صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی صدام حسین
ads

بیوگرافی صدام حسین

صدام حسین

صدام حسین برای بیش از دو دهه رئیس جمهور عراق بود و به عنوان رهبر درگیری های نظامی این کشور با ایران و ایالات متحده شناخته می شود.

صدام حسین کی بود؟

صدام حسین یک سکولاریست بود که از طریق حزب سیاسی بعث به ریاست جمهوری دیکتاتوری رسید. تحت حکومت او، بخش‌هایی از مردم از مزایای ثروت نفت برخوردار بودند، در حالی که مخالفان با شکنجه و اعدام مواجه شدند. پس از درگیری‌های نظامی با نیروهای مسلح تحت رهبری ایالات متحده، حسین در سال 2003 دستگیر شد و بعداً اعدام شد.

اوایل زندگی

صدام حسین در 28 آوریل 1937 در تکریت عراق به دنیا آمد. پدرش که چوپان بود، چند ماه قبل از تولد صدام ناپدید شد. چند ماه بعد برادر بزرگتر صدام بر اثر سرطان درگذشت.

هنگامی که صدام حسین به دنیا آمد، مادرش که به دلیل مرگ پسر بزرگش و ناپدید شدن شوهرش به شدت افسرده شده بود، نتوانست به طور مؤثر از صدام مراقبت کند و در سه سالگی به بغداد فرستاده شد تا نزد عمویش خیرالله طلفاح زندگی کند. سال‌ها بعد، صدام برای زندگی با مادرش به العوجه بازگشت، اما پس از آزار ناپدری‌اش، به بغداد گریخت تا دوباره با طلفاح، یک مسلمان سنی معتقد و ملی‌گرای سرسخت عرب زندگی کند. تأثیر عمیقی بر صدام جوان.

صدام پس از تحصیل در دبیرستان ملی گرایانه الکره در بغداد، در سال 1957 در سن 20 سالگی به حزب بعث پیوست که هدف نهایی ایدئولوژیک آن اتحاد کشورهای عربی در خاورمیانه بود. در 7 اکتبر 1959، صدام و سایر اعضای حزب بعث تلاش کردند تا عبدالکریم قاسم، رئیس جمهور وقت عراق را ترور کنند، که مقاومت او در برابر پیوستن به جمهوری عربی متحده عربی و اتحاد با حزب کمونیست عراق، او را درگیر کرده بود.

صدام حسین

صدام حسین

با بعثی ها در جریان سوءقصد، راننده قاسم کشته شد و قاسم چندین گلوله خورد، اما زنده ماند. صدام حسین از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. چندین نفر از قاتلان احتمالی دستگیر، محاکمه و اعدام شدند، اما صدام و چند نفر دیگر موفق به فرار به سوریه شدند، جایی که صدام قبل از فرار به مصر و در آنجا در دانشکده حقوق تحصیل کرد، مدت کوتاهی در آنجا ماند.

بیوگرافی دودی فاید
بیشتر بخوانید

رسیدن به قدرت

در سال 1963، زمانی که دولت قاسم در به اصطلاح انقلاب رمضان سرنگون شد، صدام به عراق بازگشت، اما سال بعد در نتیجه درگیری های درون حزبی در حزب بعث دستگیر شد. اما در مدتی که در زندان بود همچنان درگیر سیاست بود و در سال 1966 به سمت معاون دبیر فرماندهی منطقه منصوب شد. مدت کوتاهی پس از آن او موفق به فرار از زندان شد و در سال های بعد به تقویت قدرت سیاسی خود ادامه داد.

در سال 1968، صدام حسین در یک کودتای بدون خونریزی اما موفق بعثی شرکت کرد که منجر به انتخاب احمد حسن البکر رئیس جمهور عراق و صدام معاون او شد. در دوران ریاست جمهوری البکر، صدام حسین  ثابت کرد که یک سیاستمدار مؤثر و مترقی است، البته یک سیاستمدار کاملاً بی رحم. او کارهای زیادی برای نوسازی زیرساخت ها، صنعت و سیستم مراقبت های بهداشتی عراق انجام داد و خدمات اجتماعی، آموزش و یارانه های کشاورزی را به سطوحی که در سایر کشورهای عربی منطقه بی نظیر بود، رساند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جورج دبلیو بوش

او همچنین درست قبل از بحران انرژی در سال 1973، صنعت نفت عراق را ملی کرد که منجر به درآمدهای کلانی برای این کشور شد. با این حال، در همان زمان، صدام به توسعه اولین برنامه تسلیحات شیمیایی عراق کمک کرد و برای محافظت در برابر کودتا، یک دستگاه امنیتی قدرتمند ایجاد کرد که هم گروه‌های شبه‌نظامی بعثی و هم ارتش خلق را شامل می‌شد و اغلب از شکنجه، تجاوز جنسی و ترور استفاده می‌کرد. برای رسیدن به اهدافش

در سال 1979، زمانی که البکر تلاش کرد عراق و سوریه را متحد کند، در اقدامی که صدام را عملاً ناتوان می کرد، صدام البکر را مجبور به استعفا کرد و در 16 ژوئیه 1979، صدام رئیس جمهور عراق شد.

کمتر از یک هفته بعد، او مجمع حزب بعث را فراخواند. در این جلسه، فهرستی متشکل از 68 نام با صدای بلند خوانده شد و هر یک از افراد فهرست بلافاصله دستگیر و از اتاق خارج شدند. از این 68 نفر، همه محاکمه شدند و به جرم خیانت مجرم شناخته شدند و 22 نفر به اعدام محکوم شدند. تا اوایل اوت 1979، صدها نفر از دشمنان سیاسی صدام اعدام شدند.

بیوگرافی امیلی برونته
بیشتر بخوانید

دهه‌ها درگیری

در همان سالی که صدام حسین  به ریاست جمهوری رسید، آیت الله خمینی یک انقلاب اسلامی موفق را در همسایه شمال شرق عراق، ایران، رهبری کرد. صدام، که قدرت سیاسی اش تا حدی بر حمایت اقلیت سنی عراق استوار بود، نگران بود که تحولات در ایران که اکثریت شیعه هستند ممکن است به قیام مشابهی در عراق منجر شود. در پاسخ، صدام در 31 شهریور 1359 به نیروهای عراقی دستور داد تا به منطقه نفت خیز خوزستان در ایران حمله کنند.

این درگیری به زودی به یک جنگ همه جانبه تبدیل شد، اما کشورهای غربی و بیشتر کشورهای عربی، که از گسترش رادیکالیسم اسلامی و معنای آن برای منطقه و جهان هراس داشتند، علی رغم این واقعیت، محکم از صدام حمایت کردند. که حمله او به ایران آشکارا قوانین بین المللی را نقض می کند.

در طول درگیری، همین ترس‌ها باعث می‌شود که جامعه بین‌الملل اساساً استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، برخورد نسل‌کشی این کشور با جمعیت کرد و برنامه هسته‌ای رو به رشد آن را نادیده بگیرد. در 20 اوت 1988، پس از سال ها درگیری شدید که صدها هزار کشته از هر دو طرف برجای گذاشت، سرانجام توافق آتش بس حاصل شد.

پس از جنگ، صدام حسین در پایان دهه 1980، به دنبال ابزاری برای احیای اقتصاد و زیرساخت های ویران شده از جنگ عراق بود، توجه خود را به همسایه ثروتمند عراق، کویت معطوف کرد. صدام با این توجیه که بخش تاریخی عراق است، در دوم اوت 1990 دستور حمله به کویت را صادر کرد. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به سرعت تصویب شد و تحریم های اقتصادی علیه عراق وضع کرد و ضرب الاجلی تعیین کرد که تا آن زمان نیروهای عراقی باید کویت را ترک کنند.

صدام حسین

صدام حسین

هنگامی که ضرب الاجل 15 ژانویه 1991 نادیده گرفته شد، یک نیروی ائتلاف سازمان ملل به رهبری ایالات متحده با نیروهای عراقی مقابله کرد و تنها شش هفته بعد، آنها را از کویت بیرون راند. توافق نامه آتش بسی امضا شد که شرایط آن شامل برچیدن برنامه های میکروب و سلاح های شیمیایی توسط عراق بود. تحریم‌های اقتصادی که قبلاً علیه عراق وضع شده بود به قوت خود باقی بود. علیرغم این واقعیت و این واقعیت که ارتش او شکست سختی را متحمل شده بود، صدام مدعی پیروزی در درگیری شد.

بیوگرافی زندایا
بیشتر بخوانید

مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ خلیج فارس، جمعیت عراقی را که قبلاً از هم پاشیده بودند، بیشتر کرد. در طول دهه 1990، قیام‌های شیعی و کردی مختلف رخ داد، اما بقیه جهان، از ترس جنگی دیگر، استقلال کردها (در مورد ترکیه) یا گسترش بنیادگرایی اسلامی کمک چندانی به حمایت از این شورش‌ها نکردند یا هیچ کاری نکردند. در نهایت توسط نیروهای امنیتی سرکوبگر فزاینده صدام سرکوب شدند.

در عین حال، عراق همچنان تحت نظارت شدید بین المللی قرار داشت. در سال 1993، زمانی که نیروهای عراقی منطقه پرواز ممنوع تحمیل شده توسط سازمان ملل را نقض کردند، ایالات متحده حمله موشکی مخربی را به بغداد انجام داد. در سال 1998، نقض بیشتر مناطق پرواز ممنوع و ادعای ادامه برنامه‌های تسلیحاتی عراق منجر به حملات موشکی بیشتر به عراق شد که تا فوریه 2001 به طور متناوب انجام می‌شد.

سقوط صدام

اعضای دولت بوش مشکوک بودند که دولت صدام حسین با سازمان القاعده اسامه بن لادن رابطه دارد. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور ایالات متحده، در سخنرانی خود در ژانویه 2002، عراق را به عنوان بخشی از به اصطلاح “محور شرارت” خود همراه با ایران و کره شمالی نامید و مدعی شد که این کشور در حال توسعه سلاح های کشتار جمعی و سلاح های کشتار جمعی است. حمایت از تروریسم

در اواخر همان سال، بازرسی های سازمان ملل از سایت های مشکوک تسلیحاتی در عراق آغاز شد، اما شواهد اندکی یا هیچ مدرکی مبنی بر وجود چنین برنامه هایی در نهایت یافت نشد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه جو بایدن | زندگی شخصی و سیاسی

با وجود این، در 20 مارس 2003، به این بهانه که عراق در واقع برنامه تسلیحاتی مخفی دارد و در حال برنامه ریزی برای حملات است، یک ائتلاف به رهبری ایالات متحده به عراق حمله کرد. در عرض چند هفته، دولت و ارتش سرنگون شدند و در 9 آوریل 2003، بغداد سقوط کرد. صدام اما موفق شد از دستگیری خودداری کند.

دستگیری، محاکمه و مرگ

در ماه های بعد، جستجوی فشرده برای صدام آغاز شد. صدام حسین در حالی که مخفی شده بود، چندین فایل صوتی منتشر کرد که در آن مهاجمان عراق را محکوم کرد و به مقاومت دعوت کرد.

بیوگرافی ساموئل بکت
بیشتر بخوانید

سرانجام، در 13 دسامبر 2003، صدام در یک پناهگاه کوچک زیرزمینی در نزدیکی یک خانه کشاورزی در الدور در نزدیکی تکریت پنهان شد. او از آنجا به یک پایگاه آمریکایی در بغداد منتقل شد و تا 30 ژوئن 2004 در آنجا باقی ماند، تا زمانی که رسماً به دولت موقت عراق تحویل داده شد تا به اتهام جنایت علیه بشریت محاکمه شود.

در طول محاکمه بعدی، صدام حسین ثابت کرد که متهمی متخاصم است و اغلب به شدت اقتدار دادگاه را به چالش می کشد و اظهارات عجیبی می کند. در 5 نوامبر 2006، صدام مجرم شناخته شد و به اعدام محکوم شد.

این حکم مورد تجدیدنظر قرار گرفت، اما در نهایت توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شد. در 30 دسامبر 2006، در کمپ عدالت، یک پایگاه عراقی در بغداد، صدام علیرغم درخواستش برای شلیک گلوله به دار آویخته شد. وی در 31 دسامبر 2006 در العوجه زادگاهش به خاک سپرده شد.

صدام حسین

صدام حسین

حقایق کلی

بیشتر بخوانید: زندگینامه دونالد ترامپ | زندگی شخصی و سیاسی

نام: صدام حسین
سال تولد: 1937
تاریخ تولد: 28 آوریل 1937
شهر تولد: تکریت
کشور تولد: عراق
جنسیت مذکر
معروف ترین: صدام حسین برای بیش از دو دهه رئیس جمهور عراق بود و به عنوان رهبر درگیری های نظامی این کشور با ایران و ایالات متحده دیده می شود.
صنایع
سیاست های جهانی
علامت نجومی: ثور
ملیت ها
عراقی (عراق)
سال مرگ: 2006
تاریخ مرگ: 30 دسامبر 2006
شهر مرگ: کاظمیا
کشور مرگ: عراق

دیدگاهتان را بنویسید

5 × دو =