صفحه اصلی > موسیقی : تعریف رپرتوار در موسیقی
ads

تعریف رپرتوار در موسیقی

تعریف رپرتوار در موسیقی

تعریف رپرتوار در موسیقی : واژه رپرتوار که در زبان های  انگلیسی : repertory ، فرانسوی : répertoire معادل کلمه پارسی کارگان در معنی لغوی آن یعنی جدول یا فهرست. ولیکن این موضوع در زمینه موسیقی صدق نمیکند .در اصطلاح موسیقی  مجموعه ترانه های موسیقی است که سولو نواز یا تک نوازی (یا گاهی خواننده) برای رسیتال یا ارکستر برای کنسرت تهیه می کند.

تعداد ترانه و آهنگ های موسیقی در این اصطلاح رایج در موسیقی به صورت معمول بیش از ترانه هایی است که در برنامهٔ های رسیتال یا کنسرت اعلام می گردد ، چون امکان پذیر است شرکت کنندگان پس از تمام شدن آن ، در عین تشویق کردن مجری و اجرا کننده برنامه اجرای سایر قطعه ها را درخواست کنند.

رپرتوار در موسیقی

در خیلی از مواقع شکاف عظیمی بین دنیای ساز گیتار و پیرامون اطراف نسبت به جایگاه گیتار مشاهده می گردد. طبیعتا گیتاریست ها به بهترین نحو از قابلیت ها و وسعت و حق انتخاب بالا رپرتوار این ساز آگاهی لازم را دارند ولیکن برای خیلی از این ساز گیتار اسپانیایی است و قطعا یکی از سخت ترین ترانه های آن آستوریاس  (Asturias) است با فاصله تقریبا نزدیکی زیر نظر “خاطرات الحمبرا” (Recuerdos del Alhambra).

اراد و خرده ای با این وجه مشهور سازمان نیست، به عبارتی اگر این نگرش سطحی و دیدگاهی کوته باشد ودر وقت های مشخصی چیزی که مخاطب می‌خواهد را اجرا کنیم.

تعریف رپرتوار در موسیقی

تعریف رپرتوار در موسیقی

طبیعتا کم پیش نمی آید مواقعی که از شما درخواست قطعات مطرح و معروف می‌شود و شما به این نتیجه می‌ رسید که دانستن گزیده‌ای از ترانه های مطرح ساز گیتار، خیلی کاربردی است.

نوازندگان بزرگ و هنرمندان همه حیته ها در این موضوع بر دیدگاه های منفی و حفره‌ های رپرتوار خود بیش از اندازه توجه می‌کنند.

اگر شما فعالیت خود تازه شروع کردید در زمینه موسیقی  ، اگر فقط برای نمونه دو الی سه ترانه را بلد باشید ، اجرای آن کمی برای شما سخت است. در حالی که سناریوهای بخصوصی وجود دارد که انتظار می رود فقط حدود پانزده دقیقه زمان بگذارید ، ولی شما مجبور هستید حداقل 30 دقیقه بگذارید . در نتیجه می توان گفت ، چگونه زمان خود را با مطالب معنی دار پر می کنید؟

مبانی مقیاس های موسیقی
بیشتر بخوانید

طبیعتا ، شما باید تمرکز خود را بر روی خلق و بوجود آوردن یک رپرتوار قوی از ترانه ها بگذارید ، در حالت طبیعی هم کاور یک ترانه می تواند باشد و هم اصلی.در نتیجه اگر بتوانید رپرتوار جدیدی خلق کنید خیلی از لحاظ علم موسیقیایی خبره تر می شوید.

 

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × یک =