تحلیل تابلو گرنیکا : همانطور که جنگ در جریان بود ، پابلو پیکاسو تابلو گرنیکا افسانه ای خود را در سال 1939 به MoMA نشان داد. او این قطعه را دو سال قبل ساخته بود ، اما اظهار داشت که تا زمان برقراری دموکراسی ، قطعه به اسپانیا برنخواهد گشت.

با مقاله تحلیل تابلو گرنیکا با بامدادی ها همراه شوید.

تابلو گرنیکا

تنها پس از مرگ فرانکو در سال 1981 بود که این قطعه به اسپانیا بازگشت. قانون اساسی جدید و دولت دموکراتیک ایجاد شد ، بنابراین قطعه به مادرید ارسال شد و از آن زمان پایتخت را ترک نکرده است. بنابراین برای دیدن آن علاقه مندان به هنر چاره ای جز رفتن به موزه Reina Sofia در مادرید ندارند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد ، Artsper با معرفی یکی از زیباترین نقاشی های ضد جنگ در جهان ، شاهکار را برای شما به ارمغان می آورد.

بیشتر بخوانید: 100 فیلم برتر تاریخ

در سال 1937 ، جمهوری اسپانیا از پیکاسو خواست تا یک ترکیب بزرگ برای نمایشگاه بین المللی پاریس ایجاد کند. این درخواست درست پس از ویرانگرترین واقعه جنگ داخلی اسپانیا مطرح شد: بمب گذاری در دهکده کوچک باسکایی تابلو گرنیکا . کمون نابود شد.

صدها نفر کشته یا زخمی شده اند که همگی غیرنظامی بی گناه بودند. پیکاسو ، که در آن زمان در پاریس زندگی می کرد ، از طریق روزنامه ها این سختی را آموخت. گرنیکا که عمیقاً تحت تأثیر شهادتهایی که خوانده و عکسهایی که دیده است تحت تأثیر قرار گرفته است ، فریاد عصبانیت وی علیه این عدم انسانیت شد.

بی اعتنایی پیکاسو به جنگ مشهود بود ، و هنگامی که سفیر نازی ، اتو آبتس در مقابل قطعه ایستاد و از پیکاسو پرسید که آیا “این [او] بود که این کار را کرده است” پیکاسو با سرپیچی جواب داد: “نه ، تو این کار را کردی”.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم برف شکن

لامپ تابلو گرنیکا :
پیکاسو بمب گذاری را به روشی واقع بینانه نشان نداد و هیچ بمبی در قطعه به تصویر کشیده نشده است. در عوض ، پیکاسو از یک لامپ استفاده می کند که توسط هاله ای درخشان از سنبله های نورانی احاطه شده است. این نمادی از شعله های آتش است که در هنگام بمباران آسمان را پاره می کنند.

اسب تابلو گرنیکا :
دقیقاً زیر لامپ توجه بیننده به یک اسب جلب می شود. حیوان توسط پیکان جدا شده و از درد زوزه می کشد. این نمونه ای از درد و رنجی است که دیکتاتورها و بمب افکن های آلمانی به مردم اسپانیا وارد کرده اند. پیکاسو علاوه بر این شامل یک جمجمه سابلیمینال است که توسط بینی و دندان های اسب تشکیل می شود.

گاو نر تابلو گرنیکا :
گاو نر چشم انسان درگیری انسان و حیوان را تداعی می کند. بدون شک ، ما می توانیم تجسم رژیم های ناسیونالیست و توتالیتر اسپانیا در این حیوان را مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مثل یک عاشق

کبوتر تابلو گرنیکا :
به سختی قابل مشاهده است ، و به نظر می رسد مثل اینکه مالش داده شده است. این پاک کردن نمادی از صلح است که در طول جنگ در گرنیکا ناپدید شد.

زن تابلو گرنیکا :
با سر و چشمانش به عقب ، این زن نوزاد مرده خود را در حالی که بی اختیار به سمت آسمان دراز کرده بود ، نگه می دارد. این تصویر یادآور پرتره های دورا ماار است که پیکاسو لقب “زنی که گریه می کند” بود. زن دیگری نیز در سمت راست نقاشی نشان داده شده است: بازوانش نیز بلند شده و دهانش از وسط جیغ منجمد شده است. او با شعله های آتش احاطه شده است ، که نمادهای نوک مثلث هایی است که اشاره به انفجارهای ناشی از بمب ها دارد.

مرد با شمشیر تابلو گرنیکا :
او تنها مرد و تنها چهره دراز کشیده در نقاشی است. او تکه تکه شده است اما هنوز شمشیر شکسته خود را در دست دارد ، که نشان از تلاش قهرمانانه و در عین حال بیهوده او برای مبارزه با ترور است. یک گل شبح توسط دست مبارز رشد می کند ، که نشان دهنده امید به رغم خونریزی است – دقیقاً مانند نور کفن پوشیده شده توسط لامپ نفت سفید زن.

بیشتر بخوانید: فیلم تکه‌ های یک زن

آیا تابلو گرنیکا اثری سورئالیست است؟
اگرچه پیکاسو هرگز به طور رسمی بخشی از جنبش سورئالیسم نبود ، اما مطمئناً تأثیر آن را می توان در این نقاشی مشاهده کرد. چهره های کابوس و اجساد تکه تکه شده نقاشی را پر می کنند. Guernica ساختارهای کوبیستی را با یک پالت تک رنگ ترکیب می کند که نقاشی را واقعی تر می کند. این تصاویر سورئالیستی است که نمایشی تکان دهنده از رنج و جنگ را ایجاد می کند.

آیا کار معنای پنهان دوم دارد؟
این نظریه نه تنها دنیای هنر ، بلکه اسپانیا را نیز غافلگیر کرد. خوزه ماریا ژوارنز د لا فوئنتس ، مدرس دانشگاه ، ادعا می کند که تابلو گرنیکا زندگی نقاش را به تصویر می کشد. این نظریه قبلاً نیز توسط فروشنده هنری آلمانی ، دانیل هنری كهن ویل مطرح شده بود.

طبق این نظریه ، این نقاشی نشان دهنده سه لحظه مهم در زندگی پیکاسو است: زمین لرزه وحشتناک مالاگا در دوران کودکی ، مسائل مربوط به روابط او در دهه 1930 و خودکشی دوستش ، کارلوس کاساژماس. این بدان معناست که ارقام موجود در نقاشی معانی مختلفی دارند ، به عنوان مثال پیشنهاد می شود اسب از اولگا خوخلووا ، همسر اول پیکاسو ، که اغلب در نقاشی های دیگرش به عنوان حیوان نشان داده می شود ، باشد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم کپی برابر اصل

پیكاسو هرگز تفسیر رسمی از تابلو گرنیکا ارائه نداد و از دیدن وی به عنوان یك هنرمند سیاسی امتناع ورزید. با این حال ، او در به تصویر کشیدن چنین موضوعی یک اثر سیاسی به شدت خلق کرد ، جایی که تابلو گرنیکا یک اعتراض نمادین برای صلح است.

پایان مقاله تحلیل تابلو گرنیکا

منبع سایت مداد

دیدگاهتان را بنویسید

7 + 11 =