صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی چارلز دیکنز
ads

بیوگرافی چارلز دیکنز

چارلز دیکنز

چارلز دیکنز نویسنده بریتانیایی بود که آثار کلاسیک معروفی مانند “اوقات سخت” ، “یک کارول کریسمس” ، “دیوید کاپرفیلد” و “انتظارات بزرگ” را نوشت.

با مقاله بیوگرافی چارلز دیکنز با بامدادی ها همراه باشید.

چارلز دیکنز کیست؟

چارلز دیکنز رمان نویس ، روزنامه نگار ، ویراستار ، تصویرگر و مفسر اجتماعی بریتانیایی بود که رمان های کلاسیک محبوب مانند الیور توئیست ، یک کریسمس کریسمس ، نیکلاس نیکلبی ، دیوید کاپرفیلد ، داستان دو شهر و انتظارات بزرگ را نوشت.

چارلز دیکنز

از دیکنز بعنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین نویسندگان قرن نوزدهم یاد می شود. از جمله موفقیت های وی ، به دلیل ارائه پرتره ای کاملاً آشکار از طبقه زیرین دوره ویکتوریا ، که به ایجاد تحولات اجتماعی کمک می کند ، ستایش شده است.

سنین جوانی و تحصیل
دیکنز در 7 فوریه 1812 در پورتسموث ، در سواحل جنوبی انگلیس ، چارلز جان هوفام دیکنز به دنیا آمد.

این نویسنده مشهور انگلیسی دومین فرزند از میان هشت کودک بود. پدرش ، جان دیکنز ، یک کارمند نیروی دریایی بود که آرزو داشت آن را ثروتمند بدست آورد. مادر چارلز ، الیزابت بارو ، آرزو داشت معلم و مدیر مدرسه شود.

علی رغم تلاش والدین او ، خانواده همچنان فقیر بودند. با این وجود ، آنها در روزهای اول خوشحال بودند. در سال 1816 ، آنها به چاتهام ، کنت نقل مکان کردند ، جایی که دیکنز جوان و خواهر و برادرش آزادانه در روستا گشت و گذار می کردند و قلعه قدیمی روچستر را جستجو می کردند.

در سال 1822 ، خانواده دیکنز به کمدن تاون ، محله ای فقیرنشین در لندن ، نقل مکان کردند. در آن زمان وضعیت مالی خانواده بسیار وخیم شده بود ، زیرا جان دیکنز عادت خطرناکی برای زندگی فراتر از توان خانواده داشت. سرانجام ، جان در سال 1824 ، هنگامی که چارلز فقط 12 سال داشت ، به دلیل بدهی به زندان فرستاده شد.

دیکنز به دنبال زندانی شدن پدرش مجبور شد مدرسه را ترک کند و در یک کارخانه سیاه نمایی کنار رودخانه تیمز کار کند. در کارخانه فرسوده و جوندگان ، دیکنز هفته ای شش شیلینگ درآمد و گلدان های “سیاه” ، ماده ای را که برای تمیز کردن شومینه استفاده می شود ، برچسب گذاری کرد. این بهترین کاری بود که می توانست برای کمک به تأمین هزینه خانواده اش انجام دهد.

با بازگشت به تجربه ، دیكنز آن را همان لحظه خداحافظی با معصومیت جوانی خود دانست و اظهار داشت كه تعجب می كند “چگونه [در چنین سن جوانی] او [به راحتی] بدرقه می شود.”

بزرگسالانی که قرار بود از او مراقبت کنند ، احساس می کردند او را رها کرده و به او خیانت می کنند. این احساسات بعداً به عنوان موضوعی مکرر در نوشتن وی درمی آیند.

با تسكین خاطر او ، هنگامی كه پدرش از خانواده ارثی دریافت كرد ، دیكنز مجاز به بازگشت به مدرسه شد و از آن برای پرداخت بدهی های خود استفاده كرد.

بیوگرافی لیل ناس ایکس
بیشتر بخوانید

اما وقتی دیکنز 15 ساله بود ، تحصیلات او بار دیگر از زیر او خارج شد. در سال 1827 ، او مجبور شد تحصیل را رها کند و به عنوان پسر دفتر کار کند تا بتواند درآمد خانواده اش را تأمین کند. همانطور که مشخص شد ، این شغل به نقطه شروع فعالیت نویسندگی او تبدیل شد.

روزنامه نگار ، ویراستار و تصویرگر
در طی یک سال استخدام ، چارلز دیکنز گزارش خود را در دادگاه های حقوقی لندن آغاز کرد. فقط چند سال بعد ، او گزارش خود را برای دو روزنامه مهم لندن گزارش می داد.

در سال 1833 ، او شروع به ارسال طرح هایی برای مجلات و روزنامه های مختلف با نام مستعار “Boz” کرد. در سال 1836 ، قطعات او در اولین کتاب او ، طرح هایی از بوز منتشر شد.

در همان سال ، دیکنز شروع به انتشار مقالات پس از مرگ باشگاه پیک ویک کرد. مجموعه های او ، که در ابتدا به عنوان زیرنویس برای تصاویر طنز با موضوع ورزشی هنرمند رابرت سیمور نوشته شده بود ، به صورت اقساط سریال ماهانه در می آمد.

مقالات پس از مرگ باشگاه پیک ویک بسیار مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت. در حقیقت ، زیرنویس های دیکنز حتی بیشتر از تصویرگری که قرار بود همراه شود ، محبوبیت بیشتری داشتند.

وی بعداً مجله هایی از جمله Househouse Words و All the Year Round را ویرایش کرد که مجله های بعدی را تأسیس کرد.

چارلز دیکنز

فرزندان
چارلز دیکنز اندکی پس از انتشار اولین کتابش ، اسکچ هایی از بوز ، با کاترین هوگارت ازدواج کرد. این زوج دارای 10 فرزند بودند.

در طول دهه 1850 ، دیکنز دو ضرر ویرانگر متحمل شد: مرگ دختر و پدرش. وی همچنین در سال 1858 از همسرش جدا شد. دیکنز به کاترین علناً افترا زد و با یک بازیگر جوان به نام الن “نلی” ترنان رابطه صمیمی برقرار کرد.

منابع در مورد اینکه آیا این دو قبل و یا بعد از جدایی زناشویی دیکنز شروع به دیدن یکدیگر کرده اند ، اختلاف نظر دارند. همچنین اعتقاد بر این است که وی تمام تلاش خود را برای پاک کردن هرگونه اسنادی که حاکی از حضور ترنان در زندگی اش باشد ، انجام داده است.

کتابهای چارلز دیکنز
در طول زندگی حرفه ای خود ، دیکنز در مجموع 15 رمان منتشر کرد. مشهورترین آثار وی عبارتند از:

‘الیور توئیست’ (1838-1837)
الیور توئیست ، اولین رمان چارلز دیکنز ، زندگی یتیمی را که در خیابان زندگی می کند دنبال می کند. این کتاب با الهام از احساسی که دیکنز به عنوان یک کودک فقیر احساس می کرد مجبور شد زندگی خود را تأمین کند و درآمد شخصی خود را بدست آورد.

چارلز دیکنز به عنوان ناشر مجله ای به نام Bentley’s Miscellany ، انتشار الیور توئیست را به صورت اقساطی بین فوریه 1837 و آوریل 1838 آغاز کرد ، نسخه کامل کتاب در نوامبر 1838 منتشر شد.

بیوگرافی آندره تارکوفسکی
بیشتر بخوانید

دیکنز ادامه نمایش الیور توئیست را در مجله هایی که بعداً ویرایش کرد ، از جمله کلمات خانگی و کل سال. این رمان در انگلیس و آمریکا بسیار مورد استقبال قرار گرفت. خوانندگان اختصاصی الیور توئیست مشتاقانه پیش بینی اقساط بعدی ماهانه را داشتند.

‘A Christmas Carol’ (1843)
در 19 دسامبر سال 1843 ، چارلز دیکنز كتاب كریسمس را منتشر كرد. در این کتاب شخصیت قهرمان بی انتها ، ابنذر اسکروج ، خسیس پیر و دژخیم وجود دارد که با کمک ارواح ، روح کریسمس را پیدا می کند.

دیکنز کتاب را فقط در شش هفته نوشت ، از اکتبر آغاز کرد و درست در زمان جشن های تعطیلات به پایان رسید. این رمان به عنوان یک انتقاد اجتماعی برای جلب توجه به سختی های طبقه فقیر انگلیس در نظر گرفته شده بود.

این کتاب با موفقیت بیش از 6000 نسخه از زمان انتشار موفق شد. عمق عاطفی و همدلی کتاب ، خوانندگان در انگلیس و آمریکا را تحت تأثیر قرار دادند. گفته می شود که یک کارآفرین آمریکایی پس از خواندن ، یک روز تعطیل اضافی به کارمندان خود داده است. با وجود انتقاد ادبی ، این کتاب همچنان یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین آثار دیکنز است.

‘معاملات با شرکت دومبی و پسر’ (1846 تا 1848)
از اکتبر 1846 تا آوریل 1848 ، چارلز دیکنز به صورت اقساط ماهانه ، معاملات با شرکت دامی و پسر را منتشر می کرد. این رمان ، که به صورت کتاب در سال 1848 منتشر شد ، با موضوع چگونگی تأثیر تاکتیک های کسب و کار بر امور مالی شخصی یک خانواده متمرکز است.

با نگاهی تاریک به انگلستان ، از آن جهت که زمینه را برای سایر رمان های او رقم می زند ، مهمترین کار دیکنز محسوب می شود.

‘دیوید کاپرفیلد’ (1849 تا 1850)
دیوید کاپرفیلد اولین اثر در نوع خود بود: هیچ کس تا به حال رمانی ننوشته است که به سادگی شخصیتی را در زندگی روزمره او دنبال کند. از ماه مه 1849 تا نوامبر 1850 ، دیکنز کتاب را با نصب فرم کامل رمان در نوامبر 1850 ، در نصب ماهانه منتشر می کرد.

چارلز دیکنز در نوشتن آن از تجربیات شخصی خود استفاده کرد ، از کودکی دشوار تا کار روزنامه نگاری. اگرچه دیوید کاپرفیلد بهترین کار دیکنز محسوب نمی شود ، اما مورد علاقه شخصی وی بود. همچنین به تعریف انتظارات مردم از یک رمان دیکنزیان کمک کرد.

‘Bleak House’ (1852 تا 1853)
در پی مرگ پدر و دخترش و جدا شدن از همسرش ، رمان های دیکنز شروع به بیان یک جهان بینی تاریک کرد.

در کتاب Bleak House که از سال 1852 تا 1853 به صورت اقساطی منتشر شده است ، او به ریاکاری جامعه انگلیس می پردازد. این پیچیده ترین رمان او تا به امروز در نظر گرفته شد.

بیوگرافی خواننده سبک کانتری رندی تراویس
بیشتر بخوانید

‘Hard Times’ (1854)
زمانهای سخت در یک شهر صنعتی در اوج گسترش اقتصادی اتفاق می افتد. این کتاب که در سال 1854 منتشر شد ، بر روی کاستی های کارفرمایان و همچنین کسانی که به دنبال تغییر هستند ، تمرکز دارد.

“یک داستان از دو شهر” (1859)
دیکنز با بیرون آمدن از دوره “رمان تاریک” خود ، در سال 1859 “قصه ای از دو شهر” را منتشر کرد ، یک رمان تاریخی که در جریان انقلاب فرانسه در پاریس و لندن اتفاق می افتد. او آن را در یک دوره ای که تأسیس کرد ، در تمام طول سال ، منتشر کرد.

داستان بر روی مضامین نیاز به فداکاری ، مبارزه بین شرورهای ذاتی ظلم و انقلاب و احتمال زنده شدن و تولد دوباره متمرکز است.

“انتظارات بزرگ” (1861)
Great Expectations که به صورت سریالی بین دسامبر 1860 تا آگوست 1861 و به صورت بدیع در اکتبر 1861 منتشر شده است ، بزرگترین موفقیت ادبی چارلز دیکنز محسوب می شود.

داستان ، دومین داستان دیکنز است که به صورت اول شخص روایت می شود ، به سفر مادام العمر رشد اخلاقی برای قهرمان داستان رمان ، یتیمی به نام پیپ متمرکز است. مضامین رمان با استقبال گسترده از شخصیت ها و شخصیت های رنگارنگ ، شامل ثروت و فقر ، عشق و طرد و خیر و شر است.

رمان های دیگر چارلز دیکنز
پس از انتشار الیور توئیست ، دیکنز تلاش کرد تا با موفقیت پیروز شود. وی از سال 1838 تا 1841 کتاب زندگی و ماجراهای نیکلاس نیکلبی ، فروشگاه کنجکاوی قدیمی و بارنبی رودج را منتشر کرد.

رمان دیگری از دوران تاریک دیکنز ، رد کوچک (1857) است ، یک مطالعه خیالی درباره اینکه چگونه ارزشهای انسانی با وحشیگری جهان در تضاد است. رمان دوست متقابل ما ، توسط دیکنز ، بین سالهای 1864 تا 1865 به صورت سریالی منتشر شد و قبل از انتشار به عنوان کتاب در سال 1865 ، تأثیر روانشناختی ثروت در جامعه لندن را تحلیل می کند.

سفر به ایالات متحده و ایتالیا
در سال 1842 ، چارلز دیکنز و همسرش کاترین ، یک تور 5 ماهه سخنرانی در ایالات متحده را آغاز کردند. دیکنز پس از بازگشت ، یادداشت های آمریکایی را برای گردش عمومی ، یک سفرنامه کنایه آمیز در انتقاد از فرهنگ و ماتریالیسم آمریکایی نوشت.

در همین زمان او همچنین زندگی و ماجراهای مارتین چولزوویت را نوشت ، داستانی در مورد مبارزه یک مرد برای زنده ماندن در مرزهای بیرحمانه آمریکا.

در طول اولین سفر خود در ایالات متحده ، در سال 1842 ، دیکنز از مخالفت خود با برده داری صحبت کرد و حمایت خود را از اصلاحات اضافی ابراز کرد. سخنرانی های او ، که از ویرجینیا آغاز شد و در میسوری پایان یافت ، به قدری مورد توجه قرار گرفت که اسکالپ های بلیط در خارج از مراسم او جمع شدند. زندگینامه نویس J.B. Priestley نوشت که در طول تور ، دیکنز “بیشترین استقبال را که احتمالاً هر بازدید کننده ای از آمریکا داشته است” داشته است.

نوید محمدزاده اهل کجاست | بیوگرافی کامل و حواشی
بیشتر بخوانید

دیکنز ، خودنمایی مشهور ، با لاف گفت: “آنها به دور من جمع می شوند مثل اینکه من یک بت باشم.” اگرچه در ابتدا از این توجه لذت می برد ، اما سرانجام از حمله به حریم خصوصی كینه ورزید. او همچنین از آنچه که به عنوان خواص جسمی و عادات خام آمریکایی ها تلقی می شود ، آزرده خاطر شد ، همانطور که بعداً در یادداشت های آمریکایی بیان کرد.

چارلز دیکنز پس از انتقادات خود از مردم آمریکا در اولین تور خود ، از سال 1867 تا 1868 تور دوم ایالات متحده را آغاز کرد ، به این امید که همه چیز را برای عموم مردم تنظیم کند.

این بار ، او سخنرانی کاریزماتیک وعده داد که ایالات متحده را در چاپ مجدد یادداشت های آمریکایی برای انتشار عمومی و زندگی و ماجراهای مارتین چولزویت ستایش می کند. 75 بار قرائت وی حدود 95000 دلار درآمد داشت که در دوره ویکتوریا ، تقریباً 1.5 میلیون دلار با دلار کنونی آمریکا بود.
دیکنز در خانه ، چنان مشهور شده بود که مردم در هنگام گشت و گذار در شهر ، وی را در سراسر لندن می شناختند و مشاهداتی را که می تواند الهام بخش کارهای آینده او باشد ، جمع آوری کرد.

دیکنز همچنین زمان قابل توجهی را در ایتالیا گذراند و در نتیجه سفرنامه 1846 خود را از ایتالیا ایجاد کرد.

مرگ
چارلز دیکنز پس از سکته مغزی ، در سن 58 سالگی در 9 ژوئن 1870 در Gad’s Hill Place ، خانه کشورش در کنت ، انگلیس درگذشت.

پنج سال قبل ، دیکنز در یک قطار تصادف کرده بود و هرگز بهبود نیافته بود. علی رغم شرایط شکننده ، وی تا اندکی قبل از مرگ به تورهای خود ادامه داد.

دیکنز با حضور هزاران عزادار در محل مزار نویسنده محبوب ، در شاعر شاعر در ابی وست مینستر به خاک سپرده شد.

توماس کارلایل ، نویسنده طنز اسکاتلندی ، درگذشت دیکنز را “یک رویداد در سراسر جهان ، استعدادهای منحصر به فرد ناگهانی منقرض شده” توصیف کرد. در زمان مرگ ، آخرین رمان او ، “رمز و راز ادوین دروود” ناتمام بود.

فیلم ها
بسیاری از کارهای مهم چارلز دیکنز برای فیلم ها و نمایش های صحنه ای اقتباس شده است ، برخی از آنها ، مانند یک کارول کریسمس ، در طول سال ها به اشکال مختلف بسته بندی شده اند.

هالیوود با اکران فیلم مردی که کریسمس را اختراع کرد ، نوامبر 2017 ، با بازی دن استیونز در نقش دیکنز و کریستوفر پلامر به عنوان شخصیت داستانی مشهور ابنیزر اسکروج ، چرخش دیگری را در کار تعطیلات نویسنده معرفی کرد.

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های هانکه|بهترین فیلم های مریل استریپ|بهترین فیلمهای وس اندرسون|انیمیشن شهر اشباح|فیلم بیوه سیاه Black widow|

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

16 + هجده =