امروز برابر است با :11 مرداد 1400
تکنیک ویبراتو

راهنمای تکنیک ویبراتو : 7 نوع ویبراتو

صدای قدرتمند ویبراتو آوازی باعث پیشرفت هنر بسیاری از خوانندگان بزرگ شده است.

تکنیک ویبراتو چیست؟

در موسیقی ، ویبراتو نوسان ظریف بین زمینهای مختلف است. صدای ویبراتو ، چه در سازها و چه در صدای انسان ، می تواند گرما و عمقی را ایجاد کند که گاهی اوقات از میزان صدای مستقیم بیشتر شود (جایی که نت های پایدار بین زمین لرزیده نشوند).

نوسان گام ویبراتو نباید از یک نیم تن در بالا یا از نیم تن زیر نت اصلی فراتر رود. هر نوسان بیشتر از نظر فنی یک تریل است بین دو نت. ویبراتوی سریع و ویبراتوی آهسته بسته به تکنیک یک مجری ممکن است.

آموزش تکنیک ویبراتو

تکنیک ویبراتو

7 نوع تکنیک ویبراتو

انواع مختلفی از ویبراتو وجود دارد که به عنوان تکنیک ساز و آواز استفاده می شود.

ویبراتو طبیعی: ویبراتو طبیعی نوعی تغییر صدا است که توسط ساز یا صدا تولید می شود. در آواز ، ویبراتو طبیعی از تپش ظریف مجاری تنفسی – از جمله حنجره ، زبان و اپی گلوت حاصل می شود. در سازهای برنجی و بادی چوبی ، ویبراتو طبیعی می تواند از تغییرات ظریف جریان هوا حاصل شود. در ابزارهای زهی ، ویبراتو طبیعی می تواند ناشی از لرزش ملایم یک رشته در برابر صفحه انگشت باشد.

Vibal trill vibrato: این یک روش ویبراتوی آوازی است که بین دو نیمه نیمه به جلو و عقب کشیده می شود. در حالی که تریل ها vibrato واقعی نیستند ، اما اثر را شبیه سازی می کنند. ویبراتو طبیعی به اندازه نیم تنه گسترش نمی یابد. ویبراتوی صوتی خالص از تغییرات ناچیزی در جریان هوای حنجره ناشی می شود ، اگرچه روش هایی مانند تریلینگ می تواند اثر ویبراتوی مصنوعی ایجاد کند.

ویبراتو دیافراگمی: ویبراتو دیافراگماتیک نوعی برنج ، بادی چوبی و آواز است که با تکان دادن دیافراگم فرد در حالی که صدای نت پایداری دارد ، تولید می شود. این روش فقط توهم ویبراتوی طبیعی را تولید می کند و می تواند جریان هوا را در طول عملکرد ضعیف کند.

Trillo caprino: “کاپرینو” در ایتالیایی به معنای “بز کوچک” است ، و این روش سریع تریل به نظر می رسد کمی شبیه یک بز خونریز است. ویبراتو درست نیست و ممکن است یک لحن آوازی منحرف کننده ایجاد کند.
تکان دادن آوازی: به ویبراتو آواز خوانی که به طور گسترده ای (و نسبتاً آهسته) بین زمین ها در نوسان است ، تکان آوازی گفته می شود.

سبک موسیقی اپیک
بیشتر بخوانید

ویبراتو دست دادن: نوازندگان برنج ، به خصوص شیپور سازان ، می توانند با تکان دادن دست راست در حالی که ساز را نگه دارند ، اثر ویبراتو ایجاد کنند. این باعث تغییر تماس ساز با جلوی دهان می شود.

ویبراتو فکی: هر دو خواننده و نوازنده برنج از ویبراتو فکی – لرزش لب ، فک یا زبان – برای تغییر زمین استفاده می کنند. برخی از خوانندگان این روش را آرواره انجیل می نامند.

تکنیک ویبراتو در مقابل ترمولو: تفاوت چیست؟

اصطلاحات “vibrato” و “tremolo” گاهی به جای هم استفاده می شوند ، اما این دو کلمه پدیده های مختلف شنیداری را توصیف می کنند.

ویبراتو تغییر گام است. ویبراتو ساز یا خواننده نوسانات ظریف یادداشت ها را نشان می دهد. از نظر گرافیکی ، ویبراتو فرکانس شکل موج را تغییر می دهد.

Tremolo تغییر حجم است. صدای لرزش نوسانات کمی در صدا را نشان می دهد. خوانندگان می توانند با تنظیم جریان هوا از طریق دستگاه صوتی خود ، اثر لرزش ایجاد کنند. سازها اغلب با استفاده از جلوه های الکترونیکی موجود در پدال ها و تقویت کننده ها ، ترملو تولید می کنند. از لحاظ گرافیکی ، ترمولو نمایانگر تغییری در دامنه شکل موج است.

به طور مشهور ، نوار whammy برخی از گیتارهای الکتریکی را گاهی بازوی ترمولو می نامند. این اصطلاحات از نظر موسیقی نادرست است. فشار دادن و بلند کردن میله whammy تغییری در زمین ایجاد می کند و باعث می شود دستگاه به بازوی ویبراتو تبدیل شود.

آموزش تکنیک ویبراتو

تکنیک ویبراتو

6 نمونه تکنیک ویبراتو در موسیقی

بسیاری از اجراهای سازنده شامل ویبراتو است. کاربرد و روش آن به ساز بستگی دارد.

ویبراتو گیتار: نواختن ویبراتو بر روی گیتار شامل خم شدن ظریف یک رشته پس از ضربه زدن به آن است. گیتاریست های برقی همچنین می توانند با استفاده از پدال های استامپ باکس یا جلوه های آمپر ، ویبراتو را به صورت الکترونیکی تولید کنند.

ویبراتو باس الکتریکی: یک باس الکتریکی می تواند ویبراتو را با استفاده از همان روش های گیتار الکتریکی تولید کند.

ویبراتو کنترباس ، ویولن سل ، ویولا و ویولن: سازهای کلاسیک یک تار ارکسترال از فن ویبراتو استفاده فراوان می کنند. ویبراتوی ثابت و ظریف به نوازندگان تار کمک می کند تا نت ها را حفظ کرده و صدایی کامل و سرسبز ایجاد کنند.

موسیقی فلامنکو | سبک های فلامنکو | اصطلاحات گیتار فلامنکو
بیشتر بخوانید

سازهای برنجی: سازهای برنجی مطابق با سری زیرین نت های مختلفی تولید می کنند و نوازندگان با تغییر دادن روی جلوی لب های خود بر روی دهان ساز ، صدا را کنترل می کنند. هنوز هم می توان ویبراتو را با استفاده از روش دیافراگم ، روش تکان دادن دست (که “لرزش” نیز نامیده می شود) یا ویبراتو فک تولید کرد.

سازهای بادی چوبی: نوازندگان چوب بادی – به ویژه نوازنده های flautists – ممکن است از ویبراتو دیافراگم برای تغییر جریان هوا و در نتیجه ارتفاع سازهایشان استفاده کنند.

صدا: خوانندگان اپرا از سوپرانو تا باس تمایل دارند از ویبراتو در قدرتمندترین صدای قفسه سینه خود استفاده کنند. موج های ظریف صدای آواز ویبراتو می توانند بیش از صدای ارکستر کامل پخش شوند. در موسیقی پاپ ، جاز و انجیل ، ویبراتو احساسی از قدرت و درام را ایجاد می کند. بسیاری از ستارگان برجسته پاپ برای بهبود قدرت و قوام تکنیک ویبراتو با مربیان آواز کار می کنند.

تکنیک ویبراتو

تکنیک ویبراتو

چگونه برای آواز خواندن ویبراتو آماده شویم

یک خواننده کاملاً آموزش دیده می تواند ویبراتو را در تمام قسمتهای دامنه صوتی خود ، از نت های نفس گیر بالای صدای سرشان گرفته تا نت های طنین انداز صدای قفسه سینه ، تولید کند. با یک معلم صدای حرفه ای کار کنید تا تمرینات صوتی و تکنیک های صحیح را برای داشتن ویبراتوی قابل اعتماد در طول حرفه آواز خود بیاموزید. در حالی که منتظر اولین درس آواز خود هستید ، می توانید با استفاده از این نکات تارهای صوتی خود را برای ویبراتو آماده کنید.

گرم شوید تا راه هوایی شما آرام شود. چین های حنجره و آوازی شما اگر آرام باشند ، احتمالاً ویبراتو طبیعی ایجاد می کنند. به عنوان بخشی از گرم شدن ، از تمرینات تنفسی مداوم و افتادن آرام صوتی از صدای بلند و بلند تا صدای کم قفسه سینه استفاده کنید.

کنترل دیافراگم را ایجاد کنید. دیافراگم شما پشتیبانی نفسی را که برای حفظ نت های خوانده شده نیاز دارید. برای تقویت دیافراگم ، تمرینی را امتحان کنید که در آن نفس عمیق می کشید و سپس یک نت را که به “ee” ختم می شود (مانند “meee” یا “feee”) بخوانید. در حالی که آواز می خوانید ، کف دستهای صاف خود را بر روی دیافراگم قرار داده و با نبض آرام اما ثابت به داخل فشار دهید. دیافراگم های ضربان دار به خودی خود ویبراتو طبیعی تولید نمی کنند ، اما می توانند فشار هوای مورد نیاز صدای شما را ایجاد کنند.

معرفی سبک موسیقی راک اند رول
بیشتر بخوانید

هنگام تغییر زمین ، افتادن به صدا را انجام دهید. همین تمرینات صوتی را از تمرینات گرم کردن خود انجام دهید ، فقط این بار با نوسان صدا با کمال صدا ، صدای خود را از بالا به پایین برسانید. هنگام خواندن ، صدای “oo” ایجاد می شود.

توجه داشته باشید که این تکنیک ها فوراً ویبراتو تولید نمی کنند – فقط ارتعاشات راه های هوایی می توانند ویبراتوی واقعی تولید کنند. آنها به تمرین بدن شما کمک می کنند و می توانند مکمل دروس آواز حضوری باشند.

منبع سایت مستر کلاس

بیشتر بخوانید:

لورین هانسبری|نقد فیلم برباد رفته|فیلم زن در ریگ روان|سریال Vincenzo|نقد فیلم رفیق اجاره ای|لیست لوازم ضروری آرایش|حقایق سه گانه فیلم پدرخوانده|بیوگرافی جان اشتاین بک|نقد کتاب باغ آلبالو چخوف|بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + سیزده =