امروز برابر است با :30 خرداد 1400
فیلم خواب بزرگ

فیلم خواب بزرگ

نقد فیلم خواب بزرگ / نقد فیلم The Big Sleep

فیلم خواب بزرگ : دو نام از آنها که اغلب در ” فیلم خواب بزرگ ” هاوارد هاکس (1946) ذکر شده اند ، اوون تیلور و شان ریگان هستند. یکی راننده خانواده ثروتمند استرن وود است. دیگری مرد ایرلندی است که توسط ژنرال پیر استرن وود استخدام شده است “تا نوشیدنی خود را برای او بخورد.”

هیچ یک از آنها زنده دیده نمی شود. ریگان قبل از شروع فیلم خواب بزرگ به طرز مرموزی ناپدید شده است و جسد تیلور پس از اینکه پکارد از یک اسکله خارج شد ، از اقیانوس آرام به آنجا منتقل می شود. آیا آنها به قتل رسیدند؟ و آیا این مهم است ، زیرا پنج قتل دیگر در فیلم خواب بزرگ رخ داده است؟

بیشتر بخوانید: ژان پیر ملویل

یکی از معروف ترین حکایت های هالیوود شامل طرح گیج کننده فیلم خواب بزرگ است که براساس رمانی به همان اندازه گیج کننده از ریموند چندلر ساخته شده است. لورن باکال در زندگی نامه خود به یاد می آورد:

با مقاله نقد فیلم خواب بزرگ همراه ما باشید.

“روزی بوگی سر صحنه آمد و به هوارد گفت:” چه کسی تیلور را از اسکله بیرون انداخت؟ ” همه چیز متوقف شد. ” همانطور که A.M. اسپربر و اریک لاکس در “بوگارت” می نویسند ، “هاوکس تلگرافی را برای چندلر ارسال کرد و پرسید که آیا اوون تیلور ، راننده استرنودوود کشته شده یا خودکشی است.

و چندلر بعداً به ناشر خود نوشت: “دختری که نقش خواهر پوره (مارتا ویکرز) را بازی می کرد آنقدر خوب بود که خانم باکال را کاملاً خرد کرد. بنابراین آنها تصویر را به گونه ای برش دادند که بهترین صحنه های او به جز یک صحنه کنار گذاشته شد. نتیجه کار مزخرف بود و هاوارد هاوکس تهدید به شکایت کرد … پس از بحث طولانی ، همانطور که من آن را شنیدم ، او برگشت و تعداد زیادی شلیک مجدد انجام داد. “

معمول ترین گیج کننده ترین فیلم ها این است که هیچ کس حتی در مورد دلیل گیج بودن آن اتفاق نظر ندارد. اما این هرگز بر محبوبیت پایدار ” فیلم خواب بزرگ ” تأثیر نگذاشته است ، زیرا این فیلم در مورد روند تحقیقات جنایی است و نه نتایج آن.
این فرآیند به دنبال چشم خصوصی فیلیپ مارلو (همفری بوگارت) در حالی که راه خود را در جنگل قماربازها ، پورنوگرافی ها ، قاتلان و سیاه نماها که خود را به ژنرال پیر ثروتمند (چارلز والدرون) و دو دختر رندی (باکال و ویکرز) پیوسته اند ، پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های تام کروز

برخی از افراد بد کشته می شوند و برخی دیگر دستگیر می شوند ، و ما خیلی اهمیت نمی دهیم – زیرا نتیجه واقعی این است که بوگارت و لورن باکال در آغوش یکدیگر قرار می گیرند. ” فیلم خواب بزرگ ” داستانی هوس انگیز است و در آن داستان بسیاری از چیزهای دیگر وجود دارد.

نقد فیلم یک دور دیگر
بیشتر بخوانید

اکنون که نسخه قبلی این فیلم به نمایش در آمده ، این امر به وضوح دیده می شود. ” فیلم خواب بزرگ ” توسط برادران وارنر در سال 1945 به پایان رسید ، اما در حالی که استودیو برای بازی کردن فیلم های عقب مانده از جنگ جهانی دوم عجله داشت ، اکران متوقف شد. در همین حال ، وقایع مداوم بر آینده آن تأثیر زیادی گذاشت.

اولین حضور اكران باكال در فیلم “داشتن و نداشتن” (1944) هاوكس بسیار مورد توجه قرار گرفت و شیمی روی صفحه بین او و بوگارت بسیار گیج کننده بود (“شما می دانید چگونه سوت بزنید ، استیو؟ شما فقط قرار داده اید لبهایت به هم می خورد و می وزد. “) سپس باكال در كنار چارلز بویر در” مامور محرمانه “(1945) بازی كرد و نظرات پژمرده ای را دریافت كرد. و او و بوگارت ازدواج کردند (او 20 ساله بود ، او 44 ساله).

نماینده قدرتمند باكال ، چارلز فلدمن ، كه از نسخه ای كه مشاهده كرده بدش می آید ، ناامیدانه رئیس استودیو را نوشت ، و خواستار حذف صحنه ها ، اضافه شدن و عكس برداری مجدد شد. در غیر این صورت ، وی هشدار داد ، باكال احتمالاً انتقادهای بدتری را بدست آورد و به حرفه ستاره آینده داری آسیب برساند كه با بزرگترین پول ساز استودیو ازدواج كرده بود.

وارنر موافقت کرد و هاوکس با بازیگرانش برای عکاسی مجدد به مراحل صدا بازگشت. کتاب باکال این روند را به حداقل می رساند: “هوارد … به یک صحنه دیگر بین بوگی و من احتیاج داشت.” در واقع ، او خیلی بیشتر از اینها احتیاج داشت. اکران سال 1945 که اکنون توسط بایگانی های UCLA بازسازی شده است ، با یک مستند دقیق همراه است که نشان می دهد چه چیزی در زمان اکران نهایی فیلم در سال 1946 کنار گذاشته شد و چه چیز جدیدی بود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های تام هنکس

به گفته وی ، آنچه كه فلدمن از دست داد ، “گستاخی” است كه باكال در “داشتن و نداشتن” از خود نشان داد. در نسخه اصلی ” فیلم خواب بزرگ ” ، رابطه بوگارت و باکال مسئله ساز است: مارلو مطمئن نیست که به این جذاب و جذاب جذاب و جذاب اعتماد دارد.

فیلم بانی و کلاید
بیشتر بخوانید

نسخه 1946 عاشقانه آنها را متعهد می کند ، و در میان صحنه های دیگر یکی از جسورانه ترین نمونه های دوبازی در هر فیلم تا آن زمان را اضافه می کند. صحنه جدید ، باکال و بوگارت را در یک کلوپ شبانه قرار می دهد ، جایی که آنها فقط در ظاهر در مورد اسب دوانی صحبت می کنند:

باکال: “… در مورد اسب ها صحبت می کنم ، من خودم دوست دارم آنها را بازی کنم. اما من دوست دارم که ابتدا کمی آنها را تمرین می دهند. ببینید آیا آنها پیشرو هستند یا از پشت می آیند … من می گویم شما دوست دارید رتبه بندی شوید. شما دوست دارید جلوی خود بیرون بیایید ، یک گشودگی را باز کنید ، کمی از نفس کشیده نفس بکشید و سپس آزادانه به خانه بیایید …. “بوگارت:” شما کلاس را لمس کرده اید ، اما نمی دانم تا کجا می توانی بروی. “باکال:” خیلی چیزها بستگی به این دارد که کی در زین باشد. “

آنچه در اینجا حس می کنید دید لذت بخش دو نفری است که عاشق یکدیگر هستند و از بازی با یکدیگر لذت می برند. صحنه های جدید اتهامی را به فیلم اضافه می کنند که در نسخه 1945 مفقود شده بود. این موردی است که “تداخل استودیو” دقیقاً کار درستی بود. تنها دلیل دیدن نسخه قبلی ، پشت صحنه رفتن است تا یاد بگیرید چگونه فقط با چند صحنه می توان لحن و تأثیر فیلم را تغییر داد. (مستند همراه حتی نشان می دهد که چگونه گفتگو مجدداً مورد استفاده قرار گرفته است تا کمی متفاوت باشد.)

همانطور که برای نسخه 1946 که همه این سال ها را تماشا می کردیم ، این یکی از بهترین فیلم های نوار است ، یک سمفونی سیاه و سفید که دقیقاً توانایی چندلر را بازتولید می کند ، در صفحه ، برای پیدا کردن لحنی از صدای خود که فاصله ، و در عین حال احتیاط و شوخ طبع است و مراقبت می کند.

نویسندگان (ویلیام فاکنر ، ژول فورتمن و لی براکت) با استفاده از کلمات اصلی چندلر و اضافه کردن چرخش های خاص خود ، یکی از قابل قبول ترین فیلمنامه ها را نوشتند: غیر عادی است که خود را در یک فیلم بخندید نه به این دلیل که چیزی خنده دار است بلکه به این دلیل که خیلی بدجنس باهوش (مارلو در مورد خواهر بچه “پورن” گفت: “او سعی کرد در دامان من بنشیند وقتی من ایستاده ام.”)

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ژان پیر ملویل

بر خلاف فیلم های جنایی مدرن که پر از اکشن است ، ” فیلم خواب بزرگ ” با گفتگو سنگین است – شخصیت ها صحبت می کنند و صحبت کنید ، درست مثل رمان های چندلر. گویی یک رقابت وجود دارد تا ببینیم چه کسی بیشترین سبک کلامی را دارد.

فیلم راندرز
بیشتر بخوانید

مارتا ویکرز در واقع به عنوان خواهر بچه الکتریکی بود و دوروتی مالون همگی به عنوان یک کارمند کتاب که مارلو را جذاب می داند صحنه او را می دزد. اما نسخه 1945 روشن می کند که باکال به هیچ وجه آنقدر که فلدمن از آن ترسیده بود بد نبود: او در اکثر صحنه ها مناسب است و در صحنه های دیگر پر زرق و برق – اما خود صحنه ها به او فرصت هایی را ندادند که در فیلمبرداری مجدد ایجاد شد.

در صحنه هایی مانند مکالمه “مسابقه ای” او دارای ذخیره خشک ، سرگرمی خصوصی ، راه بزرگ کردن یک مرد و لذت بردن از رقابت است که به علامت تجاری وی تبدیل شد. حیرت آور است که فهمیدیم او 20 ساله است ، به عنوان یک بازیگر آموزش ندیده است و طبق گزارش خودش از مرگ ترسیده است.

بوگارت خودش سبک شخصی را به شکل هنری درآورد. چه چیز دیگری داشت؟ خوش تیپ نبود ، فرش می پوشید ، قد بلندی نداشت (به ویکرز می گوید: “من سعی می کنم که باشم) ، و همیشه به نظر می رسید که در محدوده خاصی بازی می کند. با این حال به احتمال زیاد هیچ یک از بازیگران سینما دیگر یک قرن دیگر از او یاد نمی شود. و زیرمجموعه جذاب در ” فیلم خواب بزرگ ” این است که در باکال مطابقت خود را پیدا کرد.

می توانید آن را در چشمان او ببینید: مطمئناً او عاشق است ، اما چیز دیگری نیز وجود دارد. او در حال جدایی نامرتب با همسرش مایو بود که آنها تصویر را شلیک کردند. او به شدت مشروب می نوشید و بعضی روزها حاضر نشد و هاوکس مجبور شد به اطرافش شلیک کند.

او این جوان 20 ساله لشگرک را نه تنها به عنوان عشق بلکه شاید به عنوان نجات خود دید. این زیر جریان است. زندگی ممکن است سرگرم کننده نباشد ، اما نوعی تنش شادی آور و ناامیدکننده را روی صفحه ایجاد می کند. و از آنجا که تمام ایده فیلم نوآر این بود که تجربه های ناگفته را تجربه کنید و خونسردی خود را حفظ کنید ، این فیلمنامه مناسب این دوره از زندگی او بود.

بیشتر بخوانید: لوکینو ویسکونتی

هاوارد هاکس (1896-1977) یکی از کارگردانان بزرگ آمریکایی فیلمهای ناب (“دخترش جمعه” ، “بچه را آوردن” ، “رودخانه سرخ” ، “ریو براوو”) و قهرمان منتقدان نویسنده است زیرا ارزشهای لاکونیک خودش در انواع مختلف مواد ژانر. او یک بار یک فیلم خوب را اینگونه تعریف کرد:

فیلم 2001: ادیسه فضایی
بیشتر بخوانید

“سه صحنه عالی و بدون صحنه بد”. مقایسه دو نسخه از ” فیلم خواب بزرگ ” نشان می دهد که فیلم های بعدی یکی از صحنه های عالی را وارد کرده و برخی از صحنه های بد را حذف کرده و نظریه او را به خوبی اثبات می کند.

پایان مقاله نقد فیلم خواب بزرگ

نویسنده و منتقد سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =