صفحه اصلی > سینمای ایران : نقد فیلم گذشته
ads

نقد فیلم گذشته

فیلم گذشته

نقد فیلم گذشته : با ” فیلم جدای نادر از سیمین ” (2011) ، اصغر فرهادی کارگردان آنچه را که قرار بود به بزرگترین موفقیت بین المللی سینمای ایران تبدیل شود ، به یک موفقیت جهانی تبدیل کرد که جوایز برجسته زیادی را به دست آورد که در اوج اسکار بهترین فیلم خارجی زبان خارجی ایران به اوج خود رسید.

با مقاله نقد فیلم گذشته با بامدادی ها همراه باشید.

به نظر می رسید فیلم گذشته سازنده خود را به عنوان هنرمندی آماده جهش از صحنه ایران به صحنه جهانی قرار داده است ، وعده ای که در پیگیری های ساخته شده فرانسه توسط آن انجام شد ، ” فیلم گذشته ” ، یک درام جالب دیگر در مورد خانواده های در هم شکسته ، انگیزه های پنهان و مشکلات دستیابی به ثبات در جهانی که به سرعت در حال تغییر است.

نقد فیلم گذشته

فیلم گذشته

کارگردانان پیشین ایرانی برای دستیابی به شهرت بین المللی پیوندهای شدیدی با فرهنگ ملت خود ، به ویژه سنت های آن در شعر ، فلسفه ، ادبیات و سینما داشتند.

در مقابل ، فرهادی ، که از تئاتر بیرون آمد و تأثیراتی مانند تنسی ویلیامز را ذکر کرده است ، به نظر می رسد با فرهنگ هایی فراتر از فرهنگ خودش با سازگاری بیشتری سازگار است. و در حالی که “جدایی” که زوجی را نشان می داد که همسر به دلیل اینکه همسر می خواست از ایران بگریزد ، به عنوان انتقادی از شرایط فعلی در سرزمین مادری خود تلقی می شود ، به نظر می رسد فرهادی علاقه چندانی به سیاست یا انواع تحلیل های فرهنگی ارائه شده در آنچه او “فیلمهایی که سعی در توضیح ایران برای جهان دارند” نامیده است. کشوری که به نظر می رسد واقعاً مورد توجه او قرار گرفته قلب انسان است.

از سه شخصیت اصلی بزرگسالان در ” فیلم گذشته ” ، یک شخصیت ایرانی ، یک فرانسوی و یک عرب است. اگرچه دقیق نیست که این هویت های فرهنگی کاملاً مهم نیستند – فرهادی می خواهد شتاب ملیت ها را در جهان جهانی که به طور فزاینده ای جهانی می شود ثبت کند – آنها موضوع اصلی فیلم نیستند ، اما بیش از شرایط ایران در “یک جدایی” بود. ” این بار مرزهایی که بیشتر او را نگران می کنند مرزهایی هستند که گذشته ، حال و آینده را از هم جدا می کنند و عنوان فیلم به طور دقیق منطقه ای را نشان می دهد که تهدید به تسخیر و بی ثبات کردن دو دیگر است.

نقد فیلم خواب گناهکاران | The Bad Sleep Well 1960
بیشتر بخوانید

داستان در حالی آغاز می شود که احمد (علی مصفا) از تهران به پاریس بازگشت تا به همسرش ماری (برنیس بژو) کمک کند تا طلاق خود را نهایی کند. این دو در فرانسه با هم زندگی کرده بودند اما چندین سال است که از هم جدا شده اند. از اول مشخص است که هنوز احساسات متصل به آنها وجود دارد ، ترکیبی از عاطفه و کینه باقیمانده ، اما اکنون ماری می خواهد با ازدواج با سمیر (طاهر رحیم) ، صاحب لباسشویی که رابطه نامطلوبی برای حل و فصل دارد ، ادامه دهد.

او: همسرش که قصد خودکشی داشت در کما خوابیده است. (این فیلم هرگز توضیح نمی دهد که چگونه سمیر می تواند با همسرش که هنوز زنده است دوباره ازدواج کند ؛ باید تصور کرد که قوانین فرانسه در برخی شرایط این اجازه را می دهد).

هنگامی که احمد و ماری به خانه اش در خارج از پاریس رسیدند ، می بینیم که در نمایش سه نفری بزرگسالان سه کودک نیز درگیر می شوند. گرچه ماری و احمد فرزندی نداشتند ، وی از ازدواج قبلی دارای دو دختر است و بزرگتر ، لوسی (پائولین بورلت) ، یک نوجوان ، به نظر می رسد که نسبت به پدرخوانده قبلی خود گرمتر از مادر یا سمیر است که رابطه او را تحقیر می کند حتی اگر معلوم شود که این زن و شوهر در انتظار فرزند هستند.

در همین حال ، دختر کوچکتر ماری ، لیا (ژان ژستین) ، یک همبازی قابل قبول در پسر کوچک سمیر فواد (الیس آگوئیس) پیدا کرده است که به دلیل بستری شدن مادرش در خانه ، ماری وقت زیادی را می گذراند.

نقد فیلم گذشته

فیلم گذشته

اینها اصلی ترین عناصر انسانی در داستان فرهادی هستند و برای مدت زمان تقریباً یک ساعت ، درام با بررسی عمیق تر و بیشتر احساسات پیچیده و نگرانی هایی که هر شش شخصیت را به هم پیوند می دهند ، پیش می رود. سپس ، ناگهان ، یک مکاشفه رخ می دهد که داستان را به سطح عمیق تر منتقل می کند. آخرین نخواهد بود

لطفا توجه داشته باشید که هیچ اسپویلری در پیش نیست ، زیرا شگفتی های این داستان شایسته است که دوباره از قبل روبرو شوید.

نقد فیلم طعم گیلاس
بیشتر بخوانید

کافی است بگویم که یکی از ادعاهای فرهادی مبنی بر قرار گرفتن در میان نویسندگان بزرگ جهان در حال حاضر در مهارت های فوق العاده او به عنوان یک دراماتژیک نهفته است ، که نه تنها ساختارهای پیچیده روایی مثلاً فاسبیندر و آلمودوار بلکه اجداد تئاتری اعم از ایبسن را به ذهن متبادر می کند. و چخوف به پینتر.

به اعتقاد من مهر ویژه وی را می توان به ویژه در دو ویژگی از فیلم های اخیر وی (از جمله فیلم فوق العاده ” فیلم درباره الی ” 2009) مشاهده کرد. می توان یکی از آنها را اثر “پیاز شیشه ای” نامید. این روش از طرحی فرهادی در طراحی داستانهایش است به گونه ای که تماشای آنها مانند این است كه لایه لایه لایه ای از رمز و راز انسان از بین می رود ، و نتیجه آن این است كه ما عمیقاً به دنبال همدردی با شخصیت ها هستیم.

ویژگی همزمان را می توان چند دیدگاه گرایی داستان ها دانست ، که شامل این است که ما وادار شویم چیزها را از دید یک شخصیت ، سپس شخصیت دیگر و غیره ببینیم ، نه فقط در کل یک ویژگی. در ” فیلم گذشته ” ما از اوضاع نابسامان خانگی ماری شروع به تماشای اوضاع خانگی احمد می کنیم ، که بعداً به ماری تغییر می کند و بعداً هم به سمیر تغییر می کند – با این دیدگاه که لوسی کینه توز و کینه توز در نقاط مهم نیز بافته شده است.

این تکنیک ها به دلیل دقیق بودن فرهادی به عنوان یک هنرمند ، تا حدود زیادی به چنین اثری قدرتمند تبدیل می شوند. اگرچه در ” فیلم گذشته ” او به زبان فرانسوی کار می کند ، زبانی که به آن صحبت نمی کند ، اما تفاوت های ظریف در هر خط از متن او دقیقاً کالیبره شده به نظر می رسد.

به همین ترتیب ، اگرچه او رویکرد بصری خود را از جنبش جنبشی عمدتاً دستی “یک جدایی” به یکی از عکسهای عمدتا ساکن و متحرک تغییر می دهد ، اما ظرافت ها و سایه ها در فیلمبردار محمود کلاری ، یکی از بزرگترین سینماگران جهان ، به زیبایی از درام به تدریج پشتیبانی می کنند پیچیدگی های آشکار

فیلم بالا رو نگاه نکن | بازیگران | تاریخ پخش | داستان فیلم بالا رو نگاه نکن
بیشتر بخوانید

سپس مهارت خارق العاده فرهادی با بازیگران وجود دارد که در اینجا نه تنها سه نمایش کاملاً تعدیل شده و مکمل توسط بژو (برنده جایزه بهترین بازیگر زن در کن) ، مصفا و رحیم ، بلکه شواهد دیگری از هدیه علامت تجاری فرهادی با بازیگران جوان است. هر سه نفر که در نقش بچه ها هستند ، در لحظات چشمگیر فیلم سهیم هستند ، از جمله درگیری احساسی در مترو پاریس بین سمیر و پسر کوچکش که از نظر شدت و ظرافت حیرت انگیز است.

نقد فیلم گذشته

فیلم گذشته

در حالی که درام او به دلیل چگونگی فرهادی باعث می شود که ما از افرادی که بین زندگی خود زندگی کرده اند و کسانی که امیدوارند انجام دهند ، درک و مراقبت کنیم ، متقاعد کننده و تأثیرگذار است ، کوششی که اهداف اساسی آن فراتر از ملیت و فرهنگ است ، اما طنین اندک این واقعیت است که این داستان از یک فیلمساز در حال انتقال بین خاورمیانه و اروپا ناشی می شود – مناطقی که به نظر می رسد بارهای گذشته هرگونه احتمال تحرک رو به جلو در آن تهدید می شود.

پایان مقاله نقد فیلم گذشته

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

معرفی دستگاه همایون|فیلم یک شب در میامی|فیلم گرمای بدن|فیلم دفترچه امید بخش|کسب درآمد با تدریس آنلاین|سریال سوپرمن و لوئیس|

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

2 × 2 =