صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم شک | DOUBT، ساخته جان پاتریک شنلی
ads

نقد فیلم شک | DOUBT، ساخته جان پاتریک شنلی

فیلم شک

نقد فیلم شک | DOUBT، ساخته جان پاتریک شنلی : یکی از کنایه های تلخ زندگی این است که یکی از اولین چیزهایی که به دلیل اطمینان اخلاقی از دست رفته است ، ظرفیت دلسوزی است. عدالت یک موقعیت سرد ، سخت و غیرقابل تغییر است. این اجازه نمی دهد جایی برای یکی از اساسی ترین مستاجران وجودی بشر وجود داشته باشد: شک. ایمان نه در مقابل یقین ،

بلکه در شک وجود دارد. و کسانی که در موسسات مذهبی مایل به برقراری ارتباط با همنوعان خود هستند ، هرگز نباید این واقعیت را که شک ما را تعیین می کند و ما را ملزم می کند ، فراموش کنند. تعداد کمی از ما این ظرفیت را داریم که از موضع یقین سازش ناپذیر دفاع کنیم.

تردید ، اقتباس صفحه نمایش جان پاتریک شنلی از نمایشنامه برنده جایزه پولیتزر و تونی ، داستان شک و قطعیت در تضاد مستقیم است. و این داستانی است که وارد یک باتلاق اخلاقی می شود که هرگز از آن به طور کامل بیرون نمی آید. کسانی که به دنبال پاسخ روشن به سوالات دشوار هستند ، آنها را در اینجا نخواهند یافت.

فیلم ها اغلب وضوح و کاتارسیس را ارائه می دهند. اینها به ندرت ویژگی هایی هستند که در موقعیت های واقعی زندگی آشکار می شوند ، و این در اینجا منعکس شده است. به احتمال زیاد یکی تردید را در مورد همه چیزهایی که اتفاق افتاده است کنار می گذارد اما شاید به هیچ وجه به “حقیقت” نزدیکتر از هر یک از شخصیت ها نباشد. نه از آنجایی که در اولئانا دیوید ممت ترجمه بازی به فیلم ارائه شده است و چنین محتوای فکری دشواری را هضم می کند.

محیط ساده است: مدرسه کلیسای سنت نیکلاس در برانکس. اواخر پاییز 1964 است ، با نزدیک شدن به کریسمس. چهار شخصیت اصلی وجود دارد: پدر برندان فلین (فیلیپ سیمور هافمن) ، کشیش مترقی که ریاست مدرسه و کلیسای آن را بر عهده دارد. خواهر آلویسیوس بوویر (مریل استریپ) ، راهبه مدرسه قدیمی که همه جا گناه و خلاف را می بیند.

خواهر جیمز (ایمی آدامز) ، تازه وارد جوان و ایده آل گرا ؛ و خانم مولر (ویولا دیویس) ، مادر پسری که در مرکز درگیری قرار می گیرد.

نقد فیلم Prisoners of the Ghostland
بیشتر بخوانید

ماهیت مناقشه روشن است: آیا پدر فلین رابطه نامناسبی با دانش آموز دونالد مولر (جوزف فاستر) داشت؟ فلین این اتهام را رد می کند اما خواهر آلویسیوس در گناه خود شکی نمی داند. این دو در مقابل هم قرار می گیرند ،

هیچ کدام تسلیم نمی شوند ، در حالی که خواهر جیمز در وسط قرار دارد و نقش تماشاگران را بر عهده می گیرد. او شواهد موافق و مخالف پدر فلین را می شنود و می بیند و مانند ما که فیلم را می بینیم ، به نتیجه ای می رسیم اما هرگز نمی توان مطمئن بود که باور او درست است.

فیلم شک

فیلم شک

تردید ویترین چهار بازیگر اصلی آن است. به نظر می رسد مریل استریپ برای هر نقشی که در آن ظاهر می شود یک نامزد بازیگری دریافت می کند و جای تعجب نیست. او برای درک هر شخصیتی که بازی می کند وقت می گذارد و صرف نظر از اینکه چه قسمتی را بپذیرد ، تصویر او با اعتقاد کامل همراه است که شامل وضعیت بدن ، زبان بدن ، شیوه ها ، ظاهر بدنی و لهجه است. (شما حتی می توانید این را در کرک مانند Mamma Mia ببینید!)

به عنوان خواهر Aloysius ، استریپ در بهترین حالت است. این بازیگر به عادت راهبه محو می شود و آنچه ظاهر می شود شخصیتی با ابعاد تقریباً هیولایی در اطمینان اخلاقی تزلزل ناپذیر اوست. کسی او را در لباس تاریک خود به عنوان نمایشی امروزی از آن الگوهای فضیلت می بیند که جادوگران را در دادگاه جادوگران سالم محکوم به سوزاندن می کرد.

فیلیپ سیمور هافمن شاید یکی از معدود بازیگران فعلی باشد که می تواند در صحنه ای با استریپ خود را حفظ کند و این دقیقاً همان کاری است که انجام می دهد زیرا اگر او نتواند فیلم از هم می پاشد. تصویر او از پدر فلین قوی و با اعتماد به نفس است ، عمق دلسوزی زیادی را نشان می دهد اما بلاتکلیفی کافی برای تعجب ما را به همراه دارد. امی آدامز قسمت کم نظیری دارد ، اما بی سر و صدا قابل توجه است. او در وسط گیر افتاده است و با توجه به موقعیت خود ،

فیلم بانوی حوا
بیشتر بخوانید

مناسب ترین نقطه ورود را برای بیننده فراهم می کند. ویولا دیویس کمترین زمان نمایش را در بین چهار فیلم اصلی دارد ، اما صحنه گسترده او بسیار ناراحت کننده است و اطلاعات کلیدی در مورد وضعیت و همچنین یک اعتراف شگفت انگیز را فاش می کند.

با شروع این پاراگراف ، بقیه نظرات با این انتظار نوشته می شود که خوانندگان با Doubt (چه نمایش چه فیلم) آشنایی دارند. آیا اصطلاح “خرابکار” برای داستانی مناسب است که عدم قطعیت در آن مشخصه اصلی است و پیچ و خم های طرح واقعا کاربرد ندارد؟ شاید نه ، اما من این هشدار را ارائه می دهم تا به کسانی که مایلند فیلم را بدون فیلتر ببینند ، اجازه داده شود در اینجا مکث کرده و بعداً بازگردند. برخی از موارد زیر گمانه زنی است.

سوال اصلی تردید به ماهیت رابطه پدر فلین و دونالد مربوط می شود. احتمالات زیادی وجود دارد و فیلم شواهدی برای حمایت از تقریباً هر یک از آنها ارائه می دهد. شانلی (کارگردانی برای اولین بار پس از جو در مقابل آتشفشان) عرشه را روی هم نمی گذارد و مهمتر از همه ، او حقیقتی غیر قابل نفوذ ارائه نمی دهد.

فیلم شک

فیلم شک

(اما آیا می توان انتظاراتی متفاوت از فیلمی با عنوان تردید داشت؟) این فیلم در دورانی اتفاق می افتد که به کشیشان به طور ضمنی اعتماد می شد اما در طول آن ما بر اساس گزارش های خبری فعلی می دانیم که چنین اعتماد در برخی موارد سوء استفاده شده است. در نتیجه آنچه طی سالها آشکار شده است ، هم در دادگاه و هم در فیلمهایی مانند رهایی ما از شر ، اکنون این گرایش وجود دارد که معتقد باشیم کشیش ها تا زمانی که بیگناهی آنها ثابت نشود ، مجرم هستند.

با برجسته کردن عشق پدر فلین به گلهای وحشی فشرده و ناخن های کاملا مرتب ، ممکن است که شانلی سرنخ هایی در مورد جنسیت فلین ارائه دهد. از گفتگوی خواهر آلویسیوس و خانم مولر می دانیم که دونالد تمایلات همجنس گرایانه از خود نشان داده است. این یک پیوند مشترک بین پدر فلین و دونالد ایجاد می کند – نه یک رابطه جنسی ، بلکه یک رابطه دلسوزی و خویشاوندی. پدر فلین می فهمد و می خواهد این درک را به پسری بدهد که تنهاست (نه تنها همجنسگراست ، بلکه تنها دانش آموز سیاهپوست در یک مدرسه سفیدپوست است).

فیلم دختر گمشده
بیشتر بخوانید

احساس من این است که هیچ چیز نامناسب در این رابطه وجود ندارد ، اما بریده و خشک نشده است ، و نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد همه ارتباطات قبلی پدر فلین ممکن است به همان اندازه بی گناه نبوده باشد. دیگران ممکن است اطلاعات مشابهی را متفاوت پردازش کرده و به نتیجه دیگری برسند. زیبایی فیلمنامه و بازی فیلم همین است. دیکته نمی کند. این امر مستلزم این است که هر بیننده ای تصمیم خود را بگیرد. برخی ممکن است این را ناراضی کننده و دستکاری کننده بنامند. من آن را درخشان می نامم

پدوفیلیا در کشیش به عنوان یک مسئله داغ ، داوت در مورد ظرافت ها صحبت می کند. در مورد ایمان سوال می پرسد. این به اهمیت هوشیاری اذعان می کند ، در عین حال ، از پذیرش یقین هشدار می دهد زیرا چنین اقدامی جستجوی حقیقت را محدود می کند. در اینجا چیزهای زیادی برای هضم وجود دارد ، اما فلسفه پردازی بی معنی نیست.

این شخصیت ها و درد شرایط آنها احشایی می شود. آنها مردم هستند ، نه انتزاعی. آنها شایستگی درک ، ترحم و عصبانیت را دارند. تردید یک تجربه خسته کننده از نظر فکری و احساسی است. این نمایشنامه در بالاترین سطح است که بر اساس کلمات و شخصیت ها شکل گرفته و با سادگی کارگردانی شده است که در تضاد کامل با پیچیدگی افراد و مسائل روی صفحه نمایش است.

فیلم شک

فیلم شک

پایان مقاله نقد فیلم شک | DOUBT، ساخته جان پاتریک شنلی

مجله نگاه 

بیشتر بخوانید:

فیلم راندرز | آموزش طراحی جلد کتاب | راهنمای کامل در ۶ مرحله | فیلم جاده یخی | انیمیشن های جدید نتفلیکس | نقد فیلم ورود (Arrival)، رستگاری در دقیقه نود | نقد فیلم بانوی زیبای من | My Fair Lady | نقد و برسی بازی Mafia II: Definitive Edition | نقد و بررسی بازی God Of War | فیلم مارپیچ | سبک موسیقی ریتم اند بلوز |

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × چهار =