صفحه اصلی > موسیقی : اصطلاحات رایج در موسیقی
ads

اصطلاحات رایج در موسیقی

اصطلاحات رایج در موسیقی

اصطلاحات رایج در موسیقی : قطعا برای هر هنرجویی به یادگیری و آموزش موسیقی غربی در سطح حرفه ای امری الزامی و مهم است که با اصطلاحات کلیدی و اصلی موسیقی کلاسیک  و انواع سبک های موسیقی آشنا باشد .

اجرای آثار های مهم و استخوان دار موسیقی ، نت خوانی و نت نوازی بدون آشنایی و اشراف به آموزش اصطلاحات مهم و کلیدی این سبک موسیقی تقریبا امری ناممکن خواهد بود .

این موضوع امری طبیعی است که اشراف داشتن و آشنا شدن با اصطلاحات تخصصی موسیقی به صورت عادی برای هنرجویان مبتدی و نوازندگان تفریحی مورد نیاز نمیباشد و این موضوع نا گفته نماند که این اصطلاحات ، مرتبط به تئوری موسیقی غرب می باشد و موسیقی های مقامی و سنتی هر منطقه و ملتی ممکن است شامل این مطالب نباشد.

اصطلاحات رایج در موسیقی (ارکستر)

اصطلاحات رایج در موسیقی

ارکِستر  : یک از اصلی و کلیدی ترین اصطلاحات رایج و کاربردی موسیقی است که به مجموعه‌ای از نوازندگان و آلات موسیقی که باهم به اجرای قطعات موسیقی می‌پردازند، اطلاق می شود.

قطعا در هر ارکستری ، رهبر ارکستری هم وجود دارد. رهبر ارکستر شخصی است که به نوازندگان کمک و آن‌ها را رهبری می‌کند تا با یکدیگر هماهنگ لازم را داشته باشند برای یک اجرای استاندارد.

رپرتوار: در معنی ریشه ای و لغوی یعنی لیست یا جدول، ولی در هنر موسیقی مجموعه قطعه های موسیقی است که تک‌ نواز (یا خواننده) را برای رسیتال یا کنسرت آماده می‌کند.

تعداد قطعات موسیقی در رپرتوار، اکثرا بیشتر از قطعه هایی است که در برنامه‌ ی رسیتال یا کنسرت اعلام می گردد ، و دلیل آن این است که شرکت‌کنندگان پس از تمام شدن برنامه در عین تشویق، اجرای قطعه‌های دیگری را نیز طلب کنند.

پارتیتور : نت‌نویسی‌ای که، نتِ همه قسمت های سازی و آوازی یک ارکستر عظیم ، ارکستر کوچک‌تر یا ارکستر مجلسی یا هم‌نواز‌های دیگر بر روی آن ثبت‌شده باشد و جلو روی رهبر ارکستر قرار دارد.

سمفونی : در هنر موسیقی کلاسیک، سمفونی به ترانه ای ارکسترال گفته می‌شود که از چند قسمت مختلف به نام موومان تشکیل‌ گردیده است . هر سمفونی دارای فرم سونات است.

فرم سونات در در اصل می توان گفت همان فرم چهار قسمتی یا چهار موومان است. قدمت آن به قرن 18 میلادی در اروپا بازمی‌گردد. موتزارت، هایدن و بتهوون و یوهان سباستین باخ در شکل گیری سمفونی تاثیر بسیار زیادی داشتند.

بهترین آثار بتهوون
بیشتر بخوانید

سونات : به ترانه موسیقایی گفته می‌شود که برای یک و یا دسته کوچکی از آلات موسیقی نوشته می‌شود و در چند موومان قابل اجرا هستند .

اپرا : در واقع اپرا نمایشی آوازی با همراهی ارکستر که بسیاری از مواقع اثری طولانی است و علاوه بر آن تکخوان‌ ها ، گروه کر و بالرین ها به صحنه می‌آیند.

سوئیت : یکی از اصطلاحات رایج در موسیقی است که به مجموعه‌ای از ترانه هایی به‌هم‌ پیوسته و در ارتباط با هم از موسیقی سازی یا ارکسترال است.

این فرم موسیقایی در قرن 14 میلادی از آمیختگی نغمه‌های رقص متولد شد و کم‌کم به مجموعه‌ای از پنج رقص، بعضی وقتا نیز به همراه یک پرلود، در اول قرن 17 به تکامل کامل رسید. موومان‌های سوئیت اکثرا به‌صورت موضوعی یا موسیقایی کاملاً همبسته و پیوسته هستند .

اصطلاحات موسیقی که بیشتر برای تدریس موسیقی استفاده می شوند شامل :

واژه ها و کلماتی پرکاربرد در هنر زیبای موسیقی  وجود دارند که در واقع این نشانه‌ ها و علامت‌ها به نت‌های موسیقی معنی بخصوصی داده‌اند.

البته نیازی نیست همه اصطلاحات موسیقی را به خاطر بسارید حفظ کنید. می‌توانید به همان اندازه که با آن‌ ها سروکار دارید با گذر زمان و تمرین مداوم حفظ کنید یا یک دایره المعارف داشته باشید.

ریتم : یکی دیگر از اصطلاحات رایج در موسیقی ریتم است که ریتم را می‌توان احساس حرکت در موسیقی تلقی کرد که تأکید قابل‌ملاحظه‌ای بر منظم بودم موسیقی و تکراری و دورانی دارد و اختلاف قوت و ضعف ضرب‌ها را از آن می‌توان به ادراک کامل رسید توسط ریتم است که می‌توان یک ملودی موسیقی را شنیدنی کرد.البته درباره ریتم ما در مقاله ای مجزا توضیحات کامل و جامع تری داده ایم که میتوانید مطالعه بفرمایید.

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

2 + پنج =