صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد و بررسی فیلم گتسبی بزرگ
ads

نقد و بررسی فیلم گتسبی بزرگ

فیلم گتسبی بزرگ

رمان گتسبی بزرگ اثر فرانسیس اسکات کی یکی از معروف ترین داستان های داستانی غرب است. فیتزجرالد 1925

اقتباس های زیادی از این داستان انجام شده است که معروف ترین آنها فیلم گتسبی بزرگ در سال 2013 توسط باز لورمن کارگردان و با بازی لئوناردو دی کاپریو، توبی مگوایر، کری مولیگان، جوئل اگرتون و الیزابت دبیکی ساخته شد.

سن: 13 سال به بالا

ژانر: درام، عاشقانه

مدت زمان فیلم: 143 دقیقه

تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1392

فیلم گتسبی بزرگ

خلاصه داستان فیلم گتسبی بزرگ

داستان فیلم گتسبی بزرگ درباره مردی به نام نیک کاراوی است که در لانگ آیلند زندگی می کند. او هر روز در سراسر جزیره به عمارت همسایه خود، فیلم گتسبی بزرگ نگاه می کند. اما طولی نمی کشد که گتسبی به تراژدی زندگی اش کشیده می شود و…

داستان کامل فیلم گتسبی بزرگ

داستان این فیلم درباره مردی ثروتمند و مرموز به نام «گتسبی بزرگ» است که هیچکس از زندگی او اطلاعی ندارد، اما هر آخر هفته یک مهمانی بزرگ در قصر تدارک می بیند و تقریباً نیویورک به مهمانی او می آید. آینده خوش

داستان فیلم گتسبی بزرگ توسط مرد جوانی به نام نیک روایت می شود که در همسایگی کاخ بزرگ گتسبی زندگی می کند.

دختر عموی او دیزی با شوهر ثروتمندش که 5 سال است با او ازدواج کرده اند در آن سوی رودخانه خانه نیک و گتسبی زندگی می کند.

نیک کنجکاو است که درباره زندگی و شهرت گتسبی بیشتر بداند و به او نزدیک شود. او در حین جستجو متوجه می شود که گتسبی قبل از ازدواج با دیزی رابطه عاشقانه ای داشته است.

هر دوی آنها می خواستند ازدواج کنند، اما گتسبی مجبور شد به جنگ برود و پس از جنگ، به دلایلی نامعلوم، از دیزی خواست که کمی بیشتر صبر کند.

گتسبی چندین سال دور از دیزی تلاش می کند تا ثروت زیادی به دست آورد و موفق شود. حالا دوباره آتش این عشق را روشن کن. او همه مهمانی هایش را به امید اینکه شاید در آن مهمانی ها با دیزی برخورد کند برگزار می کند.

تام، شوهر دیزی، یکی از ثروتمندترین افراد دهکده است، اما هیچ خوشبختی در زندگی آنها وجود ندارد. دیزی و تام از یکدیگر خسته شده‌اند، اما تام در شهر عاشقی دارد که همسر یک کارگر پمپ بنزین به نام ویلسون است.

نقد فیلم The Exorcist: Believer | فیلم جن‌گیر: معتقد
بیشتر بخوانید

گتسبی از نیک می خواهد که واسطه شود و از دیزی می خواهد که تام را از زندگی اش بیرون کند تا طبق برنامه ازدواج کنند. نیک ترتیب ملاقاتی بین گتسبی بزرگ و دیزی می دهد.

سر یک میز غذا می خورند و با هم صحبت می کنند. مهمانی ادامه دارد و گتسبی به دیزی نزدیک می شود. دیزی نیز ابتدا تمایل خود را به گتسبی نشان می دهد و از شوهرش دورتر می شود.

در همان زمان نیک با دختری به نام جردن آشنا می شود. به تدریج رابطه آنها نزدیکتر می شود و نیک داستان تام و دیزی را برای او تعریف می کند.

دیزی و گتسبی با همان ماشین حرکت می کنند و نیک. داستان زمانی که جردن و تام در فیلم دیگری ترک می‌کنند، چرخشی دراماتیک پیدا می‌کند. وقتی در پمپ بنزین توقف می کنند، ویلسون متوجه خیانت همسرش می شود و می خواهد محل را ترک کند.

در حین اطلاع از پیشینه گتسبی، تام او را مسخره می کند و گتسبی که متقاعد شده بود دیزی او را دوست دارد، با او بحث می کند. اما تا آن روز دیزی که عاشق گتسبی بود، این صحبت ها را می شنود و حقیقت را می فهمد و دوباره به تام نزدیک می شود.

تام که دیزی را به خوبی می شناسد، آنها را وادار می کند تا با ماشین گتسبی به خانه بروند تا نشان دهد که او برای ایجاد ناراحتی در رابطه اش با دیزی کافی نیست.

نیک، جردن و تام پس از رفتن آنها به خانه می روند، اما در راه با جمعیتی روبروی پمپ بنزین مواجه می شوند و متوجه می شوند که تصادفی رخ داده و میرتل (دوست دختر تام) مرده است.

یکی از مغازه دارانی که شاهد ماجرا بود به آنها گفت که یک خودروی بزرگ زرد رنگ از روی میرتل عبور کرده است. آنها می دانند که این ماشین زرد به کسی جز گتسبی تعلق ندارد.

وقتی نیک به خانه می‌رسد، گتسبی را می‌بیند که پشت بوته‌ها پنهان شده است، تام نگران است که به دیزی صدمه بزند و به او می‌گوید که دیزی پشت فرمان بوده است، اما او حاضر است تقصیر را بپذیرد.

نقد فیلم Sweeney Todd
بیشتر بخوانید

نیک به خانه می رود اما شب نمی تواند بخوابد و صبح دوباره به دیدن گتسبی می رود. گتسبی به نیک می گوید که تمام شب را تا سپیده دم در خانه دیزی مخفی کرده بود، به طوری که وقتی تام با او بحث کرد و دیزی برای دیدن او بیرون آمد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

از طرف دیگر، ویلسون که می خواهد انتقام قتل همسرش را بگیرد، ابتدا فکر می کند قاتل فردی است که با او صمیمی بوده است، اما از آنجایی که تام بعد از قتل میرتل آمده، ویلسون به او می گوید که این نمی تواند خود تام باشد. یک قاتل .

اما با علم به اینکه صاحب ماشین زرد را می شناسد به سراغ تام می رود و تام او را به صاحب ماشین معرفی می کند.

ویلسون به سمت گتسبی می رود و قبل از اینکه گتسبی در استخر غرق شود به خود شلیک می کند.

با مرگ گتسبی، تام و دیزی (قاتل واقعی) با هم به خانه برمی گردند و به زندگی خود ادامه می دهند!

نیک با خود معتقد است که همانطور که عشق گتسبی به دیزی به دلیل عدم صداقت و ثروت جویی بی ارزش شد، رویای کمال و خوشبختی آمریکایی نیز به دلیل حرص و آز پول خراب شد.

اگرچه چیزی که گتسبی را بزرگ کرد تلاش او برای رسیدن به آرزویش بود، اما نمی دانست زمان رویاها و جاه طلبی ها به پایان رسیده است!

فیلم گتسبی بزرگ

نقد و بررسی فیلم گتسبی بزرگ

مخاطبان فیلم گتسبی بزرگ به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول سینمادوستان و هنر هفتم شاید از فیلم و کارگردانی راضی باشند.

زیرا لورمن توانسته داستانی عاشقانه و جذاب با جزئیات و دیالوگ های جذاب ارائه دهد.

فیلم گتسبی بزرگ به قدری رنگارنگ و براق است که کمتر کسی می تواند آن را غیرجذاب بداند. بنابراین، از نظر سینمادوستانی که کتاب اصلی گتسبی بزرگ نوشته فیتزجرالد را نخوانده اند، این فیلم اثر فوق العاده ای است.

دسته دوم، مخاطبانی هستند که دنیای ادبیات را دنبال می کنند، از نزدیک با داستان گتسبی بزرگ آشنا هستند و با جزئیات آن آشنا هستند، زیرا یکی از بهترین و مشهورترین آثار ادبیات غرب است.

نقد فیلم بیدار | Awake | داستانی آخرالزمانی
بیشتر بخوانید

فیلم لورمن به وضوح برای این افراد جذاب نیست. اگرچه فیلم گتسبی بزرگ فیلمی قدرتمند و تکان دهنده است، اما نمی تواند جزئیات روابط بین افراد را به تصویر بکشد (این دلیل اصلی جذابیت کتاب است).

لورمن در ساخت فیلم گتسبی بزرگ به جای استفاده از جزییات آتشین و عجیب و غریب کتاب، روی تصاویر عاشقانه معمول هالیوود تمرکز کرد و اگرچه این کار را ماهرانه انجام می دهد، اما این صحنه ها همزمان لحظات شیرین و دلخراشی هستند. قطعات قابل تعویض نیستند. گتسبی و دیزی را دریافت کنید.

در واقع این اثر در جای خود قوی است و از نظر فنی یکی از بهترین فیلم هاست. همچنین فیلمبرداری این فیلم توسط سایمون دوگان بسیار عالی انجام شده است که با کلوزآپ های بی نظیر و لانگ شات ها توجه مخاطب را به خود جلب می کند.

ناگفته نماند که بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش گتسبی شایسته تحسین است، اما قطعا بازی او در این فیلم بهترین نیست.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

11 + بیست =