بیوگرافی لیام نیسون

لیام نیسون

لیام نیسون بازیگر ایرلندی است که به خاطر نقش‌های اصلی‌اش در درام‌هایی مانند «فهرست شیندلر» و فیلم‌های اکشن مانند «گرفته‌شده» شناخته می‌شود.

لیام نیسون کیست؟

لیام نیسون در سال 1952 در ایرلند شمالی متولد شد و در اواسط دهه 1970 حرفه بازیگری را دنبال کرد. نقش برجسته او با درام هولوکاست فهرست شیندلر به دست آمد که برای آن نامزدی جایزه اسکار را به دست آورد. نیسون همچنین در فیلم‌های Star Wars: Episode I و Kinsey بازی کرد، قبل از اینکه در فیلم‌هایی مانند Taken چندین نقش اکشن-قهرمانی را بازی کند. او همچنین برای فیلم‌های خانوادگی موفقی مانند The Chronicles of Narnia و The LEGO Movie صداگذاری کرده است.

مشت و کتاب

لیام نیسون در 7 ژوئن 1952 در بالیمنا، ایرلند شمالی به دنیا آمد. او قبل از تبدیل شدن به یک هنرپیشه مشهور جهانی، به عنوان یک قهرمان نوجوانان حرفه ای امیدوارکننده در بوکس ایجاد کرد.

لیام نیسون

لیام نیسون

نیسون بوکس را پشت سر گذاشت تا در رشته فیزیک و علوم کامپیوتر در دانشگاه کوئینز تحصیل کند، اما به زودی مدرسه را ترک کرد تا برای گینس کار کند، قبل از اینکه به دانشگاهیان در یک کالج تربیت معلم بازگردد.

نقش های اولیه فیلم: «پیشرفت زائر» تا «مظنون»

نیسون با تغییر دنده برای دنبال کردن علاقه به بازیگری، در سال 1976 به تئاتر Lyric Players در بلفاست، ایرلند شمالی، و سپس به تئاتر Abbey در دوبلین پیوست. او همزمان با حضور روی صحنه، اولین اعتبار سینمایی خود را در همان زمان در فیلم های Pilgrim’s Progress (1978) و Christiana (1979) به دست آورد.

دهه‌ی بعد برای بازیگر تسمه‌بند، با بازی او در نقش سر گاوین در فانتزی آرتورین Excalibur (1981) شروع شد. از دیگر فیلم‌های برجسته این دوره می‌توان به جایزه (1984) ، با مل گیبسون و آنتونی هاپکینز، ماموریت (1986) ، با رابرت دنیرو و جرمی آیرونز، و مظنون (1987) با شر و دنیس کواید اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: نقد و اطلاعات دیگر در مورد فیلم صاعقه سیاه و یا Blacklight

نقش اصلی: «فهرست شیندلر» تا «کینزی»

نیسون اولین نقش اصلی خود را در فیلم ابرقهرمانی دارکمن (1990) بازی کرد. با این حال، بازی او در فهرست شیندلر (1993) اثر استیون اسپیلبرگ، درباره یک تاجر آلمانی بود که جان بیش از 1000 یهودی را در طول هولوکاست نجات داد، که منجر به به رسمیت شناختن گسترده و نامزدی جایزه اسکار شد.

بهترین فیلم های الیا کازان
بیشتر بخوانید

این بازیگر در ادامه تیتر فیلم‌های مشهوری چون نل (1994)، راب روی (1995) و مایکل کالینز (1996) و همچنین اقتباسی از Les Misérables (1998) شد. در سال 1999، او نقش مربی جدی، کوی گون جین را در فیلم مورد انتظار جنگ ستارگان: اپیزود اول – تهدید شبح دریافت کرد.

لیام نیسون

لیام نیسون

در سال 2004، نیسون در فیلم Kinsey در نقش پیشگام جنسیت شناس بازی کرد و برای کار خود نامزدی گلدن گلوب را به دست آورد. سال بعد، او در نقش شخصیت شرور راس الغول در Batman Begins به ژانر ابرقهرمانی بازگشت و صداپیشگی اصلان شیر را برای اولین اقتباس از سه فیلم The Chronicles of Narnia بر عهده گرفت.

ستاره اکشن: «گرفته شده» و «خاکستری»

نیسون با فیلم Taken (2008) ، که در آن یک مامور سابق سیا را در حال شکار دخترش به تصویر می‌کشد، در اواخر دوران حرفه‌ای خود به قهرمان اکشن تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی واکین فینیکس

او از طریق دو دنباله و همچنین در فیلم‌هایی مانند ناشناخته (2011) و حماسه بقای خاکستری (2012) این شخصیت را حفظ کرد. در این مدت، این بازیگر همچنین در سال 2010 در بازسازی Clash of the Titans و دنباله آن در سال 2012 و در بازسازی سریال تلویزیونی محبوب دهه 1980 The A-Team (2010) بازی کرد.

نیسون با استفاده از جنبه کمدی خود، در سال 2014 صداپیشگی برای The Nut Job و The LEGO Movie ارائه کرد و در فیلم مسخره ست مک فارلین A Million Ways to Die in the West ظاهر شد.

لیام نیسون

لیام نیسون

او با درام دوره مارتین اسکورسیزی سکوت (2016) به وضعیت جدی بازگشت و سال بعد نقش شخصیت بدنام Deep Throat را در Mark Felt: The Man Who Brought the White House بازی کرد.

سال 2018 پرمشغله‌ای برای نیسون شامل نقش اصلی در فیلم معمای قتل The Commuter و بخش‌های برجسته در فیلم سرقت بیوه‌ها و مجموعه وسترن The Ballad of Buster Scruggs بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی گال گدوت

او سال 2019 را با یک نقش انحصاری در فیلم «تعقیب سرد» افتتاح کرد، نمایشی که با اعتراف او به این موضوع که زمانی در نظر گرفته بود با مبارزه با یک مرد سیاه‌پوست تصادفی انتقام تجاوز جنسی یکی از دوستانش را بگیرد، به نمایش درآمد.

بیوگرافی جورج دبلیو بوش
بیشتر بخوانید

زندگی شخصی

در سال 1994، نیسون با بازیگر انگلیسی ناتاشا ریچاردسون ازدواج کرد که از او صاحب دو فرزند شد. ازدواج آنها با مرگ او پس از یک حادثه اسکی در مارس 2009 به پایان غم انگیزی رسید.

این بازیگر توسط ملکه الیزابت دوم در سال 2000 به عنوان افسر سفارش امپراتوری بریتانیا (OBE) منصوب شد. او در سال 2011 سفیر حسن نیت یونیسف شد.

لیام نیسون

لیام نیسون

حقایق کلی

نام: لیام نیسون
سال تولد: 1952
تاریخ تولد: 7 ژوئن 1952
شهر تولد: Ballymena
کشور تولد: ایرلند
جنسیت مذکر
مشهورترین: لیام نیسون بازیگر ایرلندی است که به خاطر نقش‌های اصلی‌اش در درام‌هایی مانند «فهرست شیندلر» و فیلم‌های اکشن «گرفته‌شده» شهرت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

10 − نه =