صفحه اصلی > سینما : نقد و بررسی فیلم Past Lives
ads

نقد و بررسی فیلم Past Lives

فیلم Past Lives

فیلم Past Lives یک داستان عاشقانه و دنباله ای است که در سال 2023 درباره عشق دوران کودکی ساخته شده است.

فیلم Past Lives تجربه کارگردانی منحصر به فرد نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس کره ای سلین سانگ است. او پس از بازی در درام وارد صنعت سینما شد و اولین فیلم خود را نویسندگی و کارگردانی کرد.

فیلم Past Lives داستان عشق دوران کودکی را روایت می کند. عشقی که در ابتدا می تواند یک اتفاق زودگذر و احساسی باشد، اما به تدریج معلوم می شود فراتر از آن است.

این فیلم دارای دو شخصیت اصلی به نام های های سونگ و نایونگ است. در ابتدا ما هر دو را در کودکی ملاقات کردیم. به نظر می رسد که آنها دوستان صمیمی و بسیار صمیمی هستند. این میزان صمیمیت به جایی رسید که در نهایت دوستی در 12 سالگی به نوعی عشق تبدیل شد.

با این حال، نایونگ و خانواده اش قصد دارند از کره به آمریکا نقل مکان کنند. بنابراین خیلی زود نایونگ و هه سونگ به دلیل این اتفاق از هم جدا می شوند.

معرفی و نقد سریال From
فیلم Past Lives

فیلم Past Lives

دوازده سال بعد، آنها خود را در فضای مجازی می یابند. این به دلیل تعقیب Hae Sung است. این دو مدتی با هم قرار داشتند تا اینکه نایونگ که اکنون به نورا تغییر نام داده است، تصمیم گرفت با یک ویدیو به این رابطه پایان دهد. این لحظه اولین نقطه عطف فیلمنامه فیلم Past Lives است.

فیلم Past Lives جالبی است که ممکن است برای برخی کسل کننده باشد اما این روند اگرچه آرام است، اما بسیار جالب است بنابراین، چرا یک فیلم پر از اکشن می تواند اینقدر خسته کننده و خسته کننده باشد؟

یک زندگی گذشته بیش از هر چیز دیگری شبیه یک جسم بی جان است. چیزی که ممکن است زیبا باشد، و شاید نگاه کردن به آن ممکن است نگرش شما را تغییر دهد، اما آن چیز هنوز روحی برای نفس کشیدن ندارد.

داستانفیلم Past Lives  پر از فراز و نشیب و اتفاقات مختلف است، اما فیلم آنقدر کلی است که بسیاری از لحظات کلیدی و دراماتیک را حذف می کند. در واقع فیلم از همه چیز می گذرد و از این فرصت برای تماشاگر استفاده می کند که این احساسات را فقط به او احساس کند و بیان کند.

نقد فیلم ورود (Arrival)، رستگاری در دقیقه نود
بیشتر بخوانید

ما از ابتدا دوستی هایه سونگ و نایونگ را نمی بینیم، آنها فقط دوست هستند. بعد از رفتن نایونگ، فیلم 12 سال به سرعت جلو می رود و لحظه ای از جدایی این دو نوجوان دوازده ساله را به مخاطب نشان نمی دهد که باید برایشان سخت باشد.

این انتقال سریع 12 ساله اولین جایی است که ارتباط بین بیننده و اثر از بین می رود. ناگهان با دو جوان آشنا می شود که اصلا نمی شناسد و بعد فیلم نه می تواند آنها را درک کند و نه عشقی که بین آنها وجود دارد.

اگر به نقطه عطفی که قبلا ذکر شد برگردیم، متوجه می شویم که فیلم چقدر ضعیف است. نایونگ ناگهان اعلام می کند که قصد دارد برای مدتی از Hae Sung دور بماند. دلیل ش چیه؟ بله، همه ما دلیل و سختی این نوع ارتباط را می دانیم. اما فیلم باید آن تجربه و احساس را در وجودش ایجاد کند.

اما این اتفاق نمی افتد. از تماس های ویدیویی پر از خنده و شادی، ناگهان به جایی می رسیم که نایونگ قصد دارد دوباره با هاه سونگ خداحافظی کند. لحظه ای که می توانست بسیار احساسی و شگفت انگیز باشد، اما هدر رفت. چون نه اولین خداحافظی این دو ملموس بود و نه بعد از دوازده سال خداحافظی دومشان.

نقد فیلم جن گیر (The Exorcist) | اثر ویلیام فریدکین
فیلم Past Lives

فیلم Past Lives

دوازده سال بعد بار دیگر با نوشتن ملاقات می کنیم. جایی که نایونگ با آرتور ازدواج کرده و هه سونگ که در یک رابطه نیمه و نیمه است تصمیم می گیرد برای ملاقات با نایونگ به آمریکا سفر کند.

هنوز تفاوتی در فیلم وجود ندارد. هدف فیلمنامه همچنان تنها نمایش وقایع و سلب امکان تجربه از مخاطب است. در پرده سوم فیلم، عشق نایونگ به آرتور نامشخص است، هه سونگ و نایونگ دیگر همدیگر را ملاقات نمی کنند و نیمی از مثلث عشقی وجود ندارد.

در نهایت هاه سونگ به کره برمی گردد و فیلم به پایان می رسد. پایانی که هیچ چیزی برای مخاطب باقی نمی گذارد. تماشاگر لحظه ای درگیر کار نمی شود، خود را در میانه اتفاقات نمی بیند. در عوض، فقط بیننده است که از بیرون به چیزی نگاه می کند.

نقد فیلم جاذبه | فیلم Gravity 2013
بیشتر بخوانید

همانطور که در ابتدا گفته شد، فیلم Past Lives هرگز خسته کننده نیست، اما بسیار پرحادثه است و فراز و نشیب های زیادی دارد که فیلمنامه به آن ها نمی پردازد. تمام اتفاقات فیلم فوق العاده مهم و احساسی هستند. دو نفر که برای اولین بار عشق را تجربه می کنند به دلیل اتفاقات آن زمان نمی توانند با هم باشند، اما فیلم نمی تواند بر سنگینی احساسات عمیق خود غلبه کند.

در واقع فیلمنامه ای که فیلم Past Lives بر اساس آن ساخته شده است بیشتر شبیه بدنه کلی یک فیلمنامه است که باید جزئیاتی به آن اضافه شود. جزئیاتی که در کنار هم می توانند احساسات، لحظات دراماتیک و عشق ایجاد کنند. اما فیلم همان کلیت را می گوید. به گونه ای که به نظر می رسد لحظاتی از فیلم حذف شده است.

از قضا، سلین سانگپر یک نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس بود، اما کارگردانی این فیلم به مراتب از فیلمنامه او پیشی گرفت.

در نهایت باید گفت که فیلم Past Lives ناشناس است. فیلمی که ایده، داستان و پتانسیل فوق العاده ای دارد، اما توانایی توسعه و پرداخت هزینه را ندارد.

فیلم Past Lives نمی تواند دوستی های دوران کودکی و سرگردانی را برای مخاطب ایجاد کند. از خود بیگانگی و فاصله گرفتن؛ اشتیاق عشق و دیدار دوباره قابل توصیف نیست.

نقد فیلم شب طلایی | تله فیلم فقیر
فیلم Past Lives

فیلم Past Lives

اگرچه فیلم سرشار از احساسات مختلف است، اما در عمق بخشیدن به هیچ یک از آنها موفق نیست، بنابراین در نهایت می توان گفت عمری که گذشت اثری تلف شده بود. این نمایشی است که تماشاگر به بیرون نگاه می کند اما به تماشاگر اجازه ورود نمی دهد. اثری که می تواند مخاطب را به دراماتیک ترین شکل در عشق و میل غرق کند، اما به گزارش کلی از وقایع خلاصه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

12 − هفت =