صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم آشوب
ads

نقد فیلم آشوب

فیلم آشوب

نقد فیلم آشوب :« فیلم آشوب » آكیرا كوروساوا از «كینگ لیر» الهام گرفته است ، اما شاید به اندازه نمایشنامه شکسپیر درباره زندگی كوروساوا باشد. با دیدن دوباره آن با چاپ خوب 35 میلی متری ، فهمیدم که این عمل متمرکز بر پیرمرد نیست ، بلکه خودش انرژی ترسناکی دارد که از طریق آن سرگردان می شود.

با مقاله نقد فیلم آشوب با بامدادی ها همراه باشید.

کوروساوا داستان بزرگی را بیان نکرده است که گناه غرور او را دیوانه می کند ، اما داستان مردی که در تمام زندگی خود جنگ کرده است ، امیدوار است که در سنین پیری صلح را تحمیل کند و آشفتگی بیشتری ایجاد کند. نه تنها با پادشاهان بلکه با فیلمسازانی که مانند سلطنت دوست دارند باید چشم انداز خود را در جهانی که با حسادت ، مالی ، دسیسه ، بیهودگی و حرص همراه است اجرا کنند.

نقد فیلم آشوب

فیلم آشوب

امروز ما کوروساوا (1910-1998) را در زمره بزرگترین کارگردانان قرار داده ایم ، اما او سالها در کشور خودش بدون افتخار و بودجه بود. او فقط از 15 سال عمر طولانی ، از سال 1950 (“راشومون”) تا سال 1965 (“ریش قرمز”) سرنوشت خود را استاد بود و در آن دوره شاهکارهای “هفت سامورایی” ، “تاج و تخت خون” را ساخت. ، “” Ikiru “،” قلعه پنهان “،” High and Low “و فیلم های دوقلوی سامورایی” Yojimbo “و” Sanjuro “، از جمله.

بعد اوقاتش سخت شد. او که به عنوان “بیش از حد غربی” و در ژاپن به سبک قدیمی محکوم شده بود ، بودجه های خود را التماس می کرد. “Dodes’ka-den” وی (1970) ، دیدگاه دیکنزی در مورد زندگی در بین فقرا در توکیو ، توسط مخاطبان ژاپنی رد شد. پنج سال دیگر سپری شد تا او بودجه روسی را برای “درسو اوزالا” یافت ، داستان یک جنگلبان مغولی که راهنمای یک کاوشگر روسی است. این فیلم اسکار بهترین فیلم خارجی را برد اما در گیشه ناکام ماند.

در سال 1975 او اعلام کرد که می خواهد حماسه سامورایی را بر اساس “پادشاه لیر” بسازد ، اما هیچ بودجه ای پیدا نکرد. در سال 1980 وی حماسه باشکوه قرون وسطایی “Kagemusha” را به عنوان “تمرین” برای فیلم بزرگ ساخت. اگرچه این یک موفقیت بود ، اما هنوز پولی برای ” فیلم آشوب ” وجود نداشت. او دفترها را با نقاشی مکان و لباس و تابلوهای داستانی صحنه پر کرد.

نقد فیلم خوب بد زشت | اسپاگتی خوشمزه
بیشتر بخوانید

سرانجام او فرشته ای را در تولیدكننده فرانسوی سرگ سیلبرمن پیدا كرد ، كه از افراد خارجی مانند لوئیز بانوئل حمایت كرده بود و حالا بودجه ” فیلم آشوب ” را پیدا كرد. کوروساوا از سال 1950 تا 1965 12 فیلم کارگردانی کرده بود ، اما “ران” در 20 سال آینده تنها چهارمین فیلم او بود.

من این تاریخچه را بازگو می کنم زیرا فکر می کنم قسمت زیادی از کوروساوا در ” فیلم آشوب ” ساخته شده است که در سن 75 سالگی ساخته شده است. او در سالهای آخر زندگی خود مشغول مرگ و میر بود. بینایی او از کار افتاد ، اقدام به خودکشی کرد و اگرچه اعلام کرد که ” فیلم آشوب ” آخرین فیلمش خواهد بود ، اما در “رویاها” (1990) ، بر اساس روایات یک پیرمرد ، و “مادادایو” (1993) به افکار نهایی بازگشت. ، در مورد یک استاد باستانی که توسط دانش آموزان خود در روز تولد افتخار می کنند ؛ عنوان ترجمه شده “هنوز نه!” و اشاره به ادعای سرپیچی سالانه پیرمرد مبنی بر اینکه او هنوز مرده نیست.

اکنون به ” فیلم آشوب ” نگاه کنید (عنوان آن به معنای “هرج و مرج” است). از “پادشاه لیر” چیزهای زیادی در آن وجود دارد ، از جمله پادشاهی پیر که پادشاهی خود را بی خردانه به سه قسمت تقسیم می کند (در میان پسران ، نه دختران). یک احمق وجود دارد که او را همراه کند و یک پیرو وفادار نیز او را سایه می زند و از او محافظت می کند.

پس از آنکه پسران وی ادعا کردند سربازان پدر از مهمان نوازی خود بیش از حد مالی می کنند ، تبعید می شود او از روی صخره ای می پرد که معلوم است یک صعود کوچک در زمین است. او به پیری سقوط می کند اما دارای یک بینش است و می تواند از کسی که به او ظلم کرده است عذرخواهی کند. مطمئناً تصویر پیرمرد دیوانه و بریده از قدرت و گمشده در بیابان ، مخاطبان را به یاد لیر خواهد انداخت.

و با این حال ، همانطور که منتقد استنلی کافمن اشاره کرده است ، این فیلم حداقل به اندازه غرور و زوال یک پیرمرد درباره جنگ است. لیر دیوانه می شود زیرا دختری را که دوستش دارد دوست ندارد و هنگامی که دختران دیگرش به او خیانت می کنند حماقت او را می بیند. کافمن می گوید ، هیدتورا ، قهرمان ” فیلم آشوب ” دیوانه می شود ، به دلیل جنگ بین پسرانش: “تغییر از معنوی به جسمی است.” کافمن می گوید ، لیر شخصی بود ، اما ” فیلم آشوب ” “از لحاظ عظیم فاجعه بار” است.

نقد فیلم نابخشوده
بیشتر بخوانید

فیلم آشوب

“کینگ لیر” پیرمرد را در مرکز خود دارد. در ” فیلم آشوب ” گاهی اوقات این تصور را می کنیم که زندگی در حال عبور از هیدتورو (تاتسویا ناکادای) است ، که از یک تراژدی به فاجعه دیگر سرگردان است و از حواشی بهت زده و گیج شده است. از هیدتورا در همان صحنه اولیه می فهمیم که او زندگی خود را صرف جنگ کرده است ، تا اینکه سرانجام همه چیزهایی را که دید کنترل کرد. حالا او سه قلعه خود را بین سه پسرش تقسیم می کند ، فکر می کند این امر باعث آرامش کشور خواهد شد.

پسر کوچک او که بیشتر او را دوست دارد ، به او می گوید این هرگز مثر نخواهد بود. هیدتورا او را تبعید می کند (همانطور که کوردلیا با پادشاه فرانسه ازدواج کرد به خانواده یک جنگ سالار قدرتمند ازدواج می کند). سپس جنگ ها سرزمین را مصرف می کنند ، زیرا دو پسر دیگر برای کنترل جنگ می کنند. همانطور که هیدتورا ، و همراه احمق خود ، در این چشم انداز می لنگد ، پسران و مبارزانشان بیشتر نگران جنگهایشان هستند تا این چهره رقت انگیز و پیرامونی.

کوروساوا “پادشاه لیر” را با حماسه قرون وسطایی ژاپن ترکیب کرد که لیدی کاید ، همسر تاروتاکاتورا ، پسر بزرگ را به او عرضه کرد. Kaede (Mjeko Harada) ، با ابروهای نقاشی شده که در مخالفت دائمی بر روی پیشانی خود نشسته بود ، می توانست خودش را از لیدی مکبث الهام بگیرد. تاروتاکاتورا پس از کشته شدن ، زندگی برادرش جیروماساتورا را تهدید می کند قبل از اینکه او را مصمم کند تا معشوقه اش شود (خون برشی را که در گلو ایجاد کرده است می مکد).

خواسته های عجیب او برای انتقام ، پیرمرد را بیش از این به حاشیه می برد: انتقام و قمه زنی بی امان ادامه می یابد ، و این کار را سرزنش رویاهای احمقانه اش برای صلح می کند. مرگ دیرهنگام کاید ، که در زیر قاب دیده نشده اما خون زیادی به دیواره ایجاد می کند ، شاهکار اصلی زمان و اجرا است.

فیلم آشوب از نظر بصری باشکوه است. کوروساوا هر آنچه را که درباره صحنه های نبرد در “کاگموشا” و حماسه های قبلی سامورایی آموخت ، اصلاح کرد. او از چندین دوربین ثابت برای فیلمبرداری از عمل استفاده می کند ، و بین آنها برش دارد.

نقد فیلم خیابان ترس
بیشتر بخوانید

نقد فیلم آشوب

فیلم آشوب

از آنجا که دوربین هایش دارت نمی خورند و نمی چرخند ، ما تشویق نمی شویم که خود را به عنوان یک شرکت کننده در نظر بگیریم بلکه به عنوان خدایان هستیم ، مشاهده می کنیم ، با نگاهی طولانی به اینجا و سپس نگاهی به تصویر نزدیک. (یک شات ، از مردی که بازوی قطع شده خود را در دست داشت ، بدون شک الهام گرفته از همان شات در فیلم “نجات سرباز رایان” از استیون اسپیلبرگ بود).

لباس های Emi Wada که برنده جایزه اسکار شده اند ، بیشتر رنگ فیلم را به همراه دارند. من از Cinebooks یاد می گیرم که 1400 لباس در کیوتو ، صندلی سنتی ملیله ژاپنی ساخته شده است: “ساخت هر روپوش با رنگ زیبا سه تا چهار ماه طول کشید (کار به طور همزمان انجام شد) ، و تقریباً سه سال طول کشید تا همه آنها تمام شود ” کوروساوا برای نشان دادن زیبایی خیره کننده خود ، اغلب زمینه های فرسوده – خاک بایر ، حیاط تخته سنگ های خاکستری ، پله های سنگی را انتخاب می کند.

هر سنی شکسپیر را که شایسته آن است ، بدست می آورد. “پادشاه لیر” در زمانی نوشته شد که پادشاهان هنوز با حق الهی حاکم بودند. این اعتقاد رنسانس بود که سرنوشت انسان تحت تأثیر شوخ طبعی درونی فرد قرار گرفت. غرور لیر باعث سقوط او شد.

” فیلم آشوب ” در دوران قرون وسطایی اتفاق می افتد ، اما این یک فیلم قرن بیستم است ، که در آن یک پیرمرد می تواند در پایان زندگی خود به پیروزی برسد و در همه نبردهای خود پیروز شده است ، و احمقانه فکر می کند که هنوز هم قدرت تسویه حساب برای یک چیز جدید نسل. اما زندگی بدون هیچ احترام به تداوم تاریخی ، شتابان پیش می رود. فرزندان او هوس ها و خشم های خاص خود را دارند. اراده او بی ربط است و آنها غنایم او را مانند سگهایی که به لاشه پاره می شوند تقسیم می کنند.

آیا این نگاه خود کوروساوا را در 75 سالگی خود بیان کرد ، زیرا او به یکی از برجسته ترین دستاوردهای تاریخ فیلم ها نگاه کرد؟ آیا او تأمل کرد که در حالی که غرب از خرید ، روده و بازسازی کار خود خوشحال بود ، او در کشورش که زمانی فیلم هایش را اداره می کرد ، تمام قدرت و احترام خود را از دست داده بود؟

انیمیشن Space Jam : A New Legacy یک حال و هوای ویدیو گیمی دارد
بیشتر بخوانید

توجه: این اندازه گیری تأثیر جهانی کوروساوا است که “قلعه پنهان” به الهام بخشیدن “جنگ ستارگان” کمک کرد ، “هفت سامورایی” بازسازی شد و “هفت باشکوه” ، “یوجیمبو” و “سانجورو” به کلینت ایستوود تبدیل شدند وسترن “یک مشت دلار” و “برای چند دلار بیشتر”. از سوی دیگر ، کوروساوا نیز بازسازی کرد: “تخت خون” از “مکبث” ، “زیر عمق” از گورکی ، “احمق” از داستایفسکی و “بالا و پایین” از پلیس اد مک باین اقتباس شده است رویه ای.

پایان مقاله نقد فیلم آشوب

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

سبک موسیقی رقص الکترونیکی|نقد فیلم تصنیف باستر اسکراگز|هوش مصنوعی و کاربرد های آن|پابلو پیکاسو|تعریف کلی موسیقی|سریال نه غریبه کامل|

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید

15 − 7 =