های هنری سینمای هالیوود به نام تیم برتون و جانی دپ اثری جذاب و خاطره انگیز را رقم زده است. در سال 2007، ثمره اجرای هنری این زوج با استعداد در فیلمی سیاه و خونین به نام فیلم Sweeney Todd گرد هم آمد که بارها و بارها در قالبی مفرح و لطیف ظاهر شده است.

این تضاد ظاهری بصری از ذهن و تخیل مثال زدنی «تیم برتون» سرچشمه می گیرد تا جنبه تاریک، خونین و خاکستری لطافت موسیقیایی آن را به نمایش بگذارد. فیلم Sweeney Todd درباره آرایشگری تبعیدی است که نام اصلی او «بنجامین بارکر» (تیم برتون) است که پانزده سال از زندگی خود را به خاطر چهارپایه قاضی دروغین شهر لندن به نام «تروپین» در تبعید گذراند. ” (آلن). ریکمن) اکنون با نفرت و انزجار فراوان نسبت به قاضی و مردم لندن به شهر زادگاه خود بازگشت.

دلیل تهمت و تهمت قاضی به خاطر زن زیبای «بارکر» است که قاضی قصد داشت آن را بگیرد و حالا پانزده سال از داستان و تاریخچه «بنجامین بارکر» و لقبی که برای او انتخاب شده می‌گذرد. خودش، یعنی “سوئینی تاد” او مشغول تعقیب اهداف خونین و انتقام خود است. به این ترتیب زنی که به دلیل علاقه ای که به «سوئینی تاد» دارد با موهای نامرتب و لباسی تیره و نامرتب به نام «لاوت» (هلنا بونهام کارتر) شبیه «سوئینی تاد» است و قصدش کمک است.

فیلم Sweeney Todd

فیلم Sweeney Todd

درست از ابتدای فیلم، معماری و محیط‌های خاصی که از شهر لندن در قرن نوزدهم به تماشاگران نشان داده شد، توجه ما را به خود جلب کرد. فضایی که توسط معماری منحصر به فرد برتون ایجاد شده است به سرعت با رنگ‌های تیره، خاکستری، ابری و نور، همراه با دودکش‌های فراوان در شهر، با نمای اول شخص از نفرت و انتقام «سوئینی تاد» تبدیل به «فضا» می‌شود. خطوط منفی و “فضا” افزایش می یابد.

اوج این معماری چشمگیر آرایشگاه سوئینی تاد در خیابان فلیت است، طرحی ساده و تقریباً گوتیک با یک پنجره بزرگ گوشه ای بالای یک طبقه با رنگ تیره که در سراسر خانه اجرا می شود. وقتی در پشت شیشه منحنی، سوینی تاد را می‌بینیم که با آرایشگر معروفش به یک قاتل مکنده تبدیل می‌شود و از ابتدای وجودش از لندن و مردمش متنفر است، این معماری شوم و خاص به نظر می‌رسد. و گوشت خود را می خورند.

بیشتر بخوایند: نقد و بررسی فیلم گتسبی بزرگ

در واقع تداوم رفتار و احساسات «سوئینی تاد» از سکانس اولین حضورش تا پایان فیلم بوی انتقام و نفرت در تمام لحظات حضور او در فیلم می دهد که نقش مهمی را ایفا می کند. در متن پیرامون شخصیت او به روشی مفید، برای بیدار شدن در سکانس فانتزی “خانم لاوت، در تنها جایی که ما آنقدر تاریک و سرد را نمی بینیم، زیرا سوینی تاد در چهره عصبانی او نشان داده شده است.

نقد فیلم با هم با هم Together Together 2021
بیشتر بخوانید

او در دنباله فانتزی خود “سوئینی تاد” نفرت خود را از ساکنان و ساکنان آنها در خیابان های لندن ابراز کرد و از آنها می خواهد که هر چه زودتر به آرایشگاه او بروند و آنها را با دوستان خود که برای او عزیزتر از زندگی هستند سلاخی کند.

در مورد تیغه ها گفتیم؛ توجه زیادی به انتقام “سوئینی تاد” با چنان دقت و شوخی صورت می گیرد که حتی اشیای بی جان مانند تیغه های براق و نقره به موجوداتی زنده با نبض تبدیل می شوند که به نظر می رسد تنها دوست نزدیک شخصیت اصلی ما برای کمک به او در قتل و انتقام او است.

اما ضعف جزئی فیلم این است که فیلمنامه به همان اندازه که روی چهره تاریک و انتقام جویانه تمرکز دارد، روی جنبه نرم تر «سوئینی تاد» تمرکز نمی کند. در این صورت، فیلم باید فراتر از فلاش بک هایی که او به همسرش و جدایی اش نشان داد، یا حداقل اشتیاق قابل توجه برای خانه و چیزی فراتر از یک سکانس موسیقی صرفا آوازی از «سوئینی تاد» به دخترش «جوانا» می رفت. (جین وایزنر).

فیلم Sweeney Todd

فیلم Sweeney Todd

همچنین، رابطه و عاشقانه لحظه‌ای بین جوآنا و آنتونی (جیمی گمپل باور) چندان قابل باور نیست، و بیشتر موسیقیایی است تا پاداش، اگرچه نمی‌توان از اجرای معمولی قاضی تورپین به راحتی گذشت. و بخل دلپذیر است، آنچه در “جوانا” بیان می کند ما را از “قاضی تورپین” و “سوئینی تاد” متنفر می کند.

از دیگر شخصیت ها و اجراها می توان به «خانم» اشاره کرد. لاوت در فیلم به خوبی نشان داده شده است که تمرکز اصلی آن حول محور عشق او به «سوئینی تاد» است که در سکانس‌های حضور او به خوبی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Revenant | انتقام حرف اول را میزند!

نقطه ضعف او در موقعیت نامشخص سوینی تاد نسبت به همسرش نهفته است، از سکانس های دونفره موسیقی گرفته تا فانتزی های ازدواج و سفر با او. زیرا با وجود اینکه می داند که او یک زن گدای روان پریش است که لباس های ژنده پوش پوشیده است، اما اقدامات خاصی را برای دور نگه داشتن او انجام می دهد. سوئینی و تاد هم همینطور.

فیلم یک محکوم به مرگ گریخت
بیشتر بخوانید

در هر صورت با تمام ضعف های ذکر شده که فیلم مورد نظر را از اصطلاحات توصیفی مانند «شاهکار» دور می کند، اما بدون شک فیلم «سوئینی تاد: آرایشگر شرور خیابان فلیت» یکی از آثار مهم و معتبر است. از ژانر موسیقی و همچنین حس خاصی از فانتزی در داستان. این سینماست که بار دیگر با ذوق و تخیل مثال زدنی «تیم برتون» در کنار دوست همیشگی اش «جانی دپ» میسر شد تا در نهایت شاهد اثری سیاه، سرد و خونین به سبک و سیاق سینمای بی نظیر تیم برتون باشیم.

فیلم Sweeney Todd

فیلم Sweeney Todd

این تاریکی آنقدر جسورانه است که بازدهی خوبی دارد، این فیلم بدون شک خونین ترین و سردترین فیلم حرفه ای برتون است. یا حتی از منظری دیگر می توان گفت که «سوئینی تاد» شخصیت سیاه و بی رحم «ادوارد» در فیلم «ادوارد دست قیچی» است و می توان «ادوارد» را کوبنده دانست.

دستانش اما قلب مهربانش با مردم شهرش رفتاری مسالمت آمیز دارد اما در این فیلم و در پوست شخصیت «سوئینی تاد» آن دست های تیز به قد و قامت تیغه های مرگبار تبدیل می شود و قلبش چنان تیره و سنگ می شود که شهری را به لبه تیغ می آورد.

در مجموع این فیلم را تماشا کنید و گول ژانر آن را نخورید، از همان ابتدا چهره باحال و اجرای هنری «جانی دپ» پر از نفرت و انتقام را در طول فیلم Sweeney Todd به شما نشان می دهد. شما شغلی پیدا خواهید کرد که واقعا فراموش نشدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

19 − 6 =