صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و موسیقی : بیوگرافی گروه بیتلز (The Beatles)
ads

بیوگرافی گروه بیتلز (The Beatles)

گروه بیتلز

جان لنون ، ​​مک کارتنی، استار و هریسون تنها چهار نوجوان از لیورپول قبل از تبدیل شدن به بیتلز بودند. این چهار مرد هرگز تصور نمی‌کردند که روزی یکی از بزرگترین و موفق‌ترین گروه‌های موسیقی تاریخ را تشکیل دهند که نه تنها بر موسیقی، بلکه بر مد، فرهنگ پاپ و فیلم تأثیر بگذارد. این مقاله بامدادی ها شما را با گروه راک The Beatles آشنا می کند.

گروه بیتلز

بیوگرافی گروه بیتلز

در ادامه معرفی گروه موسیقی بیتلز، تاریخچه این گروه را به صورت خلاصه مشاهده خواهید کرد.

در سال 1957، جان لنون 16 ساله گروهی را با دانش آموزان مدرسه ای در لیورپول تشکیل داد. پل مک کارتنی 15 ساله پس از آشنایی با جان لنون به عنوان نوازنده گیتار به گروه پیوست. جورج هریسون دوست مک کارتنی به زودی به عنوان گیتاریست به گروه پیوست.

آنها ابتدا از نام Silver Beatles استفاده کردند و سپس آن را به The Beatles تغییر دادند. در سال 1960 استوارت کلیف به عنوان نوازنده گیتار باس به گروه پیوست. آنها همچنین یک درامر به نام پیت بست را استخدام کردند.

در سال های 1960 تا 1962، این گروه بین لیورپول و هامبورگ سفر می کردند. آنها تشنه راک اند رول آمریکایی بودند و خیلی سرشان شلوغ بود.

در سال 1961، برایان اپستین، مدیر یک فروشگاه ضبط محلی لیورپول، مدیر پروژه بیتلز شد و آنها را با EMI قرارداد. علاوه بر این، گروه بیتلز با خواننده ای به نام رینگو استار شروع به همکاری کردند. سرانجام، ساتکلیف گروه را ترک کرد و چهار مرد، جان لنون، ​​پل مک کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار گروه بیتلز را تشکیل دادند. این گروه در لیورپول از محبوبیت روزافزونی برخوردار شد.

محبوبیت روزافزون گروه موسیقی راک بیتلز

در سال 1957، جان لنون 16 ساله با چند دوست دبیرستانی در لیورپول گروهی را تشکیل داد. پل مک کارتنی 15 ساله پس از آشنایی با جان لنون به عنوان گیتاریست به گروه پیوست. پس از مدتی، جورج هریسون دوست مک کارتنی به عنوان نوازنده لید گیتاریست به گروه پیوست. آنها در ابتدا از نام The Silver Beetles استفاده کردند که بعداً به The Beatles تغییر کردند. در سال 1960 استوارت کلیف به عنوان نوازنده گیتار باس به گروه اضافه شد. آنها همچنین یک درامر به نام پیت بست را استخدام کردند.

از سال 1960 تا 1962 گروه بین لیورپول و هامبورگ تور برگزار کرد. آنها تشنه راک اند رول آمریکایی بودند و با اشتیاق بازی می کردند. در سال 1961، برایان اپستین، مدیر یک مغازه ضبط محلی در لیورپول، مدیر برنامه بیتلز شد و با EMI قرارداد امضا کرد. علاوه بر این، بیتلز شروع به کار با درامر رینگو استار کرد. سرانجام ساتکلیف گروه را ترک کرد و 4 مرد به نام های جان لنون، ​​پل مک کارتنی جورج هریسون و رینگو استار گروه بیتلز را تشکیل دادند. این گروه در لیورپول محبوب شد.

بیوگرافی خواننده سبک کانتری زک برایان
بیشتر بخوانید

اولین تک آهنگ بیتلز، Love Me Do، در اکتبر 1962 در بریتانیا منتشر شد و در جدول خرده فروشی به رتبه 17 رسید. در همان سال، جان لنون و مک کارتنی شروع به همکاری در زمینه آهنگسازی کردند.

اپستین پتانسیل بالایی در این گروه دید و آنها را به شدت ارتقا داد. در سال 1963 تک آهنگ Please Please Do منتشر شد و در صدر جدول تک آهنگ های بریتانیا قرار گرفت. این آغاز موفقیت بیتلز بود که در سال 1970 از 12 آلبوم، 11 آلبوم در صدر جدول داشتند.

از سال 1964 گروه بیتلز در سراسر انگلستان بسیار محبوب شد و چندین بار در این کشور تور برگزار کرد. محبوبیت آنها در آن زمان بیشتر از خوانندگان پاپ بود. بسیاری از جوانان دهه 60 مدل مو و لباس های بیتلز را تقلید می کردند و توسط بزرگسالان مورد تمسخر قرار می گرفتند. این مدل مو به نمادی برای جوانان آن دهه تبدیل شد. محبوبیت آنها به حدی بود که صدها هوادار، خبرنگار و روزنامه نگار در فرودگاه از آنها استقبال کردند. گاهی اوقات پلیس مجبور است قبل از کنسرت از شلنگ های آب فشار قوی برای کنترل جمعیت استفاده کند.

گروه راک بریتانیایی بیتلز پس از مدتی تور خود را در آمریکا آغاز کرد. آنها در نمایش اد سالیوان ظاهر شدند که 73 میلیون بیننده آن را تماشا کردند که طبق آمار، بیشترین بیننده برای یک برنامه تلویزیونی بود. موفقیت بیتلز فقط در موسیقی نیست، آنها در یک موزیکال با عنوان یک شب روز سخت نیز بازی کردند.

بیتلز نیز علیه آپارتاید دست به اقدام زد. در طول تور آمریکا در سال 1964، گروه بیتلز کنسرت خود را در اعتراض به نژادپرستی عمومی لغو کردند. برای تورهای بعدی آمریکا، بندهایی در قرارداد گنجانده شده بود که مشخص می‌کرد مردم هرگز مورد تبعیض نژادی قرار نخواهند گرفت. می توانید عکس بیتلز را در بالا ببینید.

گروه بیتلز

افتخارات و جوایز گروه بیتلز

در ژوئن 1965، ملکه الیزابت دوم چهار گروه بیتلز را به عضویت MBE (اعضای نظم امپراتوری بریتانیا) انتخاب کرد. در همان سال اعضای گروه بیتلز به کمک! در سال 1965، پنجمین آلبوم بیتلز، کمک! منتشر شد و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. با این آلبوم، بیتلز اولین گروه راک شد که نامزد جایزه گرمی برای آلبوم سال شد.

بیوگرافی جرد لتو
بیشتر بخوانید

در اواخر سال 1965 آلبوم Rubber Soul بیتلز منتشر شد که دارای آهنگ های منسجم و زیبایی بود. این آهنگ ها محصول مشترک جان لنون و مک کارتنی بود. در سال 2003، مجله رولینگ استون این آلبوم را به عنوان یکی از 500 آلبوم برتر تمام دوران معرفی کرد.

در سال 1966، بیانیه جنجالی جان لنون، ​​بیتلز را به دردسر انداخت. جان لنون در مصاحبه ای گفت:

الان ما از حضرت عیسی مسیح (ع) محبوبتریم نمیدانم مسیحیت محبوبتر است یا راک اند رول.

پس از انتشار اظهارات لنون در روزنامه ها، واتیکان اعتراض کرد و گروه بیتلز در اسپانیا، آفریقای جنوبی و هلند ممنوع شد. جان لنون در پایان در جمع خبرنگاران به خاطر این موضوع از مسیحیان عذرخواهی کرد.

در سال 1966 آلبوم بیتلز Revolver منتشر شد و اظهارات سیاسی بیتلز برای اولین بار در موسیقی ظاهر شد. در سال 2003، مجله رولینگ استون آن را سومین آلبوم برتر تمام دوران معرفی کرد. برخی بیتل ها را رهبران فرهنگ جوانان و انقلابیون سبک زندگی می دانند که زندگی بسیاری از جوانان را تغییر دادند.

در سال 1967، آلبوم گروهبان گروه بیتلز، گروه گروه Pepper’s Lonely Hearts Club برای هفته های متوالی در صدر جدول آلبوم های بریتانیا باقی ماند. این آلبوم از هر آلبوم قبلی بیتلز از نظر تجاری موفق تر بود و چندین رکورد فروش را شکست. در سال 2003، مجله رولینگ استون آن را بهترین آلبوم تمام دوران نامید.

آلبوم Magical Mystery Tour نیز در همان سال 1967 منتشر شد که در سه هفته اول بیشترین فروش را به دست آورد.

سال‌های آخر فعالیت

در سال 1968، گروه شروع به ضبط آلبوم White کرد. در طول ضبط این آلبوم، اعضای گروه با یکدیگر اختلاف داشتند. استار به مدت دو هفته استعفا داد و لنون و مک کارتنی علاقه خود را به همکاری با یکدیگر از دست دادند. این تنش ها عمدتاً ناشی از رابطه عاشقانه لنون با یوکو اونو بود.

مک کارتنی به یاد دارد که ساخت این آلبوم خوشایند نبود. جان لنون نیز از این آلبوم به عنوان آغاز فروپاشی گروه یاد کرد. در این آلبوم اعضا به صورت مستقل کار کردند و تلاش گروهی یکپارچه را نشان نمی دهد. لنون بعداً در مورد آلبوم وایت گفت که هر آهنگ یک اثر مستقل است و موسیقی بیتلز در آن وجود ندارد.

این آلبوم سرانجام در نوامبر 1968 منتشر شد و 4 میلیون نسخه در ایالات متحده فروخت. در سال 2003، مجله رولینگ استون این آلبوم را به عنوان دهمین آلبوم برتر تمام دوران رتبه بندی کرد.

بیوگرافی صدام حسین
بیشتر بخوانید

جدایی گروه بیتلز

آخرین آلبوم بیتلز، Let it Be، زمانی ایجاد شد که رابطه بین گروه در پایین ترین حد خود بود و به گفته اعضا، تجربه خوشایندی نبود. سرانجام، در سپتامبر 1970، جان لنون بیتلز را ترک کرد، اما از اعلام آن برای جلوگیری از کاهش فروش آلبوم جدید خودداری کرد. پس از انتشار آلبوم Abbey Road، در عرض سه ماه، حدود 4 میلیون نسخه فروخت. لنون در مورد این رکورد می گوید که این رکوردی است که شایسته تحسین فراوان است، اما زندگی در آن وجود ندارد.

پل مک کارتنی نیز در 10 آوریل 1970 بیتلز را ترک کرد و در مورد آن صحبت کرد. یک هفته بعد اولین آلبوم انفرادی او منتشر شد.

پس از فروپاشی بیتلز، اختلافات حقوقی بین این چهار نفر برای مدت طولانی ادامه یافت و سرانجام در 29 دسامبر 1974، لنون اوراق انحلال را امضا کرد و بیتلز رسماً منحل شد.

دلایل فروپاشی بیتلز چه بود؟ دلایل مختلفی برای این جدایی وجود دارد. بدیهی است که پل مک کارتنی با محبوبیت خود به نوعی بر گروه مسلط شد و هر یک از اعضا سلیقه موسیقی منحصر به فرد خود را داشتند. به همین دلیل تفاوت های زیادی بین آنها وجود داشت.

همچنین مرگ برایان اپستین، مدیر برنامه های گروه نیز به شدت ضربه زد. علاوه بر این، در سال های اخیر، جان لنون به همسرش، یوکو اونو، اجازه داد تا در جلسات ضبط در کنار او باشد و یوکو بسیار درگیر کار او شد. همه اینها ویژگی های مشخصه ای است که برای این گروه بیان شده است.

گروه بیتلز

مرگ جان لنون

در غروب 8 دسامبر 1980، جان لنون در حال بازگشت به خانه خود در نیویورک بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد. قاتل او، مارک دیوید چپمن، از طرفداران آمریکایی بیتلز بود. چپمن درباره این قتل گفت که از اظهارات جان لنون، ​​به ویژه این ادعا که گروه بیتلز از عیسی مسیح محبوبتر بودند، آزرده خاطر شده است. اشعار God and Imagine جان لنون نیز او را عصبانی کرد.

تالار مشاهیر راک اند رول

در سال 1988، گروه بیتلز به تالار مشاهیر راک اند رول راه یافتند. علاوه بر این، چهار نفر از اعضای گروه، لنون، ​​مک کارتنی، استار و هریسون در سالن تحت درمان انفرادی قرار گرفتند.

بیتلز در طی سال های اخیر

پس از جدایی، اعضای گروه تصمیم گرفتند یکی یکی آهنگسازی و آواز بخوانند تا اینکه لنون در دهه 1980 کشته شد، پس از آن یک سری فعالیت ها در ستایش لنون انجام شد. در دهه 1990 اعضای باقی مانده با یکدیگر همکاری کردند. در سال های اخیر مستندی از این گروه به نام The Beatles: Get Back به کارگردانی پیتر جکسون از دیزنی پلاس منتشر شده است و در سال 2021 نیز شاهد نسخه ویژه آلبوم Revolver: Special Edition بودیم که با استقبال خوبی روبرو شد.

زندگینامه جرج واشنگتن
بیشتر بخوانید

معرفی اعضای گروه بیتلز

جان لنون

جان لنون در 9 اکتبر 1940 (7 مهر 1319) به دنیا آمد و به عنوان خواننده، ترانه سرا و گیتاریست ریتم گروه بیتلز شناخته می شود. اساسا لنون و مک کارتنی یکی از همکاری های افسانه ای در تاریخ موسیقی بودند. پس از شکستن گروه، لنون با همسر دومش گروهی تشکیل داد و در سال 1980 توسط مارک دیوید چپمن، یکی از طرفدارانش به قتل رسید.

پل مک کارتنی

پل مک کارتنی یکی از بهترین خوانندگان و ترانه سرایان انگلیسی است که با گروه بیتلز به شهرت رسید. او در 18 ژوئن 1942 (28 ژوئن 1321) به دنیا آمد. این هنرمند در ساخت آهنگ های تاثیرگذار بسیاری با لنون همکاری کرد. نام مک کارتنی به خاطر دستاوردهای موسیقی فراوانش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. او همچنین برای یک عمر دستاورد در رشته مکزیک نشان شوالیه را دریافت کرد.

جورج هریسون

هریسون خواننده، ترانه سرا و تهیه کننده موسیقی انگلیسی، یکی از نوازندگان اصلی گیتار گروه بیتلز است. این خواننده در 25 فوریه 1943 (15 اسفند 1321) به دنیا آمد. هریسون یکی از اولین کسانی بود که در حین کار با گروه، یک آلبوم انفرادی با نام Wonderwall Music منتشر کرد. او سرانجام در سال 2001 بر اثر سرطان درگذشت.

رینگو استار

سر ریچارد استارکی با نام مستعار رینگو استار در 7 ژوئیه 1940 متولد شد. او آهنگساز، خواننده، ترانه سرا، بازیگر و درامر انگلیسی است که با گروه بیتلز کار می کرد. این هنرمند پیش از این برنده جایزه اسکار شده و آخرین نفری بود که به این گروه پیوست. رینگو استار همچنین موفق به دریافت نشان شوالیه یک عمر دستاورد شد.

سخن پایانی

به پایان این مقاله درباره بامدادی ها و بیوگرافی معروف بیتل رسیدیم. در این مقاله سعی شده است تمامی جوانب این گروه را پوشش دهیم. از بهترین آهنگ های بیتلز گرفته تا بیوگرافی و جوایز برای هر یک از اعضای گروه. گروه بیتلز در ایران هم طرفداران زیادی دارد و در موسیقی راک جهان نیز تغییرات زیادی ایجاد کردند. نظر شما در مورد این گروه چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. با تشکر از همکاری شما.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نوزده + دو =