صفحه اصلی > هنر و سرگرمی : عناصر اساسی فیلمنامه ها و نسخه های نمایشی
ads

عناصر اساسی فیلمنامه ها و نسخه های نمایشی

عناصر اساسی فیلمنامه ها و نسخه های نمایشی : 

در یک فیلمنامه ، یک فیلمنامه نویس یا نمایشنامه نویس دیدگاه خود را بیان می کند و نقشه راه تولید فیلم یا صحنه را در اختیار کارگردان ، طراحان و بازیگران قرار می دهد.

اسکریپت چیست؟

اسکریپت سندی است که شامل تنظیمات ، شخصیت ها ، دیالوگ ها و جهت صحنه برای فیلم ها ، نمایش های تلویزیونی و نمایش های مرحله ای است. وقتی کارگردانان چنین محصولاتی را روی صحنه می برند ، از دستورالعمل های ارائه شده توسط فیلمنامه پیروی می کنند. در تئاتر زنده ،

نویسندگان فیلمنامه نمایشنامه نویس هستند و فیلمنامه ها نیز به عنوان نمایشنامه شناخته می شوند. در فیلم و تلویزیون ، نویسندگان فیلمنامه را فیلمنامه نویس می نامند. فیلمنامه فیلمنامه و فیلمنامه تلویزیونی تله پله نامیده می شود.

فیلمنامه فرایند هنری را برای اجرای نمایشی آغاز می کند ، اما فیلم ، تلویزیون و تئاتر همه ذاتاً مشارکتی هستند. کارگردانان ، بازیگران و طراحان فیلمنامه را تفسیر می کنند.

عناصر اساسی فیلمنامه

عناصر اساسی فیلمنامه

گاهی اوقات این متخصصان بینش جدیدی را در مورد مطالبی که فیلمنامه نویس اصلی هرگز در فرایند فیلمنامه نویسی تصور نمی کرد ، کشف می کنند. در حالی که یک فیلمنامه عالی پایه و اساس یک عملکرد عالی را تشکیل می دهد ، تنها عامل در روند هنری نیست.

15 عنصر قالب بندی فیلمنامه

اکثریت قریب به اتفاق فیلمنامه ها و تلوزیون های تلویزیونی و فیلم ها از فرمت فیلمنامه استاندارد صنعت پیروی می کنند. استانداردهای اصلی قالب بندی عبارتند از:

حاشیه صفحه: شما باید یک حاشیه 1.5 اینچی در سمت چپ صفحه ، یک حاشیه 1 اینچی در سمت راست صفحه و 1 اینچ فضای سفید در بالا و پایین صفحه داشته باشید.

فونت مناسب: یک فیلمنامه استاندارد صنعتی از قلم پیاز اندازه دوازده استفاده می کند.

صفحه عنوان: اسکریپت باید دارای یک عنوان عنوان بدون محتوای جدا از عنوان ، نام نویسنده ، اطلاعات تماس و نمایندگی (در صورت وجود) باشد.

شماره صفحات: شماره صفحات هر صفحه اسکریپت را جدا از صفحه اول مشخص می کند.

نام کاراکترها: هنگامی که شخصیت ها صحبت می کنند ، نام آنها با تمام حروف بزرگ ، در مرکز صفحه و 3.7 اینچ از سمت چپ صفحه نشان داده می شود.

ایوان آیوازوفسکی کیست بیوگرافی آیوازوفسکی و هنرمند
بیشتر بخوانید

گفتگو: خطوط باید روی صفحه ، زیر نام شخصیتی که صحبت می کند ، متمرکز شوند. هر بلوک گفتگو باید 2.5 اینچ از سمت چپ صفحه فاصله داشته باشد.

صداگذاری: شخصیت هایی که با صدای بلند با “V.O.” نشان داده می شوند. در کنار نام آنها

“خارج از صفحه” یا “خارج از دوربین”: شخصیت هایی که در خارج از صفحه شنیده می شوند به عنوان O.S. (خارج از صفحه نمایش) در فیلمنامه های فیلم و O.C. (خارج از دوربین) در فیلمنامه های تلویزیونی.

توضیحات گفتگو: این موارد باید در پرانتز و مستقیماً بالای گفتگو قرار گیرند.

عناصر اساسی فیلمنامه

عناصر اساسی فیلمنامه

خطوط عمل: توضیحات عمل با حاشیه سمت چپ صفحه تراز می شود. خطوط عمل همیشه باید به این شکل ظاهر شوند ، هرگز در پرانتز.

معرفی مناسب شخصیت ها: نام شخصیت ها باید در اولین بار که ظاهر می شوند با حروف بزرگ نوشته شوند. (این مورد برای همه از شخصیت اصلی گرفته تا موارد اضافی ناشناس که از صحنه عبور می کنند صدق می کند.)

سرصفحه های صحنه: غالباً sluglines نامیده می شوند ، این عناوین در همه حروف قرار دارند ، در سمت چپ صفحه تراز شده اند.

مکانها: عناوین صحنه باید همیشه با “EXT” مقدم باشد. برای “بیرونی” یا “INT” برای “داخلی”

انتقال: دستورالعمل هایی مانند “FADE OUT” یا “BLACKOUT” در همه حروف ، تراز با حاشیه سمت راست ظاهر می شود.

حداقل راهنمای دوربین در اسکریپت های مشخص: در یک برنامه تلویزیونی یا فیلم بلند ، انتخاب دوربین و نور متعلق به کارگردان و تیم عکاسی آنها است. از درج دستورالعمل های دوربین یا نورپردازی خودداری کنید مگر اینکه ضروری باشد.

4 عنصر یک نسخه نمایشی

نسخه های نمایشی از قالب مشابهی برای فیلمنامه ها و نمایش ها استفاده می کنند ، اما چند عنصر کلیدی وجود دارد که نسخه نمایشنامه ها را منحصر به فرد می کند:

Dramatis personae: نسخه های نمایشی دارای شخصیت dramatis هستند ، لیستی از توصیفات شخصیت پس از صفحه عنوان.

جهت های صحنه: نمایشنامه ها به جای خطوط اکشن ، شامل جهت های صحنه هستند که می توانند شامل یادداشت ها یا دستورالعمل های مسدود کننده مخصوص بازیگران باشند. به طور معمول ، نمایشنامه نویسان جهت های صحنه را متورم و کج می کنند.

اصول عکاسی محصول: 3 ویژگی ضروری تجارت الکترونیک تصاویر محصول
بیشتر بخوانید
عناصر اساسی فیلمنامه

عناصر اساسی فیلمنامه

گفتگو: نمایشنامه ها اغلب سنگین گفتگو هستند و شامل مونولوگ ها هستند. گفتگو می تواند به صورت نثر یا بیت باشد.

اعمال: اسکریپت ها به طور معمول دارای بیش از یک عمل هستند که برای تعلیق ایجاد شده و امکان ایجاد تغییرات روی صحنه را فراهم می کند. اگرچه فیلمنامه ها ممکن است به صورت عمل تقسیم شوند ، اما به ندرت می توانند شیوه نامه نویسی را با شیوه نامه نویسی شکست دهند.

انواع نرم افزارهای فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی

اکثر فیلمنامه نویسان و نمایشنامه نویسان از نرم افزار فیلمنامه نویسی برای قالب بندی خودکار اسکریپت های خود استفاده می کنند.

نرم افزار استاندارد اسکریپت نویسی Final Draft الگوهایی را برای اکثر سبک های اسکریپت ارائه می دهد ، از جمله اسکریپت های مشخص و اسکریپت های تصویربرداری (برای فیلمنامه و تلویزیون) و همچنین نمایشنامه ها. همچنین الگوهای اسکریپت نحوه چگونگی قالب بندی صحیح نمونه های هر نوع را ارائه می دهد.

پیش نویس نهایی اسکریپت های خود را به گونه ای قالب بندی می کند که یک صفحه برابر با تقریباً یک دقیقه زمان نمایش روی صفحه باشد.

(توجه داشته باشید که این فقط در مورد اسکریپت های مشخص صادق است ؛ اسکریپت های تصویربرداری ممکن است حاوی اطلاعات بسیار بیشتر و فاصله بیشتری باشند ، به این معنی که چندین صفحه ممکن است یک دقیقه را پر کنند.) Final Draft دارای رقبای رایگان از جمله Fade In و Celtx است.

عناصر اساسی فیلمنامه

عناصر اساسی فیلمنامه

پایان مقاله عناصر اساسی فیلمنامه ها و نسخه های نمایشی

مجله نگاه

بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم برتر استیو مارتین و فیلمبرداری کامل | نقاشی دختری با لباس خواب | نقد فیلم مامان هرزه | نوردهی دوگانه : یک راهنمای گام به گام | بهترین فیلم‌های واکین فینیکس | فیلم نوسفراتو | سامسونگ گلکسی تب اس ۸ : مشخصات، اخبار و شایعات پیرامون آن | نقد فیلم کازابلانکا | معرفی سریال آب‌های شمال (The North Water) با بازی کالین فارل | فیلم ام |

دیدگاهتان را بنویسید

4 × چهار =