صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی رونالد ریگان
ads

بیوگرافی رونالد ریگان

رونالد ریگان

پرزیدنت رونالد ریگان به تعریف مجدد هدف دولت کمک کرد و اتحاد جماهیر شوروی را برای پایان دادن به جنگ سرد تحت فشار قرار داد. او برنامه محافظه‌کاران را برای دهه‌ها پس از ریاست‌جمهوری خود مستحکم کرد.

رونالد ریگان که بود؟

رونالد ریگان در ابتدا با بازی در بیش از 50 فیلم، حرفه سرگرمی را انتخاب کرد. زمانی که در هالیوود بود، به عنوان رئیس انجمن بازیگران سینما کار می کرد و با همسر آینده خود، نانسی (دیویس) ریگان آشنا شد.

او بعداً دو دوره فرماندار کالیفرنیا بود. ریگان که در اصل یک لیبرال دموکرات بود، برای ریاست جمهوری ایالات متحده به عنوان یک جمهوری خواه نامزد شد و دو دوره از سال 1980 برنده شد و در نهایت در دهه های بعدی به نماد محافظه کار تبدیل شد. ریگان که در سال‌های آخر عمر از بیماری آلزایمر رنج می‌برد، در 5 ژوئن 2004 درگذشت.

سنین جوانی و تحصیل

رونالد ویلسون ریگان در 6 فوریه 1911 در تامپیکو ایلینوی در خانواده جان ادوارد “جک” ریگان و نلی ویلسون ریگان به دنیا آمد. پدرش به او لقب هلندی داد و گفت که او شبیه یک هلندی کوچک چاق است. در دوران کودکی ریگان، خانواده‌اش در چند شهر زندگی می‌کردند و سرانجام در سال 1920 در دیکسون، ایلینوی ساکن شدند، جایی که جک یک فروشگاه کفش باز کرد.

رونالد ریگان

رونالد ریگان

در سال 1928، رونالد ریگان از دبیرستان دیکسون فارغ التحصیل شد، جایی که او یک ورزشکار و رئیس هیئت دانش آموزی بود و در نمایش های مدرسه اجرا می کرد. در تعطیلات تابستانی، او به عنوان نجات غریق در دیکسون کار می کرد.

ریگان با ثبت نام در کالج Eureka در ایلینوی با بورسیه ورزشی، در رشته اقتصاد و جامعه شناسی تحصیل کرد. در آنجا فوتبال بازی کرد، پیست دوید، کاپیتان تیم شنا بود، به عنوان رئیس شورای دانش آموزی خدمت کرد و در تولیدات مدرسه ایفای نقش کرد. پس از فارغ التحصیلی در سال 1932، به عنوان گوینده ورزش رادیویی در آیووا مشغول به کار شد.

حرفه هالیوود و ازدواج

در سال 1937، رونالد ریگان قراردادی هفت ساله با استودیوی فیلمسازی برادران وارنر امضا کرد. طی سه دهه بعد، او در بیش از 50 فیلم ظاهر شد. یکی از شناخته‌شده‌ترین نقش‌های او نقش جورج گیپ، ستاره فوتبال نوتردام در فیلم زندگی‌نامه‌ای Knute Rockne، همه آمریکایی در سال 1940 بود. یکی دیگر از نقش های قابل توجه در فیلم Kings Row در سال 1942 بود که در آن ریگان قربانی تصادفی را به تصویر می کشد که از خواب بیدار می شود تا متوجه شود پاهایش قطع شده است.

در سال 1940، ریگان با جین وایمن، بازیگری ازدواج کرد که با او صاحب دختری به نام مورین شد و پسری به نام مایکل را به فرزندی پذیرفت. این زوج در سال 1948 طلاق گرفتند. در طول جنگ جهانی دوم، ریگان به دلیل ضعف بینایی از انجام وظیفه رزمی محروم شد و زمان خود را در ارتش گذراند و فیلم های آموزشی ساخت. او رتبه نظامی را به عنوان کاپیتان ترک کرد.

بیوگرافی زوئه کراویتز
بیشتر بخوانید

از سال 1947 تا 1952، ریگان به عنوان رئیس انجمن بازیگران سینما خدمت کرد. در این مدت، او با نانسی دیویس، بازیگری ملاقات کرد که پس از اینکه او به اشتباه به عنوان یکی از حامیان احتمالی کمونیست ها در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت، از او کمک خواست.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی دیکتاتور کره ای شمالی کیم جونگ اون

هر دو بلافاصله جذب یکدیگر شدند، اما ریگان به دلیل طلاق دردناک خود از وایمن، در مورد ازدواج مجدد تردید داشت. با گذشت زمان او نانسی را به عنوان روح خویشاوند خود شناخت و در سال 1952 با هم ازدواج کردند. این زوج صاحب دو فرزند به نام‌های پاتریشیا آن و رونالد شدند.

هنگامی که کار سینمایی رونالد ریگان شروع شد، او در سال 1954 به عنوان مجری سریال درام تلویزیونی هفتگی The General Electric Theatre مشغول به کار شد. بخشی از مسئولیت او به عنوان مجری این بود که به عنوان نماینده روابط عمومی جنرال الکتریک در ایالات متحده تور کند.

در این دوران بود که دیدگاه‌های سیاسی او از لیبرال به محافظه‌کار تغییر یافت. او بحث‌های طرفدار کسب‌وکار را رهبری می‌کرد و علیه مقررات دولتی بیش از حد و هزینه‌های بیهوده صحبت می‌کرد – موضوعات اصلی حرفه سیاسی آینده او.

پیشنهاد استانداری و ریاست جمهوری

رونالد ریگان در سال 1964 هنگامی که یک سخنرانی تلویزیونی با استقبال خوب برای نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، بری گلدواتر، محافظه کار برجسته انجام داد، در کانون توجهات سیاسی ملی قرار گرفت. دو سال بعد، ریگان در اولین رقابت خود برای مناصب دولتی، ادموند “پت” براون پدر را با تقریبا یک میلیون رای شکست داد و فرماندار کالیفرنیا شد. او در سال 1970 برای بار دوم انتخاب شد.

رونالد ریگان پس از ارائه پیشنهادهای ناموفق برای نامزدی ریاست جمهوری جمهوری خواهان در سال های 1968 و 1976، سرانجام در سال 1980 از حزب خود حمایت کرد. در انتخابات عمومی آن سال، وی جیمی کارتر، رئیس جمهور فعلی دموکرات را شکست داد و کالج انتخاباتی را برد (489 به 49) و اسیر شد. درصد آرای مردم ریگان در سن 69 سالگی مسن ترین فردی بود که در آن زمان به ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

رونالد ریگان

رونالد ریگان

1981 تحلیف و تلاش برای ترور

رونالد ریگان در سخنرانی افتتاحیه خود در 29 ژانویه 1981 لفاظی اعلام کرد که “دولت راه حل مشکلات ما نیست، دولت مشکل است.” او خواستار یک دوره تجدید ملی شد و امیدوار بود که آمریکا دوباره “چشمه امید برای کسانی باشد که آزادی ندارند.” او و نانسی ریگان همچنین دوران جدیدی از زرق و برق را در کاخ سفید با مدهای طراحان و بازسازی بحث برانگیز عمارت اجرایی آغاز کردند.

بیوگرافی برد پیت
بیشتر بخوانید

در 30 مارس 1981، زمانی که پرزیدنت ریگان به همراه چند تن از مشاورانش در حال خروج از هتل واشنگتن هیلتون بود، تیراندازی به گوش رسید و ماموران سرویس مخفی که سریع فکر می کردند، رئیس جمهور را داخل لیموزینش انداختند. هنگامی که در ماشین سوار شد، دستیاران متوجه شدند که او مورد اصابت قرار گرفته است.

قاتل احتمالی او، جان هینکلی جونیور، سه نفر دیگر را نیز تیرباران کرد که هیچ کدام مرگبار نبودند. در بیمارستان، پزشکان تشخیص دادند که گلوله مرد مسلح یکی از ریه های رئیس جمهور را سوراخ کرده و قلب او را به سختی از دست داده است. ریگان که به شوخ طبعی خود معروف بود، بعدها به همسرش گفت: “عزیزم، یادم رفت اردک بزنم.” طی چند هفته پس از تیراندازی، ریگان سر کار بازگشت.

نمایندگی داخلی

در جبهه داخلی، رئیس جمهور رونالد ریگان تعدادی از سیاست های محافظه کارانه را پیش برد. کاهش مالیات برای تحریک اقتصاد ایالات متحده اجرا شد. او همچنین از افزایش هزینه‌های نظامی، کاهش برخی برنامه‌های اجتماعی و اقداماتی برای مقررات‌زدایی از تجارت حمایت کرد.

در سال 1983، اقتصاد کشور شروع به بهبودی کرده بود و به گفته بسیاری از اقتصاددانان، وارد یک دوره هفت ساله شکوفایی شد. با این حال، منتقدان می‌گویند که سیاست‌های او در واقع کسری بودجه را افزایش داده و به طبقه متوسط و فقیر آسیب رسانده است.

در سال 1981، رونالد ریگان بار دیگر با انتصاب قاضی ساندرا دی اوکانر به عنوان اولین زن در دادگاه عالی ایالات متحده، تاریخ ساز شد.

امور خارجه

مهم ترین موضوع سیاست خارجی دوره اول ریاست جمهوری رونالد ریگان، جنگ سرد بود. ریگان که اتحاد جماهیر شوروی را «امپراتوری شیطانی» نامید، انبوهی از تسلیحات و سربازان آمریکایی را آغاز کرد. او دکترین ریگان را اجرا کرد که به جنبش های ضد کمونیستی در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین کمک می کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما

در سال 1983، او ابتکار دفاع استراتژیک را اعلام کرد، طرحی با هدف توسعه تسلیحات فضایی برای محافظت از آمریکا در برابر حملات موشک های هسته ای شوروی.

در خاورمیانه، ریگان در ژوئن 1982، 800 تفنگدار دریایی آمریکا را به عنوان بخشی از یک نیروی حافظ صلح بین‌المللی به لبنان فرستاد. تقریباً یک سال بعد، در اکتبر 1983، بمب‌گذاران انتحاری به پادگان تفنگداران دریایی در بیروت حمله کردند و 241 آمریکایی را کشتند.

زندگینامه نیکلاس کیج
بیشتر بخوانید

در همان ماه، رونالد ریگان به نیروهای آمریکایی دستور داد تا به جزیره گرانادا در دریای کارائیب حمله کنند، پس از آن که شورشیان مارکسیست دولت را سرنگون کردند. علاوه بر مشکلات در لبنان و گرانادا، دولت ریگان مجبور شد با یک رابطه مناقشه‌آمیز مداوم با معمر القذافی، رهبر لیبی، مقابله کند.

1984 انتخاب مجدد و گورباچف

در نوامبر 1984، رونالد ریگان با شکست دادن رقیب دموکرات، والتر موندیل، مجدداً انتخاب شد. ریگان 49 ایالت از 50 ایالت ایالات متحده را در انتخابات به عهده داشت و 525 رای از 538 رای الکترال را به دست آورد که بیشترین تعداد رای الکترال تا کنون توسط یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا به دست آمده است.

با این حال، دومین دوره ریاست‌جمهوری او توسط ماجرای ایران-کنترا، یک قرارداد پیچیده «اسلحه برای گروگان‌ها» با ایران برای انتقال پول به سمت شورش‌های ضد کمونیستی در آمریکای مرکزی لکه‌دار شد. اگرچه او در ابتدا اطلاع از آن را انکار کرد، ریگان بعداً اعلام کرد که این اشتباه تا حدی به دستور بانوی اول بوده است.

در دوره دوم ریاست جمهوری خود، ریگان همچنین با میخائیل گورباچف، رئیس اتحاد جماهیر شوروی، روابط دیپلماتیک برقرار کرد. در سال 1987، آمریکایی ها و شوروی توافقنامه ای تاریخی برای حذف موشک های هسته ای میان برد امضا کردند. در همان سال، ریگان در دیوار برلین آلمان که نماد کمونیسم بود، سخنرانی کرد و گورباچف را به چالش کشید تا آن را خراب کند.

رونالد ریگان

رونالد ریگان

بیش از دو سال بعد، گورباچف به مردم برلین اجازه داد تا دیوار را برچیند و به تسلط شوروی بر آلمان شرقی پایان داد. پس از ترک کاخ سفید، رونالد ریگان در سپتامبر 1990 به آلمان بازگشت – درست چند هفته قبل از اینکه کشور به طور رسمی متحد شود – و با یک چکش، چندین نوسان نمادین در قسمت باقی مانده از دیوار انجام داد.

سالهای بعد و مرگ

پس از ترک کاخ سفید در ژانویه 1989، رونالد ریگان و نانسی به خانه خود در لس آنجلس، کالیفرنیا بازگشتند. در سال 1991، کتابخانه ریاست جمهوری رونالد دبلیو ریگان و مرکز امور عمومی در دره سیمی، کالیفرنیا افتتاح شد.

در نوامبر 1994، رونالد ریگان در نامه ای دست نویس به مردم آمریکا فاش کرد که اخیراً به بیماری آلزایمر مبتلا شده است. نزدیک به یک دهه بعد، در 5 ژوئن 2004، او در خانه خود در لس آنجلس در سن 93 سالگی درگذشت و او را به طولانی ترین رئیس جمهور کشور در آن زمان تبدیل کرد.

بیوگرافی اولین مردی که بر ماه پا گذاشت نیل آرمسترانگ
بیشتر بخوانید

مراسم تشییع جنازه ایالتی در واشنگتن دی سی برگزار شد و رونالد ریگان بعداً در محوطه کتابخانه ریاست جمهوری خود در کالیفرنیا به خاک سپرده شد. همسر او نانسی در سال 2016 در سن 94 سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت و همچنین در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان و مرکز روابط عمومی به خاک سپرده شد.

حقایق کلی

نام: رونالد ریگان

سال تولد: 1911

تاریخ تولد: 6 فوریه 1911

ایالت تولد: ایلینوی

شهر تولد: تامپیکو

کشور تولد: ایالات متحده آمریکا

جنسیت مذکر

معروفیت: رونالد ریگان به تعریف مجدد هدف دولت کمک کرد و اتحاد جماهیر شوروی را برای پایان دادن به جنگ سرد تحت فشار قرار داد. او برنامه محافظه‌کاران را برای دهه‌ها پس از ریاست‌جمهوری خود مستحکم کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جان اف کندی

صنایع

سیاست ایالات متحده

سیاست و حکومت

فیلم

تلویزیون

علامت نجومی: دلو

مدارس

دبیرستان دیکسون

کالج اورکا

سال مرگ: 2004

تاریخ مرگ: 5 ژوئن 2004

ایالت مرگ: کالیفرنیا

شهر مرگ: لس آنجلس

کشور مرگ: ایالات متحده

رونالد ریگان

رونالد ریگان

نقل قول ها

دموکراسی ارزش مردن را دارد زیرا این عمیقا شرافتمندانه ترین شکل حکومتی است که تاکنون توسط بشر ابداع شده است.

مردمی که در انتخاب آزادند همیشه صلح را انتخاب می کنند.

اطلاعات، اکسیژن عصر مدرن است.

هیچ محدودیتی برای کارهایی که یک مرد می‌تواند انجام دهد یا به کجا می‌تواند برود، وجود ندارد، اگر برایش مهم نباشد که چه کسی اعتبار را دریافت می‌کند.

دولت برای محافظت از ما در مقابل یکدیگر ایجاد شده است. جایی که دولت از محدودیت های خود فراتر رفته است در تصمیم گیری برای محافظت از ما در برابر خودمان است.

گفته شده است که سیاست دومین حرفه قدیمی است. من فهمیدم که شباهت زیادی به اولی دارد.

من گاهی به این فکر کرده ام که اگر موسی آنها را در کنگره ایالات متحده اجرا می کرد، ده فرمان چگونه به نظر می رسید.

دولت راه حل مشکلات ما نیست. دولت مشکل است

ما در دولت باید یاد بگیریم که به کشورمان به چشم کارآفرین نگاه کنیم و امکاناتی را ببینیم که دیگران فقط مشکلات را می بینند.

در آمریکا، منشأ ما کمتر از مقصد ما اهمیت دارد و دموکراسی به این معناست.

به هر حال، اجبار صرفاً انسان را اسیر می کند. آزادی او را اسیر خود می کند.

در دنیایی که با نفرت، بحران اقتصادی و تنش سیاسی غرق شده است، آمریکا بهترین امید بشر باقی می ماند.

یکی از بدترین اشتباهاتی که هر کسی می تواند مرتکب شود شرط بندی علیه آمریکاست.

ما همیشه به یاد خواهیم داشت. ما همیشه سرافراز خواهیم بود. ما همیشه آماده خواهیم بود، بنابراین ممکن است همیشه آزاد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

2 × 2 =