نقد فیلم سانسور/ نقد فیلم Censor
آیا ترساندن Video Nasties دهه 1980 را به خاطر دارید؟ شما واقعاً نیازی نیست ، نه به منظور قدردانی از ” فیلم سانسور ” ، یک روان پریش انگلیسی در مورد ارتباط شخصی یک سانسورگر فیلم با فیلم های خشن که او بررسی می کند و برای تأمین هزینه های زندگی خود امتیاز می دهد.
واقع بینانه ، همه آنچه شما باید درباره قانون ضبط ویدیو در سال 1984 و وحشت اخلاقی حاکم بر آن بدانید لازم است: چند فیلم با موفقیت تحت پیگرد قانونی (30+) و همچنین برخی از سرمقاله ها ، قانونگذاری و اعتراض ها ، و کمی مصرف گرایی بدون نسخه امروز ، Video Nasties – مجموعه متنوعی از فیلمهای آزار دهنده که شامل “ضیافت خون” و “چهره های مرگ” است – نمادی مفید از سرکوب خاص دوره است.
آنها همچنین هنوز یک آزمایش خوب Rorschach برای اضطراب شخصی هستند. سازندگان “سانسور” با تعبیر اخیر اجرا می شوند و به خوبی کار می کنند تا مبارزات یک زن را درک کنند تا بفهمند چرا او به فیلم های ترسناک شل و ول علاقه دارد.
پاسخ به اندازه کافی ساده است که تقلیل پذیر است ، اما هنوز هم اساساً درست است: موس Enid (نیامه آلگار) آسیب خانوادگی حل نشده ای دارد و او آن را از طریق کار خود به عنوان سانسورگر فیلم در شورای طبقه بندی فیلم بریتانیا (BBFC) پردازش می کند.
Enid به ویژه توسط یک خبر جنجالی برانگیخته می شود: ظاهراً یکی از ساکنان Brighouse پس از تماشای “نابود شده” ، یک وحشت واقعی در مورد یک بیمار قاتل زنجیره ای در 1974 ، در مورد یک شخصیت وحشتناک 1974 در مورد یک شخص وحشتناک قاتل سریالی را دیده و از او الهام گرفته است.
به نوعی ، مطبوعات انگلیس کشف کردند که Enid و یک سانسورگر دیگر به “Deranged” پاس دادند ، با وجود اینکه قبل از صدور گواهینامه BBFC و انتشار انگلستان به “کاهش گسترده” نیاز داشتند. تنش ها زیاد است ، اما هیچ چیز جدی نیست که بتواند شغل انید را تهدید کند.
خوشبختانه ، ” فیلم سانسور ” ادعای مجدد بیهوده فیلم های “منحرف” یا فیلم های مشابه نیست که با موفقیت پیگرد قانونی داشته یا برای مصادره احتمالی پرچم گذاری شده اند. در عوض ، ” فیلم سانسور ” در مورد شیفتگی روزافزون Enid به فردریک نورث ، کارگردانی ساختگی است که اثرش با عنوان تحریک آمیز (“در کلیسا نرو” ، “Asunder” و غیره) به طور غیر مستقیم یک آسیب خصوصی را به او یادآوری می کند: از بین رفتن خواهر انید نینا (Amelie Child Villiers) که گواهی فوت وی به تازگی توسط والدین Enid امضا شده است.
بستن همان چیزی است که آنها می خواهند – پرونده نینا کاملاً سرد است و بدنش هرگز پیدا نشده است – اما با توجه به کارش ، آخرین کاری است که Enid با آن راحت است. بنابراین Enid وسواس پیدا کردن آلیس لی (سوفیا لا پورتا) ، ستاره اخیراً ناپدید شده فیلم های North را پیدا می کند. تحقیقات وی بدیهی است که منجر به کاتارسیس مورد نظر او نمی شود. اما این بخشی از جذابیت فیلم است: هیچ کس واقعاً با صحبت در مورد فیلم های خشن به جایی نمی رسد.
برخی از بخشهای جالب توجه ” فیلم سانسور ” مکالمات بن بست است که انید و همکارانش در مورد ضرورت شغل خود دارند. برخی خود را در یک ماشین ناکارآمد و تحت حمایت دولت ، مانند دندانهای صالح می بینند. جرالد (ریچارد گلاور) با تهیه یک وعده غذایی کامل از چهار هجا در “بوروکراسی” می پرسد: “چگونه می توانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم که دائماً درگیر بروکراسی دولتی هستیم؟”
سایر سانسورگران نسبت به محتوایی که باید دقیق بررسی کنند آشفته و یا احتیاط می کنند. “این مدیران چیست؟” از آن (کلار پرکینز) می پرسد.
«عدم کفایت مرد ؛ انتقام کاتارسیس »Enid با لبخندی متشکرانه پاسخ می دهد. شاید او قبلاً به این یکی جواب داده باشد ، شاید فقط در سر او باشد.
آن ادامه می دهد: “این شما را آزار نمی دهد؟”
اما به هر حال Enid به این راحتی قابل درک نیست. وی تأکید می کند: “فقط بر روی درست کردن آن تمرکز کنید.” “حتی به چیز دیگری فکر نکنید.”
” فیلم سانسور ” ناگزیر تبدیل به یک رفتار ساده ، اما کج خلقی از احساس سرکوب شده Enid ، بیشتر در مورد نینا ، بلکه همچنین شغل او می شود. Enid در همه جا به دنبال سرنخ است ، ابتدا به یک فروشگاه ویدیوی محلی می رود – که توسط یک کارمند ادعا شده قابل ادراک عمل می کند – و سپس با تهیه کننده با افتخار ناخوشایند نورث داگ اسمارت (مایکل لبخند).
پاسخی که او و سازندگانش کشف کرده اند دقیقاً پیشگامانه نیست ، اما نیازی به پاسخگویی نیست. تهدید مداوم دیدن چیزی ممنوع هنوز قابل لمس و مهیج است.
بنابراین در حالی که تحقیقات Enid هرگز به جایی قابل توجه نمی رسد ، ” فیلم سانسور ” هنوز هم یک اثر ناامیدکننده و اضطراب آور را افزایش می دهد. بخشهایی از فیلم بر روی فیلم (35 و 8 میلی متر) و همچنین فیلمبرداری شده است و این بخشی از جذابیت فیلم است. اما واقعاً ، بهترین چیز در مورد Enid ، به عنوان یک نماد و یک شخصیت ، این است که او به نظر می رسد هرگز به جایی نمی رسد.
همانطور که از ظاهر مدرسه موثرش می توان فهمید ، انید یک کلیشه محافظه کارانه متین است. موهایش را به صورت نان می پوشد. عینک های سایز هواپیمابر او توسط یک زنجیر طلایی به گردن او بسته می شود. پوست او نیم و نیم آلباستر است.
او زندگی می کند تا بینندگان را بیشتر به جستجوی رضایت ناامیدکننده خود بکشاند. از این نظر ، ” فیلم سانسور ” یک موفقیت است ، فقط به این دلیل که شما را از پا در می آورد و شما را از همان جایی که می خواهد ، به دنبال آرزوهای بیشتری می اندازد. تعدادی کتاب جذاب در مورد ترسناک Video Nasty وجود دارد – دو بلافاصله به ذهن خطور می کنند: Kate Egan’s Trash or Treasure و جیمز سیمپسون Video Nasty Mayhem – اما ” فیلم سانسور ” نیز کار می کند.
منبع سایت راجر ایبرت
بیشتر بخوانید:
بهترین فیلمهای آل پاچینو|نوآم چامسکی|فیلم ای. تی. موجود فرازمینی|نقد فیلم آگیره، خشم پروردگار|۵ نکته مفید برای بهبود برند تجاری شما|سریال رچد|بهترین فیلم های ایمی آدامز|سبک موسیقی ترنس|بهترین فیلم های میشل ویلیامز