صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم سرزمین عجایب ویلی | Willy’s Wonderland 2021
ads

نقد فیلم سرزمین عجایب ویلی | Willy’s Wonderland 2021

فیلم سرزمین عجایب ویلی

نقد فیلم سرزمین عجایب ویلی : در مرور فیلم «پنج شب در فروشگاه فردی» اشاره کردیم که با یکی از ضعیف‌ترین اقتباس‌های سینمایی از روی یک بازی ویدیویی مواجه بودیم. اما کمی آن‌سوتر و در همان خاک ایالات متحده آقای «کوین لوئیس» در فیلم «سرزمین عجایب ویلی» اقتباسی آزاد از همان بازی ویدیویی را روی پرده برده است.

نقد فیلم سرزمین عجایب ویلی

یکی از خوبی‌های آثاری که درون‌مایه‌ی یکسان دارند و معمولاً از یک منبع اقتباس می‌کنند این است که به‌راحتی می‌توان در باب آن‌ها دچار قیاس شد. خانم اما تامی در اقتباس خود سعی داشت وارد دنیایی مالیخولیایی بین رویا، کابوس و واقعیت و در نهایت رنج فقدان شود. اما این خانم کارگردان قادر نبود ذهنیت خود از این اثر دلهره را سینمایی کند. حال آقای لوئیس با نگاهی کاملاً سینمایی اثری ساده و اقتباسی آزاد را مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهد.

فیلم سرزمین عجایب ویلی

بیشتر بخوانید : بیوگرافی زوئه کراویتز

داستان فیلم سرزمین عجایب ویلی درست همانند فیلم «پنج شب» با افتتاحیه‌ای از قربانیان این فروشگاه مرموز آغاز می‌شود. تفاوتی که میان دو فیلم در این افتتاحیه وجود دارد به نگاه دو کارگردان بازمی‌گردد. آقای لوئیس در این افتتاحیه می‌داند قرار است چه اثری را در چه فرمی و به چه مخاطبی ارائه دهد.

خانم تامی در فیلم خود از همان ابتدا دچار سردرگمی است و به هر نحوی که شده سعی دارد از اسلشر فرار کند. داستان آقای لوئیس با محوریت کاراکتری که از ابتدا تا انتهای فیلم هیچ حرفی نمی‌زند و اکت زیبای نیکلاس کیج باعث می‌شود فیلم بدون دیالوگی از سوی کاراکتر اول مخاطب را تا انتهای اثر مقابل صفحه‌ی نمایش نگاه دارد. اما خانم تامی از همان ابتدا لقمه‌ای را برداشته که به اثرش نزدیک هم نیست. آقای لوئیس سنگی را برداشته که می‌داند توانایی حمل آن را دارد و از همین طریق اسلشر را به‌خوبی و سادگی مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهد.

فیلم سرزمین عجایب ویلی

بیشتر بخوانید : بیوگرافی چانینگ تاتوم

فیلم سرزمین عجایب ویلی مهم‌ترین کاری که کرده شناختن سینمای سرگرمی است. آقای لوئیس در فیلم خود نه قصد دارد از طریق فرار از اسلشر وارد دنیای جنایی شود و نه حتی سعی دارد با آمیخته کردن چند دنیا و رها کردن آن‌ها به روایتی نیمه‌کاره برسد. او دنیای ساده‌ی خود را پیش می‌برد، همان قاتل سریالی را با چند فلش‌بک ساده در برابر مخاطب قرار می‌دهد و در نهایت در فروشگاه را می‌بندد و همه‌چیز را در یک شب از سر می‌گذراند. او مخاطب خود را می‌شناسد و از همین طریق برش‌های فیلم را معنادار می‌کند.

نقد فیلم لانسکی | lansky 2021
بیشتر بخوانید

اثر آقای لوئیس فیلم متوسطی است و خود کارگردان هم این را می‌داند. او نیازی به ساخت یک اثر بسیار خوب در ژانر اسلشر و دلهره ندارد و به‌همین سبب به‌جای تعلیق و جامپ‌اسکر از موسیقی سرسام‌آور و با ضرب‌آهنگ بالا استفاده می‌کند و ضربآهنگ اثر خود را شدت می‌بخشد.

برای درک درست تفاوت بین این دو اثر می‌توان آن‌ها را در یک فاصله‌ی زمانی مشخص تماشا کرد. البته فراموش نکنیم که آقای لوئیس هم به‌راحتی می‌توانست اثر خود را تبدیل به یک اسلشر تینیجری بسیار خوب کند. اما او کارگردان متوسطی است و طی این چند دهه در آثار مختلف سینمایی نیز این را ثابت کرده است. در هر حال باید پذیرفت که همین دنیای متوسط توانسته در برابر اثری که یکی از خالقان اصلی بازی نویسنده‌ی آن است موفق شود.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم جان دار

این اقتباس جان‌دارتر و سینمایی‌تر بود

▪️نام انگلیسی: فیلم Willy’s Wonderland

▪️نام فارسی: فیلم سرزمین عجایب ویلی

▪️محصول: ۲۰۲۱ – ایالات متحده

▪️ژانر: دلهره، اکشن

▪️امتیاز: ۲ از ۴ – 〇〇⬤⬤

مصطفی ملکی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

17 + شش =