صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : ژولیوس سزار کیست؟
ads

ژولیوس سزار کیست؟

ژولیوس سزار

ژولیوس سزار، ژنرال و دولتمرد رومی، جمهوری روم را به امپراتوری قدرتمند روم تبدیل کرد. یک ترور به سلطنت او در ماه مارس پایان داد.

ژولیوس سزار که بود؟

ژولیوس سزار یکی از رهبران روم باستان بود که با گسترش گسترده دامنه جغرافیایی و تأسیس نظام امپراتوری آن، آنچه را که به امپراتوری روم معروف شد، دگرگون کرد. تولد سزار که ظاهراً از نوادگان شاهزاده آئنیاس تروا بود، آغاز فصل جدیدی در تاریخ روم بود. در سن 31 سالگی، سزار در چندین جنگ شرکت کرد و در سیاست روم شرکت کرد. پس از چندین اتحاد و پیروزی نظامی، او دیکتاتور امپراتوری روم شد، حکومتی که تنها یک سال قبل از مرگ او در سال 44 قبل از میلاد ادامه داشت.

حقایق کلی

نام کامل: گایوس جولیوس سزار
تولد: 12 ژوئیه 100 ق.م
درگذشت: 15 مارس 44 ق.م
محل تولد: رم، ایتالیا
همسر: کورنلیا (84–69 قبل از میلاد)، پمپیا (67–62 قبل از میلاد)، کالپورنیا (59–44 قبل از میلاد)
فرزندان: جولیا سزاریس، سزاریون
علامت نجومی: سرطان

بیشتر بخوانید: ۱۰ سریال برتر تاریخی و پربازدید

ژولیوس سزار

ژولیوس سزار

اوایل زندگی

ژولیوس سزار  که در 12 ژوئیه 100 پیش از میلاد به دنیا آمد، گایوس ژولیوس سزار از اشراف رومی بود، اگرچه خانواده اش ثروتمند نبود. از سال‌های اولیه سزار اطلاعات کمی در دست است، اما در دوران جوانی او عنصر بی‌ثباتی بر جمهوری روم مسلط شد، جمهوری روم که اشرافیت آن را بی‌اعتبار کرده بود و به نظر می‌رسید قادر به کنترل اندازه و نفوذ قابل توجه آن نبود.

هنگامی که او 16 ساله بود، پدرش، یک فرماندار منطقه ای مهم در آسیا به نام گایوس جولیوس سزار، درگذشت. او به مادرش اورلیا نزدیک بود. در حوالی زمان مرگ پدرش، سزار تلاشی هماهنگ برای ایجاد اتحادهای کلیدی با اشراف کشور، که با آنها ارتباط خوبی داشت، انجام داد.

در سال 84 قبل از میلاد، سزار با کورنلیا، دختر یک نجیب زاده ازدواج کرد. ازدواج سزار با کورنلیا خشم دیکتاتور روم سولا را برانگیخت، زیرا پدر کورنلیا رقیب سیاسی سولا بود. سولا به سزار دستور داد که همسرش را طلاق دهد وگرنه در خطر از دست دادن اموالش است. رومی جوان نپذیرفت و با خدمت سربازی، ابتدا در استان آسیا و سپس در کیلیکیه فرار کرد.

ژولیوس سزار احتمالاً پس از مرگ سولا در حدود سال 79 پیش از میلاد به رم بازگشت (روایت دیگری بیان می‌کند که سزار، با کمک دوستان با نفوذ خود، در نهایت سولا را متقاعد کرد که اجازه بازگشت داشته باشد).

سزار و کورنلیا در رم در سال 76 ق.م صاحب دختری به نام جولیا سزاریس شدند. در سال 69 قبل از میلاد، کورنلیا درگذشت.

زندگی سیاسی

پس از مرگ سولا، ژولیوس سزار کار خود را در سیاست به عنوان وکیل دادگستری آغاز کرد. او به طور موقت به رودز نقل مکان کرد تا در رشته فلسفه تحصیل کند.

در طول سفر او توسط دزدان دریایی ربوده شد. او در نمایش شجاعانه مهارت های مذاکره و تاکتیک های ضد شورش خود، اسیرکنندگان خود را متقاعد کرد که باج خود را جمع آوری کنند، سپس یک نیروی دریایی برای حمله به آنها سازماندهی کرد. دزدان دریایی دستگیر و اعدام شدند.

بیشتر بخوانید: نیکولو ماکیاولی کیست ؟

سزار در سال 74 قبل از میلاد با تشکیل یک ارتش خصوصی و مبارزه با میترادات ششم اوپاتور، پادشاه پونتوس، که به روم اعلام جنگ کرده بود، قد خود را بیشتر کرد.

بیوگرافی پدر بمب اتم جی رابرت اوپنهایمر
بیشتر بخوانید

ژولیوس سزار با گنائوس پومپی مگنوس، یک رهبر قدرتمند نظامی و سیاسی، اتحاد برقرار کرد. اندکی پس از آن، در سال 68 یا 69 قبل از میلاد، او به عنوان قائم مقام (یک مقام سیاسی کوچک) انتخاب شد. سزار در چندین پست کلیدی دولتی دیگر خدمت کرد.

در سال 67 قبل از میلاد، سزار با پومپیا، نوه سولا ازدواج کرد. ازدواج آنها تنها چند سال به طول انجامید و در سال 62 قبل از میلاد، این زوج طلاق گرفتند.

در سالهای 61 تا 60 قبل از میلاد، سزار به عنوان فرماندار استان روم اسپانیا خدمت کرد. سزار اتحاد خود را با پومپیوس حفظ کرد که به او امکان داد در سال 59 قبل از میلاد به عنوان کنسول انتخاب شود، یک موقعیت دولتی قدرتمند.

ژولیوس سزار

ژولیوس سزار

در همان سال، ژولیوس سزار با کالپورنیا، نوجوانی که تا پایان عمر با او ازدواج کرد، ازدواج کرد. (او همچنین چندین معشوقه داشت، از جمله کلئوپاترا هفتم، ملکه مصر، که از او صاحب یک پسر به نام سزاریون شد.)

اولین سه گانه

در همان زمان که ژولیوس سزار تحت حکومت پومپیوس بود، خود را با رهبر نظامی ثروتمند مارکوس لیسینیوس کراسوس همسو کرد. اتحاد سیاسی استراتژیک بین سزار، پومپه و کراسوس به عنوان اولین سه گانه شناخته شد.

برای سزار، اولین مشارکت Triumvirate سکوی پرشی عالی برای تسلط بیشتر بود. کراسوس، رهبری که به عنوان ثروتمندترین مرد تاریخ روم شناخته می شود، حمایت مالی و سیاسی سزار را ارائه کرد که ثابت شد در به قدرت رسیدن او مؤثر بود.

کراسوس و پومپیه اما رقبای سرسختی بودند. یک بار دیگر، سزار توانایی های خود را به عنوان یک مذاکره کننده نشان داد و اعتماد کراسوس و پومپیوس را جلب کرد و آنها را متقاعد کرد که به عنوان متحد بهتر از دشمن هستند.

قوانین اولیه و جنگ های گالیک

در اقدامی بحث برانگیز، ژولیوس سزار سعی کرد با اعطای زمین های عمومی به سربازان پومپیوس پول بدهد. سزار تعدادی از سربازان پومپیوس را برای برپایی شورش استخدام کرد. در میان این همه هرج و مرج، او به راه خود رسید.

اندکی بعد، سزار فرمانداری گول (فرانسه و بلژیک امروزی) را به دست آورد. این به او اجازه داد تا ارتش بزرگ‌تری بسازد و مبارزاتی را آغاز کند که موقعیت او را به عنوان یکی از رهبران بزرگ تمام دوران رم تثبیت کند. بین سالهای 58 تا 50 قبل از میلاد، سزار بقیه گال را تا رودخانه راین فتح کرد.

هنگامی که او دامنه خود را گسترش داد، ژولیوس سزار با دشمنان خود بی رحم بود. در یک مورد او صبر کرد تا منبع آب حریفش خشک شود، سپس دستور داد دست همه بازماندگان را قطع کنند.

بیوگرافی ترور نواح
بیشتر بخوانید

در تمام این مدت، او حواسش به صحنه سیاسی خانه در رم بود و عوامل سیاسی کلیدی را برای عمل به نمایندگی از او استخدام می کرد.

جنگ داخلی علیه پمپی

با افزایش قدرت و اعتبار ژولیوس سزار، پومپیوس نسبت به شریک سیاسی خود حسادت کرد. در همین حال، کراسوس هنوز به طور کامل بر انزجار خود نسبت به پومپیوس غلبه نکرده بود.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ادبیات یونان

این سه رهبر در سال 56 قبل از میلاد در کنفرانسی در لوکا به طور موقت همه چیز را اصلاح کردند، که حاکمیت سرزمینی موجود سزار را برای پنج سال دیگر تثبیت کرد، به کراسوس یک دوره پنج ساله در سوریه و به پومپیوس یک دوره پنج ساله در اسپانیا اعطا شد.

اما سه سال بعد کراسوس در نبردی در سوریه کشته شد. تقریباً در این زمان، پومپه – سوء ظن قدیمی او در مورد ظهور سزار دوباره شعله ور شد – به سزار دستور داد که ارتش خود را منحل کند و به عنوان یک شهروند خصوصی به رم بازگردد.

عبور از روبیکون

ژولیوس سزار در 10 ژانویه 49 قبل از میلاد به جای تسلیم شدن به فرمان پومپیوس، به ارتش قدرتمند خود دستور داد که از رودخانه روبیکون در شمال ایتالیا عبور کرده و به سمت رم حرکت کنند.

همانطور که پمپی بیشتر خود را با اشراف، که به طور فزاینده ای ژولیوس سزار را به عنوان یک تهدید ملی می دیدند، همسو شد، جنگ داخلی بین دو رهبر اجتناب ناپذیر بود. با این حال، پمپی و سربازانش با قدرت نظامی سزار برابری نکردند. پومپه از رم فرار کرد و سرانجام در یونان فرود آمد، جایی که نیروهایش توسط لژیون‌های سزار شکست خوردند.

ژولیوس سزار و کلئوپاترا

در اواخر سال 48 قبل از میلاد، سزار پومپه و حامیانش را در ایتالیا، اسپانیا و یونان تحت سلطه خود درآورد و سرانجام پومپه را به مصر تعقیب کرد. با این حال مصری ها از شکست های پومپه اطلاع داشتند و معتقد بودند که خدایان از سزار حمایت می کنند: پومپیه به محض اینکه پا به ساحل مصر گذاشت، ترور شد. سزار ادعا کرد که از قتل پومپه خشمگین است. پس از کشتن قاتلان پمپی، او با ملکه مصر کلئوپاترا هفتم ملاقات کرد.

سزار و کلئوپاترا یک اتحاد (و رابطه جنسی) ایجاد کردند که برادر و نایب السلطنه او، بطلمیوس سیزدهم را برکنار کرد و کلئوپاترا را بر تاج و تخت مصر نشاند. او و پسرش از سزار، سزاریون، تاکتیک‌دان ماهر سیاسی، سال‌ها در روابط بین‌الملل نقش مهمی داشتند که در ارتباط با ژنرال رومی مارک آنتونی به اوج خود رسید.

دیکتاتوری

پس از بازگشت پیروزمندانه به رم، ژولیوس سزار به عنوان پدر کشورش مورد ستایش قرار گرفت و مادام العمر دیکتاتور شد. اگرچه او فقط یک سال در این دوره خدمت می کرد، حکومت سزار در اصلاح روم برای هموطنانش مؤثر بود.

بیوگرافی اما استون
بیشتر بخوانید

ژولیوس سزار امپراتوری را تا حد زیادی متحول کرد، بدهی ها را کاهش داد و مجلس سنا را با افزایش اندازه آن و باز کردن آن به گونه ای که نماینده همه رومیان بهتر بود، اصلاح کرد. او تقویم رومی را تغییر داد و ساختار حکومت محلی را سازماندهی کرد.

ژولیوس سزار

ژولیوس سزار

ژولیوس سزار همچنین دو ایالت-شهر، کارتاژ و کورنت را که توسط پیشینیان وی ویران شده بودند، احیا کرد. و به تعدادی از خارجیان تابعیت داد. سزار که یک پیروز خیرخواه بود، حتی برخی از رقبای شکست خورده خود را دعوت کرد تا به او در دولت بپیوندند.

در همان زمان، سزار نیز مراقب بود تا قدرت و حکومت خود را مستحکم کند. او مجلس سنا را پر از متحدان کرد و از آن خواست تا به او افتخارات و عناوین اعطا کند. او ابتدا در جلسات مجمع سخنرانی می کرد و سکه های رومی روی او نقش بسته بودند.

مرگ

اگرچه اصلاحات ژولیوس سزار جایگاه او را در میان جمعیت طبقه پایین و متوسط روم بسیار افزایش داد، قدرت فزاینده او با حسادت، نگرانی و عصبانیت در سنای روم مواجه شد. تعدادی از سیاستمداران سزار را پادشاهی مشتاق می دانستند.

و رومی ها هیچ تمایلی به حکومت سلطنتی نداشتند: افسانه ها حاکی از آن است که از آخرین باری که به پادشاهی اجازه داده بودند بر آنها حکومت کند، پنج قرن می گذشت. گنجاندن دشمنان سابق روم توسط سزار در دولت به مهر و موم سقوط او کمک کرد.

ژولیوس سزار توسط رقبای سیاسی در رم در مراسم مارس – 15 مارس – در سال 44 قبل از میلاد ترور شد. مشخص نیست که آیا سزار از نقشه کشتن او اطلاعی داشت یا نه: طبق همه گزارش ها، او قصد داشت در 18 مارس رم را برای یک لشکرکشی در عراق امروزی ترک کند، جایی که امیدوار بود انتقام خسارات وارده از سیاست سابق خود را بگیرد. متحد کراسوس

چه کسی ژولیوس سزار را کشت؟

Gaius Cassius Longinus و Marcus Junius Brutus، رقبای سابق سزار که به سنای روم پیوسته بودند، ترور ژولیوس سزار را رهبری کردند. کاسیوس و بروتوس خود را «آزادی‌دهنده» نامیدند.

مشارکت بروتوس در قتل، پیچیده ترین داستان را رقم زد. در طول جنگ داخلی قبلی رم، او در ابتدا با مخالف سزار، پمپی، طرف شده بود. اما پس از پیروزی ژولیوس سزار بر پومپیوس، بروتوس تشویق شد تا به دولت بپیوندد. مادرش سرویلیا نیز یکی از عاشقان سزار بود.

پس از مرگ سزار

ژولیوس سزار پس از مرگش به سرعت در امپراتوری روم جدید به شهادت رسید. گروهی از رومی‌های طبقه پایین و متوسط در مراسم تشییع جنازه سزار جمع شدند و جمعیت خشمگین به خانه‌های کاسیوس و بروتوس حمله کردند.

تنها دو سال پس از مرگش، ژولیوس سزار اولین شخصیت رومی بود که خدایی شد. سنا همچنین به او لقب «ژولیوس الهی» داد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم تراژدی مکبث

جنگ قدرت در رم آغاز شد که منجر به پایان جمهوری روم شد. گایوس اکتاویان، برادرزاده ی سزار، محبوبیت حاکم فقید را بازی کرد و ارتشی را برای مقابله با نیروهای نظامی که از کاسیوس و بروتوس دفاع می کردند، تشکیل داد. پیروزی او بر قاتلان سزار به اکتاویان، که نام آگوستوس را به خود گرفت، در 27 قبل از میلاد قدرت را در دست گرفت و اولین امپراتور روم شد.

بیوگرافی شارل دوگل
بیشتر بخوانید

کشف باستان شناسی

در نوامبر 2017، باستان شناسان کشف آنچه را که به نظر آنها اولین شواهد از تهاجم ژولیوس سزار به بریتانیا در سال 54 قبل از میلاد بود، اعلام کردند.

حفاری یک جاده جدید در Ebbsfleet، کنت، یک خندق دفاعی به عرض 5 متر و بقایای سفال و سلاح را نشان داد. کارشناسان دانشگاه لستر و شورای شهرستان کنت گفتند که این مکان با گزارش‌های تهاجم در دوره زمانی مطابقت دارد و آنها را قادر می‌سازد خلیج Pegwell نزدیکی را به عنوان نقطه فرود احتمالی ناوگان سزار مشخص کنند.

ژولیوس سزار در فرهنگ عامه

آخرین روزهای ژولیوس سزار و درگیری سیاسی متعاقب آن بین اکتاویان، کاسیوس و بروتوس به طور مشهور در نمایشنامه تراژیک پنج پرده ای جولیوس سزار اثر ویلیام شکسپیر به تصویر کشیده شده است. این اولین بار در سال 1599 یا 1600، در حوالی افتتاحیه تئاتر گلوب تولید شد و امروزه همچنان تماشاگران را سرگرم می کند.

اقتباس سینمایی جوزف مانکیویچ در سال 1953 از این نمایشنامه – با بازی لوئیس کالرن در نقش سزار، مارلون براندو در نقش مارک آنتونی، جیمز میسون در نقش بروتوس و جان گیلگود در نقش کاسیوس – یکی از ماندگارترین بازخوانی‌های روی پرده نقره‌ای است.

ژولیوس سزار

ژولیوس سزار

نقل قول ها

زیرا خدایان جاودانه عادت دارند که در مواقعی شرایط مساعد و معافیت طولانی مدت را برای مردانی که می خواهند به خاطر جنایت خود مجازات کنند، اعطا کنند تا از تغییر بخت و اقبال، هوشیارتر شوند.

اگر باید قانون را زیر پا بگذارید، این کار را برای به دست گرفتن قدرت انجام دهید: در سایر موارد، آن را رعایت کنید.

آنچه را که آرزو می کنیم، به راحتی باور می کنیم، و آنچه را که خودمان فکر می کنیم، تصور می کنیم که دیگران نیز فکر می کنند.

res publica چیزی نیست – یک نام صرف بدون بدن یا شکل.
تو هم بچه من؟

اکنون که من پیشرو روم زمان خود هستم، پایین آوردن من از رتبه اول به دوم دشوارتر از تنزل دادن من به رتبه ها خواهد بود.

نه، من سزار هستم، نه پادشاه.

زیرا نزدیکترین افراد به یک مرد نباید اجازه دهند مرگ او به وفاداری آنها به او پایان دهد.

یک فال! یک اعجوبه! بیایید راهپیمایی کنیم در جایی که با چنین تلقین الهی فرا خوانده شده ایم. قالب ریخته می شود.

من فقط می خواهم از خود در برابر تهمت های دشمنانم محافظت کنم.

هدف من این است که در عدالت و انصاف از دیگران پیشی بگیرم، همانطور که قبلاً تلاش کرده ام در موفقیت از آنها پیشی بگیرم.

من آمدم من دیدم من پیروز شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

11 + شانزده =