صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : زندگینامه میشل یو
ads

زندگینامه میشل یو

میشل یو
میشل یو ، اولین زن آسیایی که برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شده است، همچنین به خاطر القای مهارت های رزمی و بدلکاری های خطرناک در نقش های سینمایی خود شناخته شده است.

میشل یوه کیست؟

میشل یئو که در یک خانواده مرفه مالزیایی متولد شد، با بازی در فیلم هایی از جمله بله، خانم، به عنوان یکی از برترین ستاره های زن اکشن صنعت فیلم هنگ کنگ ظاهر شد! (1985) و Supercop (1992). Yeoh با بازی در فیلم های Tomorrow Never Dies (1997) و Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000) توجه بین المللی را به خود جلب کرد.

بازی‌های او در فیلم‌هایی مانند «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» (۲۰۱۸) به موجی از فیلم‌هایی کمک کرد که استعدادهای آمریکایی آسیایی را در هالیوود به نمایش گذاشت. در سال 2023، یئو اولین زن آسیایی بود که برنده اسکار بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم همه چیز همه جا به یکباره شد.

حقایق فوری

نام کامل: Michelle Yeoh Choo Kheng
متولد: 6 اوت 1962
محل تولد: ایپوه، پراک، مالزی
همسر: دیکسون پون (1988-1992)
علامت نجومی: لئو

سال های اول

دختر Yeoh Kian Teik، یک وکیل، و Janet Yeoh، یک زن خانه دار، Yeoh از تربیت فعالی برخوردار بود که غرایز رقابتی او را پرورش می داد: همراه با درس های باله و پیانو، میشل یو در بسکتبال، شنا و راگبی شرکت کرد و یک قهرمان اسکواش نوجوانان

میشل یو در سن 15 سالگی برای ادامه آموزش باله در آکادمی سلطنتی رقص لندن به انگلستان نقل مکان کرد، با این امید که به عنوان یک رقص حرفه ای ادامه دهد و روزی استودیوی رقص خود را افتتاح کند. متأسفانه، آسیب دیدگی کمر امیدهای او را برای یک حرفه اجرایی از بین برد.

پس از بازگشت به کشورش، یئو در سال 1983 وارد مسابقه دوشیزه مالزی شد و برنده شد. یکی از دوستانش در یک شام، میشل یو را به تاجر هنگ کنگی، دیکسون پون، که به استعداد لحظه آخری برای یک تبلیغ تلویزیونی نیاز داشت، توصیه کرد. یئو برای ملاقات با پون سوار هواپیما شد و روز بعد با بازیگر جکی چان یک تبلیغ ساعت مچی فیلمبرداری کرد.

میشل یو

میشل یو

فیلم های اکشن اولیه هنگ کنگ

میشل یو که در ابتدا به عنوان «میشل خان» مبهم قومی شناخته می شد، اولین حضور خود را در نقش «دختر در پریشانی» در فیلم جغد علیه بومبو (1984) روی پرده بزرگ انجام داد.

زندگینامه تیم برتون | لیست اثار و زندگی شخصی
بیشتر بخوانید

او که مجذوب سکانس‌های مبارزه‌اش شده بود، خود را در تمرینات فشرده هنرهای رزمی غوطه‌ور کرد و با یک نقش کلیدی در فیلم بله خانم! (1985).

علیرغم عدم آموزش رسمی هنرهای رزمی، آموزش رقص و انعطاف پذیری میشل یو به او کمک کرد تا به طور یکپارچه به نقش های هنرهای رزمی تبدیل شود.

او هشت ساعت در روز در یک باشگاه ورزش می‌کرد تا برای قسمت بله، خانم! آماده شود، و اگرچه در ابتدا به عنوان یک رقصنده در نظر گرفته می‌شد، اما حرکات هنرهای رزمی را روی مجموعه از مربیان و طراحان رقص یاد گرفت و به همان اندازه انجام داد. تا حد امکان شیرین کاری خود را

میشل یو با فیلم هایی مانند In Line of Duty (1986)، Easy Money (1987) و Magnificent Warriors (1987) عملکرد فیزیکی چشمگیر دیگری ارائه کرد. او در فیلم‌های بعدی‌اش به اجرای شیرین‌کاری‌های خطرناک ادامه داد و در طول فیلمبرداری رویال رزمندگان (۱۹۸۶) که توسط یکی از همکارانش لگد شد، شانه‌اش در رفت.

یکی از نقش‌های برجسته اولیه او در جنگجویان باشکوه (1987) بود که در آن حرکات پیچیده هنرهای رزمی را به نمایش می‌گذارد، شلاق به دست می‌گیرد و مسلسل نصب شده را شلیک می‌کند.

بدلکاری های به شدت خطرناک

میشل یو به عنوان بازرس اینترپل در کنار جکی چان در داستان پلیس 3: سوپر پلیس (1992) از یک دوره تعطیلات بازیگری بازگشت. این فیلم برخی از به یاد ماندنی ترین و خطرناک ترین شیرین کاری های او را به رخ می کشد، از جمله صحنه ای که در آن او با موتور سیکلت به بالای قطار در حال حرکت می پرد.

در طول فیلمبرداری، میشل یو به طور تصادفی در حین یک شیرین کاری لیز خورد که در آن او را روی کاپوت یک کانورتیبل متحرک انداختند. چان وحشت زده سعی کرد از روی صندلی راننده او را نگه دارد، اما او از ماشین افتاد. Yeoh از یک آسیب جدی فرار کرد، بلند شد و دوباره شیرین کاری را انجام داد.

او سپس در فیلم The Heroic Trio (1993) همبازی شد و شهرت خود را به عنوان یک ستاره اکشن با وینگ چو (1994) تثبیت کرد. با این حال، تمایل او به انجام بدلکاری های خطرناک هنگام فیلمبرداری فیلم «زن بدلکار» (1996) به او جلب شد، زیرا یک جهش اشتباه باعث شکستگی مهره هایش و ترک خوردن دنده ها شد.

بیوگرافی رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین
بیشتر بخوانید
ترسناک ترین فیلم های جهان به انتخاب بامدادی ها

شکست بین المللی

اگرچه Supercop در سال 1996 دوباره در ایالات متحده اکران شد، میشل یو با بازی در فیلم جیمز باند در سال 1997 به عنوان یک ستاره بین المللی به عنوان یک ستاره بین المللی شکست خورد – و در نهایت نام هنری خان را کنار گذاشت.

اولین زن آسیایی نقش اول در این فرنچایز طولانی مدت، میشل یو با دادن یک شریک جنگی قدرتمند به مامور 007 پیرس برازنان، قالب معمول دختر باند را شکست.

یئو دوباره در فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان اثر آنگ لی (2000) تماشاگران را مجذوب خود کرد، که توانایی بدنی برازنده و نقش های دراماتیک او را در نقش جنگجوی متخاصم یو شو لین به نمایش گذاشت. این نقش مستلزم این بود که Yeoh خطوط را در یک فرم دشوار قدیمی کانتونی یاد بگیرد.

او همچنین یک هفته پس از فیلمبرداری دچار پارگی رباط زانو شد که به عمل جراحی پیچیده ای نیاز داشت که او را به مدت سه ماه از صحنه فیلمبرداری دور کرد و تقریباً لی مجبور شد بازیگر دیگری را جایگزین او کند. میشل یو در نهایت نامزدی بفتا را برای پیشبرد فیلم برنده اسکار دریافت کرد.

یئو پس از همکاری مجدد با همبازی اش ژانگ زیی در فیلم «خاطرات یک گیشا» (2005)، با ایفای نقش در فیلم علمی تخیلی محبوب Sunshine و حماسه بقا در شمال دور (2007) همکاری کرد.

بازگشت به ریشه‌های جنگی خود در هنگ‌کنگ با Reign of Assassins (2010) مورد استقبال قرار گرفت، همانطور که نقش غیر رزمی او آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل برمه‌ای در فیلم The Lady (2011) مورد استقبال قرار گرفت.

میشل یو در فیلم «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» (2018) که اولین ساخته آسیایی هالیوود پس از «باشگاه شادی بخت» در سال 1993 بود، به‌عنوان مادرسالار پولادین النور یانگ سر و صدا کرد.

او سپس در فیلم «شانگ چی و افسانه» نقش مربی یانگ نان را بازی کرد. ده حلقه (2021)، اولین فیلم مارول که یک بازیگر آسیایی (سیمو لیو) را در نقش اصلی بازی می‌کند.

نقش های تلویزیونی

پس از 30 سال نبردهای رقص و درام های گسترده روی صفحه نمایش بزرگ، یئو در سال 2015 به عنوان یک مامور دوگانه در فیلم Strike Back Cinemax به تلویزیون رفت.

بیوگرافی فردی مرکوری
بیشتر بخوانید

او قبل از پیوستن به Star Trek: Discovery در سال 2017 در نقش کاپیتان/امپراتور فیلیپا جورجیو، یک کنسرت تکراری در درام تاریخی نتفلیکس Marco Polo انجام داد، نقشی که برای یک سریال اسپین آف طراحی شده بود.

معرفی و تاریخ پخش فیلم ناپلئون ۲۰۲۳
میشل یو

میشل یو

جایزه اسکار بهترین بازیگر زن

اولین افتخار این ستاره مالزیایی در هالیوود با نقشی بود که به طور خاص برای او در ژانر همه چیز همه جا به یکباره (2022) نوشته شده بود.

به عنوان صاحب رختشویخانه جنگ زده، ایولین وانگ، یئو به خاطر ثبت مبارزات واقع گرایانه یک مهاجر سالخورده و به نمایش گذاشتن درجات مختلفی از تخصص در هنرهای رزمی در طول بخش های خارق العاده تر داستان، مورد تحسین قرار گرفت.

میشل یو برای بازی خود مورد تحسین گسترده قرار گرفت و اولین بازیگر زن آسیایی شد که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. (مرل اوبرون، که از مخالفان مختلط بریتانیا و جنوب آسیا بود، در سال 1935 نامزدی جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورد، اما میراث خود را از ترس اینکه تبعیض ممکن است به حرفه هالیوودی او آسیب برساند، پنهان کرد.)

در مارس 2023، Yeoh برنده جایزه اسکار شد و تبدیل به بازیگر شد. اولین زن آسیایی و دومین زن رنگین پوست (پس از هالی بری) برنده جایزه بهترین بازیگر زن.

زندگی شخصی

میشل یو از سال 2004 با ژان تاد، یکی از مدیران اتومبیلرانی فراری که رئیس فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی و بومی فرانسه شد، رابطه داشته است. او قبلاً از سال 1988 تا 1992 با دیکسون پون ازدواج کرده بود.

میشل یو در سال 2013 عنوان تان سری مالزی و در سال 2017 فرمانده لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرد. این بازیگر همچنین در جوایز فیلم آسیایی 2013 در سینمای آسیا موفق شد و در سال 2020 در هر دو تایم 100 نام گرفت. و لیست 100 زن سال بی بی سی.

میشل یو که به مجموعه ای از مسائل حفاظتی اختصاص داده شده است، وقت خود را به عنوان سفیر WildAid برای حیوانات در حال انقراض و سفیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار است. او همچنین با سازمان های مرتبط با ایدز و ابتکارات ایمنی جاده ها درگیر بوده است.

ویکتور فرانکل
بیشتر بخوانید

این بازیگر وقت خود را بین خانه های کوالالامپور، ژنو و پاریس تقسیم می کند. او غذا و جواهرات را در میان خوشگذرانی های خود به حساب می آورد (یکی از حلقه های او در فیلم Crazy Rich Asian ظاهر برجسته ای دارد) و از فیلم های ترسناک لذت می برد.

نقد فیلم اوپنهایمر | Oppenheimer 2023
میشل یو

میشل یو

نقل قول ها

ممکن است مشت محکمی پرتاب کنید، اما اگر صورتتان نگوید “من این مرد را می کشم”، تماشاگران تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

اگر فرصتی به من داده شود، فقط می روم. من از بچگی همیشه این نگرش را داشتم.

شما بین احساس بسیار شوکه و غرق در شادی در نوسان هستید، اما فکر می‌کنید «چطور می‌توانم اولین باشم؟»، زیرا من بازیگران و هنرپیشه‌های بسیاری را می‌شناسم که روی شانه‌هایشان ایستاده‌ایم.—مصاحبه ۲۰۲۳ در The Late Show با استفان کولبرت

برای همه پسران و دختران کوچکی که شبیه من هستند که امشب تماشا می کنم، این چراغ امید و امکانات است. این گواه این است که رویاهای بزرگ و رویاها به حقیقت می پیوندند.

و خانم ها، اجازه ندهید کسی به شما بگوید که از دوران اوج خود گذشته اید. هرگز تسلیم نشو.-سخنرانی پذیرش اسکار 2023

دیدگاهتان را بنویسید

20 + 11 =