صفحه اصلی > سینمای ایران : نقد فیلم فروشنده
ads

نقد فیلم فروشنده

فیلم فروشنده

نقد فیلم فروشنده اصغر فرهادی 

فیلم فروشنده : برای معدود آمریکایی های خوش شانس سفر به ایران ، یکی از شگفت آورترین کشفیات می تواند نشاط ، تنوع و محبوبیت صحنه هنر در شهرهایی مانند تهران باشد. جشنواره های ادبی از همه نوع ، مانند اکثر انواع هنرهای تجسمی ، فراوان است.

با مقاله نقد فیلم فروشنده همراه بامدادی ها باشید.

نقد فیلم فروشنده

فیلم فروشنده

مسلماً ، محدودیتهای اسلامی دولت ، همه رقصها را رقم می زند ، اما انواع مختلف رقص سنتی را اجرا می کند ، و اجرای عمومی موسیقی آوازی توسط زنان به طور موثر قابل بیان است. با این حال ، همانطور که سند 2009 “هیچ کس از گربه های ایرانی نمی داند” بهمن قبادی نشان داد ، موسیقی پاپ از جمله پانک و رپ در زیرزمین های شهری رونق می یابد ، با این وجود تلاش های سانسورگران دولت است. در واقع ، فرصت برای نادیده گرفتن پلیس فکر رژیم ، انگیزه اصلی بسیاری از هنرمندان جوان و طرفداران آنها به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: 100 فیلم برتر تاریخ

تئاتر همچنین مرکز پر جنب و جوش کنش فرهنگی است. در حالی که ایران ، منحصر به فرد در منطقه خود ، نه تنها یک شکل بومی از تئاتر سنتی (تعزیه) دارد ، بلکه از نوادگان قوی مدرنیست است که شامل استعدادهای بی نظیری مانند بهرام بیضایی نویسنده-کارگردان (و فیلمساز) است ، اما تهران نیز صحنه های مکرر آثار نمایشنامه نویسان از جمله یونسکو ، بکت و پینتر.

وقتی یکی از دوستانم پرسید آیا واقع گرایانه است که اصغر فرهادی ، نامزد اسکار ” فیلم فروشنده ” نشان می دهد یک شرکت ایرانی در حال نمایش “مرگ یک فروشنده” آرتور میلر است – نمایشنامه ای توسط یک یهودی آمریکایی – من پاسخ دادم که چنین مواردی معمول است ، ارائه آثاری از آمریکایی ها مانند تنسی ویلیامز ، ادوارد آلبی و سام شپارد است.

فرهادی در کنار بیضایی ، فیلمساز برجسته ایرانی است که بیشتر با تئاتر ارتباط دارد. وی که به امید تحصیل در سینما در کالج به تهران آمد ، در عوض به مدرسه تئاتر منصوب شد ، بدبختی آشکاری که وی آن را یکی از خوش شانس ترین اتفاقاتی که برایش افتاده است ، خواند.

وی گفته است که ادبیات تئاتر را مطالعه می کند – او پایان نامه خود را در مورد استفاده سکوت توسط پینتر انجام داد ، نوشتن را به او آموخت و این مهارت در کار حرفه ای او به عنوان یک فیلمساز نقش اساسی داشت.

نقد فیلم تفریق | رابطه ای ضربدری
بیشتر بخوانید

در حالی که به نظر می رسد سایر کارگردانان ایرانی تأثیر نئورئالیست های ایتالیایی و سایر اروپایی ها را منعکس می کنند ، فرهادی تحسین خود را برای فیلم هایی مانند “یک خیابان قطار به نام تمایل” الیا کازان ، با تلفیق سینما و صحنه ، پذیرفت. ” فیلم فروشنده ” ، اولین باری است که ما را به تئاتر می برد.

بیشتر بخوانید: نقد نمایشنامه خانه برناردا آلبا

معنی و اهمیت آن حرکت موضوعی شایسته برای بحث است ، زیرا به نظر نمی رسد این فیلم درباره تئاتر باشد. من اخیراً از فرهادی سوال کردم که آیا او با فیلمهای ژاک ریوتت با مضمون تئاتر مانند “L’Amour Fou” و “Out 1” آشنایی دارد و او گفت که اینطور نیست.

این منطقی است ، زیرا او آزمایشی مانند ریوتت نیست. وی که بیشتر شبیه R.W. Fassbinder است ، از زبان ملودرام تئاتر برای بررسی شکاف های اجتماعی و روانی استفاده می کند. مانند همه ویژگی های او به جز دو ویژگی اول ، ” فیلم فروشنده ” به موضوعی می پردازد که موضوع اصلی او شده است: ازدواج در طبقه متوسط.

فیلم فروشنده افتتاح می شود که یک بستر ازدواج – یک تصویر حیرت انگیز در یک فیلم ایرانی – به ما نشان می دهد. اما به زودی روشنایی نشان می دهد که این تخت روی صحنه تئاتر است. این تخت ویلی و لیندا لومان خواهد بود. بعد ، ما شب در یک ساختمان آپارتمان حومه هستیم که ساکنان آن فریاد می کشند و برای خروج می دوند.

یک فاجعه بنیان این سازه را ویران کرده است و عماد (شهاب حسینی) و همسرش رعنا (ترانه علیدوستی) از جمله تازه بی خانمان ها هستند. آنها بازیگرانی آماتور هستند که در صحنه ای که ما اخیراً شاهد آن بوده ایم ، نقش لومن ها را بازی می کنند و به نظر می رسد که یک سو خوشبختانه خوش شانس است: یکی از مجری های دیگر آنها سخاوتمندانه آنها را به یک آپارتمان خالی که می داند راهنمایی می کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل نمایشنامه باغ وحش شیشه ای

نقد فیلم فروشنده

فیلم فروشنده

یک دو خوابه بزرگ در طبقه آخر یک ساختمان ، به نظر می رسد کاملاً عالی است ، بنابراین آنها داخل خانه می شوند. در همین حال ، ما عماد را در کار روزانه خود می بینیم که به یک کلاس از پسران نوجوان ادبیات می آموزد. مرجع اصلی در اینجا برای بینندگان آمریکایی ناشناخته خواهد بود ، بنابراین لازم است چمدان را باز کنید.

نقد فیلم بی نامی
بیشتر بخوانید

عماد در حال اختصاص دادن داستان کوتاه “گاو” اثر غلامحسین ساعدی ، شخصیت برجسته ادبی و فعال سیاسی قرن بیستم فارسی است. ساعدی پس از انتشار داستان ، آن را به فیلم نامه ای تبدیل كرد كه زمینه ساز فیلم “گاو” داریوش مهرجویی شد (كه در صحنه بعدی می بینیم) ، فیلم 1969 كه موج جدید ایرانی دهه 70 را با جنجال راه اندازی كرد و ، گزارش شده است که پس از انقلاب ایران ، آیت الله خمینی را الهام بخشید تا بر تداوم سینمای ایران برکت دهد ، که منجر به تجدید حیات و موفقیت جهانی آن در دهه 1980 و بعد از آن شود.

در “گاو” ، وقتی یک دهکده فقیر یک گاو خود را از دست می دهد ، صاحبش دیوانه می شود ، غر می زند و گل می خورد چون خودش را حیوان محبوب خود تصور می کند. “چگونه انسان به گاو تبدیل می شود؟” یکی از دانشجویان عماد می پرسد.

بیشتر بخوانید: تحلیل کتاب برادران کارامازوف

(“به آینه نگاه کن” ، ترک دیگری ایجاد می کند و باعث خنده می شود.) به نظر می رسد این سوال آنچه در ” فیلم فروشنده ” اتفاق می افتد را به صورت پیش تعریف می کند ، حتی اگر این صحنه همبستگی بین قهرمانان غم انگیز “گاو” و ” مرگ یک فروشنده. ” عماد هنگامی که دانش آموز می پرسد چه نمایشنامه ای را تمرین می کند ، کار میلر را نام می برد.

او از دانش آموزان می پرسد آیا آنها این را می دانند؟ هیچ کدام (بدون شک بسیاری از بزرگسالان تحصیل کرده در ایران می دانند که این نکات مهمتر از ملی است که باعث ایجاد اختلاف بین نسل ها می شود: در حالی که بزرگسالان در سراسر جهان در فرهنگ هایی رشد کرده اند که برای سنت ادبی ارزش قائل هستند ، جوانان بیشتر مشغول بازی های ویدیویی و تلفن هستند).

یک شب ، رانا در حال دوش گرفتن است که صدای زنگ آپارتمان به صدا در می آید. او که فکر می کند عماد است ، او را سر و صدا می کند و به زیر دوش برمی گردد. به زودی در بیمارستانی بستری شدیم ، جایی که عماد خشمگین همسرش را می بیند که بخیه های سرش را می خورد ، که به شدت زخمی شده است.

هنگامی که او اتفاقات رخ داده را با هم تکه تکه می کند ، به نظر می رسد متجاوز به رانا زیر دوش آمده است ، درگیری وجود داشت ، شیشه ای شکسته شد که او را قطع کرد و متجاوز را با پاهای خون آلود فرار کرد. همسایگان با شنیدن این هیاهو ، رعنا را پیدا کرده و او را به بیمارستان منتقل کردند. او به عماد می گوید که نمی خواهد پلیس درگیر شود زیرا نمی خواهد داستان را دوباره تعریف کند.

نقد فیلم Copshop
بیشتر بخوانید

عماد با پیگیری تحقیقات خود متوجه می شود که مستاجر قبلی آپارتمان آنها روسپی بوده است. به نظر می رسد که متجاوز یک غریبه تصادفی نبوده بلکه یک مشتری فکر می کرده است که برای انجام کاری در حال دوش گرفتن به او می پیوندد (او حتی مقداری پول در اتاق خواب گذاشته است).

بیشتر بخوانید: تحلیل کتاب در انتظار گودو

عماد با قرار دادن قطعات ، ابتدا عصبانیت خود را بر روی بازیگر دیگری که او را به آپارتمان سوق داد ، خشمگین کرد و در هنگام “مرگ یک فروشنده” توهین های بداهه ای را به او وارد کرد. اما از آنجایی که این فرد به طور واضح بی گناه است ، شوهر زخمی با یافتن طرف اصلی گناه ، وسواس بیشتری پیدا می کند.

فیلم قبلی که فرهادی را به اسکار برد “جدایی” بود. این یکی را می توان “یک تخلف” نامید. به نظر می رسد رعنا در بهبودی خود متزلزل اما واقعی پیشرفت کرده است ، حتی اگر بازگشت به صحنه با مشکلاتی همراه باشد: او نمی تواند یک اجرا را به اتمام برساند زیرا می گوید چشم یک مرد در تماشاگران او را به یاد مزاحمان می اندازد. هرچند به طور فزاینده ای ، به نظر می رسد سخت ترین تخلف عماد – ارزش شخصی ، منیت ، مردانگی او بود.

برخی توصیفات ” فیلم فروشنده ” آن را یک هیجان می دانند ، که نشان دهنده یک فیلم تعلیق به سبک هالیوود است. اینطور نیست این یک درام روانشناختی و اخلاقی در مورد چگونگی عصبانیت و آسیب دیدگی یک شخص از انسان است که او را تا مرز نابودی چیزی که ظاهراً بیشتر می خواهد محافظت کند: ازدواج او.

با این وجود گرایش های سبکی فرهادی به ما یادآوری می کند که وی تحت تأثیر هالیوود ترین کارگردانان بزرگ ایرانی است. در حالی که صحنه دوش گرفتن در اینجا به اندازه صحنه “روانشناختی” بسیار مهم است ، اما تصاویر فرهادی از افرادی که از پله ها بالا می روند یا پایین می آیند صحنه هیچکاک را یادآوری می کند ، درست همانند شیوه حرکت او در اتاق ها (که معمولاً با دست صاف شلیک می شود- توسط حسین جعفریان فیلمبردار برگزار می شود) حس میزانسن سینا را تحت تأثیر مرحله و گناه کازان تداعی می کند.

بیشتر بخوانید: کتاب تهوع ژان پل سارتر

نمونه کازان ممکن است در بازی های قوی و دقیق فیلم نیز احساس شود. اگرچه اولین فیلم های ایرانی پس از انقلاب که مورد توجه بین المللی قرار می گرفتند اغلب از افراد غیر بازیگر استفاده می کردند ، فیلم های اخیر فرهادی دقت و قدرت خود را از مهارت بازیگران برجسته سینما و صحنه گرفته اند.

فیلم بالا رو نگاه نکن | بازیگران | تاریخ پخش | داستان فیلم بالا رو نگاه نکن
بیشتر بخوانید

در اینجا ، کار حسینی به عنوان عماد با گرانش فریبنده گاه به گاه فیلم فروشنده ، آن را لنگر می اندازد: دقیقاً به دلیل اینکه او از نظر رفتاری بسیار مدرن و باسن است ، تصور اینکه این شخص بتواند به انتقام جویی اولیه برسد ، دشوار است ، اما او این کار را می کند.

علیدوستی با ارائه ترکیبی از گمراهی و رعایت نجابت رعنا ، نشان می دهد که چرا او به یکی از بازیگران مطرح زن ایران تبدیل شده است. برخی از اجراهای به همان اندازه خوب در قسمت های ثانویه اتفاق می افتد ، از جمله اجراهایی که در آخرین اقدام کاملاً تعلیق آمیز فیلم به صحنه می آیند.

وقتی “یک جدایی” با تبدیل شدن به اولین فیلم ایرانی برنده اسکار ، موفقیت جهانی خود را رقم زد ، فرهادی عملاً به یک کارگردان بین المللی تبدیل شد ، واقعیتی که او با ساخت فیلم بعدی خود “گذشته” در فرانسه به صراحت اذعان کرد. او با ” فیلم فروشنده ” نه تنها به ایران بلکه به برخی مضامین عمیقاً ایرانی برمی گردد ، گرایش آتاویستی را حتی در مدرن ترین مردان به بررسی می گذارد و آن را در برابر انسان گرایی دلسوزانه در هسته اصلی تفکر سکولار و مذهبی در ایران قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: تحلیل کتاب دن کیشوت

در همان زمان ، فیلم فروشنده نشان می دهد که فرهادی اکنون در مکانی عجیب و غریب فراملی در سینما زندگی می کند ، مکانی که پل زدن به قول حسین-ساعدی و آرتور میلر بیش از آنکه یک استراتژی هدفمند باشد ، یک حرکت بازیگوشانه و آرزوکننده است. همانطور که امکانات دراماتیک ” فیلم فروشنده ” چشمگیر است ، فاقد هرگونه اضطرار و احساس جسارت واقعی است ، گویی که قرار نبود یک شب در تئاتر (یا سینما) بیرون از دیوارهای آن باشد.

پایان نقد فیلم فروشنده

منبع سایت مداد

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید

4 × سه =