صفحه اصلی > سینمای ایران : نقد فیلم جدایی نادر از سیمین
ads

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

فیلم جدایی نادر از سیمین

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

” فیلم جدایی نادر از سیمین ” فیلمی است که در آن هر شخصیت مهم سعی می کند زندگی خوبی را در مرزهای یک دین داشته باشد. این که آنها را به ناهماهنگی سوق می دهد و آنها را در برابر قاضی مطرح می کند ، به این دلیل است که هیچ لیستی از قوانین نمی تواند احساسات انسانی را در نظر بگیرد.

با مقاله نقد فیلم جدایی نادر از سیمین با بامدادی ها همراه باشید.

فیلم جدایی نادر از سیمین مخاطبان خود را به روشی غیرمعمول مستقیم درگیر می کند ، زیرا اگرچه منطق موقعیت همه را می توانیم ببینیم ، اما احساسات ما اغلب اختلاف نظر دارند.

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

 فیلم جدایی نادر از سیمین در ایران امروزی اتفاق می افتد ، ملت مدرنی که تلاش می کند طبق قوانین اسلامی زندگی کند. داستان فیلم هیچ مشاجره ای با اسلام ندارد ، اما نشان می دهد که اعمال انعطاف ناپذیر حرف قانون ممکن است روح قانون را ناامید کند.

این در همه ملت ها تحت همه ادیان و قوانین وجود دارد. قوانین تلاشی برای تنظیم شرایط فرضی قبل از بروز آنها است. اگر قوانینی با اصول جایگزین می شدند ، می توانستند با طبیعت انسان سازگارتر باشند.

این وضعیت را تصور کنید. نادر و سیمین (پیمان معادی و لیلا حاتمی) ، یک زوج طبقه متوسط ​​در تهران که با خوشبختی ازدواج کرده اند ، یک دختر 11 ساله شیرین به نام ترمه (سارینا فرهادی) دارند. پدر سالخورده نادر نیز با آنها زندگی می کند. آنها در اصل توافق کرده اند که به خارج از کشور نقل مکان کنند ، جایی که امیدوارند چشم انداز ترمه بهتر باشد. سیمین اکنون آماده عزیمت است. نادر می خواهد به خاطر پدرش بماند.

“اما او شما را نمی شناسد!” همسرش می گوید. “نه ، اما من او را می شناسم.” هر دو صحیح هستند. در اینجا ما معضل جهانی آلزایمر را داریم. در بن بست ، سیمین به آپارتمان مادرش نقل مکان می کند و به عنوان یک ضرورت برای طلاق شکایت می کند ، گرچه این دو می خواهند ازدواج کنند.

نادر برای پدرش یک سرپرست استخدام می کند. او راضیه (ساره بیات) است. او ماهیت شغل خود را از شوهرش ، حجت (شهاب حسینی) مخفی نگه می دارد ، که به عنوان یک مسلمان سخت گیر ، هرگز اجازه نمی دهد بدون حضور همسرش در خانه مرد کار کند.

نقد فیلم مرد بازنده
بیشتر بخوانید

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

فیلم جدایی نادر از سیمین

نادر یک روز برمی گردد تا پدرش را به تخت بسته و راضیه غایب ببیند. او دلیل خوبی برای این موضوع دارد ، اما نادر آن را نمی داند و ما هم نمی دانیم. او او را اخراج می کند ، و او را متهم می کند که او را به طبقه پایین هل داده و باعث سقط جنین شده است. حجت از نادر به دلیل آدم کشی شکایت می کند. یکی از شاهدان شاهد قهرایی (مریلا زارعی) ، معلم خصوصی دختر خواهد بود ، که صادق است اما ممکن است به اندازه تصور خودش قابل اعتماد نباشد.

این چیزی است که شما باید در مورد طرح بدانید. پرونده به دفتر قاضی رسمی بازجویی (بابک کریمی) ختم می شود که وظیفه وی شنیدن مدارک و ارزیابی آن است. او مردی منصف ، ذهن باز است و همه شاهدان تا آنجا که می توانند صادقانه شهادت می دهند. اما هیچ یک از آنها از همه حقایق برخوردار نیستند و یافته ها باید مطابق با قوانین شرعی باشد. نادر و سیمین یک مسلمان معتدل هستند. راضیه آنقدر مذهبی است که سوال می کند که آیا می تواند زیرپوش مرد را تغییر دهد ، حتی اگر او خیلی پیر و بیمار باشد. آنچه او را وادار می کند فقر ناامیدانه خانواده است.

اصغر فرهادی ، نویسنده ، کارگردان ، داستان خود را با دستی منصفانه و یکنواخت روایت می کند. به نظر می رسد تنها دستور کار وی ابراز همدلی است. اگرچه قاضی ممکن است علیه همدردی های ما تمایل داشته باشد ، اما ما می فهمیم که چرا او چنین می کند و ممکن است در این کار درست باشد. اینکه یک کارگردان می تواند در چنین زمان آشفته ای چنین فیلم دلسوزانه ای بسازد ، ادای احترامی است به قدرت شخصیت او.

بازیگران ، همانطور که گاهی اتفاق می افتد ، آن معجزات را خلق می کنند که می توانند یک فیلم را با اعتقاد قانع کنند. معادی و حاتمی ، به عنوان یک زن و شوهر ، موفق می شوند ما را متقاعد کنند شخصیت های آنها از انگیزه های واقعی بازی می کنند. آنها یکدیگر را دوست دارند و بهترین ها را برای خانواده خود می خواهند ، اما در مورد نحوه رفتار اختلاف نظر دارند. اینکه این کار آنها را به سمت پرونده قتل عام سوق می دهد ، یک اتفاق ناخوشایند است. قاضی نیز مشتاق مجازات نیست.

نقد فیلم فصل کرگدن
بیشتر بخوانید

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

” فیلم جدایی نادر از سیمین ” پرتره مفیدی از ایران امروز ارائه می دهد. برخی شعارهای ملتهب سیاسی آمریکا این ملت را به عنوان کشوری سرکش مشتاق شروع جنگ هسته ای نشان داده اند. من می ترسم ، بسیاری از آمریکایی ها ایرانی ها را به عنوان حرمسراهای شتر سوار تصور می کنند.

قطعاً برخی از مجازات های زنای محصنه در ایران که در مورد آنها خوانده ایم قرون وسطایی به نظر می رسند. اما این فیلم ملتی با ظرافت تر را به تصویر می کشد و شخصیت های شایسته آن سعی در انجام کارهای درست دارند. گره خوردن از درست و غلط در این داستان جذاب یک چالش اخلاقی است. خیلی دوست دارم فیلم را با حضور قضات فرزانه دادگاه های طلاق آمریکا ببینم و تصمیمات آنها را بشنوم. بعضی اوقات قانون برای مقابله با احساسات انسانی کافی نیست.

پایان مقاله نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

فیلم توماسو|نقد فیلم عروس فرانکنشتاین|بهترین فیلم های چارلی کافمن|فیلم مارپیچ|نقد فیلم ده فرمان|فیلم فرشته نابود کننده

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

یک × چهار =