صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی شارل دوگل
ads

بیوگرافی شارل دوگل

شارل دوگل

شارل دوگل از سرباز فرانسوی در جنگ جهانی اول به رهبر تبعیدی و در نهایت رئیس جمهور جمهوری پنجم رسید. او از سال 1959 تا 1969 به عنوان رئیس جمهور خدمت کرد.

شارل دوگل که بود؟

شارل دوگل از سرباز فرانسوی در جنگ جهانی اول به رهبر تبعیدی و در نهایت رئیس جمهور جمهوری پنجم رسید، سمتی که او تا سال 1969 حفظ کرد.

دوران فرماندهی شارل دوگل در جنگ جهانی دوم بعداً بر زندگی سیاسی او تأثیر گذاشت و او را فراهم کرد. با یک درایو سرسخت دوران ریاست‌جمهوری او با قیام‌های دانشجویی و کارگری در سال 1968 مشخص شد که او با درخواست نظم مدنی به آن پاسخ داد.

دوران اولیه زندگی و شغل نظامی

پسر یک استاد فلسفه و ادبیات، رهبر مشهور فرانسه دوگل در 22 نوامبر 1890 در خانواده ای میهن پرست و کاتولیک به دنیا آمد. دوگل کودکی باسواد و درس خوانده بود. او در اوایل آرزو داشت که یک رهبر نظامی شود. او در سال 1909 در بالاترین آکادمی نظامی کشور، سنت سیر، ثبت نام کرد.

بیشتر بخوانید: شاهکارهای ادبیات فرانسه

شارل دوگل

شارل دوگل

در سال 1912 تحصیلات خود را به پایان رساند و به یک هنگ پیاده نظام که توسط سرهنگ فیلیپ پتن فرماندهی می شد، پیوست و به عنوان ستوان خدمت می کرد.

در طول جنگ جهانی اول، دوگل خود را در میدان جنگ متمایز کرد. او اوایل دو بار مجروح شد و به پاس خدماتش مدال گرفت. دوگل که به درجه کاپیتان ارتقا یافت، در یکی از مرگبارترین رویارویی های جنگ – نبرد وردون – در سال 1916 شرکت کرد. در جریان این مبارزه، او مجروح شد و متعاقباً اسیر شد. پس از چندین تلاش ناموفق برای فرار، دوگل در پایان جنگ آزاد شد.

شارل دوگل که یک سرباز باهوش و ماهر بود، پس از جنگ در یک برنامه آموزشی ویژه در École Supérieure de Guerre ثبت نام کرد. او بعداً با پتن همکاری کرد و در شورای عالی جنگ فرانسه خدمت کرد. دوگل با کسب تجربه بین المللی مدتی را در آلمان و خاورمیانه گذراند.

شارل دوگل همچنین نویسنده ای روشنگر، تعدادی از مسائل نظامی را در کتاب های خود بررسی کرد. او بررسی خود را درباره آلمان، La Discorde chez l’ennemi، در سال 1924 منتشر کرد. کتاب مهم دیگر Vers l’armée de métier (1932) بود که در آن پیشنهادهایی برای ایجاد ارتش بهتر ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی برترین ژنرالنظامی تاریخ و اوسطوره فرانسوی ناپلئون بناپارت

این کار انتقادی تا حد زیادی توسط مقامات نظامی فرانسه نادیده گرفته شد، اما توسط آلمانی ها نه. بر اساس برخی گزارش ها، ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم از برخی توصیه های دوگل پیروی کرد. او و مرشدش، پتین، بر سر کتاب دیگری، یک قطعه تاریخی نظامی با عنوان La France et son armée (1938) با هم اختلاف پیدا کردند.

بیوگرافی جیسون موموآ
بیشتر بخوانید

جنگ جهانی دوم

در زمان شروع جنگ بین آلمان و فرانسه، دوگل رهبری یک تیپ تانک را بر عهده داشت. او در ماه مه 1940 به طور موقت به عنوان سرتیپ لشکر 4 زرهی منصوب شد.

شارل دوگل

شارل دوگل

شارل دوگل در ژوئن 1940 با ادامه فعالیت حرفه ای، معاون وزیر دفاع و جنگ برای رهبر فرانسه پل رینود شد. اندکی بعد، رینود جای خود را به پتن داد. دولت جدید پتن، که گاهی دولت ویشی نامیده می شود، برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، با آلمان قراردادی منعقد کرد. رژیم ویشی به دلیل همکاری با نازی ها بدنام شد.

شارل دوگل یک میهن پرست فداکار، تسلیم فرانسه به آلمان را در سال 1940 نپذیرفت. او در عوض به انگلستان گریخت، جایی که با حمایت وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا، رهبر جنبش فرانسه آزاد شد. دوگل از لندن پیامی را از طریق کانال انگلیسی برای هموطنان خود پخش کرد و از آنها خواست که به مقاومت در برابر اشغال آلمان ادامه دهند. او همچنین سربازانی را از مستعمرات فرانسه سازماندهی کرد تا در کنار نیروهای متفقین بجنگند.

هر اتفاقی که بیفتد، شعله مقاومت فرانسه نباید بمیرد و نخواهد رفت.» – شارل دوگل، 18 ژوئن 1940

شارل دوگل گاهی اوقات با خواسته های خود سایر رهبران متحد را عصبانی می کرد و احساس غرور می کرد. رئیس جمهور آمریکا فرانکلین دی. در واقع، در پایان جنگ، دوگل عمداً از کنفرانس یالتا کنار گذاشته شد، زیرا آلمان در حال مذاکره برای تسلیم شدن خود بود.

با این حال، او برای کشورش یک منطقه اشغالی در آلمان و یک کرسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد تضمین کرد. دوگل از حمایت گسترده ای در داخل کشور برخوردار شد و در سال 1945 رئیس جمهور دولت موقت فرانسه شد. در اختلاف بر سر قدرت بیشتر برای قوه مجریه کشور، دوگل از این سمت استعفا داد.

برای چندین سال، دوگل جنبش سیاسی خود، “تظاهرات برای مردم فرانسه” را رهبری کرد که شتاب چندانی پیدا نکرد. او در سال 1953 از سیاست بازنشسته شد و سپس در سال 1959 به ریاست جمهوری بازگشت.

رئیس جمهور پنجمین دوره انقلاب

دولت فرانسه، معروف به جمهوری چهارم، در اواخر دهه 1950 شروع به فروپاشی کرد و دوگل بار دیگر برای کمک به کشورش به خدمات عمومی بازگشت. او به تشکیل دولت بعدی کشور کمک کرد و در ژانویه 1959 رئیس جمهور آن شد.

بیوگرافی جاستین تیمبرلیک
بیشتر بخوانید

شارل دوگل با تأسیس جمهوری پنجم فرانسه، خود را وقف بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حفظ استقلال کرد. او به دنبال جدا نگه داشتن فرانسه از دو ابرقدرت – ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود. برای نشان دادن اهمیت نظامی فرانسه، دوگل با موفقیت برای این کشور تلاش کرد تا برنامه تسلیحات هسته ای خود را ادامه دهد.

شارل دوگل از گرفتن تصمیمات بحث برانگیز نمی ترسید. پس از سال‌ها مقابله با قیام‌های الجزایر، او به مستعمره فرانسه در کسب استقلال در سال 1962 کمک کرد. این حرکت در آن زمان چندان مورد استقبال قرار نگرفت. دوگل از ایده اروپای متحد حمایت می کرد، اما می خواست اروپا از نفوذ ابرقدرت ها رها شود. او برای دور نگه داشتن بریتانیا از جامعه اقتصادی اروپا به دلیل روابط نزدیکش با ایالات متحده مبارزه کرد.

در سال 1966، دوگل همچنین نیروهای کشورش را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج کرد و دوباره بر اساس نگرانی های خود با ایالات متحده عمل کرد. برای برخی، دوگل به عنوان یک ضد آمریکایی شناخته شد. اگرچه او ممکن است تا حدی بوده باشد، اما به نظر می رسید که اقدامات او واقعاً منعکس کننده دیدگاه های عمیق ملی گرایانه او بود.

شارل دوگل که گاهی اوقات انعطاف ناپذیر و غیرقابل حل بود، تقریباً شاهد سرنگونی دولتش توسط اعتراضات دانشجویی و کارگری در سال 1968 بود. او موفق شد نظم را به کشور بازگرداند، اما پس از نبرد بر سر اصلاحات سیاسی و اقتصادی، اندکی بعد قدرت را ترک کرد. در آوریل 1969، دوگل از ریاست جمهوری استعفا داد.

مرگ و میراث

پس از استعفا، شارل دوگل به خانه خود در کلمبی-ل-دو-اگلیس بازنشسته شد. او زمان کمی برای لذت بردن از زندگی آرام این روستا داشت، زیرا در 9 نوامبر 1970 بر اثر سکته قلبی درگذشت. رئیس جمهور فرانسه جورج پمپیدو که قبل از جانشینی او از نزدیک با دوگل همکاری می کرد، این خبر وحشتناک را به اطلاع عموم رساند.

گفت: “ژنرال شارل دوگل مرده است. فرانسه یک بیوه است.” فرانسه در غم از دست دادن دولتمرد و رهبر نظامی معروف خود سوگوار شد. این کشور یکی از بزرگترین قهرمانان خود را از دست داده بود – قهرمانی که مردمش را در طول جنگ دیده بود و ثابت کرد که در بهبود کشورش نقش اساسی دارد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بنیانگذار ایالات متحد جورج واشنگتن

دیگر رهبران جهان سخنان ستایش آمیزی برای دوگل ارائه کردند. ملکه الیزابت دوم گفت که “شجاعت و سرسختی او در امر متحدان در طول سال های سیاه جنگ جهانی دوم هرگز فراموش نخواهد شد.”

زندگینامه جنیفر انیستون
بیشتر بخوانید

دو رئیس جمهور آمریکا، لیندون بی جانسون و هری اس. ترومن نیز به مردم فرانسه تسلیت گفتند. پرزیدنت ریچارد نیکسون از جمله مقامات خارجی بود که در مراسم ویژه برای دوگل که اندکی پس از مرگ وی در کلیسای نوتردام پاریس برگزار شد، شرکت کردند.

زندگی شخصی

شارل دوگل در سال 1921 با ایوون وندرو ازدواج کرد و با هم صاحب سه فرزند شدند: فیلیپ (متولد 1921، و که بعدها دریاسالار و سناتور فرانسوی شد)، الیزابت (1924-2013) و آن (1928-1948).

شارل دوگل

شارل دوگل

حقایق کلی

نام: شارل دوگل

سال تولد: 1890

تاریخ تولد: 22 نوامبر 1890

شهر تولد: لیل

کشور تولد: فرانسه

جنسیت مذکر

معروف ترین برای: شارل دوگل از سرباز فرانسوی در جنگ جهانی اول به رهبر تبعیدی و در نهایت رئیس جمهور جمهوری پنجم رسید. او از سال 1959 تا 1969 به عنوان رئیس جمهور خدمت کرد.

صنایع

جنگ جهانی دوم

سیاست های جهانی

علامت نجومی: قوس

مدارس

آکادمی نظامی سنت سیر

ملیت ها

فرانسوی

حقایق جالب

شارل دوگل در دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد فرانسه را از دو ابرقدرت آمریکا و شوروی جدا نگه دارد.

دوگل کتاب نظامی “Vers l’armée de métier” را نوشت که عمدتاً توسط مقامات نظامی فرانسه نادیده گرفته شد، اما آلمان ها در جنگ جهانی دوم آن را نادیده گرفتند.

سال مرگ: 1970

تاریخ مرگ: 9 نوامبر 1970

شهر مرگ: Colombey-les-deux-Églises

کشور مرگ: فرانسه

نقل قول ها

یک رهبر واقعی همیشه عنصر غافلگیری را در آستین خود نگه می دارد، چیزی که دیگران نمی توانند آن را درک کنند، اما باعث می شود که عموم مردم هیجان زده و نفس نگیرند.

سکوت سلاح نهایی قدرت است.

در سیاست یا باید به کشور خود خیانت کرد یا به رای دهندگان. من ترجیح می دهم به رای دهندگان خیانت کنم.

وقتی حق با من باشد، عصبانی می شوم. چرچیل وقتی اشتباه می کند عصبانی می شود. ما بیشتر اوقات از دست یکدیگر عصبانی هستیم.

هرچه مردان را بهتر بشناسم، بیشتر به سگ‌ها عشق می‌ورزم.

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × 5 =