صفحه اصلی > موسیقی : تعریف پارتیتور در موسیقی
ads

تعریف پارتیتور در موسیقی

پارتیتور در موسیقی

تعریف پارتیتور در موسیقی : این عبارت برگرفته از کلمه آلمانی (Partitur) هستش و و در زبان انگلیسی شیت موزیک (Sheet Music) ، در زبان ایتالیایی پارتیتورا (Partitura) و در زبان فرانسه پارتیشن یا پارتیتیون (Partition) گفته می شود که معنی پارسی آن همان صفحه موسیقی است .

این اصطلاح (صفحه موسیقی ) به صفحه هایی شامل نت های موسیقی گفته می شود که برای اجرا کردن همزمان چند آلات موسیقی نت نویسی شده است .

همانطور که در بالا خدمتتون عرض کردیم پارتیتور برای اجرای چندین ساز به صور موازی و همزمان است و به از این رو می توان گفت هر یک از خطوط حامل تعلق دارند به یک ساز یا دسته و بخشی از ساز های هم خانواده است که ملودی را به طور موازی اجرا می نمایند .

خطوط میزان هم مناسب با نوع موسیقی و با توجه به همه خطوط حامل به صورت عمودی و کاملا یک جور ترسیم می گرددند و در نتیجه میزان بندی ها مناسب با مجموع نت حامل ها و تمام پارتیتور انجام می شود .

ارتباط بین رهبر ارکستر و پارتیتور

با توجه به این که هر ارکستری از ساز های خیلی زیادی تشکیل می شود و برای هماهنگ کردن این آلات موسیقی به پارتیتور نیاز است.

در نهایت شخصی که ارکستر را رهبری می کند نیز برای هر ارکستر به یک پارتیتور با توجه به آلات و ساز های موسیقی که در آن ارکستر استفاده می شوند نیاز دارد و برنامه کلی اجرای آن ارکستر را از روی دقیقا همان پارتیتور رهبری و اجرا می نماید .

تعریف پارتیتور در موسیقی

تعریف پارتیتور در موسیقی

در اصل مجله بامدادی ها  در این مطلب به بررسی تعریف و معنی پارتیتور و وظیفه ی آن در هنر موسیقی می پردازد و متوجه شدیم که پارتیتور همان صفحه نت هایی است که برای نواختن چندین ساز همزمان استفاده می گردد.

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هجده − چهار =