نقد فیلم تیتانیوم :
“عشق سگی از جهنم است” خالکوبی بین سینه های الکسیا را می خواند ، تنها یکی از مواردی که قاب نازک او را پاشیده است. این خال کوبی یک پرچم قرمز برای همه و همه کسانی است که می خواهند به الکسیا نزدیک شوند ، نه تنها به سینه های او ، بلکه به طور کلی به او. اکثر مردم پرچم قرمز را نادیده می گیرند.
شاید آنها فقط فکر می کنند او طرفدار چارلز بوکوفسکی است. به هر حال ، آنها الکسیا را “دریافت” نمی کنند. الکسیا هدست برنده برنده وحشیانه و قهری در مرکز فیلم ترسناک و هولناک “فیلم تیتانیوم” فیلمساز فرانسوی جولیا دوکورنو ، به خاطر صفحه تیتانیومی است که جمجمه الکسیا را در کنار هم تصادف کرده است.
همانطور که دوکورنو برای اولین بار با عنوان “خام” آشنا شد ، “فیلم تیتانیوم” شیفته آسیب پذیری ها و انگیزه های بدن ، فرایندهای ناپسند آن و نحوه تلاش “ما” جمعی برای مقابله با همه اینها ، یا با غرق شدن خود یا برعکس ، با تصحیح نیاز به چیزهای دیگر هیچ یک از فرایندها خوشایند و/یا از نظر اجتماعی قابل قبول نیستند.
فیلم تیتانیوم
شما نمی توانید ذاتاً غیرقابل کنترل را کنترل کنید. “فیلم تیتانیوم” ، برنده نخل طلای امسال جشنواره فیلم کن ، فیلمی افراطی ، خشن و بی رحمانه و خنده دار است ، اما فضایی که نه تنها برای لطافت بلکه تفکر فراهم می کند آن را به یک فیلم “فوق العاده” تامل برانگیز تبدیل می کند. خوب.
هر آنچه که با الکسیا “اشتباه” است و اشتباهات زیادی وجود دارد ، پیش از حادثه ای که باعث شکسته شدن جمجمه او شد ، پیش از تاریخ است. او برای اولین بار دیده می شود ، بچه ای از نوع “چشم دم بد” با چشمان مرده (با بازی آدل گیوگه) ، وقتی پدرش صداهایی را می چرخاند که با موتور متحرک صدا می دهد ، به پدرش می درخشد. به سختی می توان از این ایده که او می خواهد ماشین تصادف کند یا حداقل تصادف را به وجود می آورد اجتناب کرد.
با بیرون آمدن از بیمارستان ، زخم چسبانده شده در اطراف ناحیه نیم تراشیده اش ، دستانش را دور ماشین می اندازد و پنجره را می بوسد. دیدار مجدد پر شور سالها بعد: الکسیا (با بازی آگاته روسل) که نیم تراشیده هنوز در نمایشگاههای اتومبیل زندگی می کند. او یک شخصیت منفرد و منع کننده است ، حتی وقتی او ناگهان یک طرفدار پرخاشگر را می کشد که او را به دنبال ماشینش می کشد. بعداً همان شب ، او دوباره به کادیلاک با گاز شعله ور می رود تا دوباره با هم متحد شوند ،
اما این بار جنسی است. رابطه جنسی ماشین منجر به بارداری می شود و الکسیا با تیتانیوم روبرو شده و وحشت زده در حالی که شکمش بیرون می زند ، سینه هایش روغن موتور نشت می کند و روغن سیاه زیر دوش از مهبل او خارج می شود. بدن او اکنون در سفری است که شامل او نمی شود.
در عین حال ، اجساد روی هم انباشته می شوند. الکسیا یک قاتل بی امان است. این قتل ها در نهایت وحشتناک هستند. پس از ترک یک شاهد در قتل عام ، او مجبور به فرار می شود. وقتی او تصویری از کامپیوتر می بیند که نشان می دهد کودک گمشده معروف به نام آدرین امروز چگونه به نظر می رسید ،
الکسیا ایده درخشانی به دست می آورد. بدون تردید ، بینی خود را می شکند ، سینه ها و شکم باردار را می بندد و به ایستگاه پلیس می رود و خود را به عنوان آدرین از دست رفته مدت طولانی معرفی می کند. این یک طرح پیچیده و خنده دار است و نشان دهنده نیمه دوم فیلم است که از نظر احساسی بسیار متفاوت از فیلم اول است.
فیلم تیتانیوم
پدر آدرین وینسنت (وینسنت لیندون عالی) یک فرمانده آتش نشانی است که با دیدن پسرش اشک می ریزد. تنها در شب ، او خود را با استروئیدها شلیک می کند ، و سوزن را به کمر کبودش وارد می کند ، بدن او نمای شکنجه شده ای از جنس نفوذ ناپذیری است.
اما ظاهر آن چیزی نیست که به نظر می رسد. وینسنت سطح او نیست ، همانطور که الکسیا مال او نیست (یا آدرین متعلق به او نیست). خانه آتش نشانی یک دنیای بدون زن از مردان نیمه پوش ماچو است ، و با این حال دکور آن جنسیتی است ، فضای داخلی آن به رنگ صورتی نئونی ملایم ، کاشی های حمام به رنگ صورتی روشن روشن شده است.
همانطور که نیمه اول “تیتان” کامل است ، این نیمه دوم است که همه چیز واقعاً شروع می شود ، جایی که دوکورنو سوژه خود را عمیق می کند و به آبهای بسیار عجیب و پیچیده می رود. الکسیا آنقدرها هم شخصیتی ندارد که شخصیت وحشی چشم های وحشی Fight-or-Flight است (البته باردار بچه ای است که پدرش کادیلاک است).
اما وینسنت … وینسنت یک شخصیت واقعی است و لیندون بینش عمیقی را به میز می آورد و سردرگمی و ترس پسر کوچک را در زیر این ماهیچه ها نشان می دهد. استعاره ها چندگانه هستند ، و دوکورنو با هوشمندی همه چیز را سیال نگه می دارد ، به این ترتیب اجازه می دهد تا چیزها به طور آشکار و/یا بصری بر خلاف صریح در زبان کار کنند.
صحنه ای وجود دارد که وینسنت با بدبختی چشمانش گنگ شده و سرش را در دامان الکسیا فرو می برد. این دو شکل در نور صورتی غوطه ور شده اند. این تصویر Pietà بارهای زیادی را بطور استعاری انجام می دهد.
زبان “مراقبت” از یکدیگر بارها و بارها مطرح می شود. “مراقبت” حتی در دنیای “فیلم تیتانیوم” به چه معناست؟ همه چیز بسیار خطرناک و گذرا به نظر می رسد! اهمیت حساسیت – و درد ناشی از حساسیت برای کسانی که به آن عادت ندارند – در تضاد کامل با فرایندهای غیرقابل تحمل بدن انسان ، نفوذپذیری و شکنندگی تحریک کننده بدن ، بشقاب تیتانیوم جادویی یا بدون آن است. این ایده های متضاد متفاوت است
فیلم تیتانیوم
پایان مقاله نقد فیلم تیتانیوم
مجله با دوربین
بیشتر بخوانید:
فیلم کلیف واکر | فیلم ماجرا | نقد فیلم wildcat | بهترین فیلم های وسترن | بهترین فیلمهای جنیفر لارنس | ۶ نکته برای از بین بردن حس خجالت | فیلم شیرینی شانس | فیلم گرمای بدن | بررسی کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3060 Ti | بررسی هندزفری Samsung Galaxy Buds 2 |