صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم میان‌بر
ads

نقد فیلم میان‌بر

فیلم میان‌بر

نقد فیلم میان‌بر / نقد فیلم Detour

نقد فیلم میان‌بر : ” فیلم میان‌بر ” فیلمی است آنقدر پر از نقص که نمی تواند برای کارگردان نمره قبولی در مدرسه فیلم کسب کند. این فیلم از صحنه فقر هالیوود ، که در مدت شش روز فیلمبرداری شد ، پر از خطاهای فنی و روایت ژامبون بود ، با بازی مردی که فقط می تواند غر بزند و زنی که فقط می تواند تمسخر کند ، باید به زودی پس از اکران در سال 1945 از دید محو می شد. و با این حال ، زنده ، خسته کننده و وحشتناک ، تجسم روح گناهکار فیلم نوآر است. هیچ کس که آن را دیده است به راحتی آن را فراموش نکرده است.

با مقاله نقد فیلم میان‌بر همراه ما باشید.

داستان فیلم میان‌بر

” فیلم میان‌بر ” داستان آل رابرتز را روایت می کند ، تام نیل به عنوان یک بازنده ریزه کاری با چشمانی بی روح و دهانی ضعیف بازی می کند ، که در یک کلوپ شبانه پیانو می نوازد و عاشق است یا می گوید که با خواننده ای به نام سو همراه است. آهنگ آنها ، به طور قابل توجهی ، “من نمی توانم باور کنم که تو با من عاشق شدی” است. او می خواهد ازدواج کند ، او به ساحل غربی می رود ، او همچنان به پیانو بازی ادامه می دهد ، اما بعد: “وقتی این مست 10 مکان را به من داد ، من نمی توانستم خیلی هیجان زده شوم. چی بود یک تکه کاغذ که با میکروب می خزد. “

بیشتر بخوانید:100 فیلم برتر تاریخ

بنابراین او با دوچرخه سواری به کالیفرنیا رفت و از مردی به نام هاسکل در آریزونا آسانسور گرفت ، وی در مورد زنی با موتور سیکلت که خراش های عمیقی روی دست خود گذاشت ، به او می گوید: “باید بر اساس نام خانوادگی چنگال قانون وجود داشته باشد.” هاسکل در اثر سكته قلبي درگذشت. آل جسد را دفن كرد ، و اتومبيل ، لباس ، پول و شناسنامه هاسكل را گرفت و او ادعا كرد كه چاره اي ندارد ، زيرا پليس در هر صورت تصور مي كند كه او مرد را قتل كرده است.

نقد فیلم تیک، تیک... بوم!
بیشتر بخوانید

او یک اتومبیلرانی را به نام ورا (آن ساوج) سوار می کند که “به نظر می رسید او فقط از بدترین قطار باری در جهان پرتاب شده است.” به نظر می رسد که او چرت می زند ، سپس به صورت قائم می نشیند و یک حمله لفظی ناگهانی می کند: “بدن او را کجا می گذاشتی؟ صاحب این ماشین را کجا رها کردید؟ اسم تو هاسکل نیست! ” آل متوجه می شود که او بدنام را با چنگال گرفته است.

هاسكل به آنها هر دو داستان بعید مشابهی را گفته بود ، در مورد فرار از خانه در 15 سالگی پس از بیرون آوردن چشم دوستی در یك دوئل (“پدر من چند زن غم انگیز FrancoPrussian داشت”).

در لس آنجلس ، ورا می خواند که پدر ثروتمند هاسکل در حال مرگ است ، و آرزو می کند که ال به یک شخصیت پسر گمشده از مدتها قبل تبدیل شود و املاک را به ارث ببرد. آنها در انتظار مرگ پیرمرد در یک اتاق اجاره ای نشسته و مشغول نوشیدن مشروبات الکلی ، کارت بازی و درگیری هستند ، تا اینکه آل خود را با یک جسد دیگر روی دستانش پیدا کرد ، و این بار او را در قتل مقصر جلوه داد.

رابرتز توسط تام نیل به عنوان گونی غمگین بازی می کند که به نظر می رسد از تسلیم شدن به ورا راحت است (“ورزش مورد علاقه من اسیر نگه داشتن است”). آن ساویج در نقش ورا در نقش یک کاستور سمی ظاهر می شود. هر خط اسیدی و عصبانی است. در عصری قبل از کلمات چهار حرفی ، او آل را با “مکنده” و “شیره” شلاق می زند. البته آل می توانست به راحتی از دست او فرار کند. مطمئناً ، او کلید اتاق را دارد ، اما هر زنی که یک بطری مشروبات الکلی را در شب بکشد ، می تواند خیلی راحت طفره رود. آل می ماند زیرا او می خواهد بماند. او در بدرفتاری غرق می شود.

بیشتر بخوانید:فیلم نوبت عاشقی

فیلم میان‌بر با بازیگران منفی B ارزان ساخته شده است ، اما توسط مردی با كیفیت كارگردانی شده است: ادگار جی اولمر (1900-1972) ، پناهنده ای از هیتلر ، كه دستیار مورناو بزرگ در “آخرین بخندید “و” طلوع آفتاب “و یکی از پیوندهای بین اکسپرسیونیسم آلمان ، با نور اغراق آمیز ، زاویه دوربین و دراماتورژی آن ، و فیلم نوآر آمریکایی ، که باعث جاز و گناه می شود.

نقد فیلم شیطان را بران
بیشتر بخوانید

تفاوت یک فیلم جنایی با یک فیلم نوآر این است که آدمهای بد در فیلم های جنایی بدشان را می دانند و می خواهند باشند ، در حالی که یک قهرمان نوآر فکر می کند پسر خوبی است که در کمین زندگی قرار گرفته است.

آل رابرتز از ما شکایت می کند: “از هر طرف که بپیچید ، سرنوشت یک پا بیرون می کشد تا شما را لگدمال کند.” بیشتر قهرمانان نوآر به دلیل نقاط ضعف خود شکست می خورند. تعداد کمی ضعیف تر از رابرتز بوده اند. او فیلم میان‌بر را با صحبت مستقیم با تماشاگران روایت می کند ، بیشتر در یک غر زدن از خود دلسوزی. او با شکایت از اینکه زندگی به او وقفه ای عادلانه نداده است ، از پرونده خود دفاع می کند.

اکثر منتقدان ” فیلم میان‌بر ” داستان آل را به ارزش واقعی خود تصور می کنند: او در عشق بدشانس بود ، دختر خوب را از دست داد و توسط دختر بد وحشی شد ، او یک تماشاگر بی گناه بود که حتی به نظر خودش مقصر بود. اما اندرو بریتون منتقد نظریه جذاب تری را در کتاب فیلم نوآر یان کامرون مطرح می کند. وی تأکید می کند که روایت مستقیماً خطاب به ماست: ما نمی شنویم که چه اتفاقی افتاده است ، اما آنچه را که رابرتز می خواهد باور کنیم اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید:فیلم احمد جوان

او نوشت ، “یک گزارش جعلی اما چاپلوسانه است” ، و با اشاره به اینکه سو خواننده به سختی در توصیف آل از او متناسب است ، اینکه آل کمتر از نیاز به فیش حقوقی اش عاشق است ، و پوشاندن او به مرگ هاسکل منطقی است برای یک سرقت آسان از نظر بریتون ، نسخه آل این نظریه فروید را نشان می دهد که تجارب آسیب زا را می توان در خیالاتی که زندگی با آنها راحت تر است ، دوباره بازی کرد.

شاید به همین دلیل است که ” فیلم میان‌بر ” به خوبی خود را القا می کند – چرا مخاطبان اینقدر قوی پاسخ می دهند. جهش ها و ناهماهنگی های روایت ، روانشناسی کابوسی است. آل قصه نمی گوید ، بلکه در جستجوی مواد اولیه است ، و جمع آوری یک غیرخودی. سکانسی را در نظر بگیرید که آل جسد هاسکل را دفن می کند و هویت او را می گیرد. بلافاصله بعد ، آل یک متل را چک می کند ، به خواب می رود و همان اتفاقات را در خواب می بیند: این یک بازگشت فوری به عقب است و همزمان حوادثی که به آن چشمک می زند ، انگار ذهن رویایی اش یک بازنویسی سریع انجام می دهد.

نقد و معرفی فیلم Blue Beetle
بیشتر بخوانید

تام نیل آل را شلخته ، منفعل و دلسوز از خود می داند. این برای مواد عالی است. (در زندگی واقعی ، نیل مانند آل بدشانس بود ؛ او در مرگ همسر سوم خود به قتل قتل محکوم شد.) کار Ann Savage خارق العاده است: در اجرای وی به عنوان ورا حتی یک ذره زودگذر از لطافت یا انسانیت وجود ندارد او گفتگوهای تفاله ای خود را آغاز می کند (“چه کاری می توانی انجام دهی – او را با آچار ببوس؟”). این دو نوع خالص است: مرد مطیع و جهنم زن.

بودجه کم فیلم میان‌بر مشخص است. در طی یک صحنه اولیه ، اولمر از مه غلیظ برای جایگزینی در خیابان های نیویورک استفاده می کند. او تا حد ممکن صحنه ها را در صندلی های جلوی اتومبیل ها ، با فرافکنی عقب و ریز (و تنها وعده غذایی که آل و ورا با هم دارند ، در یک رانندگی است) عکس می گیرد. برای بازگشت به عقب ، او به راحتی روی صورت نیل بزرگنمایی می کند ، چراغ های پس زمینه را می برد و نوری را در چشمانش می درخشد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های سیدنی لومت

بعضی اوقات می توانید کشش او را برای تأمین هزینه های زندگی خود ببینید. برای مثال ، وقتی Al از راه دور با سو تماس می گیرد ، Ulmer با ویرایش تصاویر موجود در سیم تلفن و اپراتورهای تابلو ، زمان اجرای خود را افزایش می دهد ، اما نمی تواند برای هیچ فیلمی از صحبت سو با تلفن صحبت كند (Al همه صحبت ها را انجام می دهد ، و سپس اولمر برش می خورد تا او را لنگان نگه دارد و گیرنده را به گوش خود نگه دارد).

و عجیب است که به نظر می رسد اولین وسایل نقلیه ای که بالابرها را با اتومبیل های اتومبیلرانی بالا می برند دارای درایو های راست هستند. او سوار راننده آمریکایی می شود و ماشین ها در سمت “اشتباه” جاده حرکت می کنند. فیلم میان‌بر در انگلیس گرفته شده است؟ اصلا. حدس من این است که نگاتیو واگردانی شد. اولمر احتمالاً صحنه ها را با ماشین ها از چپ به راست می گرفت و سپس منعکس می کرد که برای یک سفر از شرق به سواحل غربی ، از راست به چپ دستور زبان فیلم معمولی تر است. قرار دادن سبک بالاتر از عقل سلیم کاملاً با رویکرد اولمر در کل فیلم سازگار است.

فیلم بالا رو نگاه نکن | بازیگران | تاریخ پخش | داستان فیلم بالا رو نگاه نکن
بیشتر بخوانید

آیا این محدودیت ها و تخلفات سبک شناختی به فیلم میان‌بر آسیب می رساند؟ نه. آنها فیلم هستند. ” فیلم میان‌بر ” مثالی از مواد است که فرم مناسب را پیدا می کند. دو تغذیه کننده پایین از باتلاقهای خمیر کاغذ از طریق ترد شبنم کم بودجه شنا می کنند و در شبکه اولمر نفس می کشند. آنها لیاقت یکدیگر را دارند. در پایان ، آل هنوز شکایت دارد: “سرنوشت ، برای برخی از نیروهای مرموز ، می تواند انگشت را بر روی شما یا من بگذارد ، بدون هیچ دلیل موجهی.” اوه ، این یک دلیل دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های دنزل واشنگتن

پایان مقاله نقد فیلم میان‌بر

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

بیست + چهارده =